uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) W celu wypełniania zadań nałożonych na niego przez Traktaty Europejski Bank Centralny (EBC) wymaga przekazywania informacji statystycznych dotyczących instytucji pośrednictwa finansowego innych niż monetarne instytucje finansowe (MIF) państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "państwami członkowskimi strefy euro"). Informacje te pozwalają EBC na uzyskanie kompleksowego obrazu statystycznego działalności finansowej innej niż ta podejmowana przez MIF w państwach członkowskich strefy euro, które postrzega się jako jeden obszar gospodarczy. Informacje statystyczne muszą charakteryzować się odpowiednim stopniem szczegółowości gwarantującym ich przydatność na potrzeby prowadzeniu analizy monetarnej i finansowej na poziomie Unii oraz na potrzeby przyczyniania się Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) do stabilności systemu finansowego. Informacje statystyczne dotyczące transakcji finansowych, jak również informacje statystyczne o stanach, wykorzystuje się także do opracowywania innych statystyk, w szczególności rachunków finansowych strefy euro zgodnie z wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego EBC/2013/24 1 .
(2) Zbieranie informacji statystycznych od krajowych banków centralnych (KBC) powinno być zharmonizowane w całej strefie euro. W związku z tym konieczne jest ustanowienie wspólnych zasad zbierania i przetwarzania tych informacji. Ważne jest zapewnienie, aby zasady te nie powodowały nieuzasadnionego obciążenia sprawozdawczego dla KBC. KBC powinny zatem przekazywać te informacje statystyczne EBC, wykorzystując informacje statystyczne zebrane na podstawie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38) 2 , rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40) 3 , rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50) 4 i rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/231 (EBC/2018/2) 5 , a w przypadku niektórych instytucji pośrednictwa finansowego - z informacji statystycznych dostępnych na poziomie krajowym. EBC może korzystać z informacji statystycznych przekazywanych na podstawie niniejszych wytycznych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2533/98.
(3) Konieczne jest zatem również określenie formatów i procedur stosowanych przez KBC w celu przekazywania EBC dostępnych na szczeblu krajowym informacji statystycznych dotyczących instytucji pośrednictwa finansowego, które nie są częścią populacji sprawozdawczej na mocy tych rozporządzeń.
(4) Definicje zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38), rozporządzeniu (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40), rozporządzeniu (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50), rozporządzeniu (UE) 2018/231 (EBC/2018/2) i rozporządzeniu Rady (WE) nr 2533/98 6 są również istotne do celów sprawozdawczości zgodnie z niniejszymi wytycznymi i w związku z tym powinny mieć zastosowanie.
(5) W celu umożliwienia EBC uzyskania kompleksowego obrazu statystycznego, tak aby mógł on przeprowadzać skuteczną analizę polityki pieniężnej i stabilności finansowej na poziomie Unii, oprócz informacji przekazywanych na temat MIF na podstawie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/830 (EBC/2021/11) 7 przekazywania EBC wymagają także szczegółowe informacje statystyczne dotyczących instytucji pośrednictwa finansowego innych niż MIF, zgodnie z klasyfikacją zawartą w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 8 , takich jak fundusze inwestycyjne (FI), instytucje ubezpieczeniowe (IU) i fundusze emerytalno-rentowe (FE). KBC powinny zatem przekazywać odrębne informacje statystyczne dla podsektorów funduszy inwestycyjnych, instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych.
(6) Informacje statystyczne dotyczące podsektorów funduszy inwestycyjnych, instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych przekazywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38), rozporządzeniem (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50) i rozporządzeniem (UE) 2018/231 (EBC/2018/2) obejmują informacje na temat papierów wartościowych oznaczonych powszechnie dostępnymi kodami identyfikacyjnymi przekazywane zgodnie z metodą "papier po papierze". W celu przekazywania tych informacji EBC KBC powinny odnosić się do funkcjonującej scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych (Centralised Securities Database, CSDB) lub kompatybilnej krajowej bazy danych o papierach wartościowych do celów klasyfikacji informacji statystycznych dotyczących aktywów i pasywów funduszy inwestycyjnych, instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno- rentowych.
(7) W celu uzyskania obrazu transakcji finansowych pozostałych instytucji pośrednictwa finansowego (PIPF) w państwach członkowskich strefy euro, do których nie mają zastosowania rozporządzenia EBC w sprawie statystyki, EBC wymaga przekazywania informacji statystycznych dostępnych na poziomie krajowym na temat aktywów i pasywów znajdujących się w portfelu niektórych PIPF i przez nie wyemitowanych. KBC powinny zatem przekazywać EBC te informacje statystyczne z wykorzystaniem informacji statystycznych dostępnych na poziomie krajowym zgodnie z niniejszymi wytycznymi. Te informacje statystyczne powinny obejmować informacje statystyczne dotyczące aktywów i pasywów następujących PIPF: domów maklerskich, instytucji finansowych zajmujących się kredytowaniem oraz specjalistycznych instytucji finansowych. Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne na temat podmiotów sekurytyzacyjnych (które są sklasyfikowane jako PIPF w rozporządzeniu (UE) nr 549/2013) powinny być oddzielone od wymogów sprawozdawczych dotyczących PIPF, biorąc pod uwagę, że ich zbieranie od podmiotów sprawozdających jest uregulowane w rozporządzeniu (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40).
(8) EBC wymaga odrębnych informacji statystycznych na temat aktywów i pasywów PIPF - znajdujących się w ich portfelu i przez nie wyemitowanych - które są sklasyfikowane jako podmioty sekurytyzacyjne w celu monitorowania skutków działalności sekurytyzacyjnej, a w szczególności interakcji między podmiotami sekurytyzacyjnymi a sektorem MIF, z którym działalność ta jest ściśle związana. KBC powinny zatem przekazywać te informacje statystyczne odrębnie od informacji statystycznych dotyczących PIPF przekazywanych EBC z wykorzystaniem informacji statystycznych zebranych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40).
(9) EBC wymaga przekazywania informacji statystycznych na temat partnerów centralnych, którzy są skategoryzowani jako specjalistyczne instytucje finansowe w ramach kategorii PIPF w rozporządzeniu (UE) nr 549/2013) i którzy nie są objęci rozporządzeniami EBC w sprawie statystyki. EBC wymaga tych informacji w celu potwierdzenia, że korekty dokonane w agregatach monetarnych i czynnikach ich kreacji w odniesieniu do kredytów udzielonych partnerom centralnym przez MIF i depozytów przyjętych przez MIF od partnerów centralnych są odpowiednie do faktycznej działalności prowadzonej przez partnerów centralnych. KBC powinny zatem przekazywać te informacje statystyczne dodatkowo, odrębnie od informacji statystycznych przekazywanymi na temat PIPF.
(10) W celu zapewnienia, aby informacje statystyczne dotyczące instytucji pośrednictwa finansowego innych niż MIF przekazywane EBC były reprezentatywne dla całej populacji sprawozdawczej, należy ustanowić wspólne zasady uzupełniania danych do 100 % populacji dla podmiotów sprawozdających, którym przyznano wyłączenia na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38), rozporządzenia (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40), rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50) i rozporządzenia (UE) 2018/231 (EBC/2018/2).
(11) W celu umożliwienia EBC realizacji jego zadań KBC powinny przekazywać wymagane informacje statystyczne w określonych terminach.
(12) W celu zapewnienia poprawności i jakości informacji statystycznych zbieranych przez EBC konieczne jest zapewnienie monitorowania, weryfikacji oraz, w stosownych przypadkach, korekty informacji statystycznych przekazywanych przez KBC. Z tych samych powodów KBC powinny przedstawiać EBC wyjaśnienia dotyczące korekt znacznie poprawiających jakość informacji.
(13) Zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego w związku z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej państwa członkowskie spoza strefy euro, które planują przyjąć euro, powinny w ramach przygotowań do przyjęcia euro opracować i wdrożyć środki mające na celu zbieranie informacji statystycznych koniecznych do spełnienia wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej. W celu umożliwienia EBC uzyskania kompleksowego obrazu zbieranych informacji statystycznych oraz przeprowadzenia odpowiednich analiz KBC państw członkowskich spoza strefy euro, które przyjmują euro, powinny być zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych obejmujących określony okres poprzedzający przyjęcie przez nie euro.
(14) Pożądane jest ustanowienie wspólnej dla wszystkich KBC metody przekazywania informacji statystycznych EBC. W związku z powyższym w ramach ESBC powinien zostać uzgodniony i określony zharmonizowany elektroniczny format transmisji.
(15) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, przy czym zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. W związku z tym projekty takich zmian technicznych powinny być zgłaszane przez KBC za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki i procedura ta powinna być stosowana przy uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki ESBC.
(16) Mając na uwadze postulat pewności prawa KBC powinny stosować się do niniejszych wytycznych od dnia, o którym mowa w art. 2 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/835 (EBC/2021/16) 9 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Christine LAGARDE | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.208.59 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2021/12 (2021/831) w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do instytucji pośrednictwa finansowego innych niż monetarne instytucje finansowe |
| Data aktu: | 26/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/02/2022 |