Decyzja 2021/929 w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu

DECYZJA RADY (UE) 2021/929
z dnia 6 maja 2021 r.
w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 240,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 11 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) wymaga, aby instytucje Unii, za pomocą odpowiednich środków, umożliwiały obywatelom i stowarzyszeniom przedstawicielskim wypowiadanie się i publiczną wymianę poglądów we wszystkich dziedzinach działania Unii. Ponadto art. 11 ust. 2 wymaga, aby instytucje Unii utrzymywały otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim.

(2) Art. 15 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że w celu wspierania dobrych rządów i zapewnienia uczestnictwa społeczeństwa obywatelskiego instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii działają z jak największym poszanowaniem zasady otwartości.

(3) Zgodnie z art. 298 TFUE, wykonując swoje zadania, instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii korzystają ze wsparcia otwartej, efektywnej i niezależnej administracji europejskiej.

(4) Aby instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii (zwane dalej "instytucjami Unii") działały z jak największym poszanowaniem zasady otwartości, zainteresowane strony powinny mieć możliwość przedstawiania swoich poglądów i wiedzy fachowej podczas procesu decyzyjnego w celu poprawy jakości podejmowanych decyzji oraz zwiększenia poparcia dla nich.

(5) Aby podtrzymać zaufanie do unijnych procesów politycznych, ustawodawczych i administracyjnych, kontakty z przedstawicielami grup interesu powinny być prowadzone w sposób przejrzysty i etyczny.

(6) W tym celu Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej i Komisja Europejska zawarły Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1  (zwane dalej "porozumieniem międzyinstytucjonalnym").

(7) Rada jest zobowiązana do ustanowienia ram przejrzystych i etycznych kontaktów między przedstawicielami grup interesu a urzędnikami i pracownikami (zwanymi dalej łącznie "pracownikami") Sekretariatu Generalnego Rady, wprowadzając zasadę warunkowości. Zgodnie z tą zasadą wpis do rejestru służącego przejrzystości jest warunkiem koniecznym, aby przedstawiciel grupy interesu mógł wykonywać niektóre działania objęte zakresem porozumieniem międzyinstytucjonalnym.

(8) Zdaniem Rady ustanowienie rejestru służącego przejrzystości, który jest wspólny dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji oraz otwarty dla innych instytucji Unii, jest najskuteczniejszym sposobem wdrożenia zasady warunkowości. Stosowanie kodeksu postępowania załączonego do porozumienia międzyinstytucjonalnego powinno być warunkiem koniecznym dokonania wpisu w rejestrze służącym przejrzystości.

(9) Organy rejestru służącego przejrzystości powinny być uprawnione do przyjmowania, także w imieniu Rady, indywidualnych decyzji dotyczących wnioskodawców i podmiotów zarejestrowanych, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym.

(10) Żaden przepis niniejszej decyzji nie powinien być interpretowany jako udzielający przedstawicielom grup interesu wpisanym do rejestru służącego przejrzystości uprzywilejowanego prawa dostępu do dokumentów będących w posiadaniu Rady,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zasada warunkowości

W przypadkach przewidzianych w niniejszej decyzji i zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym wpis do rejestru służącego przejrzystości jest warunkiem koniecznym, aby przedstawiciel grupy interesu mógł wykonywać niektóre działania.

Artykuł  2

Rejestr służący przejrzystości

1. 
Porozumienie międzyinstytucjonalne określa zakres działań wykonywanych przez przedstawicieli grup interesu podlegających wpisowi oraz warunki kwalifikowalności i dokonywania wpisu przedstawicieli grup interesu do rejestru służącego przejrzystości.
2. 
Rada jest reprezentowana w zarządzie rejestru służącego przejrzystości przez Sekretarza Generalnego. Zarząd podejmuje decyzje w drodze konsensusu i korzysta ze wsparcia wspólnego sekretariatu na warunkach określonych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym.
3. 
Zarząd i Sekretariat są uprawnione do przyjmowania w imieniu Rady indywidualnych decyzji dotyczących wnioskodawców i podmiotów zarejestrowanych, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym.
Artykuł  3

Spotkania z pracownikami Sekretariatu Generalnego Rady

1. 
Warunkiem odbycia spotkania przedstawicieli grup interesu z Sekretarzem Generalnym i dyrektorami generalnymi Sekretariatu Generalnego Rady jest uprzedni wpis przedstawicieli grup interesu do rejestru służącego przejrzystości.
2. 
Podczas kontaktów z przedstawicielami grup interesu pracownicy Sekretariatu Generalnego Rady przestrzegają zasad i standardów postępowania określonych w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowionych w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 2  oraz innych stosownych przepisów wewnętrznych Sekretariatu Generalnego Rady. Sekretarz Generalny Rady przyjmuje wszelkie dodatkowe instrukcje dla pracowników, które mogą być niezbędne w celu wdrażania tych zasad i standardów, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszej decyzji.
3. 
Sekretarz generalny Rady podejmuje działania w celu rozpowszechnienia wśród pracowników wiedzy na temat zasad mających zastosowanie do kontaktów z przedstawicielami grup interesu.
Artykuł  4

Briefingi tematyczne

Warunkiem uczestnictwa przedstawicieli grup interesu - w stosownych przypadkach i po zasięgnięciu opinii prezydencji Rady - w briefingach tematycznych organizowanych przez Sekretariat Generalny Rady jest ich uprzedni wpis do rejestru służącego przejrzystości.

Artykuł  5

Imprezy publiczne

Warunkiem uczestnictwa przedstawicieli grup interesu, w ramach ich obowiązków zawodowych, w charakterze prelegentów podczas imprez publicznych organizowanych przez Sekretariat Generalny Rady jest wpis takich przedstawicieli grup interesu do rejestru służącego przejrzystości.

Artykuł  6

Dostęp do budynków Rady

1. 
Aby umożliwić podjęcie działań, o których mowa w art. 3, 4 i 5, Sekretariat Generalny Rady wydaje przedstawicielom grup interesu imienne przepustki upoważniające ich do czasowego wstępu do budynków Rady, z zastrzeżeniem uprzedniego wpisu do rejestru służącego przejrzystości i przestrzegania przepisów Rady dotyczących bezpieczeństwa. Przedstawiciele grup interesu nie mogą uczestniczyć w posiedzeniach Rady ani jej organów przygotowawczych, chyba że ich obecność zostanie autoryzowana zgodnie z decyzją Rady 2009/937/UE 3  ("regulamin wewnętrzny Rady").
2. 
Sekretariat Generalny Rady określa wymogi dotyczące bezpieczeństwa i tożsamości w odniesieniu do wydawania przepustek przedstawicielom grup interesu.
Artykuł  7

Dostęp do dokumentów

Dostęp przedstawicieli grup interesu do dokumentów Rady jest uregulowany rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

Artykuł  8

Wykonanie

Sekretariat Generalny Rady podejmuje środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
2 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
3 Decyzja Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35).
4 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.207.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/929 w sprawie uregulowania kontaktów między Sekretariatem Generalnym Rady a przedstawicielami grup interesu
Data aktu: 06/05/2021
Data ogłoszenia: 11/06/2021
Data wejścia w życie: 01/07/2021