uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 295,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
(1) Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej i Komisja Europejska (zwane dalej "instytucjami-sygnatariuszami") utrzymują otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim zgodnie z postanowieniami Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego artykułem 11 ust. 1 i 2.
(2) Dialog ten umożliwia zainteresowanym stronom przedstawienie swych poglądów na temat decyzji, które mogą ich dotyczyć, a tym samym umożliwia skuteczne przyczynianie się do gromadzenia danych, na podstawie których opracowywane są propozycje polityk. Kontakty z zainteresowanymi stronami pozytywnie wpływają na jakość procesu decyzyjnego, ponieważ umożliwiają pozyskanie opinii zewnętrznych i wiedzy eksperckiej.
(3) Przejrzystość i odpowiedzialność mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania zaufania obywateli Unii do umocowania prawnego procesów politycznych, ustawodawczych i administracyjnych Unii
(4) Instytucje-sygnatariusze uznają za istotne skordynowanie swego podejścia przez przyjęcie wspólnych ram dla swojej współpracy, tak aby nadal wspierać możliwość przejrzystego i etycznego reprezentowania grup interesu
(5) Przejrzystość w zakresie reprezentowania grup interesu jest szczególnie ważna dla umożliwienia obywatelom śledzenia działań przedstawicieli grup interesu i uświadomienia ich w kwestii ewentualnego wpływu takich przedstawicieli, w tym wpływu wywieranego za pomocą wsparcia finansowego i działalności sponsorskiej. Najlepszym sposobem zapewnienia takiej przejrzystości jest kodeks postępowania zawierający postanowienia i zasady, których powinni przestrzegać przedstawiciele grup interesu decydujący się na wpis do rejestru służącego przejrzystości (zwanego dalej "rejestrem").
(6) W oparciu o pozytywne doświadczenia organizacji i osób samozatrudnionych zaangażowanych w proces kształtowania i realizacji polityki Unii z rejestrem służącym przejrzystości, który został utworzony na podstawie porozumienia zawartego między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w dniu 16 kwietnia 2014 r. 1 (zwanego dalej "porozumieniem z 2014 r"), instytucje-sygnatariusze uważają, że zakres porozumienia z 2014 r. należy rozszerzyć.
(7) Należy nadać rejestrowi charakter obowiązkowy poprzez wprowadzenie, w drodze indywidualnych decyzji przyjętych przez poszczególne instytucje-sygnatariuszy, równoważnych środków, zgodnie z którymi warunkiem koniecznym wykonywania niektórych działań z zakresu reprezentowania grup interesu jest wpis do rejestru przedstawicieli tych grup.
(8) Aby kontynuować wzmacnianie wspólnych ram i korzystać z postępów osiągniętych w tworzeniu powszechnej kultury przejrzystości, instytucje-sygnatariusze powinny opublikować na stronie internetowej rejestru zasadę warunko- wości i środki uzupełniające służące przejrzystości, przyjęte przez nie w celu zachęcenia do dokonywania wpisów do rejestru, takie jak specjalne listy mailingowe, zalecenie, by niektórzy decydenci spotykali się wyłącznie z wpisanymi do rejestru przedstawicielami grup interesu, lub publikacja informacji na temat spotkań między niektórymi decydentami a przedstawicielami grup interesu.
(9) Aby promować niniejsze porozumienie poza gronem instytucji-sygnatariuszy, należy w nim zawrzeć ustalenia pozwalające instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii innym niż instytucje-sygnatariusze, jak również stałym przedstawicielstwom państw członkowskich, chcącym na zasadzie dowolności stosować zasady funkcjonowania zapisane we wspólnych ramach, na korzystanie ze wsparcia sekretariatu rejestru i jego punktu kontaktowego
(10) Aby uniknąć zbędnych obciążeń administracyjnych i zgodnie z aktualną praktyką dotyczącą dokonywania wpisów do rejestru, działania podejmowane przez przedstawicieli grup interesu wyłącznie w imieniu stowarzyszenia lub sieci, do której należą, należy uznać za działania tego stowarzyszenia lub tej sieci.
(11) Działalność organów publicznych państw członkowskich, jak również wszelkich stowarzyszeń lub sieci takich organów publicznych, które działają w ich imieniu na poziomie unijnym, krajowym lub niższym, nie powinna być objęta niniejszym porozumieniem, jednakże stowarzyszenia i sieci organów publicznych na poziomie unijnym, krajowym lub niższym, które są zaangażowane w działania przedstawicieli grup interesu, powinny mieć możliwość wpisania się do rejestru.
(12) Należy utrzymać praktykę przyjmowania sprawozdania rocznego z działalności rejestru jako narzędzia zapewniającego odpowiednie eksponowanie skoordynowanego podejścia instytucji-sygnatariuszy oraz zwiększającego zaufanie ze strony obywateli. Zakres sprawozdania rocznego należy poszerzyć o kwestie dotyczące warunkowości i środków uzupełniających służących przejrzystości ustanowionych przez instytucje-sygnatariuszy.
(13) Działalność rejestru nie powinna naruszać kompetencji żadnej z instytucji-sygnatariuszy ani wpływać na ich wewnętrzne uprawnienia organizacyjne.
(14) Przy wykonywaniu swych odpowiednich uprawnień w zakresie organizacji wewnętrznej instytucje-sygnatariusze powinny przekazać na rzecz sekretariatu i zarządu rejestru uprawnienia do działania w ich imieniu w zakresie podejmowania zgodnie z niniejszym porozumieniem decyzji indywidualnych dotyczących wnioskodawców i podmiotów zarejestrowanych. Instytucje-sygnatariusze powinny występować jako współpozwani w sprawach przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących ostatecznych decyzji zarządu rejestru mających negatywny wpływ na wnioskodawców lub podmioty zarejestrowane.
(15) Instytucje-sygnatariusze powinny działać w duchu wzajemnej, lojalnej współpracy przy wykonywaniu postanowień niniejszego porozumienia.
(16) Każda z instytucji-sygnatariuszy powinna mieć możliwość stosowania wszelkich innych zasad dobrego zarządzania i przejrzystości niewymienionych w niniejszym porozumieniu w zakresie, w jakim takie zasady nie kolidują z wykonywaniem lub celami niniejszego porozumienia.
(17) Niniejsze porozumienie nie narusza wykonywania praw wynikających z art. 11 ust. 4 TUE dotyczącego europejskiej inicjatywy obywatelskiej oraz z art. 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczącego możliwości kierowania petycji do Parlamentu Europejskiego,
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady | W imieniu Komisji, |
| Przewodniczący | Przewodniczący | za Przewodniczącą, |
| David Maria SASSOLI | Ana Paula ZACARIAS | Věra JOUROVÁ |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.207.1 |
| Rodzaj: | Porozumienie |
| Tytuł: | Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości. |
| Data aktu: | 20/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2021 |