uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 277 ust. 5 akapit trzeci oraz art. 279a ust. 3 akapit trzeci,
(1) Instytucje powinny określać czynniki wpływające na poziom ryzyka transakcji na instrumentach pochodnych poprzez określenie czynników ryzyka, od których zależą przepływy pieniężne związane z tą transakcją. Aby zapewnić, by na potrzeby takiego określania instytucje stosowały zharmonizowane podejście, powinny one uwzględniać co najmniej czynniki ryzyka wymienione w części trzeciej tytuł IV rozdział 1a sekcja 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(2) Metoda określania transakcji na instrumentach pochodnych o tylko jednym istotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka, na potrzeby przyporządkowania tych transakcji do odpowiedniej kategorii ryzyka, powinna być prosta we wszystkich przypadkach, w których pierwotny i jedyny istotny czynnik wpływający na poziom ryzyka jest natychmiast widoczny na podstawie charakteru danej transakcji i związanych z nią przepływów pieniężnych.
(3) Instytucje korzystają ze swapów walutowo-procentowych w celu zabezpieczenia ryzyka walutowego wynikającego z finansowania lub inwestycji w walutach obcych. Wprawdzie na transakcje takie mają w pierwszym rzędzie wpływ czynniki wpływające na poziom ryzyka walutowego, ale mogą mieć na nie również wpływ inne czynniki wpływające na poziom ryzyka, np. czynniki mające wpływ na poziom ryzyka stopy procentowej. Ponieważ doświadczenie rynkowe pokazuje, że wpływ tych innych czynników wpływających na poziom ryzyka jest bardzo często nieistotny dla tych konkretnych rodzajów transakcji, to jeżeli dana transakcja wchodzi w zakres tego rodzaju transakcji, powinno to wystarczyć do określenia takich transakcji jako transakcje na instrumentach pochodnych o tylko jednym istotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka.
(4) Bez względu na charakter transakcji na instrumentach pochodnych i związane z nią przepływy pieniężne stopy procentowe stosowane do dyskontowania przepływów pieniężnych związanych z transakcją ("stopa dyskontowa") nie powinny być uznawane za istotny czynnik wpływający na poziom ryzyka. Wymóg, by instytucje uwzględniały stopę dyskontową w metodzie określania transakcji na instrumentach pochodnych o tylko jednym istotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka, byłby nieproporcjonalny i uciążliwy, gdyż doświadczenie pokazuje, że ten czynnik wpływający na poziom ryzyka ma zazwyczaj bardziej ograniczony wpływ na wartość transakcji na instrumentach pochodnych niż inne czynniki wpływające na poziom ryzyka, od których uzależnione są przepływy pieniężne związane z tymi transakcjami.
(5) W przypadku transakcji na instrumentach pochodnych o więcej niż jednym czynniku wpływającym na poziom ryzyka instytucje powinny wziąć pod uwagę wskaźniki wrażliwości i zmienność instrumentu bazowego, aby zidentyfikować te czynniki wpływające na poziom ryzyka, które są istotne w każdej kategorii ryzyka, oraz najbardziej istotny spośród tych czynników w każdej kategorii ryzyka.
(6) W przypadku transakcji na instrumentach pochodnych o więcej niż jednym czynniku wpływającym na poziom ryzyka i w przypadku gdy te czynniki wpływające na poziom ryzyka odnoszą się do różnych kategorii ryzyka, może nie być możliwe stwierdzenie, które z tych czynników wpływających na poziom ryzyka są istotne, nawet po uwzględnieniu wskaźników wrażliwości oraz zmienności instrumentu bazowego. W takich przypadkach instytucje powinny - w ramach prostego i konserwatywnego podejścia rezerwowego - uznać wszystkie czynniki wpływające na poziom ryzyka transakcji za istotne, a następnie przypisać daną transakcję na instrumentach pochodnych do kategorii ryzyka odpowiadających tym czynnikom wpływającym na poziom ryzyka na podstawie najbardziej istotnych czynników wpływających na poziom ryzyka w obrębie każdej kategorii ryzyka.
(7) Metodę określania transakcji na instrumentach pochodnych o tylko jednym istotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka należy stosować wyłącznie w momencie ich zawarcia - gdy takie transakcje na instrumentach pochodnych zostały (w chwili ich zawarcia) określone jako charakteryzujące się tylko jednym czynnikiem wpływającym na poziom ryzyka, gdyż ten pojedynczy czynnik wpływający na poziom ryzyka stanowi podstawowy element charakterystyki tych transakcji, w związku z czym nie oczekuje się jego zmiany. Jeżeli w chwili ich zawarcia transakcje na instrumentach pochodnych zostały określone jako charakteryzujące się więcej niż jednym czynnikiem wpływającym na poziom ryzyka, proces określania istotnych czynników wpływających na poziom ryzyka oraz najbardziej istotnego spośród tych czynników należy przeprowadzać raz na kwartał, tak aby wszelkie zmiany w tych transakcjach mogły zostać należycie odzwierciedlone w przyporządkowaniu tych transakcji na instrumentach pochodnych do odpowiednich kategorii ryzyka.
(8) Zgodnie z art. 279a ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wzór, który instytucje stosują, aby obliczyć deltę nadzorczą opcji kupna i opcji sprzedaży przyporządkowanych do kategorii ryzyka stopy procentowej, która odpowiada warunkom rynkowym, w których stopy procentowe mogą być ujemne, należy określić zgodnie z międzynarodowymi zmianami regulacyjnymi. W dniu 22 marca 2018 r. Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego (komitet bazylejski) opublikował dokument zatytułowany "Frequently asked questions on the Basel III standardised approach for measuring counterparty credit risk exposures" 2 , w którym wyjaśniono, że deltę nadzorczą dla opcji na stopę procentową w przypadku warunków rynkowych, w których stopa procentowa jest ujemna, należy określić zgodnie ze specjalnym wzorem, w którym do wykorzystywanych w tym wzorze wartości natychmiastowej lub terminowej stopy procentowej oraz do ceny wykonania opcji stosuje się przesunięcie lambda (λ), aby zapewnić, by natychmiastowa lub terminowa stopa procentowa oraz cena wykonania opcji miały wartości dodatnie.
(9) Aby natychmiastowa lub terminowa stopa procentowa oraz cena wykonania opcji przyjęły wartości dodatnie, przesunięcie λ powinno być na tyle duże, by umożliwić instytucjom obliczenie delty nadzorczej transakcji zgodnie ze wzorem określonym w art. 279a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, ale jednocześnie na tyle małe, by nie wprowadzać do wyniku obliczeń delty nadzorczej niepotrzebnego błędu systematycznego.
(10) Zmienność nadzorczą, która jest jednym z parametrów stosowanych do obliczenia delty nadzorczej, należy określić w świetle specjalnego wzoru służącego do obliczania delty nadzorczej dla opcji sprzedaży i opcji kupna w danej kategorii ryzyka stopy procentowej. W tym względzie wartość zmienności nadzorczej dla opcji kupna i opcji sprzedaży w danej kategorii ryzyka stopy procentowej, określoną w standardach międzynarodowych przyjętych przez komitet bazylejski, uznaje się za odpowiednią do celów jej stosowania w prawie Unii.
(11) Aby umożliwić instytucjom określenie, czy dana transakcja jest pozycją długą czy krótką w pierwotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka, w istotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka lub w najbardziej istotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka w danej kategorii ryzyka, należy określić, z jakich informacji dotyczących transakcji instytucje powinny korzystać do celów takiego określenia. Aby uniknąć nakładania niepotrzebnych obciążeń na instytucje, powinny one mieć możliwość wykorzystywania tych samych informacji, z jakich korzystają już do celów określania istotnych czynników wpływających na poziom ryzyka.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(13) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.204.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/931 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę określania transakcji na instrumentach pochodnych o tylko jednym lub o więcej niż jednym istotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka do celów art. 277 ust. 5, wzór stosowany do obliczania delty nadzorczej opcji kupna i opcji sprzedaży przyporządkowanych do kategorii ryzyka stopy procentowej oraz metodę określania, czy dana transakcja jest pozycją długą czy krótką w pierwotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka lub w najbardziej istotnym czynniku wpływającym na poziom ryzyka w danej kategorii ryzyka do celów art. 279a ust. 3 lit. a) i b) w ramach metody standardowej dotyczącej ryzyka kredytowego kontrahenta |
| Data aktu: | 01/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 30/06/2021 |