Decyzja 2021/1 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w odniesieniu do dotacji rolnych

DECYZJA RADY (UE) 2021/1
z dnia 17 grudnia 2020 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w odniesieniu do dotacji rolnych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 ust. 2,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwana dalej "Umową o wystąpieniu") została zawarta przez Unię w drodze decyzji Rady (UE) 2020/135 1  w dniu 30 stycznia 2020 r. i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.

(2) W art. 166 Umowy o wystąpieniu uprawniono Wspólny Komitet ustanowiony na podstawie art. 164 Umowy o wystąpieniu (zwany dalej "Wspólnym Komitetem") do przyjmowania decyzji dotyczących wszelkich kwestii, w przypadku których przewiduje to Umowa o wystąpieniu. Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu (zwany dalej "Protokołem") stanowi integralną część Umowy o wystąpieniu.

(3) Na mocy art. 10 ust. 1 Protokołu wprowadzone przez Zjednoczone Królestwo środki wspierające produkcję rolną i handel produktami rolnymi w Irlandii Północnej, obejmujące wsparcie na rzecz produktów rybołówstwa i akwakultury, podlegają unijnym zasadom pomocy państwa wymienionym w załączniku 5 do Protokołu, jeżeli środki te mają wpływ na handel między Irlandią Północną a Unią. Jednocześnie art. 10 ust. 2 Protokołu przewiduje wyłączenie z zakresu stosowania prawa Unii do określonego maksymalnego łącznego rocznego poziomu wsparcia, pod warunkiem że określony minimalny odsetek wsparcia objętego wyłączeniem jest zgodny z postanowieniami załącznika 2 do Porozumienia WTO w sprawie rolnictwa.

(4) Maksymalny łączny roczny poziom wsparcia oraz minimalny odsetek wsparcia należy określać, biorąc pod uwagę względy wskazane w załączniku 6 do Protokołu.

(5) Do celów obliczenia maksymalnego łącznego rocznego poziomu wsparcia dla produktów rolnych innych niż produkty rybołówstwa i akwakultury uwzględniono średnie wydatki poniesione i przewidywane w Irlandii Północnej w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR) jako część obecnych obowiązujących wieloletnich ram finansowych (zwanych dalej "WRF na lata 2014-2020").

(6) Do celów ustalenia minimalnego odsetka wsparcia uwzględniono średnią stopę wsparcia Unii, która jest zgodna z przepisami załącznika 2 do Porozumienia WTO w sprawie rolnictwa, według łącznych notyfikacji Unii o wsparciu kierowanych do WTO w ciągu ostatnich pięciu lat, czyli w okresie, w odniesieniu do którego przesyłano do WTO notyfikacje w ramach WRF na lata 2014-2020.

(7) Maksymalny łączny roczny poziom wsparcia na dotacje w sektorze rolnictwa powinien zatem wynosić 429 mln EUR.

(8) W odniesieniu do produktów rybołówstwa i akwakultury maksymalny poziom wsparcia, w oparciu o średnie wydatki ujęte w WRF na lata 2014-2020, powinien wynosić 19,5 mln EUR w okresie pięciu lat, z pułapem 4,5 mln EUR w każdym danym roku.

(9) W celu uniknięcia sytuacji, w których wsparcie objęte wyłączeniem byłoby wykorzystywane do finansowania operacji, które w innych okolicznościach nie kwalifikują się do wsparcia w sektorze rybołówstwa, decyzja Wspólnego Komitetu powinna odzwierciedlać niekwalifikowalność niektórych operacji zgodnie z przepisami prawa Unii.

(10) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy art. 164 Umowy o wystąpieniu w odniesieniu do dotacji rolnych, opiera się na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu załączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Decyzja Wspólnego Komitetu zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2020 r.
W imieniu Rady
S. SCHULZE
Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA nr .../2020 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO NA MOCY UMOWY

O WYSTĄPIENIU ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ Z UNII EUROPEJSKIEJ I EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOTY ENERGII ATOMOWEJ

z dnia ...

określającej początkowy maksymalny łączny roczny poziom wsparcia objętego wyłączeniem oraz początkowy minimalny odsetek wsparcia, o których mowa w art. 10 ust. 2 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii

i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Protokół w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w szczególności jego art. 10 ust. 2 i załącznik 6 do niego,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Łączny roczny poziom wsparcia dla produktów rolnych innych niż produkty rybołówstwa i akwakultury

1. 
Początkowy maksymalny łączny roczny poziom objętego wyłączeniem wsparcia dla produktów rolnych innych niż produkty rybołówstwa i akwakultury, o którym mowa w art. 10 ust. 2 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej, wynosi 382,2 mln GBP 2 .
2. 
Zjednoczone Królestwo może zwiększyć maksymalny łączny roczny poziom wsparcia objętego wyłączeniem, o którym mowa w ust. 1, maksymalnie o dodatkową kwotę 25,03 mln GBP w danym roku, o część kwoty maksymalnego łącznego rocznego poziomu wsparcia objętego wyłączeniem, która nie została wykorzystana w poprzednim roku kalendarzowym.
3. 
Maksymalny łączny roczny poziom wsparcia objętego wyłączeniem, o którym mowa w ust. 1, zwiększa się o kwotę 6,8 mln GBP na dany rok:
a)
jeżeli w ciągu tego roku Unia Europejska wprowadziła środki obejmujące Republikę Irlandii na podstawie części II tytuł I rozdział I albo art. 219, 220 lub 221 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 3 ; lub
b)
w związku z:
(i)
chorobą zwierząt,
(ii)
zdarzeniem lub okolicznościami powodującymi poważne zakłócenia na rynku lub grożącymi wystąpieniem takich zakłóceń, w przypadku gdy taka sytuacja lub jej skutki dla rynku prawdopodobnie będą trwać nadal lub się pogarszać;
(iii)
sytuacją poważnych zakłóceń na rynku bezpośrednio związanych z utratą zaufania konsumentów spowodowaną zagrożeniami dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub zdrowia roślin oraz ryzykiem chorób; lub
(iv)
klęską żywiołową, która dotyka terytorium Irlandii Północnej i nie dotyka w równym stopniu całej wyspy Irlandii.

Litera b) ma zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy Zjednoczone Królestwo poinformowało Unię Europejską na co najmniej 10 dni przed skorzystaniem ze zwiększonego łącznego rocznego poziomu wsparcia.

Artykuł  2

Łączny roczny poziom wsparcia dla produktów rybołówstwa i akwakultury

1. 
Początkowy maksymalny łączny poziom objętego wyłączeniem wsparcia dla produktów rybołówstwa i akwakultury, o którym mowa w art. 10 ust. 2 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej, wynosi 16,93 mln GBP w ciągu pierwszych pięciu lat od wejścia w życie niniejszej decyzji, jak również w każdym kolejnym okresie pięciu lat. Łączny roczny poziom objętego wyłączeniem wsparcia dla tych produktów nie może jednak przekroczyć 4,01 mln GBP w danym roku.
2. 
Następujące operacje nie kwalifikują się do finansowania z kwot, o których mowa w ust. 1:
a)
operacje zwiększające zdolność połowową statku lub sprzęt zwiększający zdolność statku do lokalizacji ryb;
b)
budowa nowych statków rybackich lub przywóz statków rybackich;
c)
trwałe zaprzestanie działalności połowowej;
d)
tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej, chyba że jest ono związane z którymkolwiek z poniższych działań:
(i)
środkami nadzwyczajnymi wprowadzonymi przez władze Zjednoczonego Królestwa, lub przez Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej, na okres maksymalnie sześciu miesięcy, w celu zmniejszenia poważnego zagrożenia dla żywych zasobów morskich lub ekosystemu morskiego;
(ii)
nieprzedłużeniem ważności międzynarodowej umowy w sprawie połowów lub protokołów do niej;
(iii)
planem zarządzania rybołówstwem opublikowanym na podstawie przepisów prawa Zjednoczonego Królestwa, lub Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, określającym politykę mającą na celu odbudowę jednego lub większej liczby stad ryb do zrównoważonego poziomu lub utrzymanie takich stad na zrównoważonym poziomie;
(iv)
środkami nadzwyczajnymi wprowadzonymi przez władze Zjednoczonego Królestwa, lub przez Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej, w odpowiedzi na stan zagrożenia zdrowia publicznego lub inną sytuację nadzwyczajną, które mają poważny wpływ na sektory rybołówstwa lub akwakultury;
e)
zwiad rybacki;
f)
przeniesienie własności przedsiębiorstwa; oraz
g)
bezpośrednie zarybianie, chyba że zostało ono przewidziane w środkach wprowadzonych przez władze Zjednoczonego Królestwa, lub przez Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej, w celu zachowania stad ryb lub ekosystemu morskiego, lub w przypadku zarybiania eksperymentalnego.

Wyjątki przewidziane w lit. d) są dopuszczalne pod warunkiem, że działalność połowowa prowadzona przez statek rybacki lub danego rybaka jest faktycznie zawieszona oraz że finansowanie jest przyznane na okres maksymalnie sześciu miesięcy na statek.

Artykuł  3

Minimalny odsetek wsparcia

Początkowy minimalny odsetek wsparcia, o którym mowa w art. 10 ust. 2 Protokołu, wynosi 83 % i ma zastosowanie do kwot łącznego rocznego poziomu wsparcia objętego wyłączeniem, o którym mowa w art. 1.

Artykuł  4

Przegląd

Wspólny Komitet dokonuje regularnego przeglądu niniejszej decyzji i jej wdrożenia.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.

Sporządzono w ...

W imieniu Wspólnego Komitetu

Współprzewodniczący

1 Decyzja Rady (UE) 2020/135 z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1).
2 Do celów wszystkich obliczeń i kwot, określonych w GBP w niniejszej decyzji, w odniesieniu do EUR stosuje się kurs wymiany dla płatności bezpośrednich z 2019 r. (1 EUR = 0,89092 GBP).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.2.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w odniesieniu do dotacji rolnych
Data aktu: 17/12/2020
Data ogłoszenia: 06/01/2021