Decyzja wykonawcza 2021/31 w sprawie ustanowienia zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 w odniesieniu do minimalnych norm jakości danych i specyfikacji technicznych dotyczących wprowadzania fotografii, profili DNA i danych daktyloskopijnych do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/1345

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/31
z dnia 13 stycznia 2021 r.
w sprawie ustanowienia zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 w odniesieniu do minimalnych norm jakości danych i specyfikacji technicznych dotyczących wprowadzania fotografii, profili DNA i danych daktyloskopijnych do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/1345

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 9228)

(Dz.U.UE L z dnia 18 stycznia 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, zmiany i uchylenia decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1986/2006 i decyzji Komisji 2010/261/UE 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System informacyjny Schengen ("SIS") w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych zawiera wpisy dotyczące osób i przedmiotów poszukiwanych przez właściwe organy krajowe w celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.

(2) Zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1862 kategorie danych, jakie można wprowadzić do wpisu dotyczącego osoby w SIS, obejmują fotografie, wizerunki twarzy, profile DNA i dane daktyloskopijne (te ostatnie obejmują odbitki linii papilarnych palców oraz odbitki linii papilarnych dłoni). Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1862 takie dane powinno wprowadzać się do SIS, jeśli są dostępne.

(3) Art. 42 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2018/1862 stanowi, że fotografie, wizerunki twarzy, profile DNA i dane daktyloskopijne wprowadzane do wpisu w SIS podlegają kontroli jakości w celu ustalenia, czy spełnione są minimalne normy jakości danych i specyfikacje techniczne.

(4) Niezbędne jest ustanowienie środków wykonawczych określających minimalne normy jakości danych i specyfikacje techniczne dotyczące wprowadzania i przechowywania takich danych w SIS.

(5) Zgodnie z art. 43 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1862 należy zezwolić na wyszukiwanie danych daktyloskopijnych przechowywanych w SIS przy użyciu kompletnych lub niekompletnych zestawów odbitek linii papilarnych palców lub odbitek linii papilarnych dłoni, które znaleziono na miejscu popełnienia poważnych przestępstw lub przestępstw terrorystycznych, o ile z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że te zestawy odbitek linii papilarnych należą do sprawcy poważnego przestępstwa lub aktu terrorystycznego i pod warunkiem że wyszukiwanie przeprowadzane jest równolegle w odpowiednich bazach danych państw członkowskich zawierających odbitki linii papilarnych palców. Ponadto, zgodnie z art. 40 rozporządzenia (UE) 2018/1862, państwa członkowskie mogą wprowadzić do SIS wpisy dotyczące nieznanych osób, które są poszukiwane, zawierające jedynie dane daktylosko- pijne znalezione na miejscu popełnienia poważnych przestępstw lub przestępstw terrorystycznych. Szczególną uwagę należy zwrócić na ustanowienie norm jakości mających zastosowanie do przekazywania takich danych daktyloskopijnych do SIS.

(6) Specyfikacje powinny określać jedynie poziom jakości wymagany przy wprowadzaniu do SIS i przechowywaniu w SIS fotografii wykorzystywanych do potwierdzenia tożsamości osoby zgodnie z art. 43 ust. 1 tego rozporządzenia. Poziom jakości wymagany przy wprowadzaniu do SIS i przechowywaniu w SIS fotografii i wizerunków twarzy wykorzystywanych do identyfikacji osoby zgodnie z art. 43 ust. 4 powinien zostać określony na późniejszym etapie, gdy spełnione zostaną warunki określone w tym artykule. Agencja eu-LISA powinna, w porozumieniu z grupą doradczą ds. SIS II, opracować i udokumentować szczegóły techniczne norm i specyfikacji określonych w niniejszej decyzji, w dokumencie kontroli interfejsu SIS i szczegółowych specyfikacjach technicznych. Państwa członkowskie, Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania ("Europol"), Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych ("Eurojust") i Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej powinny opracować swoje systemy zgodnie ze specyfikacjami określonymi w tych dokumentach.

(7) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2018/1862 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Jednak ze względu na to, że rozporządzenie (UE) 2018/1862 opiera się na dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania powiadomiła w dniu 26 kwietnia 2019 r. o swojej decyzji w sprawie wdrożenia rozporządzenia (UE) 2018/1862 do swojego prawa krajowego. W związku z powyższym na mocy prawa międzynarodowego Dania ma obowiązek wprowadzenia w życie przepisów niniejszej decyzji.

(8) Niniejsza decyzja ma zastosowanie do Irlandii zgodnie z art. 5 ust. 1 Protokołu nr 19 w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej, załączonego do TUE i do TFUE, oraz art. 6 ust. 2 decyzji Rady 2002/192/ WE 2 .

(9) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 3 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt G decyzji Rady 1999/437/WE 4 .

(10) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/149/WSiSW 6 .

(11) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/349/UE 8 .

(12) W odniesieniu do Bułgarii i Rumunii niniejsza decyzja jest aktem opartym na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r. i należy ją odczytywać w związku z decyzjami Rady 2010/365/UE 9  i (UE) 2018/934 10 .

(13) W odniesieniu do Chorwacji niniejsza decyzja jest aktem opartym na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2011 r. i należy ją odczytywać w związku z decyzją Rady (UE) 2017/733 11 .

(14) W odniesieniu do Cypru niniejsza decyzja jest aktem opartym na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r.

(15) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 12  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 26 sierpnia 2020 r.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu SIS-SIRENE ds. Policji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzanie do SIS i przechowywanie w SIS fotografii, profili DNA i danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1862, odbywa się zgodnie z minimalnymi normami jakości danych i specyfikacjami technicznymi określonymi w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/1345 13 .

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich, Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania, Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych oraz Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ylva JOHANSSON
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Minimalne normy jakości danych i specyfikacje techniczne dotyczące wykorzystania fotografii, profili DNA i danych daktyloskopijnych w SIS
1.
Dane daktyloskopijne
1.1.
Kategorie danych daktyloskopijnych wykorzystywanych w SIS

Następujące kategorie danych daktyloskopijnych mogą być wykorzystywane w SIS:

a)
płaskie odbitki linii papilarnych palców, w tym przyłożone płaskie odbitki kciuka i przyłożone płaskie odbitki czterech palców;
b)
przetoczone odbitki linii papilarnych palców;
c)
odbitki linii papilarnych dłoni;
d)
ślad palca: kompletny lub niekompletny zestaw odbitek linii papilarnych palców nieznanego pochodzenia znalezionych na miejscu popełnienia przestępstw terrorystycznych lub innych poważnych przestępstw będących przedmiotem postępowania przygotowawczego;
e)
ślad dłoni: kompletny lub niekompletny zestaw odbitek linii papilarnych dłoni nieznanego pochodzenia znalezionych na miejscu popełnienia przestępstw terrorystycznych lub innych poważnych przestępstw będących przedmiotem postępowania przygotowawczego.
1.2.
Dopuszczalne formaty danych daktyloskopijnych

Państwa członkowskie mogą przekazywać do systemu centralnego SIS:

a)
dane pobrane przy użyciu urządzeń do bezpośredniego skanowania (live-scan), z jakich korzysta się na szczeblu krajowym i które są w stanie zapisać maksymalnie do dziesięciu pojedynczych odbitek linii papilarnych palców i dokonać ich segmentacji; odbitki przetoczone, płaskie bądź obu rodzajów;
b)
odbitki linii papilarnych palców lub odbitki linii papilarnych dłoni pobierane z wykorzystaniem tuszu; odbitki przetoczone, płaskie bądź obu rodzajów, które są cyfrowo zeskanowane przy zachowaniu odpowiedniej jakości i rozdzielczości.

System automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej systemu centralnego SIS (CS-SIS AFIS), zdefiniowany w art. 43 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1862, musi być kompatybilny i interoperacyjny z formatami danych daktyloskopijnych, o których mowa w lit. a) i b).

1.3.
Minimalne normy jakości danych i specyfikacje techniczne

1.3.1. Format pliku i kompresji ("kontener daktyloskopijny")

Format wejściowy danych daktyloskopijnych przekazywanych do SIS ("kontener daktyloskopijny") musi być zgodny ze standardem SIS NIST opartym na formacie binarnym ANSI/NIST 14 .

Na poziomie funkcji wsparcia technicznego systemu centralnego SIS (CS-SIS) ustanowiony zostanie "weryfikator SIS NIST" w celu sprawdzenia zgodności przekazywanego kontenera daktyloskopijnego z określonym standardem SIS NIST.

Kontenery daktyloskopijne niespełniające określonego standardu SIS NIST zostaną odrzucone przez CS-SIS AFIS i nie będą przechowywane w systemie centralnym SIS. Jeżeli CS-SIS AFIS odrzuca plik niezgodny z wymogami, CS-SIS wysyła komunikat o błędzie do państwa członkowskiego, które przekazało dane.

1.3.2. Format i rozdzielczość obrazu

Obrazy odbitek linii papilarnych palców i odbitek linii papilarnych dłoni, o których mowa w sekcji 1.1 lit. a), b) i c), muszą mieć nominalną rozdzielczość 1 000 ppi lub 500 ppi w 256 odcieniach szarości, aby mogły być przetwarzane przez CS- SIS. Obrazy o rozdzielczości 500 ppi muszą być wprowadzane przy użyciu formatu WSQ, a obrazy o rozdzielczości 1 000 ppi muszą mieć format JPEG2000 (JP2).

Obrazy śladów palca i śladów dłoni, o których mowa w sekcji 1.1 lit. d) i e), muszą mieć rozdzielczość 500 lub 1 000 ppi, aby mogły być przetwarzane przez CS-SIS. Obrazy o rozdzielczości 500 ppi muszą być wprowadzane przy użyciu formatu WSQ, a obrazy o rozdzielczości 1 000 ppi muszą mieć format JPEG2000 (JP2). Do obrazów obu rozdzielczości należy stosować bezstratną kompresję JPEG.

1.3.3. Minimalne poziomy wymaganej jakości w odniesieniu do przechowywania i wykorzystywania obrazów odbitek linii papilarnych palców i odbitek linii papilarnych dłoni w CS-SIS AFIS

Obrazy daktyloskopijne muszą odpowiadać minimalnym poziomom wymaganej jakości określonym w dokumencie kontroli interfejsu SIS i szczegółowych specyfikacjach technicznych, aby mogły być przechowywane i wykorzystywane w CS- SIS AFIS.

Zaleca się, aby państwa członkowskie sprawdzały zgodność obrazów daktyloskopijnych z minimalnymi poziomami wymaganej jakości przed przekazaniem ich do CS-SIS.

Zgodne z wymogami kontenery daktyloskopijne zawierające obrazy daktyloskopijne odbitek linii papilarnych palców lub odbitek linii papilarnych dłoni o jakości poniżej minimalnych wymaganych poziomów nie będą przechowywane w CS-SIS AFIS i nie będą wykorzystywane do przeszukiwania biometrycznego. Kontenery daktyloskopijne zawierające obrazy daktyloskopijne odrzucone przez CS-SIS AFIS mogą zostać wykorzystane wyłącznie do potwierdzenia tożsamości osoby zgodnie z art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1862. Jeżeli CS-SIS AFIS odrzuca plik ze względu na niską jakość obrazów, CS-SIS wysyła komunikat o błędzie do państwa członkowskiego, które przekazało dane.

1.3.4. Minimalne poziomy wymaganej jakości w odniesieniu do przechowywania i wykorzystywania obrazów śladów palca i śladów dłoni w CS-SIS AFIS

Obrazy daktyloskopijne śladów palca i śladów dłoni muszą odpowiadać minimalnym poziomom wymaganej jakości określonym w dokumencie kontroli interfejsu SIS i specyfikacjach technicznych, aby mogły zostać zaakceptowane w CS-SIS AFIS.

Zgodne z wymogami kontenery daktyloskopijne zawierające obrazy daktyloskopijne śladów palca lub śladów dłoni o jakości poniżej minimalnego wymaganego poziomu nie będą przechowywane w CS-SIS AFIS. Jeżeli CS-SIS AFIS odrzuca plik ze względu na niską jakość obrazów, CS-SIS wysyła komunikat o błędzie do państwa członkowskiego, które przekazało dane.

1.4.
Przeszukiwanie biometryczne

CS-SIS AFIS zapewni funkcję przeszukiwania biometrycznego dla wszystkich rodzajów obrazów daktyloskopijnych spełniających wymogi jakościowe określone w pkt 1.3.3 i 1.3.4.

Wymogi dotyczące wydajności i prawidłowości biometrycznej dla poszczególnych kategorii przeszukiwania biometrycznego w CS-SIS AFIS określono w dokumencie kontroli interfejsu SIS i szczegółowych specyfikacjach technicznych.

2.
Fotografie

Przy wprowadzaniu fotografii do SIS należy stosować minimalną rozdzielczość 480 * 600 pikseli i 24-bitową głębię kolorów.

3.
Profile DNA

Rodzaj pliku stosowany do opisu profilu DNA musi być zgodny z językiem XML (Extensible Markup Language). Struktura pliku musi odpowiadać normie Combined DNA Index System (CODIS) 15  w celu opisania profilu DNA, który ma być przechowywany w SIS.

1 Dz.U. L 312 z 7.12.2018, s. 56.
2 Decyzja Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotycząca wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
3 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
4 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
5 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
6 Decyzja Rady 2008/149/WSiSW z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 50).
7 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
8 Decyzja Rady 2011/349/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się w szczególności do współpracy sądowej w sprawach karnych i współpracy policji (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 1).
9 Decyzja Rady 2010/365/UE z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie stosowania w Republice Bułgarii i w Rumunii przepisów dorobku Schengen związanych z systemem informacyjnym Schengen (Dz.U. L 166 z 1.7.2010, s. 17).
10 Decyzja Rady (UE) 2018/934 z dnia 25 czerwca 2018 r. w sprawie wprowadzenia w życie w Republice Bułgarii i w Rumunii pozostałych przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen (Dz.U. L 165 z 2.7.2018, s. 37).
11 Decyzja Rady (UE) 2017/733 z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie stosowania w Republice Chorwacji przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen (Dz.U. L 108 z 26.4.2017, s. 31).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
13 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1345 z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie minimalnych standardów jakości danych w odniesieniu do danych daktyloskopijnych w ramach systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz.U. L 213 z 6.8.2016, s. 15).
14 Amerykańska norma krajowa dla systemów informacyjnych ("American National Standard for Information Systems")/Narodowy Instytut Standaryzacji i Technologii.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.15.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/31 w sprawie ustanowienia zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 w odniesieniu do minimalnych norm jakości danych i specyfikacji technicznych dotyczących wprowadzania fotografii, profili DNA i danych daktyloskopijnych do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/1345
Data aktu: 13/01/2021
Data ogłoszenia: 18/01/2021
Data wejścia w życie: 18/01/2021