uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 1 krajowe banki centralne (KBC) mogą przekazywać podmiotom sprawozdającym dane dotyczące ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (zwane dalej "danymi kredytowymi"), w tym dane kredytowe zebrane przez inny KBC, poprzez ustanowienie nowych lub wzmocnienie istniejących systemów przekazywania informacji zwrotnej lub innych usług informacyjnych pochodzących z centralnych rejestrów kredytowych (CRK) na rzecz podmiotów sprawozdających.
(2) Celem tych systemów jest wspieranie podmiotów sprawozdających w ocenie zdolności kredytowej dłużników oraz poprawa zarządzania ryzykiem kredytowym. Systemy przekazywania informacji zwrotnej umożliwiają podmiotom sprawozdającym uzyskanie pełniejszego obrazu zadłużenia dłużnika lub potencjalnego dłużnika, ponieważ dostępne informacje są gromadzone nie tylko przez odpowiedni KBC, ale również przez inne KBC. Przekazywanie danych kredytowych KBC w celu ustanowienia lub wzbogacenia systemów przekazywania informacji zwrotnej dla podmiotów sprawozdających zwiększy w ten sposób wkład Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w stabilność systemu finansowego zgodnie z jego ustawowym mandatem wynikającym z art. 127 ust. 5 Traktatu. Chociaż liczba KBC, które początkowo uczestniczyły w systemie przekazywania informacji zwrotnej, jest ograniczona, może ona wzrosnąć w przyszłości, ponieważ udział ten jest dobrowolny. W każdym razie informacje udostępniane za pośrednictwem systemów przekazywania informacji zwrotnej w początkowo ograniczonej skali mają kluczowe znaczenie dla zapobiegania ewentualnym zakłóceniom w procesie pośrednictwa finansowego, ponieważ poprawiają jakość analiz ryzyka kredytowego prowadzonych przez instytucje kredytowe, w szczególności w odniesieniu do dłużników transgranicznych, a tym samym ostatecznie przyczyniają się do stabilności finansowej.
(3) W obecnych ramach prawnych KBC mogą na zasadzie dobrowolności wymieniać i wykorzystywać podzbiory danych kredytowych w celu zapewnienia podmiotom sprawozdającym dostępu do nich za pośrednictwem systemów przekazywania informacji zwrotnej. ESBC zobowiązał się do aktualizacji przepisów prawnych w celu dalszej harmonizacji informacji zwrotnych przekazywanych podmiotom sprawozdającym przez KBC.
(4) Konieczne jest zatem ustanowienie odpowiednich przepisów regulujących ten rodzaj działalności podlegający postanowieniom art. 11 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) w zakresie praw i obowiązków KBC w ramach systemu przekazywania informacji zwrotnej. Przepisy te powinny określać obowiązki EBC i KBC uczestniczących w tym systemie ("uczestniczące KBC"), w tym w okresie testowym poprzedzającym datę rozpoczęcia uczestnictwa przez poszczególne KBC, z uwzględnieniem ograniczeń związanych z poufnym charakterem informacji i czasu potrzebnego na wdrożenie.
(5) W odniesieniu do uczestniczących KBC system przekazywania informacji zwrotnej w AnaCredit powinien również określać zakres danych udostępnianych na potrzeby systemu przekazywania informacji zwrotnej zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13). W szczególności konieczne jest włączenie do tego zakresu danych kredytowych i powiązanych danych referencyjnych dotyczących kontrahentów, tak aby umożliwić podmiotom sprawozdającym lepszą ocenę zdolności kredytowej dłużnika.
(6) Do systemu tego zastosowanie powinny mieć standardy ochrony i wykorzystania poufnych informacji statystycznych zbieranych przez ESBC na podstawie art. 8-8c rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 2 .
(7) KBC, które będą uczestniczyły w systemie przekazywania informacji zwrotnej, powinny zostać wyszczególnione w załączniku, wraz z datą rozpoczęcia przez nie uczestnictwa, a zatem ze wskazaniem dnia, w którym stają się one uczestniczącymi KBC. Konieczne jest ustanowienie procedury dla KBC niewyszczególnionych w odpowiednim załączniku, które pragną zostać uczestniczącymi KBC, a także procedury wypowiedzenia uczestnictwa przez uczestniczący KBC. Konieczne jest również ustanowienie procedury regulującej zmianę przez uczestniczący KBC parametrów udostępniania danych określonych w tabeli zawartej w odpowiednim załączniku. Wszelkie zmiany dotyczące wspomnianego wykazu (w tym zmiany daty, od której dany KBC staje się uczestniczącym KBC) i tabeli zawartych w odpowiednich załącznikach są dokonywane w drodze zmian technicznych zgodnie z art. 20 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) 3 .
(8) KBC wymienione w odpowiednim załączniku powinny mieć możliwość przetestowania niezbędnych procedur przed ich wdrożeniem. W tym celu EBC powinien przekazać tym KBC zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC przed dniem, w którym staną się one uczestniczącymi KBC, wyłącznie do celów testowania, nie do wykorzystania w systemach informacji zwrotnej.
(9) Wytyczne (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione, PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Christine LAGARDE | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.69.46 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2020/11 (2020/381) zmieniające wytyczne (UE) 2017/2335 w sprawie procedur zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego |
| Data aktu: | 21/02/2020 |
| Data ogłoszenia: | 06/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2020 |