uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 66 lit. a),
(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu") została zawarta w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2020/135 2 i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.
(2) W art. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej załączonego do umowy o wystąpieniu ("protokół") podkreśla się, że Irlandia Północna jest częścią obszaru celnego Zjednoczonego Królestwa oraz że żadne z postanowień protokołu nie stanowi przeszkody dla Zjednoczonego Królestwa, aby włączyć Irlandię Północną w terytorialny zakres stosowania swoich list koncesyjnych załączonych do Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu z 1994 r. ("GATT 1994"). Państwa trzecie lub grupy państw trzecich, z którymi Unia ma takie preferencyjne uzgodnienia handlowe, nie mogą zatem uznawać Irlandii Północnej za część Unii do celu stosowania preferencyjnych uzgodnień handlowych. W szczególności, do celu stosowania przepisów dotyczących kumulacji, towarów pochodzących z Irlandii Północnej lub przetwarzania dokonanego w Irlandii Północnej nie należy traktować jako towarów pochodzących z Unii lub przetwarzania dokonanego w Unii.
(3) W art. 13 ust. 1 protokołu wskazano jednak, że wszelkie odniesienia do obszaru celnego Unii zawarte w protokole oraz w przepisach prawa Unii mających na podstawie tego protokołu zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej mają zastosowanie do terytorium lądowego Irlandii Północnej. Zgodnie z art. 5 protokołu rozporządzenie (UE) nr 952/2013 i obowiązki wynikające z umów międzynarodowych zawartych przez Unię albo przez państwa członkowskie działające wspólnie, w zakresie, w jakim odnoszą się do handlu towarami między Unią a państwami trzecimi, mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
(4) Umowy dwustronne między Unią a Zjednoczonym Królestwem wynikające z protokołu nie powodują powstania praw i obowiązków innych państw trzecich.
(5) Zgodnie z art. 5 ust. 2 oraz art. 56 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 unijne przepisy prawa celnego obejmują preferencyjne środki taryfowe na podstawie umów, które Unia zawarła z niektórymi krajami lub terytoriami znajdującymi się poza jej obszarem celnym lub z grupami takich krajów lub terytoriów albo które przyjęła jednostronnie w odniesieniu do takich krajów lub terytoriów.
(6) Zgodnie z art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, aby skorzystać z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. d) i e) tego rozporządzenia, towary muszą spełniać reguły preferencyjnego pochodzenia określone w art. 64 ust. 2-5 tego rozporządzenia. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 3 ustanowiono przepisy proceduralne, o których mowa w art. 64 ust. 1, dla ułatwienia określania w Unii preferencyjnego pochodzenia towarów.
(7) Biorąc pod uwagę szczególną sytuację celną Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, w celu stosowania preferencyjnych środków taryfowych i zapewnienia zgodności z odpowiednimi regułami pochodzenia po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu konieczne jest przyjęcie szczegółowych przepisów proceduralnych, aby ułatwić określanie w Irlandii Północnej preferencyjnego pochodzenia towarów.
(8) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do preferencyjnych dowodów pochodzenia, które mają być stosowane w odniesieniu do towarów przywożonych do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, weryfikacji preferencyjnego pochodzenia takich towarów oraz warunków przyznawania i zawieszania preferencyjnych środków taryfowych.
(9) Ponieważ okres przejściowy przewidziany w umowie o wystąpieniu kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.431.55 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/2163 w sprawie wykonania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej reguł pochodzenia określonych w uzgodnieniach preferencyjnych Unii |
| Data aktu: | 18/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 22/12/2020 |