Rozporządzenie wykonawcze 2020/2163 w sprawie wykonania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej reguł pochodzenia określonych w uzgodnieniach preferencyjnych Unii

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/2163
z dnia 18 grudnia 2020 r.
w sprawie wykonania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej reguł pochodzenia określonych w uzgodnieniach preferencyjnych Unii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 66 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu") została zawarta w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2020/135 2  i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.

(2) W art. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej załączonego do umowy o wystąpieniu ("protokół") podkreśla się, że Irlandia Północna jest częścią obszaru celnego Zjednoczonego Królestwa oraz że żadne z postanowień protokołu nie stanowi przeszkody dla Zjednoczonego Królestwa, aby włączyć Irlandię Północną w terytorialny zakres stosowania swoich list koncesyjnych załączonych do Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu z 1994 r. ("GATT 1994"). Państwa trzecie lub grupy państw trzecich, z którymi Unia ma takie preferencyjne uzgodnienia handlowe, nie mogą zatem uznawać Irlandii Północnej za część Unii do celu stosowania preferencyjnych uzgodnień handlowych. W szczególności, do celu stosowania przepisów dotyczących kumulacji, towarów pochodzących z Irlandii Północnej lub przetwarzania dokonanego w Irlandii Północnej nie należy traktować jako towarów pochodzących z Unii lub przetwarzania dokonanego w Unii.

(3) W art. 13 ust. 1 protokołu wskazano jednak, że wszelkie odniesienia do obszaru celnego Unii zawarte w protokole oraz w przepisach prawa Unii mających na podstawie tego protokołu zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej mają zastosowanie do terytorium lądowego Irlandii Północnej. Zgodnie z art. 5 protokołu rozporządzenie (UE) nr 952/2013 i obowiązki wynikające z umów międzynarodowych zawartych przez Unię albo przez państwa członkowskie działające wspólnie, w zakresie, w jakim odnoszą się do handlu towarami między Unią a państwami trzecimi, mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.

(4) Umowy dwustronne między Unią a Zjednoczonym Królestwem wynikające z protokołu nie powodują powstania praw i obowiązków innych państw trzecich.

(5) Zgodnie z art. 5 ust. 2 oraz art. 56 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 unijne przepisy prawa celnego obejmują preferencyjne środki taryfowe na podstawie umów, które Unia zawarła z niektórymi krajami lub terytoriami znajdującymi się poza jej obszarem celnym lub z grupami takich krajów lub terytoriów albo które przyjęła jednostronnie w odniesieniu do takich krajów lub terytoriów.

(6) Zgodnie z art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, aby skorzystać z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. d) i e) tego rozporządzenia, towary muszą spełniać reguły preferencyjnego pochodzenia określone w art. 64 ust. 2-5 tego rozporządzenia. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 3  ustanowiono przepisy proceduralne, o których mowa w art. 64 ust. 1, dla ułatwienia określania w Unii preferencyjnego pochodzenia towarów.

(7) Biorąc pod uwagę szczególną sytuację celną Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, w celu stosowania preferencyjnych środków taryfowych i zapewnienia zgodności z odpowiednimi regułami pochodzenia po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu konieczne jest przyjęcie szczegółowych przepisów proceduralnych, aby ułatwić określanie w Irlandii Północnej preferencyjnego pochodzenia towarów.

(8) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do preferencyjnych dowodów pochodzenia, które mają być stosowane w odniesieniu do towarów przywożonych do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, weryfikacji preferencyjnego pochodzenia takich towarów oraz warunków przyznawania i zawieszania preferencyjnych środków taryfowych.

(9) Ponieważ okres przejściowy przewidziany w umowie o wystąpieniu kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do towarów przywożonych do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej w ramach stosowania preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

Artykuł  2

Stosowanie preferencyjnych reguł pochodzenia w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej

1. 
Do celów stosowania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, reguły preferencyjnego pochodzenia określone w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 stosuje się odpowiednio w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
2. 
Odniesienia do Unii lub państw członkowskich w regułach, o których mowa w ust. 1, traktuje się jako obejmujące Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej. Terytorium Irlandii Północnej nie jest jednak uznawane za część Unii w państwach trzecich lub grupach państw trzecich, z którymi Unia ma preferencyjne uzgodnienia handlowe, do celów stosowania - na potrzeby wywozu do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej - zawartych w tych regułach przepisów dotyczących kumulacji z towarami pochodzącymi z Unii lub z przetwarzaniem dokonanym w Unii.
Artykuł  3

Związane z dowodami pochodzenia obowiązki na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych przyjętych jednostronnie przez Unię

Nie naruszając art. 4 niniejszego rozporządzenia, dowody pochodzenia produktów, które mają być przywiezione do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, są wystawiane lub sporządzane w państwach trzecich lub grupach państw trzecich korzystających z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013, na warunkach ustanowionych w regułach pochodzenia określonych do celów stosowania tych środków do przywozu takich produktów do Unii.

Artykuł  4

Dowody pochodzenia

W dowodach pochodzenia wystawionych lub sporządzonych w państwach trzecich lub grupach państw trzecich korzystających z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1, należy wskazać "Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej" dla produktów, które mają być przywiezione do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych obejmujących te środki.

Artykuł  5

Weryfikacja na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych przyjętych jednostronnie przez Unię

Pochodzenie produktów przywożonych do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej i korzystających tam z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013, jest weryfikowane w odpowiednich państwach trzecich lub grupach państw trzecich na wniosek właściwych organów celnych Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, na warunkach ustanowionych w regułach pochodzenia określonych do celów stosowania tych środków do przywozu takich produktów do Unii.

Artykuł  6

Przyznanie preferencji na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych

1. 
Preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1, nie przyznaje się Zjednoczonemu Królestwu w odniesieniu do Irlandii Północnej, chyba że państwa trzecie lub grupy państw trzecich korzystające z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1, podjęły działania, aby zapewnić zgodność z następującymi regułami i warunkami przy wywozie do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej i poinformowały o tym Komisję:
a)
regułami dotyczącymi preferencyjnego pochodzenia produktów;
b)
regułami dotyczącymi wystawienia lub sporządzenia dowodów pochodzenia;
c)
regułami dotyczącymi weryfikacji preferencyjnego pochodzenia produktów;
d)
innymi warunkami określonymi w odpowiednich preferencyjnych uzgodnieniach handlowych.
2. 
Do celów ust. 1 Komisja publikuje na swojej stronie internetowej datę, w której uznaje się, że państwa trzecie lub grupa państw trzecich podjęły działania w celu zapewnienia zgodności.
Artykuł  7

Zawieszenie preferencji na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych

1. 
Preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1, nie przyznaje się w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej, jeżeli stwierdzono zgodnie z ust. 2 i 3 przypadki oszustw, nieprawidłowości lub systematycznego nieprzestrzegania reguł dotyczących preferencyjnego pochodzenia produktów i związanych z nimi procedur lub systematycznego braku zapewniania zgodności z tymi regułami i procedurami.
2. 
W przypadku uzasadnionych wątpliwości dotyczących występowania przypadków oszustwa, nieprawidłowości lub systematycznego nieprzestrzegania reguł, o których to przypadkach mowa w ust. 1, Komisja publikuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie, podając powody, które doprowadziły do takich uzasadnionych wątpliwości.
3. 
Jeżeli stwierdzone oszustwa, nieprawidłowości lub systematyczne nieprzestrzeganie reguł nie zostaną usunięte w ciągu 6 miesięcy od publikacji zawiadomienia, preferencyjne środki taryfowe nie będą stosowane w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej. Komisja publikuje na swojej stronie internetowej datę, w której preferencyjne środki taryfowe przestają mieć zastosowanie w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
4. 
Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej przekazuje Komisji wszystkie informacje istotne dla stosowania niniejszego artykułu.
5. 
Preferencyjne środki taryfowe mogą zacząć być ponownie stosowane, jeżeli - zgodnie z art. 6 - państwa trzecie lub grupa państw trzecich podjęły działania niezbędne w celu zapewnienia zgodności.
Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Decyzja Rady (UE) 2020/135 z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.431.55

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/2163 w sprawie wykonania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej reguł pochodzenia określonych w uzgodnieniach preferencyjnych Unii
Data aktu: 18/12/2020
Data ogłoszenia: 21/12/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2021, 22/12/2020