uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 3, art. 14 ust. 1 i 5,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1156 2 rozszerzono środki antydumpingowe dotyczące niektórych stali odpornych na korozję pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej na niektóre nieznacznie zmodyfikowane stale odporne na korozję pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej.
(2) W szczególności Komisja uznała, że ostateczne cła antydumpingowe nałożone na przywóz produktu objętego postępowaniem zdefiniowanego w pierwotnym dochodzeniu obchodzono przez przywóz nieznacznie zmodyfikowanego produktu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. W toku dochodzenia wykazano, że nastąpiła zmiana struktury handlu między Chińską Republiką Ludową a Unią, wynikająca z praktyki, procesu lub prac niemających wystarczających racjonalnych przyczyn lub ekonomicznego uzasadnienia, poza nałożonym cłem. Komisja ustaliła również, że skutki naprawcze ceł były osłabiane pod względem cen lub ilości produktu podobnego. Komisja uznała wreszcie, że nieznacznie zmodyfikowany produkt był przedmiotem dumpingu w stosunku do uprzednio ustalonych wartości normalnych. Komisja stwierdziła zatem, zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036 ("rozporządzenie podstawowe"), że obowiązujące środki antydumpingowe wprowadzone wobec przywozu niektórych stali odpornych na korozję pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej powinny zostać rozszerzone na przywóz nieznacznie zmodyfikowanego produktu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.
(3) Zgodnie z powyższym w art. 1 ust. 1 tego rozporządzenia stwierdzono, że ostateczne cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/186 3 rozszerza się na nieznacznie zmodyfikowany produkt. Przepis ten nie zawiera jednak wyraźnego odniesienia do mającego zastosowanie poziomu ceł.
(4) Należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 13 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia podstawowego rozszerzone cło jest cłem mającym zastosowanie wobec "wszystkich pozostałych przedsiębiorstw", których dotyczyły środki pierwotne. Art. 13 ust. 1 rozporządzenia podstawowego został już wskazany jako podstawa rozszerzenia środków w motywie 64 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156. Zgodnie z art. 13 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia podstawowego Komisja może rozszerzyć cła nieprzekraczające rezydualnego cła antydumpingowego nałożonego na państwo objęte środkami. Odniesienie do tego przepisu oraz ustalenia poczynione na podstawie dostępnych faktów w toku dochodzenia w sprawie obejścia środków wyraźnie wskazują zatem, że rozszerzone cło powinno być tym ustanowionym w art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/186 w odniesieniu do "wszystkich pozostałych przedsiębiorstw", tj. ostatecznym cłem antydumpingowym w wysokości 27,9 %.
(5) Ponadto art. 1 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156 zawierał pewne błędy typograficzne, powodujące niejasny opis produktu i kodów CN objętych rozszerzonym cłem antydumpingowym, co należało skorygować. Zakres produktu objętego dochodzeniem (w porównaniu z produktem, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/186) został wyraźnie określony w motywach 10 i 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/ 1156.
(6) Komisja podjęła zatem decyzję o sprostowaniu motywu 64 i art. 1 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156 w celu potwierdzenia mającego zastosowanie poziomu ceł antydumpingowych. Jak wskazano w motywie 65 i art. 1 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156, cło antydumpingowe na właściwym poziomie - który określono w poprzednim motywie - należy pobrać również od przywozu produktu objętego dochodzeniem pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, wprowadzanego na terytorium Unii i poddanego wymogowi rejestracji nałożonemu wszczynającym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1948 4 . Niniejsze sprostowanie powinno zatem obowiązywać od wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156 (tj. od dnia 6 sierpnia 2020 r.), a jego skutki powinny obejmować pobór ceł od przywozu produktu objętego dochodzeniem poddanego wymogowi rejestracji.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.410.67 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/1994 w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156 rozszerzającego ostateczne cło antydumpingowe, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/186 wobec przywozu niektórych stali odpornych na korozję pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz nieznacznie zmodyfikowanych niektórych stali odpornych na korozję |
| Data aktu: | 04/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 07/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 06/08/2020 |