uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 3 akapit trzeci i art. 25 ust. 9 akapit trzeci,
(1) Art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 zobowiązuje właściwe organy do przekazywania Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) wszelkich informacji, które są mu niezbędne do wykonywania jego obowiązków zgodnie z art. 35 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 . Art. 25 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 zobowiązuje właściwe organy do współpracy i wymiany informacji między sobą, a także z ESMA i Komisją (w odniesieniu do towarów wymienionych jako produkty rolne w załączniku I do Traktatu), z Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i krajowymi organami regulacyjnymi (w odniesieniu do produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym) oraz z odpowiednimi krajowymi organami regulacyjnymi i organami regulacyjnymi państw trzecich odpowiedzialnymi za powiązane rynki kasowe (w tym w odniesieniu do uprawnień do emisji), z monitorującym aukcje i właściwymi organami, administratorami rejestru, w tym z centralnym administratorem, oraz innymi organami publicznymi, którym powierzono nadzór nad systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
(2) Zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/292 3 ustanowiono już procedury i wzory na potrzeby wymiany informacji i udzielania pomocy między właściwymi organami. Oczekuje się, że ustanowione zostaną odrębne przepisy dotyczące współpracy z organami regulacyjnymi państw trzecich odpowiedzialnymi za powiązane rynki kasowe. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem obejmować współpracę i wymianę informacji z ESMA na podstawie art. 24 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia oraz współpracę z innymi podmiotami na podstawie art. 25 tegoż rozporządzenia.
(3) Informacje powinny zwykle być wymieniane pisemnie. Komunikacja ustna powinna być jednak możliwa w odpowiednich przypadkach, w tym w szczególności przed wysłaniem wniosku pisemnego o współpracę lub wymianę informacji, aby przedstawić informacje o tym planowanym wniosku o współpracę lub aby omówić wszelkie kwestie, które mogą utrudnić realizację tego wniosku. W pilnych przypadkach powinno być również możliwe ustne przekazanie wniosku o współpracę, pod warunkiem że taka pilna potrzeba nie jest spowodowana po prostu opóźnieniem ze strony organu wnioskującego.
(4) Wniosek powinien zawierać wystarczające informacje na temat przedmiotu współpracy, w tym uzasadnienie wniosku i jego kontekst, tak aby umożliwić organowi współpracującemu sprawne i efektywne rozpatrzenie wniosku. Wskazanie faktów budzących podejrzenie nie powinno być uznawane za warunek wstępny udzielenia pomocy organowi wnioskującemu, jeżeli informacje, o które wystąpił we wniosku, są niezbędne temu organowi do wypełnienia jego obowiązków.
(5) W przypadku gdy ESMA i ACER wspólnie określą bezpieczny interfejs komunikacyjny, który ma być wykorzystywany przez właściwe organy i ESMA do wymiany informacji z ACER i krajowymi organami regulacyjnymi, korzystanie z tego konkretnego interfejsu powinno być wymagane w odpowiednich określonych celach.
(6) Procedury i wzory na potrzeby wymiany informacji i współpracy powinny zapewniać, aby wszelkie informacje wymieniane lub przekazywane były traktowane jako poufne, a także by przestrzegane były zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu danych osobowych.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(8) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem procedur i wzorów, które mają być stosowane przez organy i podmioty, do których zastosowanie ma niniejsze rozporządzenie, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tego projektu wykonawczych standardów technicznych, biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie będzie miało wpływ jedynie na te organy i podmioty i nie będą miały wpływu na uczestników rynku.
(9) ESMA zwrócił się jednakże o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.325.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/1406 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i wzorów na potrzeby wymiany informacji i współpracy między właściwymi organami, ESMA, Komisją i innymi podmiotami zgodnie z art. 24 ust. 2 i art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w sprawie nadużyć na rynku |
| Data aktu: | 02/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 07/10/2020 |
| Data wejścia w życie: | 27/10/2020 |