uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25d ust. 3,
(1) Art. 25d rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zobowiązuje Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") do pobierania od kontrahentów centralnych ("CCP") z państw trzecich opłat związanych z wnioskami o uznanie, zgodnie z art. 25 wymienionego rozporządzenia, oraz opłat rocznych związanych z wykonywaniem przez ESMA zadań zgodnie z wymienionym rozporządzeniem w odniesieniu do uznanych CCP z państw trzecich. Zgodnie z art. 25d ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wymaga się, aby takie opłaty były proporcjonalne do obrotów danego CCP i pokrywały wszystkie koszty poniesione przez ESMA w związku z procesem uznawania i z wykonywaniem jego zadań wobec CCP z państwa trzeciego, zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem.
(2) Opłaty związane z wnioskami o uznanie ("opłaty za uznanie") powinny być pobierane od CCP z państw trzecich w celu pokrycia kosztów rozpatrywania przez ESMA wniosków o uznanie, w tym kosztów sprawdzania kompletności wniosków, zwracania się o dodatkowe informacje, sporządzania projektów decyzji i kosztów związanych z oceną systemowego znaczenia CCP z państw trzecich ("klasyfikacja"). W przypadku CCP, którzy mają lub mogą mieć systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich i którzy zostali uznani przez ESMA zgodnie z art. 25 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ("CCP Tier II"), dodatkowe koszty ponosi ESMA. ESMA ponosi wspomniane dodatkowe koszty podczas przeprowadzania oceny zgodności z warunkami uznania określonymi w art. 25 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz oceny, czy spełniając mające zastosowanie ramy prawne państwa trzeciego, CCP może zostać uznany za spełniający wymogi określone w art. 16 i tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ("spełnienie porównywalnych wymogów"). Koszty związane z wnioskami składanymi przez CCP Tier II będą zatem wyższe niż koszty związane z wnioskami składanymi przez CCP z państw trzecich, których nie uznaje się za mających systemowe znaczenie ani za mogących nabrać systemowego znaczenia dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich ("CCP Tier I").
(3) Chociaż podstawową opłatę za uznanie należy nałożyć na wszystkich CCP z państw trzecich ubiegających się o uznanie na podstawie art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, na CCP Tier II należy nałożyć dodatkową opłatę w celu pokrycia dodatkowych kosztów poniesionych przez ESMA podczas procedury składania wniosków. Dodatkową opłatą za uznanie należy również obciążyć już uznanych CCP przy pierwszym ustaleniu przez ESMA, czy na podstawie analizy ich systemowego znaczenia zgodnie z art. 25 ust. 5 lub art. 89 ust. 3c rozporządzenia (UE) nr 648/2012 mają oni zostać sklasyfikowani jako CCP Tier II.
(4) Opłaty roczne mają być również pobierane od uznanych CCP z państw trzecich w celu pokrycia kosztów ESMA związanych z wykonywaniem jego zadań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wobec takich CCP. Zarówno w przypadku CCP Tier I, jak i CCP Tier II zadania te obejmują okresowy przegląd systemowego znaczenia CCP na podstawie art. 25 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, wdrażanie i utrzymywanie porozumień o współpracy z organami państw trzecich oraz monitorowanie zmian w zakresie regulacji i nadzoru w państwach trzecich. W przypadku CCP Tier II ESMA ma również obowiązek bieżącego nadzorowania spełnienia przez tych CCP wymogów określonych w art. 16 oraz tytułach IV i V rozporządzenia (UE) nr 648/2012, w tym poprzez spełnianie porównywalnych wymogów, o ile zostanie uznane ich spełnienie. Właściwe jest zatem stosowanie różnych opłat rocznych wobec CCP Tier I i CCP Tier II.
(5) Opłaty za uznanie i opłaty roczne ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny pokrywać koszty, które ESMA - w oparciu o swoje doświadczenie w wykonywaniu zadań związanych z CCP z państw trzecich i innymi podmiotami nadzorowanymi, a także w oparciu o oczekiwane koszty określone w jego rocznym budżecie zadaniowym - spodziewa się ponieść podczas rozpatrywania wniosków o uznanie.
(6) Zadania wykonywane przez ESMA na mocy rozporządzenia (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do uznanych CCP Tier I będą w dużej mierze takie same dla każdego CCP Tier I, niezależnie od ich wielkości. Właściwe jest zatem, aby koszty poniesione przez ESMA w odniesieniu do uznanych CCP Tier I były pokrywane poprzez nałożenie opłaty rocznej w tej samej kwocie na każdego uznanego CCP Tier I. Jeżeli chodzi o uznanych CCP Tier II, aby zapewnić sprawiedliwy podział opłat, który jednocześnie odzwierciedla rzeczywisty wysiłek administracyjny ze strony ESMA związany z wykonywaniem jego zadań w odniesieniu do każdego CCP Tier II, opłaty roczne powinny również uwzględniać obroty CCP Tier II.
(7) Opłaty roczne nakładane na CCP z państw trzecich za pierwszy rok, w którym zostały one uznane na podstawie art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, powinny być proporcjonalne do tej części tego roku, w której ESMA wykonuje zadania w odniesieniu do tych CCP zgodnie z wymienionym rozporządzeniem. Ta sama zasada powinna mieć zastosowanie do roku, w którym CCP uznany za CCP Tier I, zostaje po raz pierwszy sklasyfikowany jako CCP Tier II, zgodnie z art. 25 ust. 5 wspomnianego rozporządzenia.
(8) Aby zapewnić terminowe finansowanie kosztów ponoszonych przez ESMA w związku z wnioskami o uznanie złożonymi zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, opłaty za uznanie należy uiszczać na rzecz ESMA przed rozpatrzeniem wniosków o uznanie lub przed przeprowadzeniem przez ESMA oceny, czy CCP Tier II spełniają wymogi dotyczące uznania określone w art. 25 ust. 2b rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Aby zapewnić terminowe finansowanie kosztów ponoszonych przez ESMA w związku z wykonywaniem zadań w odniesieniu do uznanych CCP z państw trzecich, opłaty roczne należy uiszczać na początku roku kalendarzowego, za który są uiszczane. Opłaty roczne w pierwszym roku uznania należy uregulować wkrótce po przyjęciu decyzji o uznaniu.
(9) W celu zniechęcenia do składania powtarzających się lub nieuzasadnionych wniosków opłaty za uznanie nie powinny być zwracane w przypadku wycofania wniosku przez wnioskodawcę. Z uwagi na fakt, że prace administracyjne wymagane w przypadku odrzucenia wniosku o uznanie są takie same jak prace wymagane w przypadku wniosku, który został przyjęty, opłaty za uznanie nie powinny podlegać zwrotowi w przypadku odmowy uznania.
(10) Wszelkie koszty poniesione przez ESMA po wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 2 w odniesieniu do CCP z państw trzecich, którzy zostali już uznani zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 przed dniem 22 września 2020 r., powinny być pokryte środkami z opłat. Od tego rodzaju CCP z państw trzecich należy zatem wymagać uiszczania tymczasowej opłaty rocznej za 2020 r. i każdy kolejny rok do momentu przeprowadzenia przeglądu ich systemowego znaczenia na podstawie art. 89 ust. 3c rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(11) Niniejsze rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić finansowanie ESMA w odpowiednim czasie i we właściwy sposób po wejściu w życie rozporządzenia (UE) 2019/2099,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.305.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1302 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od kontrahentów centralnych mających siedzibę w państwach trzecich |
| Data aktu: | 14/07/2020 |
| Data ogłoszenia: | 21/09/2020 |
| Data wejścia w życie: | 22/09/2020 |