uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 39 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 2 ustanowiono wymagania i procedury administracyjne dotyczące lotnisk oraz zapewniania służby zarządzania płytą postojową ("AMS"). Rozporządzenie to zawiera jednak ograniczoną liczbę przepisów dotyczących bezpiecznego zapewniania tej służby. W związku z tym należy ustanowić specjalny zestaw dodatkowych wymagań w podczęści dotyczącej operacji lotniskowych.
(2) W załączniku II (część ADR.AR) do rozporządzenia 139/2014 ustanowiono wymagania w zakresie zarządzania i nadzoru nad organizacjami przez właściwe organy. Załącznik ten należy zmienić w celu przekazania właściwym organom państwa członkowskiego, w którym dana AMS jest zapewniana, uprawnień do przyjmowania i rejestrowania deklaracji zdolności przedkładanych przez organizacje odpowiedzialne za zapewnianie służby zarządzania płytą postojową.
(3) W celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa na lotnisku wymagania dotyczące organizacji odpowiedzialnych za zapewnianie AMS należy dostosować do wymagań mających zastosowanie do operatorów lotnisk, a w szczególności do wymagań dotyczących zarządzania bezpieczeństwem, procedur operacyjnych i personelu.
(4) Należy również przewidzieć wymagania w zakresie związanych z bezpieczeństwem interfejsów między operatorem lotniska, organizacjami odpowiedzialnymi za zapewnianie AMS i instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego w odniesieniu do operacji na płycie postojowej.
(5) Aby przyczynić się do zapewnienia bezpieczeństwa operacji na płycie postojowej, należy przewidzieć szczególne procedury operacyjne dotyczące operatora lotniska. Operator lotniska powinien mieć możliwość powierzania obowiązków innym organizacjom.
(6) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów i przedstawiła go Komisji w postaci opinii nr 2/2014 3 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.195.9).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 18 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.201) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.282.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1234 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do warunków i procedur składania deklaracji przez organizacje odpowiedzialne za zapewnianie służby zarządzania płytą postojową |
| Data aktu: | 09/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 31/08/2020 |
| Data wejścia w życie: | 20/09/2020, 20/03/2022 |