KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 39 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 2 ustanowiono wymagania i procedury administracyjne dotyczące lotnisk oraz zapewniania służby zarządzania płytą postojową ("AMS"). Rozporządzenie to zawiera jednak ograniczoną liczbę przepisów dotyczących bezpiecznego zapewniania tej służby. W związku z tym należy ustanowić specjalny zestaw dodatkowych wymagań w podczęści dotyczącej operacji lotniskowych.
(2) W załączniku II (część ADR.AR) do rozporządzenia 139/2014 ustanowiono wymagania w zakresie zarządzania i nadzoru nad organizacjami przez właściwe organy. Załącznik ten należy zmienić w celu przekazania właściwym organom państwa członkowskiego, w którym dana AMS jest zapewniana, uprawnień do przyjmowania i rejestrowania deklaracji zdolności przedkładanych przez organizacje odpowiedzialne za zapewnianie służby zarządzania płytą postojową.
(3) W celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa na lotnisku wymagania dotyczące organizacji odpowiedzialnych za zapewnianie AMS należy dostosować do wymagań mających zastosowanie do operatorów lotnisk, a w szczególności do wymagań dotyczących zarządzania bezpieczeństwem, procedur operacyjnych i personelu.
(4) Należy również przewidzieć wymagania w zakresie związanych z bezpieczeństwem interfejsów między operatorem lotniska, organizacjami odpowiedzialnymi za zapewnianie AMS i instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego w odniesieniu do operacji na płycie postojowej.
(5) Aby przyczynić się do zapewnienia bezpieczeństwa operacji na płycie postojowej, należy przewidzieć szczególne procedury operacyjne dotyczące operatora lotniska. Operator lotniska powinien mieć możliwość powierzania obowiązków innym organizacjom.
(6) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów i przedstawiła go Komisji w postaci opinii nr 2/2014 3 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 44 z 14.2.2014, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
4 Załącznik II zmieniony przez sprostowanie z dnia 18 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.201) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).
5 Załącznik III:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.195.9).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 18 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.201) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).