uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 2 w przypadku środków ochrony indywidualnej zgodnych z normami zharmonizowanymi, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub z częściami takich norm, domniemywa się, że spełniają one zasadnicze wymagania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.
(2) Pismem M/031, zatytułowanym "ZLECENIE NORMALIZACJI DLA CEN/CENELEC DOTYCZĄCE NORM W ZAKRESIE ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ", Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i sporządzenie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy Rady 89/686/EWG 3 .
(3) Dyrektywa 89/686/EWG została z dniem 21 kwietnia 2018 r. zastąpiona rozporządzeniem (UE) 2016/425, którym wprowadzono jedynie ograniczoną liczbę zmian w zasadniczych wymaganiach dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa określonych w załączniku II do dyrektywy 89/686/EWG. Normy zharmonizowane opracowane na podstawie wniosku M/031 zostały sporządzone wyłącznie na potrzeby zasadniczych wymagań dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, które po zastąpieniu dyrektywy 89/686/EWG rozporządzeniem (UE) 2016/425 w zasadzie nie uległy zmianie.
(4) Na podstawie wniosku M/031 CEN i CENELEC opracowały - na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425 - następujące normy zharmonizowane: EN 893:2019 w sprawie sprzętu alpinistycznego, EN 943-2:2019 w sprawie odzieży chroniącej przed niebezpiecznymi substancjami chemicznymi w stanie stałym, ciekłym i gazowym, EN 1073- 1:2016+A1:2018 w sprawie odzieży chroniącej przed cząstkami stałymi przenoszonymi drogą powietrzną zawierającymi składniki radioaktywne i EN 14458:2018 w sprawie sprzętu do indywidualnej ochrony oczu.
(5) Na podstawie wniosku M/031 CEN i CENELEC znowelizowały normy zharmonizowane EN 343:2003 +A1:2007/AC:2009, EN 358:1999, EN 381-5:1995, EN 381-7:1999, EN 381-9:1997, EN 381-11:2002, EN 13832-2:2006, EN 13832-3:2006, EN 14594:2005, EN 388:2016, EN 943-1:2015 i EN 12277:2015, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 4 . Doprowadziło to do przyjęcia, odpowiednio, norm zharmonizowanych EN 343:2019 dla odzieży ochronnej chroniącej przed deszczem, EN 358:2018 dla pasów i linek bezpieczeństwa do ustalania pozycji podczas pracy lub ograniczania przemieszczania, EN ISO 11393-2:2019, EN ISO 11393-4:2019, EN ISO 11393-5:2019 i EN ISO 11393-6:2019 dla odzieży ochronnej dla użytkowników ręcznych pilarek łańcuchowych, EN 13832-2:2018 i EN 13832-3:2018 dla obuwia chroniącego przed substancjami chemicznymi, EN 14594:2018 dla sprzętu ochrony układu oddechowego, EN 388:2016 +A1:2018 dla rękawic chroniących przed zagrożeniami mechanicznymi, EN 943-1:2015+A1:2019 dla odzieży chroniącej przed stałymi, ciekłymi i gazowymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi oraz stałymi i płynnymi aerozolami oraz EN 12277:2015+A1:2018 dla sprzętu alpinistycznego.
(6) Na podstawie wniosku M/031 CEN i CENELEC zmieniły normę zharmonizowaną EN ISO 10819:2013, do której odniesienie opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 5 . Doprowadziło to do przyjęcia zmiany w normie zharmonizowanej EN ISO 10819:2013/A1:2019.
(7) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła zgodność tych norm z wnioskiem M/031.
(8) Normy zharmonizowane EN 893:2019, EN 943-2:2019, EN 1073-1:2016+A1:2018, EN 14458:2018, EN 343:2019, EN 358:2018, EN ISO 11393-2:2019, EN ISO 11393-4:2019, EN ISO 11393-5:2019, EN ISO 11393- 6:2019, EN 13832-2:2018, EN 13832-3:2018, EN 14594:2018, EN 388:2016+A1:2018, EN 943-1:2015 +A1:2019, EN ISO 10819:2013 zmieniona normą EN ISO 10819:2013/A1:2019 oraz EN 12277:2015+A1:2018 spełniają założone wymagania określone w rozporządzeniu (UE) 2016/425. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) CEN i CENELEC sporządziły również sprostowanie EN 50321-1:2018/AC:2018-08 do normy zharmonizowanej EN 50321-1:2018, do której odniesienie opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 6 . Ze względu na fakt, że sprostowaniem tym wprowadzono korekty techniczne, oraz w celu zapewnienia poprawnego i spójnego stosowania normy zharmonizowanej EN 50321-1:2018, do której odniesienie opublikowano wcześniej, odniesienie do tej normy zharmonizowanej należy opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wraz z odniesieniem do sprostowania.
(10) Konieczne jest zatem wycofanie odniesień do norm zharmonizowanych EN 343:2003+A1:2007/AC:2009, EN 358:1999, EN 381-5:1995, EN 381-7:1999, EN 381-9:1997, EN 381-11:2002, EN 13832-2:2006, EN 13832- 3:2006, EN 14594:2005, EN 388:2016, EN 943-1:2015, EN ISO 10819:2013, EN 12277:2015 i EN 50321- 1:2018 z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej z uwagi na to, że normy te zostały znowelizowane, zmienione lub sprostowane. Aby dać producentom więcej czasu na przygotowanie się do stosowania norm zharmonizowanych EN 343:2019, EN 358:2018, EN ISO 11393-2:2019, EN ISO 11393-4:2019, EN ISO 11393-5:2019, EN ISO 11393-6:2019, EN 13832-2:2018, EN 13832-3:2018, EN 14594:2018, EN 388:2016+A1:2018, EN 943-1:2015+A1:2019, EN ISO 10819:2013 zmienionej normą EN ISO 10819:2013/A1:2019, EN 50321-1:2018 sprostowanej normą EN 50321-1:2018/AC:2018-08 oraz EN 12277:2015+A1:2018, konieczne jest odroczenie wycofania odniesień do norm zharmonizowanych EN 343:2003+A1:2007/AC:2009, EN 358:1999, EN 381-5:1995, EN 381-7:1999, EN 381-9:1997, EN 381-11:2002, EN 13832-2:2006, EN 13832-3:2006, EN 14594:2005, EN 388:2016, EN 943-1:2015, EN ISO 10819:2013, EN 12277:2015 i EN 50321-1:2018.
(11) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 395/2021 z dnia 4 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.77.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1201/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.259.8) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/1914 z dnia 6 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.261.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 października 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/2414 z dnia 6 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.317.136) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 grudnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 395/2021 z dnia 4 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.77.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1201/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.259.8) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1914 z dnia 6 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.261.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 października 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/2414 z dnia 6 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.317.136) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 grudnia 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 1201/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.259.8) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/1914 z dnia 6 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.261.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 października 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.156.13 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/668 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących środków ochrony indywidualnej, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 |
| Data aktu: | 18/05/2020 |
| Data ogłoszenia: | 19/05/2020 |
| Data wejścia w życie: | 19/05/2020 |