Wytyczne EBC/2020/29 (2020/634) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/634
z dnia 7 maja 2020 r.
zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2020/29)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności pierwszy akapit art. 12 ust. 1 w zw. z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .

(2) Po tym, jak w dniu 7 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów złagodziła zasady kwalifikacji zabezpieczeń, 22 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła uzupełniający zestaw decyzji w odpowiedzi na pandemię COVID-19. Te nowe środki mają na celu ograniczenie niekorzystnego wpływu potencjalnych obniżek ratingów wynikających z pandemii COVID-19 na dostępność zabezpieczeń w ramach Eurosystemu. Wraz ze środkami przyjętymi w dniu 7 kwietnia 2020 r. te nowe środki mają na celu zapewnienie, aby kontrahenci Eurosystemu nadal posiadali i mogli uruchamiać wystarczające zabezpieczenie umożliwiające im uczestnictwo w operacjach Eurosystemu zasilających w płynność, oraz aby Eurosystem miał możliwość wspierania akcji kredytowej na rzecz gospodarki strefy euro. Uczestnictwo w tych operacjach z takim zabezpieczeniem powinno więc być oparte na tymczasowo zmienionych zasadach kwalifikowania zabezpieczeń i kontroli ryzyka.

(3) Takie nowe środki są proporcjonalnym sposobem przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz rozwoju gospodarczego w strefie euro, będącym konsekwencją pojawienia się choroby COVID-19.

(4) W świetle powyższych rozwiązań Rada Prezesów uważa, że Eurosystem może tymczasowo utrzymać dopuszczalność przyjmowania jako zabezpieczenia aktywów rynkowych i ich emitentów, które spełniały minimalne wymogi jakości kredytowej na dzień 7 kwietnia 2020 r., pomimo pogorszenia ratingów kredytowych przyznanych przez uznane przez Eurosystem agencje ratingowe - o ile ratingi te pozostają powyżej określonego stopnia jakości kredytowej. Jednocześnie Rada Prezesów uważa, że takie rozwiązanie nie powinno mieć wpływu na kryteria kwalifikacji dotyczące bezwarunkowych transakcji zakupu w ramach programów zakupu aktywów EBC.

(5) Mając na względzie zapewnienie odpowiedniego mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz biorąc pod uwagę potrzeby kontrahentów Eurosystemu, którzy uczestniczą lub będą uczestniczyć w operacjach zasilających w płynność, w zakresie dostępu do odpowiedniego zabezpieczenia na potrzeby tych operacji, Rada Prezesów uważa, że dodatkowe tymczasowe środki określone w niniejszych wytycznych powinny mieć zastosowanie do pierwszej daty wcześniejszej spłaty w ramach trzeciego programu ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (TLTRO-III).

(6) Niezwłoczna reakcja na aktualną sytuację pandemiczną wymaga zawiadomienia KBC o niniejszych wytycznych niezwłocznie po ich przyjęciu.

(7) Wytyczne EBC/2014/31 2  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany wytycznych EBC/2014/31

W wytycznych EBC/2014/31 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się art. 8b w brzmieniu:

"Artykuł 8b

Przyjmowanie określonych aktywów rynkowych i emitentów kwalifikowanych na dzień 7 kwietnia 2020 r.

1. Terminy użyte w niniejszym artykule mają znaczenie określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

2. Z zastrzeżeniem postanowień art. 59 ust. 3, art. 71 oraz art. 82 ust. 1 lit. a) wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wyemitowane najpóźniej w dniu 7 kwietnia 2020 r., które w dniu 7 kwietnia 2020 r. miały publiczny rating kredytowy nadany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, spełniający minimalne wymogi jakości kredytowej Eurosystemu, stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, o ile aktywa te nieprzerwanie od dnia 7 kwietnia 2020 r.:

a) mają publiczny rating kredytowy nadany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, który jest co najmniej na poziomie stopnia 5 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że publiczny rating kredytowy na dzień 7 kwietnia 2020 r. w rozumieniu niniejszego ustępu Eurosystem ustala na podstawie zasad określonych w art. 82 ust. 1 lit. a), art. 82 ust. 2, art. 83, art. 84 lit. a) oraz b), art. 85 oraz 86 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

3. Jeżeli spełnianie przez aktywa rynkowe minimalnych wymogów jakości kredytowej Eurosystemu w dniu 7 kwietnia 2020 r. jest określane na podstawie ratingu ECAI emitenta lub ratingu ECAI gwaranta nadanego przez zaakceptowany system ECAI, takie aktywa rynkowe stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, o ile nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia 2020 r.:

a) rating ECAI emitenta lub gwaranta dla takich aktywów rynkowych jest co najmniej na poziomie 5 stopnia w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) takie aktywa rynkowe nadal spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

4. Aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wyemitowane po dniu 7 kwietnia 2020 r., których emitent lub gwarant miał w dniu 7 kwietnia 2020 r. publiczny rating kredytowy przyznany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, spełniający minimalne wymogi jakości kredytowej Eurosystemu, stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, o ile takie aktywa nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia 2020 r.:

a) mają publiczny rating kredytowy nadany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, który jest co najmniej na poziomie stopnia 5 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że publiczny rating kredytowy, o którym mowa w lit. a) niniejszego ustępu, Eurosystem ustala na podstawie zasad określonych w art. 82 ust. 1 lit. a), art. 82 ust. 2, art. 83, art. 84 lit. a) oraz b), art. 85 oraz 86 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

5. Zabezpieczone obligacje wyemitowane po dniu 7 kwietnia 2020 r. w ramach programu zabezpieczonych obligacji, które jako takie miały na dzień 7 kwietnia 2020 r. ocenę kredytową przyznaną przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, spełniającą minimalne wymogi jakości kredytowej Eurosystemu, stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, o ile:

a) nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia 2020 r. taki program zabezpieczonych obligacji ma publiczny rating kredytowy nadany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, który jest co najmniej na poziomie stopnia 5 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) takie zabezpieczone obligacje spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

6. Aktywa rynkowe, o których mowa w art. 87 ust. 2 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), które w dniu 7 kwietnia 2020 r. nie miały publicznego ratingu kredytowego przyznanego przez zaakceptowany system ECAI, ale w tym dniu miały pośrednią ocenę jakości kredytowej określoną przez Eurosystem zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 87 ust. 1 i 2 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), która spełniała wymogi jakości kredytowej Eurosystemu, stanowią kwalifikowane zabezpieczenie na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu bez względu na datę ich emisji, o ile nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia 2020 r.:

a) emitent lub gwarant tych aktywów rynkowych spełnia co najmniej wymóg jakości kredytowej na poziomie stopnia 5 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) takie aktywa rynkowe spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

7. Z zastrzeżeniem postanowień art. 59 ust. 3, art. 71 oraz art. 82 ust. 1 lit. a) wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wyemitowane najpóźniej w dniu 7 kwietnia 2020 r., które w dniu 7 kwietnia 2020 r. miały co najmniej dwa publiczne ratingi kredytowe, z których każdy został nadany przez inny zaakceptowany system ECAI, spełniające minimalne wymogi jakości kredytowej Eurosystemu ustanowione w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, o ile aktywa te nieprzerwanie od dnia 7 kwietnia 2020 r.:

a) mają co najmniej dwa publiczne ratingi kredytowe, z których każdy został nadany przez inny zaakceptowany system ECAI, które są co najmniej na poziomie stopnia 4 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. a)-d) oraz w art. 3 ust. 4 niniejszych wytycznych nie mają zastosowania do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, o których mowa w niniejszym ustępie.

8. Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, które w dniu 7 kwietnia 2020 r. były przyjmowane przez Eurosystem jako kwalifikowane zabezpieczenie na podstawie art. 3 ust. 1 niniejszych wytycznych, nadal stanowią kwalifikowane zabezpieczenie, o ile nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia 2020 r. takie papiery wartościowe zabezpieczone aktywami:

a) mają co najmniej dwa publiczne ratingi kredytowe nadane przez dwa zaakceptowane systemy ECAI, które są co najmniej na poziomie stopnia 4 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) nadal spełniają wszystkie pozostałe wymogi mające do nich zastosowanie na podstawie art. 3 ust. 1 (poza poziomem ratingu), art. 3 ust. 2a oraz art. 3 ust. 4 niniejszych wytycznych.

Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że art. 3 ust. 2 oraz art. 3 ust. 5 niniejszych wytycznych nie mają zastosowania do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, o których mowa w niniejszym ustępie.

9. Aktywa rynkowe, o których mowa w ust. 2-6, w tym zabezpieczone obligacje - dopóki są przyjmowane przez Eurosystem jako kwalifikowane zabezpieczenie zgodnie z niniejszym artykułem - podlegają redukcjom wartości w wycenie określonym w załączniku IIb do niniejszych wytycznych. Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, o których mowa w ust. 7 i 8, podlegają redukcjom wartości w wycenie określonym w załączniku IIa do niniejszych wytycznych. Redukcje wartości w wycenie oblicza się na podstawie aktualnego ratingu mającego zastosowanie w danym dniu po 7 kwietnia 2020 r. zgodnie z zasadami dotyczącymi pierwszeństwa ocen kredytowych ECAI określonymi w art. 83- 88 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

10. Poza redukcjami wartości w wycenie określonymi w ust. 9 stosuje się następujące dodatkowe redukcje wartości w wycenie:

a) papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, zabezpieczone obligacje i niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje kredytowe, które teoretycznie są wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości na poziomie 4%;

b) własne zabezpieczone obligacje podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w wysokości (i) 6,4% - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 1 i 2, oraz (ii) 9,6% - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 3, 4 i 5;

c) termin "własne" zabezpieczone obligacje w rozumieniu lit. b) oznacza przedstawienie lub wykorzystanie przez kontrahenta obligacji zabezpieczonych wyemitowanych lub gwarantowanych przez samego kontrahenta lub podmioty blisko z nim powiązane w rozumieniu art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60);

d) jeżeli dodatkowa redukcja wartości w wycenie, o której mowa w lit. b), nie może być zastosowana w odniesieniu do systemu zarządzania zabezpieczeniami danego KBC, agenta trójstronnego lub platformy TARGET2-Securities dla automatycznego ustanowienia zabezpieczenia, taką dodatkową redukcję wartości w wycenie stosuje się w takich systemach i na takich platformach do całkowitej wartości emisji możliwych do wykorzystania własnych zabezpieczonych obligacji.

11. Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że postanowienia niniejszego artykułu mają charakter odrębny i nie są brane pod uwagę na potrzeby oceny kwalifikacji do zakupów bezwarunkowych w ramach programu zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych (PSPP) * , trzeciego programu zakupu zabezpieczonych obligacji (CBPP3) ** , programu zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami (AbSPP) *** , programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (CSPP) **** oraz tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (PEPP) ***** .";

2)
załącznik IIa otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIa

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami kwalifikowanych na podstawie art. 3 ust. 2 oraz art. 8b niniejszych wytycznych

Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
[0,1) 4,8
[1,3) 7,2
Stopień 3 [3,5) 10,4
[5,7) 12,0
[7,10) 14,4
[10, ∞ ) 24,0
[0,1) 11,2
Stopień 4 [1,3) 15,2
[3,5) 18
[5,7) 24,8
[7,10) 30,4
[10, ∞ ) 43,2"
(*) Tj. [0, 1) - WAL poniżej jednego roku, [1, 3) - WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata, itd.
3)
załącznik IIb otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIb

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do aktywów rynkowych innych niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, o których mowa w art. 8a i 8b

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
Jakość

kredytowa

Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Instr. z kuponem o stałym i zm.

oprocentowaniu

Instrumenty

zerokuponowe

Instr. z kuponem o stałym i zm.

oprocentowaniu

Instrumenty

zerokuponowe

Instr. z kuponem o stałym i zm.

oprocentowaniu

Instrumenty

zerokuponowe

Instr. z kuponem o stałym i zm.

oprocentowaniu

Instrumenty

zerokuponowe

[0-1) 6,4 6,4 8 8 12,8 12,8 20 20
[1-3) 9,6 10,4 12 15,2 16 18,4 28 30
Stopień [3-5) 11,2 12 16 20 19,2 23,6 33,6 37,2
4 [5-7) 12,4 13,6 20 24,8 22,4 28,4 36,8 40,4
[7-10) 13,2 14,4 21,6 28,4 24,8 32 40 44,8
[10,∞ ) 14,4 16,8 23,2 31,6 26,4 34,8 41,6 46,8
[0-1) 8 8 12 12 22,4 22,4 24 24
[1-3) 11,2 12 16 19,2 25,6 28 32 34
Stopień [3-5) 13,2 14 22,4 26,4 28,8 33,2 38,4 42
5 [5-7) 14,4 15,6 27,2 32 31,6 37,6 43,2 46,8
[7-10) 15,2 16,4 28,8 35,6 33,2 40,4 46,4 51,2
[10,∞ ) 16,4 18,8 30,4 38,8 33,6 42 48 53,2"
(*) Tj. [0, 1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1, 3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.
Artykuł  2

Stosowane dane referencyjne

Ustalając spełnianie w okresie od 7 kwietnia 2020 r. do 18 maja 2020 r. wymogów jakości kredytowej mających zastosowanie do aktywów, emitentów i gwarantów, o których mowa w art. 8b ust. 1-8 wytycznych EBC/2014/31, KBC odnoszą się do danych referencyjnych dotyczących takich aktywów, emitentów i gwarantów na dzień 7 kwietnia 2020 r., przekazanych przez EBC.

Artykuł  3

Skuteczność i wdrożenie

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne w dniu zawiadomienia o nich KBC i pozostają skuteczne do dnia 29 września 2021 r.
2. 
KBC podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami art. 1 niniejszych wytycznych oraz stosują je od dnia 18 maja 2020 r. Najpóźniej do dnia 11 maja 2020 r. KBC powiadamiają EBC o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
3. 
KBC zapewniają zgodność z postanowieniami art. 2 niniejszych wytycznych od dnia, w którym niniejsze wytyczne staną się skuteczne.
Artykuł  4

Adresaci

Niniejsze wytyczne skierowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 maja 2020 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC

Christine LAGARDE

Prezes EBC
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/31 z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (Dz.U. L 240 z 13.8.2014, s. 28).
* Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/188 z dnia 3 lutego 2020 r. w sprawie programu zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych (wersja przekształcona) (EBC/2020/9) (Dz.U. L 39 z 12.2.2020, s. 12).
** Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/187 z dnia 3 lutego 2020 r. w sprawie realizacji trzeciego programu zakupu zabezpieczonych obligacji (EBC/2020/8) (Dz.U. L 39 z 12.2.2020, s. 6).
*** Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/5 z dnia 19 listopada 2014 r. w sprawie realizacji programu zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami (eBc/2014/45) (Dz.U. L 1 z 6.1.2015, s. 4).
**** Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 z dnia 1 czerwca 2016 r. w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 28).
***** Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (EBC/2020/17) (Dz.U. L 91 z 25.3.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.148.10

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2020/29 (2020/634) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń
Data aktu: 07/05/2020
Data ogłoszenia: 11/05/2020
Data wejścia w życie: 18/05/2020