uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej oraz uchylającą dyrektywy Rady 91/672/EWG i 96/50/WE 2 , w szczególności jej art. 25 ust. 2,
(1) W celu ułatwienia mobilności, zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz ochrony życia ludzkiego i środowiska konieczne jest, aby członkowie załogi posiadali świadectwa potwierdzające ich kwalifikacje. Aby uzyskać takie świadectwa, członkowie załogi powinni rejestrować swoją praktykę pływania przy użyciu ważnych wpisów w żeglarskich książeczkach pracy członka załogi, które można kontrolować krzyżowo z odpowiednimi wpisami w dziennikach pokładowych jednostek pływających, na których dany członek załogi odbywał służbę.
(2) W celu właściwego wdrożenia dyrektywy (UE) 2017/2397 i zapobieżenia nadużyciom właściwe organy wydające świadectwa zgodnie z tą dyrektywą powinny dopilnować, aby członkowie załogi posiadali w danym momencie tylko jedno konkretne świadectwo. W kontekście identyfikowania członka załogi, w stosownych przypadkach, należy odpowiednio uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 3 .
(3) Aby przyczynić się do sprawnego administrowania unijnymi świadectwami kwalifikacji zgodnie z art. 25 ust. 1 dyrektywy (UE) 2017/2397, państwa członkowskie, które wydają świadectwa zgodnie z dyrektywą (UE) 2017/2397, powinny utworzyć rejestry na potrzeby rejestrowania danych dotyczących unijnych świadectw kwalifikacji, żeglarskich książeczek pracy i dzienników pokładowych, a także dokumentów uznanych zgodnie z art. 10 ust. 2 dyrektywy (UE) 2017/2397.
(4) Aby ułatwić wymianę informacji między państwami członkowskimi i Komisją na potrzeby wdrażania, egzekwowania i oceny dyrektywy (UE) 2017/2397, jak również do celów statystycznych, w celu zachowania bezpieczeństwa i ułatwienia żeglugi, państwa członkowskie powinny udostępniać/włączać dane dotyczące tych dokumentów i ich statusu, korzystając z bazy danych prowadzonej przez Komisję.
(5) Dla osiągnięcia tych samych celów wspomniana baza danych powinna również służyć do dostarczania informacji na temat dokumentów uznanych zgodnie z art. 10 ust. 2 lub 3 dyrektywy (UE) 2017/2397.
(6) Z uwagi na fakt, że świadectwa kwalifikacji i żeglarskie książeczki pracy są w posiadaniu członków załogi, natomiast dziennik pokładowy jest połączony z jednostką pływająca, istnieje konieczność oddzielnego zarządzania tymi danymi na podstawie dwóch różnych ram prawnych. W tym kontekście należy uwzględnić istnienie europejskiej bazy danych o jednostkach pływających ustanowionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 4 , zawierającej informacje dotyczące jednostek pływających żeglugi śródlądowej, z których korzystają właściwe organy.
(7) Należy uwzględnić odpowiednie specyfikacje dotyczące wymiany danych określone w stosownym prawie Unii, a także zasady i zalecenia określone w planie działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016- 2020 5 oraz w europejskich ramach interoperacyjności 6 . Należy również zadbać o to, by w miarę możliwości specyfikacje pozostawały technologicznie neutralne i otwarte na innowacyjne technologie. Należy stosować zasady jednorazowości i domyślnej interoperacyjności.
(8) W każdym przypadku, gdy środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu delegowanym wiążą się z przetwarzaniem danych osobowych, czynności te należy prowadzić zgodnie z przepisami Unii dotyczącymi ochrony danych osobowych, w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 w odniesieniu do przetwarzania przez Komisję Europejską oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 w odniesieniu do przetwarzania przez właściwe organy państw członkowskich.
(9) Państwa członkowskie, reprezentowane przez odpowiednie właściwe organy, określają cele i sposoby przetwarzania danych osobowych w rejestrach krajowych. Komisja, prowadząc bazę danych zapewniającą rozwiązanie w zakresie wymiany danych między państwami członkowskimi, jest również administratorem. Państwa członkowskie wraz z Komisją są współadministratorami danych osobowych przetwarzanych w unijnej bazie danych. Na mocy art. 26 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 28 rozporządzenia (UE) 2018/1725 współadministratorzy są zobowiązani do określenia w sposób przejrzysty odpowiednich zakresów swojej odpowiedzialności dotyczącej wypełniania obowiązków wynikających z tych rozporządzeń. W niniejszym rozporządzeniu określono te odpowiednie zakresy odpowiedzialności.
(10) Aby zapewnić jednakowe prawa dostępu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/679 i rozporządzenia (UE) 2018/1725, Komisję należy uznać za administratora danych osobowych związanych z zarządzaniem prawami dostępu do unijnej bazy danych.
(11) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych.
(12) Dla zachowania spójności przepisy niniejszego rozporządzenia powinny być zasadniczo stosowane od tego samego dnia, na który przewidziano transpozycję dyrektywy (UE) 2017/2397. Należy jednak przewidzieć wyjątek w odniesieniu do przepisów dotyczących prowadzenia bazy danych przez Komisję w fazie testowej oraz jej roli administratora w zakresie przetwarzania praw dostępu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.100.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/473 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 w odniesieniu do norm dotyczących baz danych na temat unijnych świadectw kwalifikacji, żeglarskich książeczek pracy i dzienników pokładowych |
| Data aktu: | 20/01/2020 |
| Data ogłoszenia: | 01/04/2020 |
| Data wejścia w życie: | 21/04/2020, 18/01/2022 |