Decyzja wykonawcza 2019/570 ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/570
z dnia 8 kwietnia 2019 r.
ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 2644)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 kwietnia 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unijny mechanizm ochrony ludności ("unijny mechanizm") ustanowiony w decyzji nr 1313/2013/UE wzmacnia współpracę między Unią a państwami członkowskimi i ułatwia koordynację w dziedzinie ochrony ludności w celu poprawy reagowania Unii na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.

(2) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU. Jego celem jest zapewnienie pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w europejskiej puli ochrony ludności nie są w stanie zapewnić skutecznej reakcji.

(3) W ostatnich latach nastąpił w Europie gwałtowny wzrost liczby ekstremalnych pożarów lasów, co miało poważne konsekwencje dla gospodarki, społeczeństwa i środowiska naturalnego. W szczególności okresy, w których wystąpiły pożary lasów w latach 2017 i 2018, wykazały potrzebę przygotowania się na sytuacje, kiedy klęski żywiołowe poważnie dotykają jednocześnie kilka państw członkowskich.

(4) Zmieniający się charakter zagrożenia pożarami lasów doprowadził do stwierdzenia braków w zdolnościach reagowania na poziomie Unii. Braki te były szczególnie widoczne w okresie gaszenia pożarów lasów w 2017 r., kiedy zdolności udostępnione w ramach unijnego mechanizmu nie były wystarczające, aby zaspokoić potrzeby państw zwracających się o pomoc.

(5) Początkowy skład rescEU należy zatem określić w trybie pilnym zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE, a w pierwszej decyzji wykonawczej należy uwzględnić zdolność do gaszenia płonących lasów z powietrza, aby móc reagować na wybuchające pożary. Ze względu na niezbędną elastyczność podczas okresu przejściowego, zgodnie z art. 35 decyzji nr 1313/2013/UE, w kolejnych decyzjach wykonawczych należy orientacyjnie określić liczbę zdolności reagowania w ramach rescEU.

(6) Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakości dotyczące zdolności do gaszenia pożarów lasów z powietrza w ramach rescEU powinny być określane po konsultacji z państwami członkowskimi i powinny opierać się na ustanowionych normach międzynarodowych, w przypadku gdy standardy takie już istnieją. Ze względu na brak międzynarodowych standardów dla zdolności do gaszenia pożarów lasów z powietrza, wymogi jakościowe dotyczące tych zdolności powinny się opierać na istniejących ogólnych wymogach dotyczących modułów w ramach europejskiej puli ochrony ludności oraz na najlepszych praktykach w ramach unijnego mechanizmu. Te wymogi dotyczące jakości należy określić w załączniku do niniejszej decyzji.

(7) Ze względu na dyscyplinę budżetową należy określić w niniejszej decyzji koszty związane ze wsparciem finansowym Unii na rescEU w okresie przejściowym.

(8) W interesie należytego zarządzania finansami bezpośrednie dotacje na zdolności rescEU podczas okresu przejściowego powinny być przyznawane na podstawie rocznego programu prac.

(9) W związku z wejściem w życie w dniu 21 marca 2019 r. decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/420 2  przepisy dotyczące eliminowania chwilowych braków w przypadku szczególnie dotkliwych klęsk lub katastrof, określone w decyzji wykonawczej Komisji 2014/762/UE 3 , stały się nieaktualne. W celu zachowania spójności należy usunąć rozdział 7 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu wymienionego w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji określa się zasady wdrażania decyzji nr 1313/2013/UE w odniesieniu do następujących elementów:

a)
początkowego składu rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości;
b) 4
 finansowania zdolności w okresie przejściowym, o którym mowa w art. 35 decyzji nr 1313/2013/UE;
c) 5
 całkowitych szacowanych kosztów zdolności rescEU w zakresie powietrznej ewakuacji medycznej;
d) 6
 całkowitych szacowanych kosztów zdolności rescEU zapewnianych przez zespoły ratownictwa medycznego EMT typu 3;
e) 7
 całkowitych szacowanych kosztów zdolności rescEU w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych;
f) 8
 kryteriów mało prawdopodobnego ryzyka o poważnych skutkach;
g) 9
 zdolności rescEU ustanowionych w celu zarządzania mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach.
Artykuł  1a  10

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1)
"zdolność do prowadzenia powietrznej ewakuacji medycznej ('Medevac')" oznacza zdolność reagowania, którą można wykorzystać do powietrznej ewakuacji pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi, a także z chorobami niezakaźnymi, np. pacjentów wymagających intensywnej opieki, pacjentów, którzy muszą zostać unieruchomieni podczas transportu na noszach, oraz pacjentów lekko rannych;
2) 11
 "zespół ratownictwa medycznego typu 3 (opieka nad pacjentami skierowanymi na leczenie szpitalne)" oznacza mobilny zespół ratunkowy złożony z personelu medycznego i innego kluczowego personelu, który został przeszkolony i jest odpowiednio wyposażony do leczenia pacjentów dotkniętych klęską lub katastrofą i który posiada zdolność do zapewnienia kompleksowej szpitalnej opieki chirurgicznej, w tym intensywnej opieki medycznej;
3) 12
 "wirtualna rezerwa schronienia" oznacza porozumienie lub porozumienia z wybranymi dostawcami, które będą uruchamiane na żądanie w celu dostarczenia pewnych ilości konkretnych aktywów w określonym terminie;
4) 13
 "sięganie na zaplecze" oznacza proces uzyskiwania wsparcia od podmiotów, które nie są rozmieszczone w terenie.
Artykuł  2

Początkowy skład rescEU

1.  14
 Na rescEU składają się następujące zdolności:
-
zdolność do gaszenia pożarów lasów z powietrza,
-
zdolność do prowadzenia powietrznej ewakuacji medycznej,
- 15
 zdolność zapewniana przez zespół ratownictwa medycznego,
16
 zdolności w zakresie gromadzenia zapasów środków medycznych,
17
 zdolności w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych;
18
 zdolności w zakresie zapewniania schronienia,
19
 zdolności w zakresie transportu i logistyki,
20
 zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.
2.  21
 Zdolności, o których mowa w ust. 1, obejmują:
a)
zdolność do gaszenia pożarów lasów z powietrza z wykorzystaniem samolotów;
b)
zdolność do gaszenia pożarów lasów z powietrza z wykorzystaniem śmigłowców;
c)
zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi;
d)
zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej ofiar klęsk i katastrof;
e) 22
 zdolność zapewnianą przez zespół ratownictwa medycznego typu 2 (szpitalne leczenie chirurgiczne w nagłych wypadkach) lub zespół ratownictwa medycznego typu 3 (opieka nad pacjentami skierowanymi na leczenie szpitalne), lub obie te zdolności;
f) 23
 gromadzenie zapasów medycznych środków przeciwdziałania lub środków ochrony indywidualnej służących zwalczaniu poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia, o których mowa w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE 24  ;
g) 25
 zdolności w zakresie usuwania skażenia chemicznego, biologicznego, radiologicznego i jądrowego (CBRJ);
h) 26
 zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych (CBRJ);
i) 27
 zdolności w zakresie zapewniania tymczasowego schronienia,
j) 28
 zdolności w zakresie transportu i logistyki;
k) 29
 zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne, działań poszukiwawczych, reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami;
l) 30
 mobilne zdolności laboratoryjne;
m) 31
 zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.
3. 
Wymogi jakościowe dotyczące zdolności, o których mowa w ust. 2, określone są w załączniku.
Artykuł  3

Uzgodnienia dotyczące zabezpieczeń finansowych dla zdolności rescEU, o których mowa w art. 35 decyzji nr 1313/2013/UE

1. 
Komisja określa w rocznym programie prac kryteria przyznawania bezpośrednich dotacji na pokrycie kosztów, o których mowa w art. 35 decyzji 1313/2013/UE, które są niezbędne do zapewnienia szybkiego dostępu do zdolności, o których mowa w art. 2.
2. 
Koszty, o których mowa w art. 35 decyzji nr 1313/2013/UE, obejmują koszty utrzymywania w stanie gotowości, w tym, w stosownych przypadkach, koszty związane z utrzymaniem, koszty związane z personelem, koszty szkoleń, w tym szkoleń załogi i personelu technicznego, koszty składowania, koszty ubezpieczenia, jak również inne koszty niezbędne do zapewnienia efektywnej dostępności takich zdolności reagowania.
Artykuł  3a  32

Koszty kwalifikowalne zdolności rescEU w zakresie powietrznej ewakuacji medycznej, zdolności zespołów ratownictwa medycznego typu 2 i typu 3, gromadzenia zapasów środków medycznych, usuwania skażenia CBRJ, gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ, zapewniania tymczasowego schronienia, transportu, logistyki, wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, mobilnych zdolności laboratoryjnych oraz zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych

Przy obliczaniu całkowitych kwalifikowalnych kosztów w odniesieniu do zdolności rescEU uwzględnia się wszystkie kategorie kosztów, o których mowa w załączniku Ia do decyzji nr 1313/2013/UE.

Artykuł  3b  33

(uchylony)

Artykuł  3c  34

(uchylony)

Artykuł  3d  35

Kryteria mało prawdopodobnego ryzyka o poważnych skutkach

Do celów ustanowienia zdolności rescEU koniecznych do reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach Komisja uwzględnia następujące elementy:

a)
nieprzewidywalność lub wyjątkowy charakter klęski lub katastrofy;
b)
skalę klęski lub katastrofy, w tym masowe ofiary, masowe ofiary śmiertelne oraz masowe przemieszczanie się;
c)
przedłużony okres trwania klęski lub katastrofy;
d)
stopień złożoności klęski lub katastrofy;
e)
potencjalne ryzyko poważnego zakłócenia funkcjonowania władz krajowych, w tym świadczenia usług socjalnych, środowiskowych, gospodarczych oraz usług publicznej opieki zdrowotnej lub zakłócenia infrastruktury krytycznej, o której mowa w art. 2 lit. a) dyrektywy Rady 2008/114/WE 36 ;
f)
zasięg geograficzny, w tym potencjalne skutki rozprzestrzenienia się ponad granicami;
g)
inne czynniki, takie jak aktywowanie w trybie pełnym zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (IPCR) w Radzie lub powołanie się na klauzulę solidarności zgodnie z art. 222 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Artykuł  3e  37

Zdolności rescEU ustanowione w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach

1. 
W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach ustanawia się zdolności odpowiadające wydarzeniom spełniającym co najmniej dwa kryteria wymienione w art. 3d.
2. 
W przypadku każdej określonej zdolności rescEU na podstawie art. 2 ust. 2 Komisja rozważa, czy można ustanowić zdolność w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach.
3.  38
 W celu zarządzania mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach ustanawia się zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-m).
4.  39
 W przypadkach, w których zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-m), są uruchamiane w ramach unijnego mechanizmu, unijna pomoc finansowa obejmuje 100 % kosztów operacyjnych, zgodnie z art. 23 ust. 4b akapit drugi decyzji nr 1313/2013/UE.
Artykuł  3f  40

(uchylony)

Artykuł  4

Zmiana do decyzji wykonawczej 2014/762/UE

Uchyla się rozdział 7 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.

Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Christos STYLIANIDES
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 41  

WYMOGI JAKOŚCIOWE DOTYCZĄCE ZDOLNOŚCI REAGOWANIA REZERWY ZASOBÓW rescEU

1.
Zdolność do gaszenia z powietrza pożarów lasów przy użyciu samolotów
Zadania - Pomoc w gaszeniu rozległych pożarów lasów i roślinności poprzez gaszenie pożarów z powietrza.
Zdolności - 2 samoloty o pojemności co najmniej 3 000 litrów każdy lub 1 samolot o pojemności co najmniej 8 000 litrów (1).

- Zdolność do prowadzenia działań w sposób nieprzerwany.

Główne elementy - Samolot.

- Co najmniej dwie załogi.

- Personel techniczny.

- Zestaw do konserwacji w terenie.

- Sprzęt komunikacyjny umożliwiający łączność powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.

Samowystarczalność - Przechowywanie i konserwacja sprzętu modułu.

- Sprzęt do komunikowania się z odpowiednimi partnerami, mianowicie tymi, którzy są odpowiedzialni za koordynację na miejscu zdarzenia.

Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 3 godziny po zaakceptowaniu propozycji w przypadku operacji szybkiego reagowania (2).

- Zdolność do rozmieszczenia w promieniu 2 000 km w ciągu 24 godzin.

(1) Takie wymogi mogą podlegać przeglądowi umotywowanemu rozwojem sytuacji na rynku środków do gaszenia płonących lasów z powietrza, w tym w kontekście dostępności części zapasowych.

(2) Operacja szybkiego reagowania to operacja trwająca nie dłużej niż jeden dzień łącznie z przelotem w obie strony na miejsce zdarzenia z miejsca stacjonowania rescEU.

2.
Zdolność do zwalczania pożarów z powietrza z wykorzystaniem śmigłowców
Zadania - Przyczynienie się do gaszenia z powietrza rozległych pożarów lasu i roślinności
Zdolności - 1 śmigłowiec o pojemności co najmniej 3 000 litrów (1).

- Zdolność do prowadzenia działań w sposób nieprzerwany.

Główne elementy - Śmigłowiec z co najmniej dwiema załogami.

- Personel techniczny.

- Zbiornik na wodę lub sprzęt do jej wypuszczania.

- 1 zestaw konserwacyjny.

- 1 zestaw części zapasowych.

- Dźwigi pokładowe.

- Sprzęt komunikacyjny umożliwiający łączność powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.

Samowystarczalność - Przechowywanie i konserwacja sprzętu modułu.

- Sprzęt do komunikowania się z odpowiednimi partnerami, mianowicie tymi, którzy są odpowiedzialni za koordynację na miejscu zdarzenia.

Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 3 godziny po zaakceptowaniu propozycji w przypadku operacji szybkiego reagowania (2).

- Zdolność do rozmieszczenia w promieniu 2 000 km w ciągu 24 godzin.

(1) Do celów wdrożenia art. 35 decyzji nr 1313/2013/UE, gdy jest to uzasadnione na podstawie oceny podatności na poziomie regionalnym, zdolności do zwalczania pożarów z powietrza z wykorzystaniem śmigłowców mogą obejmować nie więcej niż 3 śmigłowce o łącznej pojemności co najmniej 3 000 litrów.

(2) Operacja szybkiego reagowania to operacja trwająca nie dłużej niż jeden dzień łącznie z przelotem w obie strony na miejsce zdarzenia z miejsca stacjonowania rescEU.

3.
Zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi
Zadania - Transport powietrzny pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi do wyspecjalizowanych zakładów opieki zdrowotnej w Unii, obejmujący leczenie w trakcie lotu.
Zdolności - Statki powietrzne o zdolności do przewozu co najmniej jednego pacjenta z chorobą wysoce zakaźną na lot;

- Zdolność do wykonywania lotów w dzień i w nocy.

Główne elementy - System umożliwiający bezpieczne leczenie pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi w trakcie lotu, w tym intensywną opiekę (1):

- odpowiednio wyszkolony personel medyczny, który może zapewnić opiekę nad co najmniej jednym pacjentem z chorobą wysoce zakaźną,

- specjalistyczne wyposażenie techniczne i sprzęt medyczny na pokładzie, umożliwiające zapewnienie pacjentom z chorobami wysoce zakaźnymi opieki podczas lotu,

- odpowiednie procedury zapewniające izolację i leczenie pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi w trakcie transportu lotniczego.

- Wsparcie:

- załoga dostosowana do liczby pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi oraz ram czasowych lotu,

- odpowiednie procedury zapewniające obsługę wyposażenia i sprzętu oraz zagospodarowanie odpadów, a także odkażanie zgodnie z ustalonymi normami międzynarodowymi, w tym, w stosownych przypadkach, odpowiednimi przepisami Unii.

Samowystarczalność - Przechowywanie i konserwacja wyposażenia i sprzętu modułu.
- Sprzęt do komunikowania się z odpowiednimi partnerami, mianowicie tymi, którzy są odpowiedzialni za koordynację na miejscu zdarzenia.
Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 24 godz. po zaakceptowaniu propozycji.
- W przypadku ewakuacji międzykontynentalnych - zdolność do odbycia 12-godzinnego lotu bez tankowania.
(1) System taki może obejmować rozwiązanie z wykorzystaniem kontenerów.
4.
Zdolność do powietrznej ewakuacji medycznej ofiar klęsk i katastrof
Zadania - Lotniczy transport ofiar klęsk i katastrof do zakładów opieki zdrowotnej w Unii.
Zdolności - Statki powietrzne o łącznej zdolności do przewozu co najmniej sześciu pacjentów wymagających intensywnej opieki oraz zdolności do przewozu pacjentów na noszach albo pacjentów w pozycji siedzącej lub zarówno jednych, jak i drugich.

- Zdolność do wykonywania lotów w dzień i w nocy.

Główne elementy - Leczenie w trakcie lotu, w tym intensywna opieka:

- odpowiednio wyszkolony personel medyczny, który jest w stanie zapewnić leczenie różnego rodzaju pacjentów na pokładzie,

- specjalistyczne wyposażenie techniczne i sprzęt medyczny na pokładzie, umożliwiające zapewnienie odpowiedniej opieki różnego rodzaju pacjentom podczas lotu,

- odpowiednie procedury zapewniające transport i leczenie pacjentów podczas lotu.

- Wsparcie:

- załoga i personel medyczny dostosowane do liczby i rodzaju pacjentów oraz ram czasowych lotu.

Samowystarczalność - Przechowywanie i konserwacja wyposażenia i sprzętu modułu.

- Sprzęt do komunikowania się z odpowiednimi partnerami, mianowicie tymi, którzy są odpowiedzialni za koordynację na miejscu zdarzenia.

Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 24 godz. po zaakceptowaniu propozycji.

- W przypadku samolotów - zdolność do odbycia 6-godzinnego lotu bez tankowania.

5.
Zdolność zapewniana przez zespół ratownictwa medycznego typu 2 (szpitalna opieka chirurgiczna w nagłych wypadkach) lub zespół ratownictwa medycznego typu 3 (opieka nad pacjentami skierowanymi na leczenie szpitalne), lub obie te zdolności
Zadania - Zapewnienie opieki typu 2 (szpitalne leczenie chirurgiczne w nagłych wypadkach) lub typu 3 (opieka nad pacjentami skierowanymi na leczenie szpitalne) lub obu tych rodzajów opieki, zgodnie z opisem w globalnej inicjatywie WHO dotyczącej zespołów ratownictwa medycznego.

- Zapewnienie funkcji specjalistycznej opieki lub specjalistycznego wsparcia, w tym w razie potrzeby za pośrednictwem wyspecjalizowanych zespołów, zgodnie z opisem w globalnej inicjatywie WHO dotyczącej zespołów ratownictwa medycznego.

Zdolności - Minimalna zdolność leczenia, w miarę możliwości zgodnie z normami określonymi w globalnej inicjatywie Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącej zespołów ratownictwa medycznego.

- Opieka dzienna i nocna (w razie potrzeby 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu):

Główne elementy - W miarę możliwości zgodnie z normami określonymi w globalnej inicjatywie Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącej zespołów ratownictwa medycznego.
Samowystarczalność - Zespół powinien zapewnić samowystarczalność przez cały czas trwania akcji zgodnie z normami określonymi w globalnej inicjatywie Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącej zespołów ratownictwa medycznego. Zastosowanie ma art. 12 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.
Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 48-72 godz. po zaakceptowaniu propozycji, a także gotowość do prowadzenia działań na miejscu zgodnie z zasadami globalnej inicjatywy Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącej zespołów ratownictwa medycznego.

- Zdolność do prowadzenia działań zgodnie z normami określonymi w globalnej inicjatywie Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącej zespołów ratownictwa medycznego.

6.
Gromadzenie zapasów medycznych środków przeciwdziałania lub środków ochrony indywidualnej służących zwalczaniu poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia
Zadania - Gromadzenie medycznych środków przeciwdziałania obejmujących szczepionki lub środki lecznicze, sprzętu medycznego do intensywnej terapii, środków ochrony indywidualnej lub wyposażenia laboratoryjnego do celów gotowości i reagowania na poważne transgraniczne zagrożenie zdrowia ().
Zdolności - Odpowiednia liczba dawek szczepionek koniecznych dla osób uznanych za narażone na ryzyko (2) w związku z co najmniej jednym przypadkiem poważnego transgranicznego zagrożenia zdrowia.

- Odpowiednia liczba dawek środków leczniczych koniecznych do leczenia co najmniej jednego przypadku poważnego transgranicznego zagrożenia zdrowia.

- Szczepionki i środki lecznicze spełniają jeden z następujących wymogów:

- pozwolenie na dopuszczenie do obrotu wydane przez EMA;

- pozytywna rekomendacja dotycząca indywidualnego stosowania lub stosowania w sytuacjach nagłych wydana przez EMA lub krajowy organ regulacyjny państwa członkowskiego;

- pozytywna rekomendacja dotycząca rozszerzonego stosowania lub stosowania w sytuacjach nagłych wydana przez WHO i zgoda przynajmniej jednego krajowego organu regulacyjnego państwa członkowskiego.

- Odpowiedni sprzęt medyczny do intensywnej terapii (3) w celu zapewnienia leczenia podtrzymującego co najmniej jednego przypadku poważnego transgranicznego zagrożenia zdrowia, zgodnie z normami WHO.

- Odpowiednia liczba zestawów środków ochrony indywidualnej (4) dla osób uznanych za narażone na ryzyko (5) w związku z co najmniej jednym przypadkiem poważnego transgranicznego zagrożenia zdrowia, zgodnie z normami ECDC i WHO.

- Odpowiednia ilość wyposażenia laboratorium, w tym materiału do badania, odczynników laboratoryjnych, sprzętu laboratoryjnego i materiałów zużywalnych (6), aby zapewnić zdolność diagnostyki laboratoryjnej dla co najmniej jednego przypadku poważnego transgranicznego zagrożenia zdrowia.

Główne elementy - Odpowiednie obiekty magazynowe w Unii (7) oraz adekwatny system monitorowania zapasów.

- Odpowiednie procedury zapewniające właściwe opakowanie, transport i dostawę produktów, do których odnoszą się zdolności, tam, gdzie to konieczne.

- Personel odpowiednio przeszkolony do zajmowania się produktami, do których odnoszą się zdolności, i ich stosowania.

Udostępnianie - Dostępność do wysyłki w ciągu maksymalnie 12 godzin od przyjęcia oferty.
(1) Zdefiniowane w decyzji nr 1082/2013/UE.

(2) Do osób uznanych za narażone na ryzyko można zaliczyć: potencjalne kontakty wysokiego ryzyka, służby interwencyjne, pracowników laboratoriów, pracowników opieki zdrowotnej, członków rodziny i inne określone grupy szczególnie wrażliwe.

(3) Może obejmować, lecz nie wyłącznie, respiratory do intensywnej terapii.

(4) Obejmujących następujące kategorie:

(i) ochrona oczu;

(ii) ochrona rąk;

(iii) ochrona dróg oddechowych;

(iv) ochrona ciała; oraz

(v) ochrona stóp.

(5) Zob. przypis 2.

(6) Może obejmować, ale nie wyłącznie, odczynniki RT-PCR, takie jak enzymy, odczynniki do izolacji RNA, czas pracy urządzeń do izolacji RNA, czas pracy urządzeń do PCR, startery i sondy, odczynniki do kontroli dodatniej, laboratoryjne materiały zużywalne do PCR (np. próbówki, płytki) oraz środki odkażające.

(7) Do celów logistyki obiektów magazynowych wyrażenie "w Unii" obejmuje terytoria państw członkowskich i państw uczestniczących w Unijnym Mechanizmie Ochrony Ludności.

7.
Usuwanie skażenia środkami chemicznymi, biologicznymi, radiologicznymi i jądrowymi;
Zadania - Usuwanie skażenia infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu, decydujących dowodów lub osób, które ucierpiały - w tym ofiar śmiertelnych - wskutek działania środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych.
Zdolności - Odpowiednia zdolność w zakresie usuwania skażenia infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu i decydujących dowodów.

- Jeśli zdolność obejmuje usuwanie skażenia osób: odpowiednia zdolność usuwania skażenia co najmniej 200 mogących poruszać się samodzielnie osób na godzinę i 20 niezdolnych do tego osób na godzinę, a także ofiar śmiertelnych.

- Zdolność w zakresie usuwania skażenia powszechnie stosowanymi toksycznymi chemikaliami przemysłowymi, rozpoznanymi chemicznymi środkami bojowymi, biologicznymi czynnikami chorobotwórczymi (patogenami) i toksynami oraz radionuklidami.

- Zdolność w zakresie: wznoszenia w bezpiecznej odległości tymczasowych obiektów przeznaczonych do odkażania, monitorowania obszaru usuwania skażenia w celu utrzymania bezpieczeństwa środowiska pracy oraz oceny skuteczności usuwania skażenia.

Główne elementy - Odpowiednie sprzęt, technologia i rozwiązania w zakresie usuwania skażenia powszechnie stosowanymi toksycznymi chemikaliami przemysłowymi, rozpoznanymi chemicznymi środkami bojowymi, biologicznymi czynnikami chorobotwórczymi (patogenami) i toksynami oraz radionuklidami.

- Odpowiedni sprzęt do monitorowania postępów w usuwaniu skażenia.

- Odpowiedni sprzęt i personel do usuwania skażenia infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu, decydujących dowodów i do wykorzystywania zdolności.

- Jeśli zdolność obejmuje usuwanie skażenia osób: odpowiedni sprzęt i personel do usuwania skażenia mogących poruszać się samodzielnie osób i osób do tego niezdolnych.

- Odpowiednie zdolności i procedury monitorowania obszaru usuwania skażenia w celu utrzymania bezpieczeństwa środowiska pracy i weryfikacji skuteczności usuwania skażenia.

- Odpowiednie środki ochrony indywidualnej, umożliwiające przez cały czas trwania operacji bezpieczne prowadzenie działań w skażonym środowisku.

- Odpowiedni system pompowania i zbiorniki do miejscowego poboru wody.

- Bezpieczny i zabezpieczony system i procedury gospodarowania odpadami w trakcie usuwania skażenia i po nim - w tym rozwiązania ograniczające rozprzestrzenianie - w celu tymczasowego i bezpiecznego składowania skażonych odpadów, pomp, pozostałości spalania odpadów, skażonej wody i sprzętu do oczyszczania ścieków. Gospodarka odpadami niebezpiecznymi - w tym skażoną wodą i innymi produktami ubocznymi - będzie prowadzona przy wsparciu państwa przyjmującego, zgodnie z odpowiednimi przepisami unijnymi lub międzynarodowymi bądź przepisami tego państwa, w zależności od tego, które z nich są bardziej rygorystyczne.

Samowystarczalność - Zastosowanie ma art. 12 ust. 1 i 2 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.

- Zdolność do usuwania skażenia personelu usuwającego skażenia.

Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 12 godz. po zaakceptowaniu oferty pomocy.

- Zdolność do kontynuowania operacji przez co najmniej 14 kolejnych dni.".

8.
Gromadzenie zapasów środków przeciwdziałania w dziedzinie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych lub środków ochrony indywidualnej służących pomocy w kontekście CBRJ
Zadania - Gromadzenie zapasów środków przeciwdziałania w dziedzinie CBRJ, które może obejmować m. in. środki ochrony indywidualnej (ŚOI), urządzenia, wyposażenie laboratoryjne i elementy logistyczne, a także uzupełnianie i wspieranie innych zdolności rescEU, takich jak usuwanie i wykrywanie skażenia środkami CBRJ, zdolności w zakresie nadzoru i monitorowania do celów gotowości i reagowania na zdarzenie CBRJ, w tym w odpowiedzi na transgraniczne zagrożenie zdrowia (1).
Zdolności - Materiały i systemy (2) przeznaczone do usuwania skażenia osób, infrastruktury, budynków, pojazdów, sprzętu wrażliwego lub decydujących dowodów, w tym możliwego skażenia toksycznymi chemikaliami przemysłowymi, rozpoznanymi chemicznymi środkami bojowymi, biologicznymi czynnikami chorobotwórczymi (patogenami), biotoksynami i radionuklidami;

- materiały i urządzenia niezbędne do wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji, nadzoru i monitorowania w celu ochrony środowiska potencjalnie narażonego na działanie czynników CBRJ;

- materiały i systemy niezbędne do ograniczenia skażenia oraz do gospodarowania odpadami i szkodliwymi produktami ubocznymi, w tym skażoną wodą i odzieżą;

- materiały i systemy niezbędne do zapobiegania rozprzestrzenianiu się i tłumienia ognia w czasie zdarzenia CBRJ;

- leki podawane na wstępie, szczepionki (3), odpowiednie generyczne zestawy szybkiej diagnostyki i odtrutki przeciwko czynnikom CBRJ (np. atropina i tabletki z jodem);

- materiały pomocnicze i jednorazowego użytku, takie jak materiały zużywalne, które mają funkcję uzupełniającą w reagowaniu na zagrożenia CBRJ, narzędzia niezbędne do konserwacji i utrzymywania w stanie gotowości (np. sprężarki powietrza), pojemniki na materiały zabrudzone lub skażone różnymi czynnikami;

- elementy wsparcia logistycznego związane z CBRJ, takie jak m.in. namioty, kontenery logistyczne, sprzęt do przewozu ofiar oraz namioty dekontaminacyjne w szpitalach;

- środki ochrony indywidualnej (4) oraz ich systemy regeneracji lub ponownego napełniania, w stosownych przypadkach, dla osób uważanych za zagrożone (5) zarówno dla pracowników pierwszej linii, jak i dla ludności;

- materiały laboratoryjne, w tym materiały do pobierania próbek, odczynniki laboratoryjne, sprzęt i materiały zużywalne (6), aby zapewnić zdolności laboratoryjne w zakresie zagrożeń związanych z CBRJ;

- worki na zwłoki na ciała ofiar śmiertelnych skażone środkami CBRN;

- wszelkie inne konieczne przedmioty, w zależności od zidentyfikowanego ryzyka.

Główne elementy - Odpowiednie obiekty magazynowe w Unii (7) oraz adekwatny system monitorowania zapasów;

- odpowiednie procedury zapewniające właściwe opakowanie, transport i dostawę produktów, o których mowa w sekcji "Zdolności", tam, gdzie to konieczne;

- personel odpowiednio przeszkolony do nadzorowania produktów, o których mowa w sekcji "Zdolności" i zajmowania się nimi;

- odpowiedni poziom zgodności z międzynarodowymi normami i modelami działania, takimi jak normy UE, WHO lub NATO, w tym, w stosownych przypadkach, odpowiednimi przepisami Unii.

Udostępnianie - Dostępność do wysyłki w ciągu maksymalnie 12 godzin od przyjęcia oferty.
(1) Zdefiniowane w decyzji nr 1082/2013/UE.
(2) Takie jak systemy regeneracji i ponownego napełniania ŚOI.
(3) Wymogi dotyczące jakości szczepionek powinny być takie jak określone w pkt 6 powyżej.
(4) Obejmujące następujące kategorie: (i) ochrona oczu; (ii) ochrona rąk; (iii) ochrona dróg oddechowych; (iv) ochrona ciała; oraz (v) ochrona stóp, w różnych rozmiarach.
(5) Zob. przypis 2.
(6) Może obejmować m.in. odczynniki RT-PCR, takie jak enzymy, odczynniki do izolacji RNA, czas pracy urządzeń do izolacji RNA, czas pracy urządzeń do PCR, odczynniki do starterów i sond, odczynniki do kontroli dodatniej, laboratoryjne materiały zużywalne do PCR (np. próbówki i płytki) oraz środki odkażające.
(7) Do celów logistyki obiektów magazynowych wyrażenie "w Unii" obejmuje terytoria państw członkowskich i państw uczestniczących w Unijnym Mechanizmie Ochrony Ludności."
9.
Zdolności w zakresie zapewniania tymczasowego schronienia
Zadania - Zapewnienie tymczasowego schronienia ludności dotkniętej kryzysem, w tym zakwaterowania, urządzeń sanitarnych i higienicznych, podstawowych usług medycznych i przestrzeni do kontaktów społecznych.

- Zapewnienie personelu zajmującego się w razie potrzeby obsługą, pozyskaniem, montażem, instalacją i konserwacją modułów schronienia. Jeśli ma dojść do przekazania odpowiedzialności - przeszkolenie odpowiedniego personelu (lokalnego lub międzynarodowego) przed wycofaniem zdolności w zakresie zapewniania schronienia.

Zdolności - Zdolność w zakresie zapewniania schronienia (1) składającego się z obiektów mogących pomieścić - w przypadku równoczesnego uruchomienia - co najmniej 5 000 osób.

- Zdolność ta ma mieć postać fizycznej rezerwy modułów schronienia lub rezerwy wirtualnej, lub obie te postaci.

Główne elementy - Moduły schronienia wyposażone w ogrzewanie (w warunkach zimowych), odpowiednie systemy napowietrzania (w warunkach letnich) oraz podstawowe wyposażenie, takie jak łóżka oraz śpiwory lub koce.

- Urządzenia sanitarne i higieniczne,

- Ambulatorium umożliwiające świadczenie podstawowych usług medycznych.

- Wielofunkcyjne urządzenia do przygotowywania i konsumpcji żywności, dystrybucji wody pitnej, kontaktów społecznych.

- Agregaty prądotwórcze i sprzęt oświetleniowy.

- Podstawowe zestawy higieniczne.

- Odpowiednie obiekty magazynowe w Unii (2), logistyka oraz adekwatny system monitorowania zapasów.

- Odpowiednie ustalenia zapewniające właściwy transport i dostawę modułów.

- Odpowiednio przeszkolony personel i zasoby do obsługi, pozyskania, montażu, instalacji i konserwacji obiektów fizycznych na obszarze dotkniętym kryzysem.

Samowystarczalność - Zdolność ta ma zapewniać samowystarczalność podczas pierwszych 96 godzin od uruchomienia.

- Zastosowanie ma art. 12 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.

Uruchamianie operacji - Zdolność do skierowania fizycznej rezerwy do akcji nie później niż 24 godz. po zaakceptowaniu propozycji.

- Czas trwania misji oraz, w stosownych przypadkach, początek procesu przekazania określa się w porozumieniu z państwem dotkniętym kryzysem.

(1) Zdolność w zakresie zapewniania schronienia musi być zgodna z minimalnymi normami dotyczącymi schronienia określonymi w rozdziale "Shelter and Settlement" podręcznika Sphere ("Sphere Handbook: Humanitarian Charter and Minimum Standards in Humanitarian Response"). Należy uwzględnić potrzeby osób wymagających szczególnego traktowania.

(2) Do celów logistyki obiektów magazynowych wyrażenie "w Unii" obejmuje terytoria państw członkowskich i państw uczestniczących w Unijnym Mechanizmie Ochrony Ludności.

10.
Zdolności w zakresie transportu i logistyki
Zadania - Świadczenie usług transportowych i logistycznych obejmujących osoby, w tym pacjentów lub zespoły zaangażowane w operacje reagowania, materiał lub sprzęt, lub kombinacji tych usług.

- Można włączyć zadania opisane w sekcjach 1, 2, 3 i 4.

Zdolności - W przypadku samolotów - zdolność do transportowania co najmniej 35 osób lub do transportowania co najmniej 7 ton materiału, lub obu tych kategorii.

- Zdolność do prowadzenia operacji w dzień i w nocy.

- Zdolność do zapewnienia odpowiednich funkcji wsparcia logistycznego (takich jak załadunek/rozładunek materiału).

- Zdolność, w razie potrzeby, do wykonywania zadań w trudnych warunkach operacyjnych (1).

- Zdolność do wykonywania, w razie potrzeby, transportu i obsługi logistycznej towarów specjalnych (2) zgodnie z odpowiednimi normami międzynarodowymi.

Główne elementy - Załoga dostosowana do wykonywanych zadań oraz ram czasowych operacji.

- Personel techniczny odpowiednio wyposażony i przeszkolony do wykonywania poszczególnych zadań określonych powyżej.

- Odpowiedni sprzęt komunikacyjny (umożliwiający łączność powietrze-powietrze i powietrze-ziemia do celów zdolności działań z powietrza).

- Zintegrowany moduł do operacji logistycznych, takich jak operacje załadunku/ rozładunku.

Samowystarczalność - Przechowywanie i konserwacja poszczególnych elementów wyposażenia i sprzętu będących częścią zdolności.

- Sprzęt do komunikowania się z odpowiednimi partnerami, mianowicie tymi, którzy są odpowiedzialni za koordynację na miejscu zdarzenia.

Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 12 godz. po zaakceptowaniu propozycji.

- W przypadku samolotów - zdolność do wykonania lotu o długości co najmniej 2 000 mil morskich (3 700 km) z 5 tonami ładunku użytkowego bez uzupełniania paliwa.

(1) Jeżeli chodzi o zdolności działań z powietrza, warunki takie mogą zachodzić, gdy drogi startowe lub lądowania nie są dostępne albo są krótkie lub uszkodzone.

(2) Takich jak np. towary niebezpieczne, środki medyczne i logistyka łańcucha chłodniczego w celu transportu szczepionek.

11.
Zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne, działań poszukiwawczych, reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami
Zadania - Zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, rozmieszczalne i dostępne w ramach "sięgania na zaplecze", służące do reagowania na sytuacje nadzwyczajne, działań poszukiwawczych, reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami (1).
Zdolności - Zdolność zapewniania wsparcia operacyjnego w zakresie reagowania na sytuacje nadzwyczajne (2), dzięki wykrywaniu, pobieraniu próbek, identyfikacji i monitorowaniu CBRJ w terenie.

- Zdolność do wsparcia działań poszukiwawczych, dzięki wykrywaniu, pobieraniu próbek, identyfikacji i monitorowaniu CBRJ w terenie.

- Zdolność zapewniania wsparcia operacyjnego w zakresie reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem, dzięki wykrywaniu, pobieraniu próbek, identyfikacji i monitorowaniu CBRJ w terenie. Obejmuje to zdolność do wspierania właściwego organu państwa członkowskiego zwracającego się o wsparcie lub państwa trzeciego (3) w jego działaniach służących zabezpieczeniu lub zebraniu dowodów kryminalistycznych, zabezpieczeniu łańcucha dowodowego i ochronie informacji niejawnych.

- Zdolność do wsparcia operacji nadzoru w odniesieniu do dużych wydarzeń, dzięki wykrywaniu, pobieraniu próbek, identyfikacji i monitorowaniu CBRJ w terenie.

- Zdolność do zapewniania nierozmieszczonego wsparcia oceny technicznejna zapleczu w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, jak również w celu zaradzenia kwestiom bezpieczeństwa związanym z tymi działaniami.

- Zdolność do przygotowania się na wyzwania operacyjne związane z realizacją zadań w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ oraz zaradzenia tym wyzwaniom w państwie członkowskim występującym o wsparcie lub w państwie trzecim, z uwzględnieniem oceny zagrożeń i ryzyka, planów, procedur oraz protokołów postępowania państwa członkowskiego występującego o wsparcie lub państwa trzeciego.

- Zdolność do działania pod kierunkiem państwa członkowskiego występującego o wsparcie, o czym mowa w art. 12 ust. 6 i 7 decyzji nr 1313/2013/UE, oraz do zapewnienia skutecznych operacyjnych zdolności łącznikowych i koordynacyjnych z właściwymi organami państwa członkowskiego występującego o wsparcie (4).

Główne elementy - Pula ekspertów z umiejętnościami oceny i planowania działań w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, w oparciu o oceny zagrożeń i ryzyka państwa członkowskiego lub państwa trzeciego.

- Rozmieszczalna pula ekspertów z umiejętnościami w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne, działań poszukiwawczych, reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem oraz nadzoru.

- Rozmieszczalny sprzęt i narzędzia do wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, a także wymagany sprzęt dodatkowy, narzędzia, zasoby, pojazdy, materiały zużywalne, bezpieczne kanały łączności, technologie wymiany danych i technologie informacyjne oraz niewielkie laboratoria terenowe (5), uznane za niezbędne do zapewnienia funkcjonowania tych zdolności.

- Rozmieszczalny sprzęt, narzędzia, zasoby i materiały zużywalne, jak również odpowiedni system zarządczy, w celu postępowania ze skażonymi odpadami spowodowanymi wykrywaniem, pobieraniem próbek, identyfikacją i monitorowaniem CBRJ.

- Zdolność operacyjna na zapleczu w zakresie oceny technicznej i operacyjnej, zwłaszcza w obszarze identyfikacji, pobierania próbek i bezpieczeństwa.

- Odpowiednie wyposażenie, procedury, narzędzia, zasoby i materiały zużywalne w celu zapewnienia bezpieczeństwa personelu podczas pracy w niebezpiecznym środowisku, takie jak odpowiednie wykrywacze, środki ochrony indywidualnej lub środki dekontaminacji, zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi i mającymi zastosowanie normami międzynarodowymi.

Samowystarczalność - Zastosowanie ma art. 12 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.
Uruchamianie operacji - Gotowość rozmieszczalnych elementów do wysyłki/wyruszenia do akcji oraz możliwość zapewnienia wsparcia w zakresie oceny technicznej na zapleczu w ciągu maksymalnie 12 godzin po zaakceptowaniu oferty pomocy.

- Zdolność do kontynuowania operacji przez co najmniej 14 kolejnych dni.

- Zdolność ta może zostać rozlokowana wcześniej w przypadku wniosków o pomoc zgodnie z art. 15 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE i w oparciu o krajowe oceny zagrożenia, które wskazują na wyjątkową sytuację zwiększonego ryzyka.

(1) Każde wydarzenie, które w oparciu o krajową ocenę zagrożeń może wymagać monitorowania w zakresie CBRJ (np. duże zgromadzenia publiczne, imprezy sportowe, spotkania głów państwa, koncerty muzyczne, wystawy światowe).

(2) Obejmuje to wszelkiego rodzaju klęski żywiołowe lub katastrofy spowodowane przez człowieka, powiązane z materiałami niebezpiecznymi lub substancjami CBRJ. Przykładem są sytuacje nadzwyczajne spowodowane katastrofami naturalnymi, działaniami przemysłowymi, transportowymi lub badawczymi, działalnością przestępczą lub umyślnymi czynami zabronionymi, atakami terrorystycznymi i konfliktami zbrojnymi, lub zderzeniami satelitów i śmieciami kosmicznymi.

(3) Zgodnie z art. 12 ust. 10 decyzji 1313/2013/UE, jeżeli klęska lub katastrofa poza Unią mogłaby znacząco wpłynąć na jedno państwo członkowskie lub większą ich liczbę, lub na ich obywateli, można rozmieścić zdolności rescEU.

(4) Np. organami zajmującymi się ochroną cywilną, egzekwowaniem prawa, wywiadem, niszczeniem amunicji wybuchowej lub wsparciem technicznym.

(5) Np. do wsparcia wstępnej analizy próbek.".

12.
Mobilne zdolności laboratoryjne
Zadania - Zapewnienie modułowego, elastycznego i dostosowanego mobilnego laboratorium zdolnego do wykrywania, analizowania lub weryfikowania patogenów lub substancji CBRJ.
Zdolności - Zdolność do zarządzania działaniami laboratoryjnymi.

- Zdolność do przeprowadzania testów i analiz zgodnie z obowiązującymi normami międzynarodowymi, wytycznymi i najlepszymi praktykami.

- Umiejętność postępowania z patogenami lub substancjami CBRJ różnych grup ryzyka oraz przechowywania i przekazywania powiązanych danych i wyników analiz oraz zarządzania nimi w bezpieczny sposób.

- Zdolność do wspierania badań zdrowia publicznego, zgłaszania wyników i przeprowadzania weryfikacji przy jednoczesnym zachowaniu łańcucha dowodowego i ochronie informacji niejawnych.

Główne elementy Eksperci

- Odpowiednio przeszkolony i odpowiednio wyposażony personel do wykonywania różnych zadań określonych w sekcji "Zadania".

Logistyka

- Opracowanie odpowiednich procedur operacyjnych.

- Znajomość przepisów celnych i szczególnych wymogów związanych z transportowaniem przez granicę przenośnego sprzętu laboratoryjnego i odczynników oraz przekraczaniem granicy przez pracowników.

Zarządzanie informacjami

- System łączności z zabezpieczoną i niezabezpieczoną siecią informatyczną (LAN) w celu zapewnienia połączenia z internetem, zarządzania danymi i wymiany danych, w tym na obszarach oddalonych

- System zarządzania informacjami laboratoryjnymi.

Wyposażenie

- Odpowiednie wyposażenie i materiały zużywalne wymagane do wykonywania podstawowych zadań i funkcji.

- Odpowiednie narzędzia i zasoby w zakresie systemów wsparcia wymagane do wykonywania podstawowych zadań i funkcji.

Bezpieczeństwo

- Odpowiedni sprzęt, procedury, narzędzia, zasoby i materiały zużywalne, w tym odpowiednie systemy gospodarowania odpadami, w celu zapewnienia bezpieczeństwa personelu, okolicznej ludności i środowiska podczas pracy z niebezpiecznymi substancjami lub patogenami CBRJ, zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi i mającymi zastosowanie normami międzynarodowymi.

Samowystarczalność - Zdolność powinna zapewniać samowystarczalność przez co najmniej 14 dni.

- Zastosowanie ma art. 12 ust. 1 i 2 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.

Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji w ciągu maksymalnie 12 godzin od zaakceptowania oferty pomocy.
13.
Zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych
Zadania Zapewnienie zasilania awaryjnego w sytuacjach nadzwyczajnych.

Zapewnienie personelu zajmującego się obsługą, montażem/demontażem, instalacją/ deinstalacją, eksploatacją i utrzymaniem, w razie potrzeby, zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych. Jeśli ma dojść do przekazania odpowiedzialności - przeszkolenie odpowiedniego personelu (lokalnego lub międzynarodowego) przed wycofaniem personelu odpowiedzialnego za zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.

Zdolności Moduły zaopatrzenia w energię w sytuacjach nadzwyczajnych służące do wytwarzania lub dostarczania energii w sytuacjach nadzwyczajnych na miejscu, w razie potrzeby w połączeniu z innymi systemami, takimi jak akumulatory lub systemy paneli słonecznych, zdolne do zapewnienia zasilania przez co najmniej jeden miesiąc.
Główne elementy Generatory energii różnej wielkości, zapewniające elastyczność i skalowalność.

Odpowiednie systemy łączności, synchronizacji, monitorowania i przesyłu, umożliwiające podłączenie zdolności do danych obiektów, a także równoległe sterowanie jednostkami.

Odpowiednia liczba części zamiennych i innych materiałów zużywalnych do funkcjonowania zdolności, takich jak akumulatory, urządzenia do pobierania energii z otoczenia, urządzenia do łączności i synchronizacji, paliwo, inne rodzaje aparatury i powiązane usługi.

Odpowiednie procedury zapewniające dostawy paliwa w sytuacjach nadzwyczajnych na potrzeby funkcjonowania zdolności.

Odpowiednie procedury transportu, obsługi, montażu/demontażu, instalacji/deinstalacji, eksploatacji i utrzymania zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.

Sprzęt oświetleniowy do oświetlenia danego obszaru w sytuacji nadzwyczajnej, jak również systemy ochrony odgromowej.

Odpowiednie instalacje magazynowe.

Odpowiednio przeszkolony personel i zasoby do obsługi, montażu, instalacji, eksploatacji i utrzymania zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.

Samowystarczalność Zastosowanie ma art. 12 ust. 3 lit. a) decyzji wykonawczej 2014/762/UE (1).
Uruchamianie operacji Zdolność do skierowania zespołu technicznego i rozmieszczalnych elementów do akcji nie później niż 12 godz. po zaakceptowaniu propozycji.
(1) Samowystarczalność musi być zagwarantowana co najmniej w ciągu pierwszych 96 godzin wdrożenia, w tym za pomocą odpowiednich instalacji i urządzeń do przechowywania paliwa na miejscu.".
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
2 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/420 z dnia 13 marca 2019 r. zmieniająca decyzję nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 77 I z 20.03.2019 s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/762/UE z dnia 16 października 2014 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności oraz uchylająca decyzje Komisji 2004/277/WE, Euratom oraz 2007/606/WE, Euratom (Dz.U. L 320 z 6.11.2014, s. 1).
4 Art. 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 1930/2019 z dnia 18 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.299.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
5 Art. 1 lit. c) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 1930/2019 z dnia 18 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.299.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
6 Art. 1 lit. d):

- dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 1930/2019 z dnia 18 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.299.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 tiret pierwsze decyzji nr 414/2020 z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.82I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

7 Art. 1 lit. e):

- dodana przez art. 1 pkt 1 tiret drugie decyzji nr 414/2020 z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.82I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 452/2020 z dnia 26 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.94I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 marca 2020 r.

8 Art. 1 lit. f) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 452/2020 z dnia 26 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.94I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 marca 2020 r.
9 Art. 1 lit. g) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 452/2020 z dnia 26 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.94I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 marca 2020 r.
10 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1930/2019 z dnia 18 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.299.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
11 Art. 1a pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.
12 Art. 1a pkt 3 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.
13 Art. 1a pkt 4 dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/465 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.94.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
14 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1930/2019 z dnia 18 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.299.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
15 Art. 2 ust. 1 tiret trzecie zmienione przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji nr 414/2020 z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.82I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
16 Art. 2 ust. 1 tiret czwarte:

- dodane przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji nr 414/2020 z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.82I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 88/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.30.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 stycznia 2021 r.

17 Art. 2 ust. 1 tiret piąte:

- dodane przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 88/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.30.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 stycznia 2021 r.

- zmienione przez art. 1 pkt 2 lit. a ppkt 1 decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.

18 Art. 2 ust. 1 tiret szóste:

- dodane przez art. 1 pkt 2 lit. a ppkt 2 decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a ppkt (i) decyzji nr 2022/461 z dnia 15 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.93.193) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

19 Art. 2 ust. 1 tiret siódme dodane przez art. 1 pkt 1 lit. a ppkt (ii) decyzji nr 2022/461 z dnia 15 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.93.193) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
20 Art. 2 ust. 1 tiret ósme dodane przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2022/1198 z dnia 16 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.185.129) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
21 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1930/2019 z dnia 18 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.299.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
22 Art. 2 ust. 2 lit. e):

- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. c decyzji nr 414/2020 z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.82I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b ppkt 1 decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.

23 Art. 2 ust. 2 lit. f):

- dodana przez art. 1 pkt 2 lit. d decyzji nr 414/2020 z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.82I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 88/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.30.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 stycznia 2021 r.

24 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE z dnia 22 października 2013 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia oraz uchylająca decyzję nr 2119/98/WE (Dz.U. L 293 z 5.11.2013, s. 1).
25 Art. 2 ust. 2 lit. g):

- dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 88/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.30.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 stycznia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 1886/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.386.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 października 2021 r.

26 Art. 2 ust. 2 lit. h):

- dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 1886/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.386.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 października 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b ppkt 2 decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.

27 Art. 2 ust. 2 lit. i):

- dodana przez art. 1 pkt 2 lit. b ppkt 3 decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.

- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b ppkt (i) decyzji nr 2022/461 z dnia 15 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.93.193) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

28 Art. 2 ust. 2 lit. j):

- dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b ppkt (ii) decyzji nr 2022/461 z dnia 15 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.93.193) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji nr 2022/465 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.94.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

29 Art. 2 ust. 2 lit. k) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji nr 2022/465 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.94.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
30 Art. 2 ust. 2 lit. l) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji nr 2022/465 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.94.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
31 Art. 2 ust. 2 lit. m) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 2022/1198 z dnia 16 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.185.129) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
32 Art. 3a:

- dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 1930/2019 z dnia 18 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.299.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1886/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.386.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 października 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/465 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.94.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1198 z dnia 16 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.185.129) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

33 Art. 3b uchylony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1886/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.386.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 października 2021 r.
34 Art. 3c uchylony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1886/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.386.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 października 2021 r.
35 Art. 3d dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 452/2020 z dnia 26 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.94I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 marca 2020 r.
36 Dyrektywa Rady 2008/114/WE z dnia 8 grudnia 2008 r. w sprawie rozpoznawania i wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej oraz oceny potrzeb w zakresie poprawy jej ochrony (Dz.U. L 345 z 23.12.2008, s. 75).
37 Art. 3e dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 452/2020 z dnia 26 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.94I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 marca 2020 r.
38 Art. 3e ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 88/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.30.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 stycznia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 1886/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.386.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 października 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/461 z dnia 15 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.93.193) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/465 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.94.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/1198 z dnia 16 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.185.129) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

39 Art. 3e ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 88/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.30.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 stycznia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 1886/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.386.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 października 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/461 z dnia 15 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.93.193) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/465 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.94.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/1198 z dnia 16 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.185.129) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

40 Art. 3f uchylony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1886/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.386.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 października 2021 r.
41 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 1930/2019 z dnia 18 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.299.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 414/2020 z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.82I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 88/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.30.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 stycznia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 1886/2021 z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.386.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 października 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2022/288 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/461 z dnia 15 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.93.193) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2022/465 z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.94.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/1198 z dnia 16 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.185.129) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.99.41

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/570 ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE
Data aktu: 08/04/2019
Data ogłoszenia: 10/04/2019
Data wejścia w życie: 01/01/1970