Decyzja 1/19/COL (2019/546) rozszerzająca specjalne gwarancje dotyczące Salmonella spp. określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady na mięso i jaja pochodzące z drobiu domowego (Gallus gallus) oraz mięso pochodzące z indyków przeznaczone dla Islandii

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA NR 1/19/COL
z dnia 16 stycznia 2019 r.
rozszerzająca specjalne gwarancje dotyczące Salmonella spp. określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady na mięso i jaja pochodzące z drobiu domowego (Gallus gallus) oraz mięso pochodzące z indyków przeznaczone dla Islandii [2019/546]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając akt, o którym mowa w pkt 17 część 6.1 rozdziału I załącznika I do Porozumienia EOG, rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , a zwłaszcza jego art. 8 ust. 3 lit. b),

po dostosowaniu do Porozumienia EOG za pośrednictwem pkt 4 lit. d) Protokołu 1 do Porozumienia EOG oraz art. 1 ust. 1 lit. C), art. 1 ust. 2 i art. 3 Protokołu 1 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego obowiązujące podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze, w tym specjalne gwarancje w odniesieniu do niektórych rodzajów żywności pochodzenia zwierzęcego przeznaczonej na rynek fiński, szwedzki i norweski. W związku z powyższym podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze, które zamierzają wprowadzić do obrotu w tych państwach EOG mięso i jaja określonych zwierząt, muszą przestrzegać pewnych zasad w odniesieniu do salmonelli. Ponadto przesyłkom takich produktów musi towarzyszyć odpowiednio dokument handlowy lub świadectwo potwierdzające przeprowadzenie testu mikrobiologicznego, którego wynik jest ujemny, zgodnie z prawodawstwem EOG.

(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1688/2005 2  określono ponadto wspomniane specjalne gwarancje, ustanawiając przepisy dotyczące pobierania próbek z takich produktów mięsa oraz mikrobiologicznych metod badania tych próbek. Określono w nim również dokument handlowy i świadectwo, które muszą towarzyszyć przesyłkom tych towarów.

(3) W dniu 5 lipca 2018 r. rząd Islandii skierował do Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") wniosek o rozszerzenie na Islandię specjalnych gwarancji dotyczących salmonelli, w odniesieniu do mięsa i jaj pochodzących z drobiu, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 3 . Wniosek obejmuje islandzki program kontroli salmonelli w odniesieniu do hodowli drobiu i produktów drobiowych.

(4) Islandzki program zwalczania kontroli salmonelli obejmuje całą produkcję drobiu, w tym drób domowy, indyki, kaczki, gęsi i inne rodzaje drobiu. Jednak przepisy zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 4  dotyczącym celów EOG w zakresie ograniczenia częstości występowania serotypów salmonelli i krajowych programów kontroli, a także w środkach wdrażających, przede wszystkim w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 200/2012 5 , (UE) nr 200/2010 6 , (UE) nr 517/2011 7  oraz (UE) nr 1190/2012 8 , określające cele EOG w zakresie ograniczenia częstości występowania określonych serotypów salmonelli w niektórych populacjach drobiu, obejmują jedynie - w odniesieniu do drobiu - stada brojlerów, stada hodowlane oraz kury nioski gatunku Gallus gallus, a także stada indyków.

(5) Na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2008 r. Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt uzgodnił treść dokumentu roboczego służb Komisji zatytułowanego "Guidance document on the minimum requirements for Salmonella control programmes to be recognised equivalent to those approved for Sweden and Finland in respect of meat and eggs of Gallus gallus" (Wytyczne w sprawie minimalnych wymogów koniecznych do uznania programów kontroli salmonelli za równoważne z programami zatwierdzonymi dla Szwecji i Finlandii w odniesieniu do mięsa i jaj gatunku Gallus gallus) ("wytyczne"). 9

(6) Urząd, we współpracy z Komisją Europejską, zweryfikował przepisy islandzkiego programu zwalczania salmonelli dotyczące mięsa i jaj pochodzących z drobiu domowego (Gallus gallus) oraz mięsa pochodzącego z indyków. Program został również przedstawiony przez rząd Islandii oraz omówiony w dniu 5 października 2018 r., podczas posiedzenia Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, Oddziału ds. Bezpieczeństwa Biologicznego Łańcucha Żywnościowego.

(7) Przepisy islandzkiego programu zwalczania salmonelli dotyczące mięsa i jaj pochodzących z drobiu domowego (Gallus gallus) oraz mięsa pochodzącego z indyków uznaje się za równoważne z przepisami zatwierdzonymi w odniesieniu do Finlandii, Szwecji i Norwegii oraz zgodne z wytycznymi i odpowiednimi wymogami mającymi zastosowanie w odniesieniu do indyków.

(8) W związku z powyższym należy rozszerzyć specjalne gwarancje na przeznaczone dla Islandii przesyłki mięsa i jaj pochodzących z drobiu domowego (Gallus gallus) oraz mięsa pochodzącego z indyków. Ponadto, w odniesieniu do takich przesyłek zastosowanie powinny mieć przepisy rozporządzenia (WE) nr 1688/2005 dotyczące pobierania próbek z takiego mięsa oraz ze stad, z których pochodzą jaja, mikrobiologicznych metod badania tych próbek oraz dokumentów handlowych lub świadectw.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu EFTA ds. Weterynaryjnych i Fitosanitarnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Upoważnia się Islandię do stosowania specjalnych gwarancji dotyczących salmonelli, określonych w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 w odniesieniu do przeznaczonych dla Islandii przesyłek mięsa i jaj pochodzących z drobiu domowego (Gallus gallus), a także mięsa pochodzącego z indyków.

Artykuł  2
1. 
Pobieranie próbek mięsa, o którym mowa w art. 1, a także przeprowadzanie mikrobiologicznych testów tych próbek, jest dokonywane, odpowiednio, zgodnie z art. 3 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1688/2005.
2. 
Pobieranie próbek ze stad, z których pochodzą jaja, o których mowa w art. 1, a także przeprowadzanie mikrobiologicznych testów tych próbek, jest dokonywane, odpowiednio, zgodnie z art. 4 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1688/2005.
3. 
Przesyłkom mięsa, o których mowa w art. 1, towarzyszy dokument handlowy zgodny ze wzorem określonym w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1688/2005.
4. 
Przesyłkom jaj, o których mowa w art. 1, towarzyszy świadectwo zgodne ze wzorem określonym w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 1688/2005.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 16 stycznia 2019 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja jest skierowana do Islandii.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja jest autentyczna w języku angielskim.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 stycznia 2019 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Bente ANGELL-HANSEN Frank J. BÜCHEL Högni KRISTJÁNSSON Carsten ZATSCHLER
Przewodnicząca Członek Kolegium Odpowiedzialny Członek Kolegium Zatwierdzający jako dyrektor

ds. prawnych i wykonawczych

1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1688/2005 z dnia 14 października 2005 r. wprowadzające w życie rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do specjalnych gwarancji dotyczących Salmonelli związanych z wysyłkami niektórych mięs i jaj do Finlandii i Szwecji (Dz.U. L 271 z 15.10.2005, s. 17), o którym mowa w pkt 51 części 6.2 rozdziału I załącznika I do Porozumienia EOG.
3 Dok. nr 922555.
4 Rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 1), o którym mowa w pkt 8b w części 7.1 rozdziału I załącznika I do Porozumienia EOG.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 200/2012 z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie unijnego celu ograniczenia występowania Salmonella enteritidis i Salmonella typhimurium w stadach brojlerów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 71 z 9.3.2012, s. 31), o którym mowa w pkt 57 części 7.2 rozdziału I załącznika I do Porozumienia EOG.
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 200/2010 z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do celu unijnego ograniczenia częstości występowania serotypów salmonelli w dorosłych stadach hodowlanych gatunku Gallus gallus (Dz.U. L 61 z 11.3.2010, s. 1), o którym mowa w pkt 53 części 7.2 rozdziału I załącznika I do Porozumienia EOG.
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 517/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do celu unijnego ograniczenia częstości występowania serotypów salmonelli w dorosłych stadach hodowlanych gatunku Gallus gallus oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 200/2010 (Dz.U. L 138 z 26.5.2011, s. 45), o którym mowa w pkt 8b części 7.1 oraz w pkt 53 i 55 w części 7.2 rozdziału I załącznika I do Porozumienia EOG.
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1190/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie unijnego celu ograniczenia występowania Salmonella Enteritidis i Salmonella Typhimurium w stadach indyków zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 340 z 13.12.2012, s. 29), o którym mowa w pkt 51 części 7.2 rozdziału I załącznika I do Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.95.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1/19/COL (2019/546) rozszerzająca specjalne gwarancje dotyczące Salmonella spp. określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady na mięso i jaja pochodzące z drobiu domowego (Gallus gallus) oraz mięso pochodzące z indyków przeznaczone dla Islandii
Data aktu: 16/01/2019
Data ogłoszenia: 04/04/2019