Rozporządzenie 2019/335 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 w odniesieniu do rejestracji napoju spirytusowego "Tequila" jako oznaczenia geograficznego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/335
z dnia 27 lutego 2019 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 w odniesieniu do rejestracji napoju spirytusowego "Tequila" jako oznaczenia geograficznego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1576/89 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Consejo Regulador del Tequila ("wnioskodawca") meksykański organ ustanowiony zgodnie z prawem meksykańskim złożył wniosek o rejestrację oznaczenia geograficznego "Tequila" w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 110/2008 zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 17 ust. 1 tego rozporządzenia. "Tequila" to napój spirytusowy tradycyjnie wytwarzany w Meksyku w drodze destylacji soku uzyskanego z gatunku Agave tequilana Weber (odmiana zwana niebieską agawą).

(2) Zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 110/2008, Komisja zbadała wniosek o rejestrację nazwy "Tequila" przesłany przez wnioskodawcę.

(3) Po stwierdzeniu, że wniosek jest zgodny z rozporządzeniem (WE) nr 110/2008, Komisja opublikowała podstawowe specyfikacje dokumentacji technicznej dla produktu "Tequila" w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2  do celów procedury zgłaszania sprzeciwu, zgodnie z art. 17 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 110/2008.

(4) Zgodnie z art. 17 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 i art. 13 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 716/2013 3  Unión Española del Licor z Hiszpanii oraz Vinum et Spiritus z Belgii zgłosiły w wyznaczonym terminie sprzeciw wobec rejestracji nazwy "Tequila" jako oznaczenia geograficznego. Komisja uznała obydwa zgłoszenia sprzeciwu za dopuszczalne zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 716/2013. Otrzymano również zgłoszenie sprzeciwu ze strony Unión de Licoristas Cataluña oraz dalsze informacje od Unión Española del Licor oraz Vinum et Spiritus, ale uznano je za niedopuszczalne zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 716/2013, ponieważ nie złożono ich w terminie, o którym mowa w art. 17 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 110/2008.

(5) Pismem z dnia 4 kwietnia 2017 r. Komisja powiadomiła wnioskodawcę o dwóch dopuszczalnych zgłoszeniach sprzeciwu i wezwała go do przedstawienia uwag w terminie dwóch miesięcy zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 716/2013. Wnioskodawca przesłał swoje uwagi w wymaganym terminie w dniu 3 czerwca 2017 r.

(6) Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 716/2013 Komisja przekazała uwagi wnioskodawcy pismami z dnia 31 lipca 2017 r. dwóm zgłaszającym sprzeciw, którym przyznano okres dwóch miesięcy na przedstawienie uwag zgodnie z art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego. Komisja otrzymała odpowiedź od Unión Española del Licor w dniu 22 września 2017 r.

(7) Zgłoszenia sprzeciwu ze strony Unión Española del Licor oraz Vinum et Spiritus dotyczą obowiązkowych wymogów określonych w normie urzędowej NOM-006-SCFI-2012 (napoje alkoholowe - Tequila - specyfikacje) opublikowanej w Diario Oficial de la Federación w dniu 13 grudnia 2012 r. 4  ("Oficjalna Norma Meksykańska") i o których mowa w dokumentacji technicznej dla produktu "Tequila", dotyczącej: a) wymogów w zakresie etykietowania w odniesieniu do informacji handlowych i zdrowotnych oraz numerów referencyjnych uprawnionych producentów; b) ograniczeń w zakresie umów handlowych zawieranych między dostawcami a podmiotami butelkującymi, dotyczących uprawnienia do stosowania zarejestrowanych znaków towarowych lub innych oznaczeń odróżniających, a zatem ograniczających zdolność podmiotów butelkujących do pozyskiwania meksykańskiego produktu i ograniczających obrót produktem "Tequila" po butelkowaniu do niektórych dozwolonych znaków towarowych, uniemożliwiających w ten sposób wprowadzanie do obrotu pod własnymi znakami towarowymi podmiotów bez specjalnego uprawnienia; c) zasad wydawania pozwoleń podmiotom w Unii dopuszczonym do butelkowania produktu "Tequila" oraz przepisów dotyczących procedur butelkowania; d) wymogów w zakresie kontroli mających zastosowanie do uprawnionych podmiotów butelkujących na terytorium Unii, jak również konsekwencje określone w Oficjalnej Normie Meksykańskiej w przypadkach niezgodności; e) zakazu wprowadzania do obrotu luzem kategorii produktu "Tequila" stanowiącego mieszaninę (zawierającego do 49 % łącznej zawartości cukrów redukujących pochodzących z innych źródeł niż cukry pochodzące z niebieskiej odmiany Agave tequilana Weber) na terytorium Unii oraz zaopatrywania się w produkt "Tequila" luzem zaliczany do kategorii mieszanin za pośrednictwem państw trzecich; oraz f) wymogu, zgodnie z którym kategorię produktu "Tequila" o 100 % zawartości agawy należy butelkować w zakładzie prowadzonym przez uprawnionych producentów znajdującym się na wyznaczonym obszarze geograficznym w Meksyku. Zgłaszający sprzeciw twierdzą, że wymogi te obchodzą zasady wolnego handlu i wolnej konkurencji i są z nimi niezgodne w odniesieniu do produktu "Tequila" w państwach członkowskich, a w szczególności naruszają art. 6 rozporządzenia (WE) nr 110/2008.

(8) Wnioskujący twierdzi, że zgłoszenia sprzeciwu należy odrzucić jako niedopuszczalne, ponieważ zgłaszający sprzeciw nie zastosowali w przedłożonych przez nich dokumentach wzoru wymaganego w art. 13 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 716/2013 oraz nie wykazali, których szczególnych warunków rejestracji przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 110/2008 nie spełniono. Wnioskujący twierdzi, że głównym celem systemu kontroli butelkowania, wprowadzania do obrotu i dystrybucji jest zagwarantowanie identyfikowalności, a w konsekwencji autentyczności produktu "Tequila". Ponadto wnioskujący twierdzi, że każdy podmiot chcący butelkować produkt "Tequila" luzem może to uczynić pod warunkiem że uzyska świadectwo dopuszczenia podmiotu butelkującego produkt "Tequila" i zawrze umowę o wspólnej odpowiedzialności za zarejestrowany znak towarowy lub inne oznaczenie odróżniające.

(9) Co więcej, wnioskodawca uważa, że żadna z uwag podważających stosowanie Oficjalnej Normy Meksykańskiej nie stanowi podstawy do zgłoszenia sprzeciwu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 110/2008, ponieważ nazwa "Tequila" jest już wiążąca na podstawie postanowień umowy między Unią a Meksykiem z dnia 27 maja 1997 r. w sprawie wzajemnego uznawania i ochrony oznaczeń napojów spirytusowych (zwanej dalej "umową z 1997 r.") 5 , której art. 4 ust. 2 przewiduje, że na terytorium Unii chronioną nazwę "Tequila" można stosować wyłącznie na warunkach ustanowionych w przepisach ustawowych i wykonawczych Meksyku.

(10) W odniesieniu do formy sprzeciwów poruszonej przez wnioskodawcę Komisja uznała zastrzeżenia Unión Española del Licor i Vinum et Spiritus za dopuszczalne, ponieważ są one zgodne z wymogami określonymi w art. 13 ust. 1 i art. 14 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 716/2013, bowiem wszystkie informacje wymagane w formularzu "Wniosku o zgłoszenie sprzeciwu wobec oznaczenia geograficznego", określonym w załączniku III do tego rozporządzenia wykonawczego, zostały zawarte w zgłoszeniach sprzeciwu.

(11) Jeżeli chodzi o stosowanie przepisów zawartych w Oficjalnej Normie Meksykańskiej, jako że jest to rozporządzenie państwa trzeciego, Komisja uważa, że nie ma ono bezpośredniego ekstraterytorialnego wpływu na Unię. W publikacji podstawowych specyfikacji dokumentacji technicznej dla produktu "Tequila" w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wyraźnie wymienia się jednak niektóre zasady określone w Oficjalnej Normie Meksykańskiej i w związku z tym stwierdza się, że mają one zastosowanie do produktu przeznaczonego na wywóz. Obejmują one wymogi produkcyjne, przepisy dotyczące etykietowania oraz zasady butelkowania kategorii produktu "Tequila" o 100 % zawartości agawy, które są określone lub o których mowa we wspomnianej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. System umożliwiający podmiotom lub władzom państw trzecich zapobieganie dystrybucji produktu na całym jednolitym rynku w sposób niezgodny z zasadami prawa Unii po jego przywozie nie może być chroniony za pośrednictwem rozporządzenia (WE) nr 110/2008.

(12) W odniesieniu do związku z umową z 1997 r., która chroniła produkt "Tequila" na terytorium Unii, przypomina się, że ewentualna ochrona za pośrednictwem rozporządzenia (WE) nr 110/2008 wynika z innego systemu prawnego, niezależnego od systemu ustanowionego w porozumieniu z 1997 r. Biorąc pod uwagę, że wnioskodawca zdecydował się złożyć wniosek o objęcie ochroną indywidualną oznaczenia geograficznego "Tequila" na podstawie rozporządzenia (WE) nr 110/2008 oprócz ochrony na mocy umowy z 1997 r., należy wyjaśnić, że ochrona na podstawie tych dwóch instrumentów ma zastosowanie zgodnie z odpowiednimi przepisami każdego z tych instrumentów.

(13) Komisja oceniła argumenty i dowody przedstawione przez zgłaszających sprzeciw i wnioskodawcę i doszła do wniosku, że nazwę "Tequila" powinno zarejestrować się jako oznaczenie geograficzne w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 110/2008 po uwzględnieniu następujących uwarunkowań.

(14) W odniesieniu do wymogów dotyczących etykietowania, o których mowa w motywie 7 lit. a), art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 stanowi, że państwa członkowskie mogą ustanowić dodatkowe przepisy dotyczące produkcji, opisu, prezentacji i etykietowania, które są bardziej rygorystyczne niż przepisy określone w załączniku II do tego rozporządzenia w zakresie, w jakim są one zgodne z prawem Unii. Należy stosować art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia odpowiednio do przepisów określonych przez władze państw trzecich. Z Oficjalnej Normy Meksykańskiej i sekcji 9 podstawowej specyfikacji dokumentacji technicznej produktu "Tequila" wynika, że Meksykańskie Stany Zjednoczone, poza przepisami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 110/2008, przewidują bardziej surowe przepisy dotyczące etykietowania wszystkich produktów "Tequila". Przepisy, o których mowa, dotyczą informacji marketingowych i zdrowotnych, numerów referencyjnych oraz nazw i adresów identyfikujących uprawnionego producenta lub podmiotu butelkującego. Wymogi te nie są niezgodne z przepisami Unii dotyczącymi etykietowania, a w szczególności z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 6 . Wymóg, aby podmioty identyfikowano po numerze referencyjnym lub nazwie i adresie jest uzasadniony w świetle przejrzystości i identyfikowalności i nie jest nierozsądny. Z tych powodów Komisja uznaje, że podstawy sprzeciwu dotyczące wymogów etykietowania nie są uzasadnione i należy je odrzucić.

(15) Ograniczenia dotyczące umów handlowych między dostawcami i podmiotami butelkującymi, o których mowa w motywie 7, lit. b) oraz zasady upoważniania podmiotów butelkujących w Unii i procedury wspomnianego upoważniania, o których mowa w motywie 7 lit. c), są uzasadnione ze względu na potrzebę zapewnienia identyfikowalności i zapobiegania oszustwom. Przepisy mają wyraźnie zastosowanie do etykietowania produktów przeznaczonych do wywozu zgodnie z sekcją 9 akapit drugi podstawowej specyfikacji dokumentacji technicznej produktu "Tequila" opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w której mowa o stosowaniu wyrażenia "Tequila" i zarejestrowanych znaków towarowych lub oznaczeń odróżniających w ramach umowy o wspólnej odpowiedzialności przedłożonej w meksykańskim Urzędzie ds. Patentów i Znaków Towarowych. W zakresie ich stosowania względem określenia "Tequila" w Unii, Komisja uznaje te przepisy i ustalenia za proporcjonalne i uzasadnione, a sprzeciw za bezpodstawny i uważa, że należy go odrzucić.

(16) W odniesieniu do wymogów w zakresie kontroli stosowanych względem uprawnionych podmiotów butelkujących na obszarze Unii, a także konsekwencji określonych w Oficjalnej Normie Meksykańskiej w przypadku niezgodności, o której mowa w motywie 7 lit. d), w art. 22 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 podano przepisy dotyczące weryfikacji zgodności ze specyfikacją przed wprowadzeniem produktu do obrotu, co w przypadku produktu "Tequila" przeznaczonego na sprzedaż konsumentom obejmuje działalność związaną z butelkowaniem i w szczególności wymaga zapewnienia weryfikacji zgodności przez organy publiczne państwa trzeciego lub przez co najmniej jedną jednostkę certyfikującą produkty w przypadku produktu pochodzącego z państwa trzeciego. Komisja zaznacza, że procedury i działania weryfikacyjne w przypadku niezgodności są uzasadnione pod względem potrzeby zapewnienia identyfikowalności i zapobiegania domieszania lub oszustwa, które są trudne do wykrycia w przypadku takiego produktu. W zakresie, w jakim w Oficjalnej Normie Meksykańskiej przewidziano weryfikację zgodności ze specyfikacjami dokumentacji technicznej przed wprowadzeniem produktu "Tequila" do sprzedaży konsumentom na runku Unii, przepisy te są zgodne z art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 110/2008. Z tych powodów Komisja uznaje, że podstawy sprzeciwu dotyczące wymogów w zakresie kontroli nie są uzasadnione i należy je odrzucić.

(17) W odniesieniu do rzekomego zakazu handlu luzem na terenie Unii kategorią produktu "Tequila" stanowiącego mieszaninę, o którym mowa w motywie 7 lit. e), Komisja zauważa, że publikacja podstawowej specyfikacji dokumentacji technicznej produktu "Tequila" w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiera jedynie przepisy szczegółowe dotyczące zakazu handlu kategorią produktu "Tequila" o 100 % zawartości agawy luzem; nie ma odniesienia, które zakazywałoby handlu luzem kategorią produktu stanowiącego mieszaninę produktu "Tequila" w ramach jednolitego rynku, po jej przywozie do Unii.

(18) W odniesieniu do rzekomego zakazu zaopatrywania się w kategorię produktu "Tequila" luzem stanowiącego mieszaninę za pośrednictwem państw trzecich, wynikającego z wymogu zawarcia umowy o wspólnej odpowiedzialności złożonej w meksykańskim Urzędzie ds. Patentów i Znaków Towarowych w odniesieniu do dostaw produktu luzem, a także w świetle potrzeby zapewnienia identyfikowalności i zapobiegania oszustwom, Komisja uważa za uzasadniony wymóg, aby można było nabywać produkt luzem poza Unią wyłącznie od producentów w kraju pochodzenia. Z tych powodów Komisja uznaje, że podstawy sprzeciwu dotyczące ograniczeń produktów luzem nie są uzasadnione i należy je odrzucić.

(19) W odniesieniu do zarzutu, że wymóg obowiązkowego butelkowania na wyznaczonym obszarze geograficznym, mający zastosowanie do kategorii "Tequila" o 100 % zawartości agawy, o której mowa w motywie 7 lit. f), nie jest zgodny z prawem Unii, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 716/2013 wszelkie ograniczenia dotyczące butelkowania napojów spirytusowych w ramach wyznaczonego obszaru geograficznego należy uzasadnić w dokumentacji technicznej, ponieważ stanowią one potencjalne ograniczenie swobodnego przepływu towarów i swobody świadczenia usług na jednolitym rynku. Prawa Unii nie stosuje się do określenia, czy państwo trzecie może ograniczać butelkowanie na swoim terytorium, ale w celu zapobiegania ograniczeniom dotyczącym ponownego butelkowania lub butelkowania produktu luzem w Unii, jeżeli takie produkty luzem były wywożone z państwa trzeciego do Unii. Wprowadzanie takich ograniczeń może być dozwolone tylko wówczas, gdy są one konieczne, proporcjonalne i odpowiednie do celów ochrony renomy oznaczenia geograficznego 7 .

(20) W sekcji 7 podstawowej specyfikacji dokumentacji technicznej wnioskodawca stwierdza, że celem ograniczenia butelkowania jest zachowanie złożonych właściwości organoleptycznych, które mogłyby doznać uszczerbku w wyniku transportu luzem, ponieważ nie są dodawane żadne inne cukry poza uzyskanymi z agawy gatunku Agave tequilana Weber (odmiana zwana niebieską agawą). Wnioskodawca zapewnia również, że kolejnym powodem ograniczenia w zakresie butelkowania jest zachowanie renomy produktu "Tequila" o 100 % zawartości agawy, której podstawą są zasadniczo szczególne cechy, a bardziej ogólnie jakość produktu, która z kolei wynika z wiedzy lokalnych uprawnionych producentów i może być zagrożona ryzykiem domieszki i oszustwa, które są trudne do wykrycia. Przedmiotowy wymóg należy uznać za zgodny z prawem Unii pomimo swojego ograniczającego efektu, jeżeli zostanie wykazane, że stanowi konieczny, proporcjonalny i skuteczny sposób utrzymania znaczącej renomy, którą bezsprzecznie cieszy się wśród konsumentów meksykańskie oznaczenie "Tequila". Z informacji zawartych w dokumentacji technicznej wynika, że ograniczenie butelkowania dotyczy tylko jednej kategorii produktu "Tequila", natomiast nie stanowi to przeszkody dla przywozu luzem do Unii kategorii mieszaniny "Tequila" (zawierającej do 49 % cukru ze źródeł innych niż surowiec), którego to ograniczenie nie dotyczy. Terytorialny zakres ograniczenia w przypadku produktu "Tequila" dotyczy jedynie wyznaczonego obszaru geograficznego, który ogranicza się do pięciu meksykańskich stanów. Dowody dostarczone przez wnioskodawcę pokazują, że ograniczenie to jest uzasadnione jako proporcjonalny i odpowiedni środek mający na celu zagwarantowanie składu produktu i jego renomy wśród konsumentów. Ponadto nie wskazano żadnych mniej ograniczających, alternatywnych środków umożliwiających osiągnięcie odpowiedniego poziomu kontroli. Konieczne uzasadnienie ograniczenia dotyczącego obowiązkowego butelkowania kategorii "Tequila" o 100 % zawartości agawy jest zatem zgodne z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 716/2013.

(21) Z powodów przedstawionych powyżej Komisja uznaje podstawy sprzeciwu wobec rejestracji oznaczenia geograficznego "Tequila" w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 110/2008, dotyczącego obowiązkowego butelkowania na wyznaczonym obszarze geograficznym kategorii "Tequila" o 100 % zawartości agawy, za bezzasadne i uważa, że należy je odrzucić.

(22) W świetle powyższych argumentów i zgodnie z art. 17 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 Komisja uznaje, że wniosek o rejestrację produktu "Tequila" jako oznaczenia geograficznego spełnia warunki określone w tym rozporządzeniu. Nazwa "Tequila" powinna zatem być chroniona i zarejestrowana jako oznaczenie geograficzne w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 110/2008.

(23) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 110/2008.

(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Napojów Spirytusowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 110/2008, w kategorii produktu "Pozostałe napoje spirytusowe", dodaje się pozycję w brzmieniu:

Tequila

Meksykańskie Stany Zjednoczone

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 39 z 13.2.2008, s. 16.
2 Dz.U. C 255 z 14.7.2016, s. 5.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 716/2013 z dnia 25 lipca 2013 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 110/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (Dz.U. L 201 z 26.7.2013, s. 21).
4 Oficjalna meksykańska norma NOM-006-SCFI-2012, Bebidas alcohólicas - Tequila - Especificaciones opublikowane w Mexican Diario Oficial z dnia 13 grudnia 2012 r.
5 Dz.U. L 152 z 11.6.1997, s. 15. Umowę z 1997 r. wdrożono poprzez rozporządzenie Komisji (WE) nr 936/2009 (Dz.U. L 264 z 8.10.2009, s. 5).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18).
7 Motyw 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 716/2013.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.60.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2019/335 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 w odniesieniu do rejestracji napoju spirytusowego "Tequila" jako oznaczenia geograficznego
Data aktu: 27/02/2019
Data ogłoszenia: 28/02/2019
Data wejścia w życie: 20/03/2019