Decyzja wykonawcza 2019/1970 zmieniająca załącznik II do decyzji 93/52/EWG w odniesieniu do statusu oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis), załącznik II do decyzji 2003/467/WE w odniesieniu do statusu niektórych regionów Hiszpanii oficjalnie wolnych od brucelozy oraz załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu wolne od choroby Aujeszkyego i zatwierdzenia programów zwalczania tej choroby w odniesieniu do niektórych regionów Włoch

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1970
z dnia 26 listopada 2019 r.
zmieniająca załącznik II do decyzji 93/52/EWG w odniesieniu do statusu "oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis)", załącznik II do decyzji 2003/467/WE w odniesieniu do statusu niektórych regionów Hiszpanii oficjalnie wolnych od brucelozy oraz załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu "wolne od choroby Aujeszkyego" i zatwierdzenia programów zwalczania tej choroby w odniesieniu do niektórych regionów Włoch

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 8378)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/68/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy owcami i kozami 1 , w szczególności jej załącznik A rozdział 1 sekcja II,

uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną 2 , w szczególności jej art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 2 oraz załącznik A rozdział II pkt 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 91/68/EWG określono warunki dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel owcami i kozami w Unii. Ustanowiono w niej warunki, zgodnie z którymi państwa członkowskie lub ich regiony mogą być uznawane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.

(2) Decyzja Komisji 93/52/EWG 3  stanowi, że regiony państw członkowskich wymienione w załączniku II do tej decyzji są uznane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie 91/68/EWG.

(3) Hiszpania przedłożyła Komisji dokumentację wykazującą, że wspólnota autonomiczna Murcji, prowincja Toledo we wspólnocie autonomicznej Kastylia-La Mancha oraz prowincje Huelva, Sewilla i Kordoba we wspólnocie autonomicznej Andaluzji spełniają warunki określone w dyrektywie 91/68/EWG umożliwiające uznanie tych obszarów za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.

(4) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, wspólnota autonomiczna Murcji, prowincja Toledo we wspólnocie autonomicznej Kastylia-La Mancha oraz prowincje Huelva, Sewilla i Kordoba we wspólnocie autonomicznej Andaluzji powinny zostać uznane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 93/52/EWG.

(6) Dyrektywa 64/432/EWG ma zastosowanie do handlu bydłem i trzodą chlewną w Unii. Określono w niej warunki, zgodnie z którymi państwo członkowskie może być uznane za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.

(7) Art. 2 decyzji Komisji 2003/467/WE 4  stanowi, że regiony państw członkowskich wymienione w rozdziale 2 załącznika II do tej decyzji uznaje się za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.

(8) Hiszpania przedłożyła Komisji dokumentację wykazującą, że wspólnota autonomiczna Aragonii i prowincja León we wspólnocie autonomicznej Kastylia i León spełniają warunki określone w dyrektywie 64/432/EWG umożliwiające uznanie tych obszarów za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.

(9) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, wspólnota autonomiczna Aragonii oraz prowincja León we wspólnocie autonomicznej Kastylia i León powinny zostać uznane za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2003/467/WE.

(11) Art. 10 dyrektywy 64/432/EWG stanowi, że jeżeli państwo członkowskie uzna, iż jego terytorium lub część jego terytorium są wolne od choroby Aujeszkyego, przedkłada ono Komisji odpowiednią dokumentację towarzyszącą. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w handlu wewnątrzunijnym trzodą chlewną.

(12) Art. 9 dyrektywy 64/432/EWG stanowi, że państwo członkowskie posiadające obowiązkowy krajowy program zwalczania choroby Aujeszkyego na całym terytorium lub jego części może przedłożyć ten program Komisji do zatwierdzenia. W artykule tym przewidziano także, że mogą być wymagane dodatkowe gwarancje w handlu wewnątrzunijnym trzodą chlewną.

(13) W decyzji Komisji 2008/185/WE 5  określono dodatkowe gwarancje wymagane przy przemieszczaniu trzody chlewnej między państwami członkowskimi. Gwarancje te związane są z klasyfikacją państw członkowskich lub ich regionów zależnie od ich statusu w odniesieniu do choroby Aujeszkyego.

(14) W załączniku I do decyzji 2008/185/WE wymieniono państwa członkowskie lub ich regiony wolne od choroby Aujeszkyego.

(15) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację wskazującą, że region Friuli-Wenecja Julijska spełnia warunki określone w decyzji 2008/185/WE umożliwiające uznanie tego obszaru za wolny od choroby Aujeszkyego.

(16) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, region Friuli-Wenecja Julijska powinien zostać uznany za wolny od choroby Aujeszkyego.

(17) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji 2008/185/WE.

(18) Załącznik II do decyzji 2008/185/WE zawiera wykaz państw członkowskich lub ich regionów, w których wprowadzone zostały zatwierdzone krajowe programy zwalczania choroby Aujeszkyego.

(19) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uzyskania zatwierdzenia krajowego programu zwalczania choroby Aujeszkyego dla regionów Piemont i Umbria i w celu uwzględnienia tych regionów w załączniku II do decyzji 2008/185/WE.

(20) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, należy zatwierdzić programy zwalczania choroby Aujeszkyego dla regionów Piemont i Umbria.

(21) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2008/185/WE.

(22) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do decyzji 93/52/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W załączniku II do decyzji 2003/467/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku III do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku II do decyzji 93/52/EWG wpis dotyczący Hiszpanii otrzymuje brzmienie:

"W Hiszpanii:

- wspólnota autonomiczna Aragonii,

- wspólnota autonomiczna Andaluzji: prowincje Kadyks, Kordoba, Huelva i Sewilla,

- wspólnota autonomiczna Asturii,

- wspólnota autonomiczna Balearów,

- wspólnota autonomiczna Wysp Kanaryjskich,

- wspólnota autonomiczna Kantabrii,

- wspólnota autonomiczna Kastylia-La Mancha,

- wspólnota autonomiczna Kastylia i León,

- wspólnota autonomiczna Katalonii,

- wspólnota autonomiczna Estremadury,

- wspólnota autonomiczna Galicji,

- wspólnota autonomiczna La Rioja,

- wspólnota autonomiczna Madrytu,

- wspólnota autonomiczna Murcji,

- wspólnota autonomiczna Nawarry,

- wspólnota autonomiczna Kraju Basków,

- wspólnota autonomiczna Walencji.".

ZAŁĄCZNIK  II

W rozdziale 2 załącznika II do decyzji 2003/467/WE wpis dotyczący Hiszpanii otrzymuje brzmienie:

"W Hiszpanii:

- wspólnota autonomiczna Andaluzji: prowincje Almeria, Granada i Jaen,

- wspólnota autonomiczna Aragonii,

- wspólnota autonomiczna Asturii,

- wspólnota autonomiczna Balearów,

- wspólnota autonomiczna Wysp Kanaryjskich,

- wspólnota autonomiczna Kastylia-La Mancha,

- wspólnota autonomiczna Kastylia i León: prowincje Burgos, Soria, Valladolid i Zamora,

- wspólnota autonomiczna Katalonii,

- wspólnota autonomiczna Galicji,

- wspólnota autonomiczna La Rioja,

- wspólnota autonomiczna Madrytu,

- wspólnota autonomiczna Murcji,

- wspólnota autonomiczna Nawarry,

- wspólnota autonomiczna Kraju Basków,

- wspólnota autonomiczna Walencji.".

ZAŁĄCZNIK  III

"ZAŁĄCZNIK I

Państwa członkowskie lub ich regiony, które są wolne od choroby Aujeszkyego i w których zabronione jest szczepienie
Kod ISO Państwo członkowskie Regiony
BE Belgia Wszystkie regiony
CZ Czechy Wszystkie regiony
DK Dania Wszystkie regiony
DE Niemcy Wszystkie regiony
IE Irlandia Wszystkie regiony
FR Francja Departamenty Ain, Aisne, Allier, Alpes-de-Haute-Provence, AlpesMaritimes, Ardèche, Ardennes, Ariège, Aube, Aude, Aveyron, Bas-Rhin, Bouches-du-Rhône, Calvados, Cantal, Charente, Charente-Maritime, Cher, Corrèze, Côte-d'Or, Côtes-d'Armor, Creuse, Deux-Sèvres, Dordogne, Doubs, Drôme, Essonne, Eure, Eure-et-Loir, Finistère, Gard, Gers, Gironde, Hautes-Alpes, Hauts-de-Seine, Haute Garonne, Haute-Loire, Haute-Marne, Hautes-Pyrénées, Haut-Rhin, Haute-Saône, Haute-Savoie, Haute-Vienne, Hérault, Indre, Ille-et-Vilaine, Indre-et-Loire, Isère, Jura, Landes, Loire, Loire-Atlantique, Loir-et-Cher, Loiret, Lot, Lot-et-Garonne, Lozère, Maine-et-Loire, Manche, Marne, Mayenne, Meurthe-et-Moselle, Meuse, Morbihan, Moselle, Nièvre, Nord, Oise, Orne, Paris, Pas-de-Calais, Pyrénées-Atlantiques, Pyrénées-Orientales, Puy-de-Dôme, Réunion, Rhône, Sarthe, Saône-et-Loire, Savoie, Seine-et-Marne, Seine-Maritime, Seine-Saint-Denis, Somme, Tarn, Tarn-et-Garonne, Territoire de Belfort, Val-de-Marne, Val-d'Oise, Var, Vaucluse, Vendée, Vienne, Vosges, Yonne, Yvelines
IT Włochy Autonomiczna prowincja Bolzano Region Friuli-Wenecja Julijska
CY Cypr Wszystkie regiony
LU Luksemburg Wszystkie regiony
HU Węgry Wszystkie regiony
NL Niderlandy Wszystkie regiony
AT Austria Wszystkie regiony
PL Polska Następujące powiaty województwa podlaskiego: augustowski, białostocki, Białystok, bielski, hajnowski, moniecki, sejneński, siemiatycki, sokólski, suwalski, Suwałki
SI Słowenia Wszystkie regiony
SK Słowacja Wszystkie regiony
FI Finlandia Wszystkie regiony
SE Szwecja Wszystkie regiony
UK Zjednoczone Królestwo Wszystkie regiony

ZAŁĄCZNIK II

Państwa członkowskie lub ich regiony, w których wprowadzono zatwierdzone krajowe programy zwalczania choroby Aujeszkyego

Kod ISO Państwo członkowskie Regiony
ES Hiszpania Wszystkie regiony
IT Włochy Region Emilia-Romania

Region Lombardia

Region Piemont

Region Umbria

Region Wenecja Euganejska

LT Litwa Wszystkie regiony
PL Polska Województwo dolnośląskie: wszystkie powiaty

Województwo kujawsko-pomorskie: wszystkie powiaty

Województwo lubelskie: wszystkie powiaty

Województwo lubuskie: wszystkie powiaty

Województwo łódzkie: wszystkie powiaty

Województwo małopolskie: wszystkie powiaty

Województwo mazowieckie: wszystkie powiaty

Województwo opolskie: wszystkie powiaty

Województwo podkarpackie: wszystkie powiaty

Następujące powiaty województwa podlaskiego: grajewski, kolneński, łomżyński, Łomża, wysokomazowiecki, zambrowski

Województwo pomorskie: wszystkie powiaty

Województwo śląskie: wszystkie powiaty

Województwo świętokrzyskie: wszystkie powiaty

Województwo warmińsko-mazurskie: wszystkie powiaty

Województwo wielkopolskie: wszystkie powiaty

Województwo zachodniopomorskie: wszystkie powiaty"

1 Dz.U. L 46 z 19.2.1991, s. 19.
2 Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977/64.
3 Decyzja Komisji 93/52/EWG z dnia 21 grudnia 1992 r. stwierdzająca stosowanie się państw członkowskich lub regionów do wymagań odnoszących się do brucelozy (B. melitensis) i przyznająca im status oficjalnie wolnych od choroby (Dz.U. L 13 z 21.1.1993, s. 14).
4 Decyzja Komisji 2003/467/WE z dnia 23 czerwca 2003 r. ustanawiająca status bydła oficjalnie wolnego od gruźlicy brucelozy i enzootycznej białaczki bydła dla stad w niektórych państwach członkowskich i regionach państw członkowskich (Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 74).
5 Decyzja Komisji 2008/185/WE z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie dodatkowych gwarancji w wewnątrzwspólnotowym handlu trzodą chlewną odnoszących się do choroby Aujeszkyego oraz kryteriów przekazywania informacji o tej chorobie (Dz.U. L 59 z 4.3.2008, s. 19).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.307.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1970 zmieniająca załącznik II do decyzji 93/52/EWG w odniesieniu do statusu oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis), załącznik II do decyzji 2003/467/WE w odniesieniu do statusu niektórych regionów Hiszpanii oficjalnie wolnych od brucelozy oraz załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu wolne od choroby Aujeszkyego i zatwierdzenia programów zwalczania tej choroby w odniesieniu do niektórych regionów Włoch
Data aktu: 26/11/2019
Data ogłoszenia: 28/11/2019
Data wejścia w życie: 28/11/2019