uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, chyba że Rada Europejska w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu.
(2) Na wniosek Zjednoczonego Królestwa Rada Europejska udzieliła pierwszego przedłużenia w dniu 22 marca 2019 r. 3 W dniu 11 kwietnia 2019 r., na wniosek Zjednoczonego Królestwa, Rada Europejska wyraziła zgodę 4 na kolejne przedłużenie okresu przewidzianego w art. 50 ust. 3 TUE do dnia 31 października 2019 r. Jeżeli umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem nie wejdzie w życie do dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa, lub jeżeli Rada Europejska, w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, nie podejmie po raz trzeci jednomyślnie decyzji o przedłużeniu okresu przewidzianego w art. 50 ust. 3 TUE, okres przewidziany w art. 50 ust. 3 TUE zakończy się w dniu 31 października 2019 r., a Zjednoczone Królestwo wystąpi z Unii bez zawarcia umowy i z dniem 1 listopada 2019 r. stanie się państwem trzecim.
(3) Umowa o wystąpieniu opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 25 kwietnia 2019 r. 5 (zwana dalej "umową o wystąpieniu") zawiera postanowienia dotyczące stosowania przepisów prawa Unii do Zjednoczonego Królestwa po dniu, w którym Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa. Jeżeli umowa o wystąpieniu wejdzie w życie, wspólna polityka rybołówstwa (WPRyb) będzie miała zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w okresie przejściowym zgodnie z umową o wystąpieniu i przestanie obowiązywać z końcem tego okresu.
(4) Zgodnie z Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r. 6 oraz Porozumieniem Narodów Zjednoczonych w sprawie wykonania postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r., odnoszących się do ochrony międzystrefowych zasobów rybnych i zasobów rybnych masowo migrujących i zarządzania nimi z dnia 4 sierpnia 1995 r. 7 , strony są zobowiązane zapewnić, poprzez odpowiednie środki ochrony i zarządzania, utrzymanie żywych zasobów morskich na poziomach, na których nie są one zagrożone nadmierną eksploatacją.
(5) W związku z tym należy zapewnić, aby łączne uprawnienia do połowów dostępne dla Unii i Zjednoczonego Królestwa zapewniały zrównoważone zarządzanie odnośnymi stadami.
(6) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2403 8 ustanowiono przepisy dotyczące wydawania upoważnień dla statków rybackich do połowów na wodach podlegających zwierzchnictwu lub jurysdykcji państwa trzeciego oraz dla statków rybackich państw trzecich prowadzących operacje połowowe na wodach Unii i zarządzania tymi upoważnieniami.
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/498 9 zmieniło rozporządzenie (UE) 2017/1403 w odniesieniu do upoważnień dla unijnych statków rybackich do połowów na wodach Zjednoczonego Królestwa oraz w odniesieniu do operacji połowowych prowadzonych przez statki rybackie Zjednoczonego Królestwa na wodach Unii. Zmiana ta pozwoliłaby na zapewnienie dalszego dostępu do zasobów połowowych przez statki Unii i Zjednoczonego Królestwa na wodach drugiej strony. Ustanowiono również elastyczny system, który umożliwiłby Unii wymianę kwot ze Zjednoczonym Królestwem po zaprzestaniu stosowania Traktatów do Zjednoczonego Królestwa. Okres stosowania tych przepisów należy przedłużyć, aby umożliwić wydawanie upoważnień do połowów dotyczących działalności połowowej na wodach każdej ze stron w przypadku braku umowy w sprawie połowów zawartej ze Zjednoczonym Królestwem jako państwem trzecim, pod warunkiem że zarządzanie odnośnymi stadami pozostanie zrównoważone i zgodne z warunkami określonymi w przepisach WPRyb oraz w rozporządzeniach Rady ustalających uprawnienia do połowów.
(8) Uprawnienia do połowów na 2019 r., a w odniesieniu do stad ryb głębinowych na lata 2019 i 2020, zostały ustalone 10 , gdy Zjednoczone Królestwo nadal było państwem członkowskim. Ustalenia te oraz określone w nich uprawnienia do połowów stanowią podstawę zrównoważonego charakteru tej działalności połowowej. Istotne jest, aby zapewnić zrównoważony charakter wszystkich innych uprawnień do połowów na 2020 r.
(9) Jeżeli umowa o wystąpieniu nie zostanie ratyfikowana do dnia 31 października 2019 r. i Zjednoczone Królestwo wystąpi z Unii w dniu 1 listopada 2019 r., Unia i Zjednoczone Królestwo mogą nie mieć możliwości przyjęcia wspólnych ustaleń w sprawie uprawnień do połowów w odniesieniu do odnośnych stad na 2020 r. w odpowiednim czasie przed posiedzeniem Rady Ministrów ds. Rybołówstwa w grudniu 2019 r., które ma na celu ustalenie uprawnień do połowów na kolejny rok. Brak wspólnych ustaleń nie uniemożliwia jednak Unii i Zjednoczonemu Królestwu udzielenia drugiej stronie dostępu do swoich wód. W takim przypadku byłyby one w stanie wydawać upoważnienia do połowów dla statków rybackich drugiej strony, pod warunkiem że obie spełnią warunki zrównoważonego zarządzania odnośnymi stadami.
(10) W związku z tym, w świetle przepisów i warunków określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/2403 oraz jako warunek wstępny wydawania upoważnień do połowów, Unia będzie musiała ocenić, czy połączony wpływ działań połowowych ustanowionych w ramach środków zarządzania przyjętych przez Unię i Zjednoczone Królestwo na 2020 r. jest zgodny z zasadami zrównoważonego zarządzania odnośnymi stadami.
(11) Spójność łącznych uprawnień do połowów Unii i Zjednoczonego Królestwa ze zrównoważonym zarządzaniem odnośnymi stadami należy ocenić w świetle najlepszych dostępnych opinii naukowych dotyczących odnośnych stad, odpowiednich przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 11 , a także kryteriów i parametrów określonych w odnośnych obowiązujących planach zarządzania oraz w odpowiednich rozporządzeniach Rady określających uprawnienia do połowów na 2020 r.
(12) Jeżeli zapewnienie spójności będzie możliwe, należy w 2020 r. utrzymać możliwość uzgodnień dotyczących dalszego wzajemnego dostępu statków rybackich Unii i Zjednoczonego Królestwa do wód drugiej strony, biorąc pod uwagę znaczenie rybołówstwa dla gospodarczych podstaw egzystencji wielu społeczności nadbrzeżnych.
(13) W związku z tym stosowanie wszystkich środków dotyczących operacji połowowych, przewidzianych w środkach awaryjnych przyjętych na mocy rozporządzenia (UE) 2019/498, należy przedłużyć na rok 2020, a rozporządzenie (UE) 2017/2403 należy odpowiednio zmienić.
(14) Zakres terytorialny niniejszego rozporządzenia i wszelkie odniesienia do Zjednoczonego Królestwa w tym rozporządzeniu nie obejmują Gibraltaru.
(15) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa, chyba że umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem wejdzie w życie do tego dnia. Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane do dnia 31 grudnia 2020 r.
(16) Z uwagi na pilną potrzebę spowodowaną wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii uznano za właściwe przewidzieć wyjątek od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do TUE, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(17) Aby umożliwić podmiotom zarówno z Unii, jak i Zjednoczonego Królestwa dalsze prowadzenie połowów zgodnie z przyznanymi im odpowiednimi uprawnieniami do połowów, upoważnienia do działalności połowowej na wodach Unii powinny być wydawane wyłącznie statkom rybackim Zjednoczonego Królestwa, o ile Komisja uzna, że Zjednoczone Królestwo przyznaje prawa dostępu unijnym statkom rybackim do prowadzenia operacji połowowych na wodach Zjednoczonego Królestwa na zasadzie wzajemności,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| D. M. SASSOLI | T. TUPPURAINEN |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.279I.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2019/1797 zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/2403 w odniesieniu do upoważnień dla unijnych statków rybackich do połowów na wodach Zjednoczonego Królestwa oraz w odniesieniu do operacji połowowych prowadzonych przez statki rybackie Zjednoczonego Królestwa na wodach Unii |
| Data aktu: | 24/10/2019 |
| Data ogłoszenia: | 31/10/2019 |