uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 16 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) 2,4-D, cyprodynilu, dimetenamidu, fludioksonilu, mepi-kwatu, pendimetaliny, pikolinafenu, piraflufenu etylowego, pirydabenu i trifloksystrobiny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP fluopyramu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. 1-dekanol, alkohole tłuszczowe i kwas S-abscysynowy włączono do załącznika IV do tego rozporządzenia. W przypadku ABE-IT 56 i florpiroksyfenu benzylu nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną cyprodynil na powierzchni fenkułu włoskiego/kopru włoskiego złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku dimetenamidu-P wniosek taki złożono w odniesieniu do dymki, sałat, endywii oraz "ziół, kwiatów jadalnych". W przypadku fludioksonilu wniosek taki złożono w odniesieniu do fenkułu włoskiego/kopru włoskiego. W przypadku fluopyramu wniosek taki złożono w odniesieniu do brokułów. W przypadku mepikwatu wniosek taki złożono w odniesieniu do grzybów uprawnych. W przypadku pendimetaliny wniosek taki złożono w odniesieniu do truskawek, czosnku, cebuli, szalotki, pomidorów, papryki, oberżyn, ogórków, korniszonów, cukinii, melonów, dyń olbrzymich, arbuzów, karczochów zwyczajnych, porów i ziaren rzepaku. W przypadku pikolinafenu wniosek taki złożono w odniesieniu do jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej. W przypadku piraflufenu etylowego wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych, orzechów z drzew orzechowych, owoców ziarnkowych, owoców pestkowych, winogron, porzeczek, agrestu, owoców bzu czarnego, oliwek stołowych, ziemniaków, ziaren rzepaku, nasion bawełny, oliwek do produkcji oliwy, jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej. W przypadku pirydabenu wniosek taki złożono w odniesieniu do pomidorów i oberżyn. W przypadku trifloksystrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do brokułów.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek o tolerancję importową w odniesieniu do substancji 2,4-D stosowanej w Kanadzie oraz Stanach Zjednoczonych na powierzchni ziaren soi zwyczajnej. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w tych krajach skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP wskazany w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższego NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W odniesieniu do 2,4-D wnioskodawca przedłożył informacje wcześniej niedostępne w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Informacje te dotyczą zwalidowanej metody analitycznej dla matryc o wysokiej zawartości oleju.
(8) W odniesieniu do dimetenamidu wnioskodawca przedłożył takie informacje dotyczące metabolizmu roślin.
(9) W odniesieniu do pendimetaliny wnioskodawca przedłożył brakujące badania pozostałości.
(10) W odniesieniu do pikolinafenu wnioskodawca przedłożył zwalidowaną metodę analityczną dla zbóż i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz brakujące badania żywieniowe na przeżuwaczach.
(11) W odniesieniu do piraflufenu etylowego wnioskodawca przedłożył zwalidowane metody analityczne dla matryc o wysokiej zawartości wody, suchej masy, kwasu i tłuszczu oraz brakujące badanie stabilności przy przechowywaniu w odniesieniu do zbóż i udostępnił w obrocie handlowym wzorzec odniesienia dla piraflufenu.
(12) W odniesieniu do wszystkich wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(13) W odniesieniu do mepikwatu producenci grzybów przedłożyli najnowsze dane z monitorowania dotyczące boczniaków ostrygowatych, wykazujące, że pozostałości występują w tych produktach na poziomach wyższych niż obecny tymczasowy NDP ustanowiony dla grzybów uprawnych. Pozostałości te są skutkiem zanieczyszczenia krzyżowego grzybów uprawnych słomą poddawaną w sposób zgodny z prawem działaniu mepikwatu. W świetle wniosków Urzędu dotyczących ryzyka dla konsumentów NDP w odniesieniu do boczniaków ostrygowatych należy określić na poziomie odpowiadającym 95. percentylowi wszystkich wyników próby przy jednoczesnym utrzymaniu obecnego NDP w odniesieniu do innych grzybów uprawnych. Wspomniany NDP zostanie poddany przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne do dnia 31 grudnia 2022 r.
(14) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej florpiroksyfen benzylu do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 3 . Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej przedmiotowej substancji czynnej, w których zalecił określenie NDP z uwzględnieniem reprezentatywnego zastosowania na powierzchni ryżu siewnego zgodnie ze stosowanymi w Unii dobrymi praktykami rolniczymi 4 .
(15) W kontekście zatwierdzenia substancji czynnej ABE-IT 56 Urząd stwierdził, że należy włączyć tę substancję do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 5 .
(16) 1-dekanol, alkohole tłuszczowe 6 i kwas S-abscysynowy 7 zostały tymczasowo włączone do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do czasu zakończenia ich oceny zgodnie z dyrektywą Rady 91/414/EWG 8 lub rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009. Urząd ponownie ocenił te substancje i stwierdził, że należy je zatrzymać na stałe w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 9 .
(17) W przypadku pirydabenu niektóre NDP zostały zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/90 10 . Rozporządzenie to obniża NDP w odniesieniu do kilku produktów, w tym pomidorów i oberżyn, do granicy oznaczalności z dniem 13 sierpnia 2019 r. Ze względu na pewność prawa NDP pirydabenu przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia.
(18) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the setting an import tolerance for 2,4-D in soyabeans" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do 2,4-D w ziarnach soi zwyczajnej). Dziennik EFSA 2019; 17(4):5660.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for cyprodinil in Florence fennel" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości cyprodynilu w fenkule włoskim/koprze włoskim). Dziennik EFSA 2019; 17(3):5623.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for dimethenamid-P" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP dimetenamidu-P zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2019; 17(4):5663.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for fludioxonil in Florence fennels" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fludioksonilu w fenkule włoskim/koprze włoskim). Dziennik EFSA 2019; 17(4):5673.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for fluopyram in broccoli" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fluopyramu w brokułach). Dziennik EFSA 2019; 17(3):5624.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for mepiquat in cultivated fungi" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości mepikwatu w grzybach uprawnych). Dziennik EFSA 2019; 17(6):5744.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pendimethalin" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP pendimetaliny zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018; 16(10):5426.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for picolinafen" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP pikolinafenu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018; 16(11):5489.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pyraflufen-ethyl" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP piraflufenu etylowego zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018; 16(10):5444.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for pyridaben in tomatoes and aubergines" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pirydabenu w pomidorach i oberżynach). Dziennik EFSA 2019; 17(3):5636.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for trifloxystrobin in broccoli" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości trifloksystrobiny w brokułach). Dziennik EFSA 2019; 17(1):5576.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.277.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2019/1791 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 1-dekanolu, 2,4-D, ABE-IT 56, cyprodynilu, dimetenamidu, alkoholi tłuszczowych, florpiroksyfenu benzylu, fludioksonilu, fluopyramu, mepikwatu, pendimetaliny, pikolinafenu, piraflufenu etylowego, pirydabenu, kwasu S-abscysynowego i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 17/10/2019 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2019 |
| Data wejścia w życie: | 13/08/2019, 18/11/2019 |