uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 50 ust. 4,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 ustanowiono zasady dotyczące kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii, które właściwe organy państw członkowskich przeprowadzają w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.
(2) Jako że zasady dotyczące przypadków, w których dokument CHED powinien towarzyszyć przesyłkom w tranzycie, oraz związane z tym warunki zostaną określone w odrębnym akcie delegowanym przyjętym na podstawie art. 51 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie wyłącznie do przesyłek przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii.
(3) Rozporządzenie (UE) 2017/625 stanowi, że przesyłkom zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii za pośrednictwem wyznaczonych punktów kontroli granicznej musi towarzyszyć wspólny zdrowotny dokument wejścia ("dokument CHED"). Po zakończeniu kontroli urzędowych i po ostatecznym wypełnieniu dokumentu CHED można podzielić przesyłki na różne części, w zależności od potrzeb handlowych podmiotu.
(4) Aby zapewnić identyfikowalność przesyłek oraz odpowiednią komunikację z właściwym organem w miejscu przeznaczenia, należy ustanowić zasady dotyczące warunków i praktycznych ustaleń, zgodnie z którymi przesyłkom przeznaczonym do wprowadzenia do obrotu powinien towarzyszyć dokument CHED do ich miejsca przeznaczenia. W szczególności należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące dokumentu CHED w przypadkach, w których przesyłki są dzielone.
(5) Aby zapewnić identyfikowalność przesyłek, które są dzielone w punkcie kontroli granicznej po przeprowadzeniu kontroli urzędowych i w przypadku których właściwy organ ostatecznie wypełnił dokument CHED, należy wprowadzić wymóg, aby podmiot odpowiedzialny za przesyłkę przedkładał również dla każdej części podzielonej przesyłki - za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych ("system IMSOC"), o którym mowa w art. 131 rozporządzenia (UE) 2017/625 - dokument CHED, który powinien zostać ostatecznie wypełniony przez właściwe organy punktu kontroli granicznej i który powinien towarzyszyć każdej części podzielonej przesyłki do miejsca przeznaczenia określonego w odpowiednim dokumencie CHED.
(6) Aby zapobiec nieuczciwemu ponownemu wykorzystaniu dokumentu CHED, należy zobowiązać organy celne do przekazywania przez system IMSOC informacji o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, tak aby zapewnić, by ilości podane w takim zgłoszeniu celnym odejmowano od łącznej dozwolonej ilości towaru określonej w dokumencie CHED. Organy celne są zobowiązane do wymiany informacji przy użyciu celnych technik elektronicznego przetwarzania danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 . Te techniki elektronicznego przetwarzania danych należy stosować na potrzeby niniejszego rozporządzenia. Aby zapewnić organom celnym wystarczający czas na wprowadzenie tych technik, należy ustanowić przepis, że obowiązek przekazywania przez system IMSOC informacji o ilości towaru zawartego w przesyłkach ma zastosowanie w każdym państwie członkowskim od daty, z którą techniki te zaczną funkcjonować w tym państwie członkowskim, albo od dnia 1 marca 2023 r., w zależności od tego, który z tych terminów przypadnie wcześniej.
(7) Ze względu na to, że rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.250.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/1602 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w zakresie wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia, który towarzyszy przesyłkom zwierząt i towarów do ich miejsca przeznaczenia |
| Data aktu: | 23/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 30/09/2019 |
| Data wejścia w życie: | 14/12/2019, 20/10/2019, 01/01/1970 |