Rozporządzenie delegowane 2019/1602 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w zakresie wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia, który towarzyszy przesyłkom zwierząt i towarów do ich miejsca przeznaczenia

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/1602
z dnia 23 kwietnia 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w zakresie wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia, który towarzyszy przesyłkom zwierząt i towarów do ich miejsca przeznaczenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 50 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 ustanowiono zasady dotyczące kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii, które właściwe organy państw członkowskich przeprowadzają w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.

(2) Jako że zasady dotyczące przypadków, w których dokument CHED powinien towarzyszyć przesyłkom w tranzycie, oraz związane z tym warunki zostaną określone w odrębnym akcie delegowanym przyjętym na podstawie art. 51 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie wyłącznie do przesyłek przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii.

(3) Rozporządzenie (UE) 2017/625 stanowi, że przesyłkom zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii za pośrednictwem wyznaczonych punktów kontroli granicznej musi towarzyszyć wspólny zdrowotny dokument wejścia ("dokument CHED"). Po zakończeniu kontroli urzędowych i po ostatecznym wypełnieniu dokumentu CHED można podzielić przesyłki na różne części, w zależności od potrzeb handlowych podmiotu.

(4) Aby zapewnić identyfikowalność przesyłek oraz odpowiednią komunikację z właściwym organem w miejscu przeznaczenia, należy ustanowić zasady dotyczące warunków i praktycznych ustaleń, zgodnie z którymi przesyłkom przeznaczonym do wprowadzenia do obrotu powinien towarzyszyć dokument CHED do ich miejsca przeznaczenia. W szczególności należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące dokumentu CHED w przypadkach, w których przesyłki są dzielone.

(5) Aby zapewnić identyfikowalność przesyłek, które są dzielone w punkcie kontroli granicznej po przeprowadzeniu kontroli urzędowych i w przypadku których właściwy organ ostatecznie wypełnił dokument CHED, należy wprowadzić wymóg, aby podmiot odpowiedzialny za przesyłkę przedkładał również dla każdej części podzielonej przesyłki - za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych ("system IMSOC"), o którym mowa w art. 131 rozporządzenia (UE) 2017/625 - dokument CHED, który powinien zostać ostatecznie wypełniony przez właściwe organy punktu kontroli granicznej i który powinien towarzyszyć każdej części podzielonej przesyłki do miejsca przeznaczenia określonego w odpowiednim dokumencie CHED.

(6) Aby zapobiec nieuczciwemu ponownemu wykorzystaniu dokumentu CHED, należy zobowiązać organy celne do przekazywania przez system IMSOC informacji o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, tak aby zapewnić, by ilości podane w takim zgłoszeniu celnym odejmowano od łącznej dozwolonej ilości towaru określonej w dokumencie CHED. Organy celne są zobowiązane do wymiany informacji przy użyciu celnych technik elektronicznego przetwarzania danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia

Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 . Te techniki elektronicznego przetwarzania danych należy stosować na potrzeby niniejszego rozporządzenia. Aby zapewnić organom celnym wystarczający czas na wprowadzenie tych technik, należy ustanowić przepis, że obowiązek przekazywania przez system IMSOC informacji o ilości towaru zawartego w przesyłkach ma zastosowanie w każdym państwie członkowskim od daty, z którą techniki te zaczną funkcjonować w tym państwie członkowskim, albo od dnia 1 marca 2023 r., w zależności od tego, który z tych terminów przypadnie wcześniej.

(7) Ze względu na to, że rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie określa przypadki, w których wspólny zdrowotny dokument wejścia określony w art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625 ("dokument CHED") musi towarzyszyć do miejsca przeznaczenia każdej przesyłce zawierającej kategorie zwierząt i towarów określone w art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, która ma być wprowadzona do obrotu ("przesyłka"), oraz ustanawia związane z tym warunki.
2. 
Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do przesyłek w tranzycie.
Artykuł  2

Definicja

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia "miejsce przeznaczenia" oznacza miejsce, do którego przesyłka zostaje dostarczona w celu ostatecznego rozładunku, zgodnie z dokumentem CHED.

Artykuł  3

Przypadki, w których dokument CHED musi towarzyszyć przesyłkom do miejsca przeznaczenia

Dokument CHED towarzyszy każdej przesyłce, niezależnie od tego, czy została ona podzielona w punkcie kontroli granicznej albo po opuszczeniu punktu kontroli granicznej, ale przed dopuszczeniem do obrotu zgodnie z art. 57 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625.

Artykuł  4

Warunki związane z dokumentem CHED towarzyszącym przesyłkom, które nie są dzielone

Jeżeli przesyłka nie została podzielona przed dopuszczeniem do obrotu zgodnie z art. 57 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, stosuje się następujące wymogi:

a)
podmiot odpowiedzialny za przesyłkę zapewnia, by kopia dokumentu CHED - w formie papierowej lub elektronicznej - towarzyszyła przesyłce do miejsca przeznaczenia i do czasu dopuszczenia jej do obrotu zgodnie z art. 57 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625;
b)
podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wskazuje numer referencyjny dokumentu CHED w zgłoszeniu celnym złożonym organom celnym i przechowuje kopię tego dokumentu CHED do dyspozycji organów celnych zgodnie z art. 163 rozporządzenia (UE) nr 952/2013;
c) 3
 organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, i zezwalają na objęcie przesyłki procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
Artykuł  5

Warunki związane z dokumentem CHED towarzyszącym przesyłkom dzielonym w punkcie

kontroli granicznej

1. 
Jeżeli przesyłka ma zostać podzielona w punkcie kontroli granicznej, stosuje się następujące wymogi:
a)
dokonując wcześniejszego powiadomienia zgodnie z art. 56 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625, podmiot odpowiedzialny za przesyłkę podaje ten punkt kontroli granicznej jako miejsce przeznaczenia w dokumencie CHED dla całej przesyłki;
b)
po ostatecznym wypełnieniu dokumentu CHED dla całej przesyłki przez właściwy organ w punkcie kontroli granicznej zgodnie z art. 56 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/625 podmiot odpowiedzialny za przesyłkę składa wniosek o podzielenie przesyłki i przedkłada - za pośrednictwem systemu IMSOC - dokument CHED dla każdej części podzielonej przesyłki oraz podaje w nim ilość towaru, środek transportu i miejsce przeznaczenia dla odpowiedniej części podzielonej przesyłki;
c)
właściwy organ w punkcie kontroli granicznej ostatecznie wypełnia dokumenty CHED w odniesieniu do poszczególnych części podzielonej przesyłki zgodnie z art. 56 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/625, pod warunkiem że suma ilości towaru zgłoszonych w tych dokumentach CHED nie przekracza łącznej ilości określonej w dokumencie CHED dla całej przesyłki;
d)
podmiot odpowiedzialny za przesyłkę zapewnia, by kopia dokumentu CHED dla każdej części podzielonej przesyłki - w formie papierowej lub elektronicznej - towarzyszyła odpowiedniej części podzielonej przesyłki do określonego w nim miejsca przeznaczenia i do czasu dopuszczenia jej do obrotu zgodnie z art. 57 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625;
e)
podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wskazuje numer referencyjny dokumentu CHED dla każdej części podzielonej przesyłki w zgłoszeniu celnym złożonym organom celnym i przechowuje kopię tego dokumentu CHED do dyspozycji organów celnych zgodnie z art. 163 rozporządzenia (UE) nr 952/2013;
f) 4
 organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru zawartego w odpowiedniej części podzielonej przesyłki, jaką podano w zgłoszeniu celnym, i zezwalają na objęcie tej części procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED dla części podzielonej przesyłki. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
2. 
W przypadku przesyłki niezgodnej z przepisami, która ma zostać podzielona w punkcie kontroli granicznej, jeżeli właściwy organ w punkcie kontroli granicznej nakazuje podmiotowi podjęcie co najmniej jednego z działań, o których mowa w art. 66 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625 w odniesieniu do wyłącznie do części przesyłki, stosuje się następujące wymogi:
a)
po ostatecznym wypełnieniu dokumentu CHED dla całej przesyłki podmiot odpowiedzialny za przesyłkę przedkłada dokument CHED dla każdej części podzielonej przesyłki i podaje w nim ilość towaru, środek transportu i miejsce przeznaczenia dla tej części;
b)
właściwy organ w punkcie kontroli granicznej ostatecznie wypełnia dokumenty CHED w odniesieniu do poszczególnych części podzielonej przesyłki zgodnie z art. 56 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/625, uwzględniając decyzję podjętą w przypadku każdej części podzielonej przesyłki;
c)
do każdej części podzielonej przesyłki ma zastosowanie ust. 1 lit. d), e) oraz f).
Artykuł  6

Warunki związane z dokumentem CHED towarzyszącym przesyłkom pod dozorem celnym, dzielonym po opuszczeniu punktu kontroli granicznej

Jeżeli przesyłka ma zostać podzielona po opuszczeniu punktu kontroli granicznej i przed dopuszczeniem do obrotu zgodnie z art. 57 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, stosuje się następujące wymogi:

a)
podmiot odpowiedzialny za przesyłkę zapewnia, by kopia dokumentu CHED - w formie papierowej lub elektronicznej - towarzyszyła każdej części podzielonej przesyłki do czasu dopuszczenia jej do obrotu zgodnie z art. 57 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625;
b)
w przypadku każdej części podzielonej przesyłki podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wskazuje numer referencyjny dokumentu CHED w zgłoszeniu celnym złożonym organom celnym i przechowuje kopię tego dokumentu CHED do dyspozycji organów celnych zgodnie z art. 163 rozporządzenia (UE) nr 952/2013;
c) 5
 w przypadku każdej części podzielonej przesyłki organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru podanej w zgłoszeniu celnym w odniesieniu do tej części i zezwalają na objęcie tej części procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
Artykuł  7  6

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r.

Art. 4. lit. c), art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 6 lit. c) stosuje się jednak od daty, z którą celne techniki elektronicznego przetwarzania danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, zaczną funkcjonować, lub najpóźniej od dnia 3 marca 2025 r.

Państwa członkowskie informują Komisję i pozostałe państwa członkowskie o dacie, z którą te techniki elektronicznego przetwarzania danych zaczną funkcjonować.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
3 Art. 4 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/950 z dnia 15 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.950) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2024 r.
4 Art. 5 ust. 1 lit. f) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/950 z dnia 15 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.950) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2024 r.
5 Art. 6 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/950 z dnia 15 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.950) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2024 r.
6 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2024/950 z dnia 15 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.950) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2024 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.250.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/1602 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w zakresie wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia, który towarzyszy przesyłkom zwierząt i towarów do ich miejsca przeznaczenia
Data aktu: 23/04/2019
Data ogłoszenia: 30/09/2019
Data wejścia w życie: 14/12/2019, 20/10/2019, 01/01/1970