Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VII - Komitet Regionów.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1428
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok 2017 (COM(2018) 521 - C8-0324/2018) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Komitetu Regionów dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2017 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 59, 118, 260, 261 i 262,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0101/2019),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Komitetu Regionów absolutorium z wykonania budżetu Komitetu Regionów za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Komitetowi Regionów, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1429

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VII - Komitet Regionów,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0101/2019),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki zwiększaniu przejrzystości i odpowiedzialności, jak również znaczenie realizowania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem odnotowuje, że w swoim sprawozdaniu rocznym dotyczącym wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał (zwany dalej "Trybunałem") nie odnotował istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i udzielania zamówień dla Komitetu Regionu (zwanego dalej "Komitetem");
2.
z zadowoleniem zauważa, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym 31 grudnia 2017 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3.
zauważa, że w 2017 r. zatwierdzony budżet Komitetu wyniósł 93 295 000 EUR (w porównaniu z 90 500 000 EUR w 2016 r.), z czego 91,5 mln EUR (w porównaniu z 89,4 mln EUR w 2016 r.) obejmowało środki na zobowiązania o wskaźniku wykonania wynoszącym 98,0 % (98,7 % w 2016 r.), z czego 83,9 mln EUR stanowiły środki na płatności o wskaźniku wykonania wynoszącym 89,9 %;
4.
zauważa, że budżet Komitetu jest w większości administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki na pracowników, budynki, meble, wyposażenie oraz różne koszty bieżące;
5.
wzywa Komitet do rozszerzenia metodologii budżetowania wynikowego na odpowiednie części jego budżetu; zwraca się o regularne informowanie go o osiągnięciach związanych ze stosowaniem zasad budżetowania celowego;
6.
odnotowuje fakt, że ogólny wskaźnik wykonania płatności na koniec grudnia 2017 r. wyniósł 89,9 %; zauważa, że ostateczny poziom realizacji płatności na koniec cyklu budżetowego (po dokonaniu płatności przeniesionych) będzie wyższy, a optymalnie powinien być zbliżony do wskaźnika realizacji zobowiązań;
7.
zauważa, że narzędzie analityczne do monitorowania wykonania budżetu "Budget Watch" jest wykorzystywane do monitorowania wykonania zobowiązań i płatności we wszystkich liniach budżetowych, co przyczynia się do optymalizacji wykonania budżetu dzięki lepszemu przygotowaniu do realokacji środków; wzywa Komitet do zwiększenia wysiłków związanych z poziomem wykonania płatności, w szczególności w odniesieniu do tytułu 2 budżetu dotyczącego budynków, wyposażenia i różnych wydatków operacyjnych, w których wskaźnik wykonania płatności wyniósł 77,1 %;
8.
zachęca Komitet do publikowania rocznego sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego do 31 marca roku następującego po danym roku budżetowym, co pozwoli zoptymalizować i przyspieszyć procedurę udzielania absolutorium;
9.
ubolewa, że działania podjęte przez Komitet w następstwie rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium za rok 2016 dostarczają jedynie pośrednich odpowiedzi na uwagi Parlamentu w formie odniesień do rocznego sprawozdania z działalności w kilku punktach; podkreśla, że sprawozdanie z działań następczych ma kluczowe znaczenie dla tego, by parlamentarna Komisja Kontroli Budżetowej mogła stwierdzić, czy Komitet wdrożył zalecenia Parlamentu; wzywa Komitet do uwzględnienia wszystkich niezbędnych odpowiedzi i wyjaśnień dotyczących wdrażania zaleceń Parlamentu w kolejnym sprawozdaniu z działań następczych;
10.
zauważa, że w planie zatrudnienia Komitet zmniejszył liczbę stanowisk o 48, z 537 stanowisk w 2013 r. do 489 w 2017 r., głównie ze względu na decyzję o redukcji personelu o 5 % oraz wprowadzenie w życie umowy o współpracy zawartej z Parlamentem w 2014 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że mimo cięć kadrowych Komitet zdołał wzmocnić swoją działalność polityczną przez przesunięcie większych zasobów ludzkich z usług wsparcia do głównych obszarów aktywności gospodarczej związanej z działaniami politycznymi i legislacyjnymi; zwraca się do Komitetu o informowanie o strukturze podziału obowiązków w organizacji, tak aby umożliwić kontrolę zgodności zadań i zasobów;
11.
zauważa, że liczba pracowników kontraktowych zwiększyła się z 34 w 2013 r. do 54 w 2017 r., natomiast liczba pracowników tymczasowych wzrosła z 64 w 2013 r. do 71 w 2017; zwraca uwagę, że wzrost liczby pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych jest głównie skutkiem kwestii bezpieczeństwa związanych z sytuacją w Brukseli; wyraża zaniepokojenie, że część tego wzrostu wynika z konieczności zrekompensowania ogólnej redukcji liczby pracowników i może być szkodliwa dla podziału obciążenia pracą i długoterminowego rozwoju organizacyjnego Komitetu;
12.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie do wyznaczania jasnych celów politycznych, tak aby zwiększyć zaangażowanie Komitetu w cykl polityczny i legislacyjny strategii politycznych Unii przez wzmocnienie skutecznych partnerstw z innymi instytucjami Unii; podkreśla, jak ważne jest promowanie zaangażowania władz lokalnych i regionalnych ze względu na ich rolę w realizacji polityki Unii; wzywa Komitet Regionów do lepszej koordynacji z pracami nad powiązanymi dossier w Komisji, Parlamencie Europejskim i Radzie przez dostosowanie swoich opinii do harmonogramu tych instytucji, co pozwoli osiągnąć większą skuteczność;
13.
z zadowoleniem przyjmuje dialog na szczeblu politycznym między Komitetem a Parlamentem; z satysfakcją odnotowuje wymianę informacji między komisjami Komitetu a komisjami parlamentarnymi oraz współpracę Komitetu z Biurem Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS); zachęca Komitet i Parlament do stworzenia bardziej systematycznego podejścia do tej współpracy;
14.
z zadowoleniem przyjmuje międzyinstytucjonalną współpracę administracyjną z Parlamentem oraz wyniki śródokresowej oceny realizacji umowy o współpracy między Komitetem a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, w których podkreślono skuteczne wdrożenie szeregu środków; zauważa, że w ramach przesunięć 70 tłumaczy przeniesiono do innych służb, w tym do EPRS;
15.
z zadowoleniem przyjmuje wynegocjowanie i podpisanie kilku umów o gwarantowanym poziomie usług z Komisją;
16.
z zadowoleniem przyjmuje wyniki śródokresowej oceny z wykonania umowy o współpracy między Komitetem a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, w której podkreślono, że struktura zarządzania i administracji została skutecznie uproszczona; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że współpraca między służbami własnymi a służbami wspólnymi w obszarach takich jak IT, EMAS lub zarządzanie salami posiedzeń funkcjonuje sprawnie; zauważa, że poczynione w tych dziedzinach operacyjnych oszczędności znacznie przewyższają wydatki przeznaczone na ich koordynację;
17.
z zadowoleniem przyjmuje pozytywne wyniki wstępnej oceny projektu pilotażowego dotyczącego wspólnego zarządzania działami tłumaczeń pisemnych; zachęca Komitet do dalszego rozwijania tej współpracy w celu stworzenia większej synergii;
18.
zauważa, że w 2017 r. cel zmniejszenia liczby przetłumaczonych stron o 5 do 10 % nie został osiągnięty mimo spadku o 4,6 % w porównaniu z rokiem 2016; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komitetu do podjęcia w 2018 r. dalszych kroków w celu osiągnięcia rozsądnego poziomu przetłumaczonych stron i zachęca Komitet do dalszych działań racjonalizatorskich, w tym zastosowania niezbędnych rozwiązań informatycznych;
19.
odnotowuje niski poziom wykonania budżetu w pozycji 1420 (dodatkowe usługi tłumaczeniowe), a mianowicie 55 % w przypadku zobowiązań i 45 % w przypadku płatności; zauważa, że w 2017 r. całkowity koszt tłumaczeń wykonanych dla Komitetu wyniósł 27 231 105 EUR, z czego 2 376 591 EUR przeznaczono na tłumaczenia zlecane na zewnątrz; zauważa, że w 2017 r. outsourcing stanowił 17,1 % łącznych kosztów tłumaczenia; zachęca Komitet do zakończenia procedury dostosowania jednostek tłumaczeniowych, aby wkrótce osiągnąć cel dotyczący outsourcingu na poziomie co najmniej 20 %;
20.
zauważa, że w 2017 r. kwota przeznaczona na pokrycie kosztów podróży członków wyniosła 8 882 955 EUR;
21.
odnotowuje wykaz wydarzeń, w których uczestniczyli członkowie, zamieszczony w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2017 r.; ubolewa, że wykaz ten jest mniej szczegółowy niż wykaz przedstawiony w odpowiedzi na kwestionariusz dotyczący udzielenia absolutorium za 2016 r.; wzywa Komitet do tego, by w ramach działań następczych związanych z niniejszym absolutorium przedłożył bardziej szczegółowy wykaz, w tym bardziej szczegółowe informacje na temat członków Komitetu, nazwy wydarzenia, miejsca, daty i kosztów uczestnictwa. wzywa Komitet do umieszczenia takiego wykazu za rok 2018 w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności;
22.
zauważa, że w latach 2017-2018 celem Komitetu dotyczącym publikacji dokumentów i prowadzonych badań było 15 publikacji rocznie i z niepokojem zauważa, że w 2017 r. liczba publikacji wynosiła 9, podczas gdy w 2016 r. 12; wzywa Komitet do dołożenia wszelkich starań niezbędnych do osiągnięcia celów dotyczących publikacji i zwraca się o podjęcie działań następczych w związku z tą sytuacją w dokumencie z działań następczych dotyczącym absolutorium za rok 2017;
23.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcia Komitetu w zakresie działań komunikacyjnych na rzecz zwiększenia jego widoczności i obecności w mediach, w tym poszerzenia zasięgu przekazu w mediach społecznościowych; z zadowoleniem przyjmuje zwłaszcza inicjatywę "Rozważania nad Europą" mającą na celu promowanie zaangażowania obywateli w toczącą się debatę na temat przyszłości Unii i zorganizowane w związku z nią 180 dialogów obywatelskich; zachęca Komitet do aktywniejszej współpracy z innymi instytucjami Unii we wspólnych kampaniach komunikacyjnych oraz innych inicjatywach;
24.
zauważa, że w następstwie gruntownego przeglądu ram regulacyjnych dotyczących zasobów ludzkich w 2017 r. dokonano aktualizacji niektórych przepisów dotyczących elastycznego czasu pracy, urlopu rodzicielskiego i rocznych kosztów podróży; zauważa, że w marcu 2017 r. wprowadzono system dyżurów i pracy zmianowej w służbach ochrony; z zadowoleniem przyjmuje dążenie do dalszego uproszczenia procedur dotyczących zasobów ludzkich, w szczególności dzięki nowym procesom podejmowania decyzji; odnotowuje publikację pierwszego wewnętrznego sprawozdania dotyczącego zasobów ludzkich;
25.
z zadowoleniem przyjmuje kompleksową politykę w zakresie zarządzania dobrym samopoczuciem, zdrowiem i nieobecnościami, którą we współpracy ze służbami medycznymi i służbami ds. warunków pracy udało się jeszcze bardziej skonsolidować; zauważa, że wskaźniki absencji są ściśle monitorowane, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki, weryfikacji i skutecznego powrotu do pracy po długotrwałym zwolnieniu lekarskim; zauważa, że na przestrzeni lat wskaźnik absencji zmniejszył się (z 4,86 % w 2015 r. do 4,60 % w 2016 r. i 4,50 % w 2017 r.); z zadowoleniem przyjmuje przejrzystość Komitetu w odniesieniu do liczby pracowników cierpiących z powodu wypalenia zawodowego oraz zainicjowaną przez Komitet w 2018 r. ocenę nakładu pracy, której celem jest określenie podziału obciążenia pracą w organizacji oraz weryfikacja zgodności zadań i zasobów; apeluje o poinformowanie go o wynikach tej oceny;
26.
ubolewa, że w 2017 r. odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla nie uległ znaczącej poprawie i wyniósł około 38 % (w 2015 r. odsetek ten wynosił 37 %, a w 2016 r. 33 %); wyraża głębokie ubolewanie, że odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla uległ dalszemu zmniejszeniu z 33 % w 2016 r. do około 25 % w 2017 r., co jest spowodowane przejściem na emeryturę w 2017 r. kobiet piastujących te stanowiska; z zadowoleniem przyjmuje kompleksowe działania podjęte przez Komitet w celu poprawy sytuacji, w tym utworzenia nowego funkcjonalnego systemu zarządzania, który ma między innymi zwiększyć liczbę kobiet aspirujących do obejmowania stanowisk kierowniczych; zachęca Komitet do znaczącej poprawy wyników w tym zakresie i do składania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdań z postępów;
27.
zauważa, że 13,3 % stanowisk kierowniczych zajmowali obywatele państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po 2004 r. (UE-13); wzywa Komitet do kontynuowania wysiłków na rzecz poprawy równowagi geograficznej na stanowiskach kierowniczych, tak aby osiągnąć cel "20", który odzwierciedla odsetek ludności UE-13 względem całkowitej liczby ludności Unii;
28.
z zadowoleniem przyjmuje podjęte przez Komitet działania mające na celu aktywne zapobieganie napastowaniu w środowisku pracy, takie jak regularne szkolenia w zakresie polityki przeciwko napastowaniu oraz działania zaufanych doradców; zachęca Komitet do ścisłego monitorowania skuteczności swojej polityki w tym obszarze, do dalszego szerzenia wiedzy na temat molestowania w miejscu pracy oraz do sprzyjania kulturze zerowej tolerancji wobec molestowania; wyraża jednak zaniepokojenie faktem, że Komitet nie dysponuje wewnętrznym mechanizmem składania skarg ani sankcjami przewidzianymi na wypadek dopuszczenia się przez członków tej instytucji molestowania; w związku z tym apeluje, by Komitet zaktualizował kodeks postępowania członków i regulamin wewnętrzny oraz złożył sprawozdanie organowi udzielającemu absolutorium;
29.
z zadowoleniem przyjmuje długoterminową strategię w zakresie nieruchomości zatwierdzoną przez Komitet i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny w 2017 r.; zauważa, że strategia ta stanowi ramy wszelkich koniecznych przyszłych decyzji związanych z polityką w zakresie nieruchomości i zawiera zbiór wytycznych w tej dziedzinie; zauważa, że określono i zbadano kilka scenariuszy w celu przygotowania polityki w zakresie nieruchomości na okres po 2021 r., przy czym priorytetem są scenariusze obejmujące dalsze użytkowanie budynku VMA; apeluje o informowanie go o toczących się negocjacjach z Komisją w sprawie dalszego korzystania z budynku VMA; zachęca Komitet, by wspólnie z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym przeprowadził ocenę potencjalnych potrzeb w zakresie renowacji i oszacował koszty scenariusza, w którym obie te instytucje przejmują cały budynek VMA;
30.
zauważa z zadowoleniem, że liczba osób, które zgłosiły swoje uczestnictwo w internetowym kursie Komitetu dla władz lokalnych i regionalnych (MOOC), oraz wskaźnik aktywności w tym kursie wzrosły o 5 % pod względem liczby osób, które zgłosiły swoje uczestnictwo, i o 5 punktów procentowych pod względem wskaźnika aktywności w stosunku do słabych wyników odnotowywanych w 2016 r. w następstwie ataków terrorystycznych, które miały miejsce w Brukseli, i zauważa z zadowoleniem, że liczba odwiedzających wzrosła o 14 % w 2017 r.;
31.
z zadowoleniem przyjmuje dobre wyniki systemu zarządzania środowiskowego osiągnięte dzięki współpracy między Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a Komitetem Regionów; z zadowoleniem przyjmuje środki mające na celu poprawę zużycia energii przez Komitet oraz wprowadzenie kryteriów środowiskowych w większości zaproszeń do składania ofert; zauważa, że w sprawie 27 procedur przetargowych związanych z kryteriami środowiskowymi zasięgnięto opinii EMAS; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komitetowi Regionów oraz Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu przyznano nadawany przez Region Stołeczny Brukseli znak Dobrej Żywności, który poświadcza, że stołówki obu tych instytucji są zarządzane w sposób zrównoważony;
32.
odnotowuje, że Komitet nadal nie otrzymał sprawozdania końcowego OLAF-u dotyczącego ujawnienia nieprawidłowości zgłoszonych temu urzędowi w październiku 2016 r.; zwraca się do Komitetu o pełne poszanowanie ustaleń i wyników sprawozdania i złożenie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z wyników i podjętych działań następczych;
33.
odnotowuje wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("Trybunału Sprawiedliwości") z dnia 23 października 2018 r. 7  w sprawie przeciwko Komitetowi wniesionej przez byłego audytora wewnętrznego; zauważa, że wyrok ten unieważnia decyzję Komitetu z dnia 2 grudnia 2014 r. zatwierdzającą ustalenia drugiego Komitetu ds. Inwalidztwa, w której stwierdzono, że inwalidztwo byłego audytora wewnętrznego nie wynikało z wykonywanego zawodu; zauważa, że w swoim wyroku Trybunał Sprawiedliwości uznał, że ocena Komitetu ds. Inwalidztwa nie była wystarczająco uzasadniona i zawierała błąd w metodzie oceny; zauważa, że Trybunał Sprawiedliwości nakazał Komitetowi wypłatę odszkodowania w wysokości 5 000 EUR, jednak odrzucił wniosek byłego audytora wewnętrznego o dodatkową rekompensatę w wysokości 20 000 EUR;
34.
wzywa Komitet do niezwłocznego zastosowania się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości i do podjęcia wszelkich środków niezbędnych do wszczęcia działań następczych w związku z jego decyzją; zachęca Komitet do rozważenia możliwości zawarcia z byłym audytorem wewnętrznym ugody w interesie obu stron i domaga się, by Parlament był regularnie informowany o tej sprawie;
35.
zauważa, że dnia 31 stycznia 2018 r. były audytor wewnętrzny złożył wniosek na podstawie art. 90 ust. 1 regulaminu pracowniczego o formalne uznanie go przez Komitet za sygnalistę działającego w dobrej wierze na podstawie art. 22a regulaminu pracowniczego; zauważa ponadto, że w następstwie decyzji Komitetu z dnia 24 maja 2018 r. w sprawie odmowy uznania byłego audytora wewnętrznego za sygnalistę działającego w dobrej wierze w dniu 23 sierpnia 2018 r. złożył on na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego skargę do organu powołującego;
36.
zauważa, że Komitet przeanalizował wniosek i stwierdził, że nie ma podstawy prawnej do uznania byłego audytora wewnętrznego za sygnalistę działającego w dobrej wierze; ubolewa, że wniosek ten jest sprzeczny ze stanowiskiem Parlamentu, zgodnie z którym audytor wewnętrzny został uznany za sygnalistę działającego w dobrej wierze, które to stanowisko Parlament potwierdził w rezolucji z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie komunikatu Komisji: "Ramy prawne dla europejskich agencji regulacyjnych" 8 ; zachęca Komitet do rozważenia symbolicznego uznania statusu audytora wewnętrznego mimo braku odpowiedniej podstawy prawnej w momencie zaistnienia okoliczności faktycznych;
37.
wzywa do mediacji między byłym audytorem wewnętrznym Komitetu a Komitetem w celu polubownego rozwiązania trwającego sporu w interesie obu stron; zwraca uwagę, że mediacja taka powinna również dotyczyć statusu sygnalisty działającego w dobrej wierze byłego audytora wewnętrznego (uznanego przez Parlament w swojej rezolucji z 2004 r.) oraz faktu, że działał on w interesie Unii, zgłaszając nieprawidłowości instytucjom unijnym;
38.
zauważa, że Komitet szacuje, iż wpływ finansowy decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii wyniesie 373 666 EUR w 2019 r. i 576 559 EUR w 2020 r. w związku z redukcją liczby mandatów o 24 przypadających obecnie Zjednoczonemu Królestwu; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie grupy odpowiedzialnej za utrzymywanie bliskich stosunków z władzami regionalnymi i lokalnymi Zjednoczonego Królestwa po jego wystąpieniu z Unii.
1 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
2 Dz.U. C 348 z 28.9.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1.
4 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 9.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
7 Wyrok Sądu (druga izba) z dnia 23 października 2018 r., Robert McCoy/Komitet Regionów, T-567/16, ECLI:EU:T:2018:708.
8 Dz.U. C 92 E z 16.4.2004, s. 119.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024