Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1426
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok 2017 (COM(2018) 521 - C8-0323/2018) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2017 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 59, 118, 260, 261 i 262,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0100/2019),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych i Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1427

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0100/2019),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki zwiększaniu przejrzystości i odpowiedzialności, jak również znaczenie realizowania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem"), zgodnie z którym w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2017 r. w ogóle płatności związanych z wydatkami administracyjnymi i innymi wydatkami Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (zwanego dalej "Komitetem") nie wystąpiły istotne błędy;
2.
z zadowoleniem odnotowuje, że w swoim sprawozdaniu rocznym dotyczącym wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał nie odnotował istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i udzielania zamówień dla Komitetu;
3.
zauważa, że w 2017 r. budżet Komitetu wyniósł 133 807 338 EUR (w porównaniu z 130 586 475 EUR w 2016 r.), a wskaźnik wykonania - 96,5 % w porównaniu z 97,2 % w 2016 r.; zauważa, że wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. był wyższy niż w 2016 r. i wyniósł 84,9 % (7,4 mln EUR) w porównaniu z 65,7 % w 2016 r. (6,8 mln EUR);
4.
zauważa, że budżet Komitetu jest w większości administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące pracowników, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących;
5.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komitetu do stosowania metod budżetowania celowego do odpowiednich części jego budżetu; odnotowuje w tym kontekście regularny przegląd kluczowych wskaźników wykonania wraz z działaniami i organizacją sekretariatu; zwraca się o regularne informowanie go o osiągnięciach związanych ze stosowaniem zasad budżetowania celowego;
6.
zachęca Komitet do publikowania rocznego sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego do dnia 31 marca roku następującego po danym roku budżetowym w celu zoptymalizowania i przyspieszenia procedury udzielania absolutorium;
7.
zauważa, że w 2017 r. ostateczna kwota środków przeznaczonych na podróże i diety dzienne członków Komitetu wzrosła do 19 819 612 EUR (w porównaniu z 19 561 194 EUR w 2016 r.); z zadowoleniem przyjmuje szczegółowy wykaz podróży członków przedstawiony w rocznym sprawozdaniu z działalności; z zadowoleniem przyjmuje środki, które przyczyniają się do efektywnego planowania posiedzeń i zmniejszenia kosztów przewozów;
8.
zauważa, że Komitet zmniejszył liczbę stanowisk w planie zatrudnienia o 59 stanowisk, z 727 stanowisk w 2013 r. do 665 w 2017 r., głównie ze względu na wdrożenie decyzji o redukcji personelu o 5 % oraz wprowadzenie w życie umowy o współpracy zawartej z Parlamentem w 2014 r.; zauważa, że Komitet dostosował swoją strukturę organizacyjną, w szczególności przez połączenie w maju 2017 r. dyrekcji zasobów ludzkich i dyrekcji finansów;
9.
z zadowoleniem przyjmuje międzyinstytucjonalną współpracę administracyjną z Parlamentem oraz wyniki śródokresowej oceny realizacji umowy o współpracy między Komitetem a Komitetem Regionów, w których podkreślono skuteczne wdrożenie szeregu środków; zauważa, że w ramach przesunięć Komitet przeniósł już 16 stanowisk z Dyrekcji Tłumaczeń Pisemnych do własnych służb i że stopniowo będą też realizowane pozostałe przesunięcia; odnotowuje kwotę oszczędności budżetowych uzyskanych przez Komitet i Komitet Regionów dzięki tej współpracy międzyinstytucjonalnej, między innymi oszczędności w kosztach infrastruktury w wysokości 12,5 mln EUR, kosztach IT w wysokości 5 mln EUR czy kosztach związanych z pracownikami ochrony w wysokości 500 000 EUR; wzywa Komitet i Komitet Regionów do dalszej poprawy współpracy międzyinstytucjonalnej w celu uzyskania dodatkowych oszczędności;
10.
przyjmuje do wiadomości, że w 2017 r. Komitet przyjął łącznie 155 opinii i sprawozdań, w tym 13 opinii rozpoznawczych na wniosek prezydencji UE lub Komisji, 59 opinii na wniosek Parlamentu i Rady oraz 45 na wniosek Komisji;
11.
zauważa, że usługi tłumaczeń pisemnych wciąż znajdują się na etapie zwiększania outsourcingu ze względu na przeniesienie pracowników do Parlamentu w ramach umowy o współpracy (w 2016 r. 16,61 % budżetu wykorzystano na tłumaczenia zlecane na zewnątrz, a w 2017 r. - 17,10 %); wzywa Komitet do podjęcia dalszych działań w obszarach związanych z zarządzaniem tłumaczeniami pisemnymi, które według służby audytu wewnętrznego wymagają większej uwagi, i zwraca się o odpowiednie informowanie go w tym względzie;
12.
zauważa, że w 2017 r. wskaźnik niewykorzystanych usług tłumaczenia ustnego wyniósł 3,6 % w porównaniu z 4 % w 2016 r.; zachęca Komitet do utrzymania pozytywnego trendu w kierunku redukcji liczby odwołań;
13.
wyraża zainteresowanie pracą powołanej przez Prezydium Komitetu grupy ad hoc do spraw przyszłości Komitetu, której celem jest opracowanie nowej wizji tej instytucji i jej roli w zmieniającej się Unii; zauważa, że w lipcu 2017 r. grupa przedłożyła sprawozdanie zawierające propozycje dotyczące metod pracy i organizacji wewnętrznej; zauważa, że pomysły przedstawione w sprawozdaniu będą stopniowo ewoluować w kierunku konkretnych działań, i zwraca się do Komitetu o dodatkowe informacje w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności;
14.
podkreśla, że w 2017 r. w Komitecie nieobsadzonych było jedynie 11 stanowisk (w odniesieniu do stałych stanowisk) w porównaniu z 62 wakatami w 2015 r., i przyjmuje ten wynik z zadowoleniem;
15.
z zadowoleniem przyjmuje pogłębienie dialogu politycznego między Komitetem a Parlamentem oraz innymi instytucjami; odnotowuje aktywny wkład Komitetu we współpracę międzyinstytucjonalną w zakresie oceny polityki i prawa Unii w ramach porozumienia w sprawie lepszego stanowienia prawa oraz programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT); zachęca Komitet i Parlament do kontynuowania wysiłków na rzecz zacieśnienia współpracy politycznej;
16.
z zadowoleniem przyjmuje międzyinstytucjonalną współpracę administracyjną z Parlamentem; z satysfakcją odnotowuje współpracę z Biurem Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS) oraz współpracę służb ds. komunikacji; z zadowoleniem przyjmuje oszczędności budżetowe wynikające z tej współpracy międzyinstytucjonalnej, np. oszczędności w kosztach kadrowych w wysokości 3,3 mln EUR (poziom wynagrodzeń w 2016 r.) w związku z przeniesieniem 36 stanowiska z Komitetu do EPRS;
17.
zauważa, że w wyniku współpracy z Parlamentem przyjęto łącznie 52 opinie w odpowiedzi na wnioski pochodzące z Parlamentu; zwraca uwagę, że członkowie Komitetu odbyli ponad 60 spotkań ze sprawozdawcami i z kontrsprawozdawcami Parlamentu oraz z innymi posłami do PE, a także wzięli aktywny udział w ponad 42 wydarzeniach w Parlamencie, a jednocześnie posłowie do PE aktywnie uczestniczyli w 35 posiedzeniach Komitetu, w trakcie których prowadzono prace legislacyjne; zachęca Komitet do kontynuowania prac legislacyjnych i pogłębienia współpracy z Parlamentem w tym zakresie;
18.
niedokładne ceny orientacyjne wpłynęły na koszty międzyinstytucjonalne szkoleń IT, szczególnie w 2017 r., w związku z czym wzywa do zawarcia z Komisją nowej umowy o gwarantowanym poziomie usług w tym obszarze, aby uniknąć niepewności, stosując jednolitą łączną kwotę dla wszystkich szkoleń;
19.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcia Komitetu w działaniach komunikacyjnych mających na celu zwiększenie jego widoczności i obecności w mediach, w tym poszerzenie zasięgu jego przekazu w mediach społecznościowych; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności lokalne debaty zorganizowane w 27 państwach członkowskich w kontekście rozważań Komisji na temat przyszłości Europy, a także innych wydarzeń kulturalnych i 221 działań na szczeblu lokalnym ("Going Local");
20.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki na rzecz poprawy wydajności systemów informatycznych, infrastruktury informatycznej i usług wsparcia dla użytkowników; odnotowuje na przykład opracowanie nowego wniosku oceny pracowników i internetowego "Vademecum personelu", poprawę użyteczności głównych systemów operacyjnych i sprawozdawczych; zauważa jednak z zaniepokojeniem, że Komitet, podobnie jak Komitet Regionów, przeznaczył mniej niż 3 % swojego całkowitego budżetu na IT, podczas gdy projekty i wyposażenie informatyczne są od lat niedofinansowane; zwraca się do Komitetu o przygotowanie strategii średniookresowej dotyczącej inwestycji we własne projekty i sprzęt IT oraz jej uwzględnienie w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności Komitetu;
21.
odnotowuje, że Prezydium Komitetu zatwierdziło strategię w zakresie nieruchomości w dniu 17 października 2017 r., a Prezydium Komitetu Regionów - w dniu 29 listopada 2017 r.; zauważa, że strategia ta stanowi ramy wszelkich koniecznych przyszłych decyzji związanych z polityką w zakresie nieruchomości i zawiera zbiór wytycznych w tej dziedzinie; zauważa, że określono i przeanalizowano kilka scenariuszy w celu przygotowania polityki w zakresie nieruchomości na okres po 2021 r., przy czym priorytetem są scenariusze obejmujące dalsze użytkowanie budynku VMA; apeluje o informowanie go o trwających negocjacjach z Komisją w sprawie dalszego wykorzystania budynku VMA; zachęca Komitet, by wspólnie z Komitetem Regionów przeprowadził ocenę potencjalnych potrzeb w zakresie renowacji i dokonał oszacowania kosztów scenariusza, w którym obie te instytucje przejmują cały budynek VMA;
22.
ubolewa z powodu niewielkiego udziału podmiotów gospodarczych w ogłaszanych przez Komitet zaproszeniach do składania ofert; wzywa Komitet do zwiększenia wysiłków w zakresie publikacji oraz do ograniczenia liczby wyjątkowych procedur negocjacyjnych z udziałem tylko jednego kandydata, a także do składania sprawozdań z osiągniętych postępów do organu udzielającego absolutorium;
23.
z zadowoleniem przyjmuje wyniki systemu zarządzania środowiskowego osiągnięte dzięki współpracy między Komitetem a Komitetem Regionów; z satysfakcją przyjmuje znaczne oszczędności osiągnięte w różnych dziedzinach, w tym zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o 11 %, zużycia gazu o 15 %, zużycia papieru o 11 % oraz ograniczenie ilości odpadów o 13 %; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komitet uzyskał wraz z Komitetem Regionów znak Good Food przyznawany przez Region Stołeczny Brukseli i poświadczający, że stołówki obu instytucji są zarządzane w sposób zrównoważony;
24.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komitetu dotyczącą przeprowadzenia wśród personelu pod koniec 2016 r. analizy zagrożeń psychospołecznych w celu zbadania, jak pracownicy postrzegają kwestie związane ze stresem; z zadowoleniem przyjmuje ścisłe monitorowanie i działania służące zwiększaniu wiedzy na szczeblu kierowniczym i pracowniczym, na przykład zorganizowany w październiku 2017 r. Tydzień Bezpieczeństwa i Higieny Pracy; wzywa Komitet do kontynuowania wysiłków w tym zakresie, biorąc pod uwagę fakt, że wskaźnik nieobecności wzrósł z 4 % w 2015 r. do 5,5 % w 2017 r., oraz do podjęcia wszelkich środków niezbędnych do zapewnienia dobrego samopoczucia pracowników; odnotowuje w związku z tym spadek w odniesieniu do wykonywanej okazjonalnie telepracy z 62,5 % w 2016 r. do 47,6 % w 2017 r.;
25.
odnotowuje nieznaczny wzrost liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych z 37,5 % w 2016 r. do 41,4 % w 2017 r.; z zadowoleniem przyjmuje plan działania na rzecz równości szans i różnorodności, który zawiera około 25 proponowanych środków; wyraża zaniepokojenie, że ponad 80 % pracowników wnioskujących o elastyczną organizację pracy stanowiły kobiety; proponuje, aby Komitet dostosował swoją politykę z myślą o zachęceniu większej liczby mężczyzn do korzystania z tych rozwiązań, w szczególności w celu promowania ich zaangażowania w życie rodzinne;
26.
odnotowuje działania podjęte na rzecz zapewnienia równowagi geograficznej, przy czym odsetek osób na stanowiskach kierowniczych z państw członkowskich, które przystąpiły do Unii w lub po 2004 r. (UE-13) wzrósł do 16 % w 2017 r., a obecnie wynosi 18,5 %; wzywa Komitet, by nadal dążył do osiągnięcia celu 20 %, który odzwierciedla odsetek ludności UE-13 w stosunku do całkowitej liczby ludności Unii;
27.
z zadowoleniem przyjmuje powołanie przez Komitet w lipcu 2018 r. zespołu czterech doradców etycznych w następstwie przyjęcia decyzji nr 053/2016 z dnia 2 marca 2016 r. w sprawie procedury sygnalizowania nieprawidłowości;
28.
podkreśla wysiłki Komitetu na rzecz konsolidacji przepisów prawa i przepisów wewnętrznych dotyczących etycznego i opartego na szacunku postępowania służby cywilnej; z zadowoleniem przyjmuje uwzględnienie takich aspektów jak korzystanie z mediów społecznościowych, system IT i ochrona danych; odnotowuje wysiłki Komitetu podejmowane wspólnie z jego odpowiednikami w Komitecie Regionów w celu spójnego stosowania przepisów w stosunku do pracowników, w szczególności do kolegów i koleżanek ze wspólnych służb; wzywa Komitet do regularnego przekazywania najnowszych informacji na temat nowych kompleksowych ram etyki i uczciwości zawodowej;
29.
z zadowoleniem przyjmuje, że Komitet opublikował deklaracje o braku konfliktów interesów przewodniczącego i wiceprzewodniczącego na ich odnośnych profilach dostępnych na stronie internetowej instytucji, o co zaapelowano w ostatnim sprawozdaniu w sprawie absolutorium;
30.
zauważa, że zgodnie z art. 11 regulaminu pracowniczego pracownicy również muszą deklarować zaangażowanie w działania zewnętrzne; wzywa Komitet do szybkiego opracowania wytycznych dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i przekazania ich wszystkim pracownikom w odpowiedzi na decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie 1306/2014/OV;
31.
zauważa, że w dniu 14 listopada 2018 r. dyrektor ds. zasobów ludzkich i finansów został powołany na stanowisko sekretarza generalnego; zauważa, że nadal pełni on swoje dotychczasowe funkcje, podczas gdy dokonywane są ustalenia w sprawie mianowania następcy; wyraża zaniepokojenie, że te dwie funkcje są ze sobą nie do pogodzenia, i wzywa Komitet do szybkiego mianowania nowego dyrektora ds. zasobów ludzkich, a także do złożenia sprawozdania do organu udzielającego absolutorium;
32.
zauważa, że członkowie Komitetu mają różne doświadczenia zawodowe i mogą być przyzwyczajeni do różnych kultur zarządzania; zauważa, że działalność polityczna członków wiąże się również z pewnymi zadaniami w zakresie zarządzania, ponieważ ich pracę wspiera własny personel i personel sekretariatu; podkreśla konieczność zaznajomienia członków z zasadami kultury administracyjnej instytucji unijnych w celu zapewnienia godności i szacunku w miejscu pracy;
33.
z zadowoleniem przyjmuje działalność sieci zaufanych doradców mającą na celu aktywne zapobieganie mobbingowi i zwalczanie go w środowisku pracy; zauważa, że w 2017 r. sieć zapewniła nieformalne doradztwo 25 pracownikom; zachęca Komitet do ścisłego monitorowania skuteczności swojej polityki w tym obszarze, do dalszego zwiększania wiedzy na temat mobbingu w miejscu pracy oraz do sprzyjania kulturze zerowej tolerancji wobec tego zjawiska; odnotowuje trwające konsultacje w sprawie procedur i sankcji wobec członków uwikłanych w sprawy dotyczące mobbingu oraz wzywa Komitet do wprowadzenia odnośnych zasad i procedur do czasu następnej procedury udzielenia absolutorium;
34.
odnotowuje, że Rada nie podjęła jeszcze decyzji w sprawie zmiany liczby członków i delegatów Komitetu w następstwie decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii; zwraca się do Komitetu, by przekazał informacje na temat bezpośredniego wpływu tej decyzji na budżet najpóźniej w ramach działań podjętych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2017; zauważa ponadto, że decyzja Zjednoczonego Królestwa nie pociągnie za sobą bezpośrednich konsekwencji dla pracowników Komitetu; z zadowoleniem przyjmuje trwające konsultacje na temat przyszłych stosunków ze Zjednoczonym Królestwem po jego wystąpieniu z UE oraz gotowość Komitetu do utrzymywania dobrych stosunków ze społeczeństwem obywatelskim.
1 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
2 Dz.U. C 348 z 28.9.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1.
4 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 9.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.117

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019