Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1426
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok 2017 (COM(2018) 521 - C8-0323/2018) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2017 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 59, 118, 260, 261 i 262,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0100/2019),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych i Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1427

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0100/2019),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki zwiększaniu przejrzystości i odpowiedzialności, jak również znaczenie realizowania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem"), zgodnie z którym w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2017 r. w ogóle płatności związanych z wydatkami administracyjnymi i innymi wydatkami Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (zwanego dalej "Komitetem") nie wystąpiły istotne błędy;
2.
z zadowoleniem odnotowuje, że w swoim sprawozdaniu rocznym dotyczącym wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał nie odnotował istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i udzielania zamówień dla Komitetu;
3.
zauważa, że w 2017 r. budżet Komitetu wyniósł 133 807 338 EUR (w porównaniu z 130 586 475 EUR w 2016 r.), a wskaźnik wykonania - 96,5 % w porównaniu z 97,2 % w 2016 r.; zauważa, że wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. był wyższy niż w 2016 r. i wyniósł 84,9 % (7,4 mln EUR) w porównaniu z 65,7 % w 2016 r. (6,8 mln EUR);
4.
zauważa, że budżet Komitetu jest w większości administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące pracowników, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących;
5.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komitetu do stosowania metod budżetowania celowego do odpowiednich części jego budżetu; odnotowuje w tym kontekście regularny przegląd kluczowych wskaźników wykonania wraz z działaniami i organizacją sekretariatu; zwraca się o regularne informowanie go o osiągnięciach związanych ze stosowaniem zasad budżetowania celowego;
6.
zachęca Komitet do publikowania rocznego sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego do dnia 31 marca roku następującego po danym roku budżetowym w celu zoptymalizowania i przyspieszenia procedury udzielania absolutorium;
7.
zauważa, że w 2017 r. ostateczna kwota środków przeznaczonych na podróże i diety dzienne członków Komitetu wzrosła do 19 819 612 EUR (w porównaniu z 19 561 194 EUR w 2016 r.); z zadowoleniem przyjmuje szczegółowy wykaz podróży członków przedstawiony w rocznym sprawozdaniu z działalności; z zadowoleniem przyjmuje środki, które przyczyniają się do efektywnego planowania posiedzeń i zmniejszenia kosztów przewozów;
8.
zauważa, że Komitet zmniejszył liczbę stanowisk w planie zatrudnienia o 59 stanowisk, z 727 stanowisk w 2013 r. do 665 w 2017 r., głównie ze względu na wdrożenie decyzji o redukcji personelu o 5 % oraz wprowadzenie w życie umowy o współpracy zawartej z Parlamentem w 2014 r.; zauważa, że Komitet dostosował swoją strukturę organizacyjną, w szczególności przez połączenie w maju 2017 r. dyrekcji zasobów ludzkich i dyrekcji finansów;
9.
z zadowoleniem przyjmuje międzyinstytucjonalną współpracę administracyjną z Parlamentem oraz wyniki śródokresowej oceny realizacji umowy o współpracy między Komitetem a Komitetem Regionów, w których podkreślono skuteczne wdrożenie szeregu środków; zauważa, że w ramach przesunięć Komitet przeniósł już 16 stanowisk z Dyrekcji Tłumaczeń Pisemnych do własnych służb i że stopniowo będą też realizowane pozostałe przesunięcia; odnotowuje kwotę oszczędności budżetowych uzyskanych przez Komitet i Komitet Regionów dzięki tej współpracy międzyinstytucjonalnej, między innymi oszczędności w kosztach infrastruktury w wysokości 12,5 mln EUR, kosztach IT w wysokości 5 mln EUR czy kosztach związanych z pracownikami ochrony w wysokości 500 000 EUR; wzywa Komitet i Komitet Regionów do dalszej poprawy współpracy międzyinstytucjonalnej w celu uzyskania dodatkowych oszczędności;
10.
przyjmuje do wiadomości, że w 2017 r. Komitet przyjął łącznie 155 opinii i sprawozdań, w tym 13 opinii rozpoznawczych na wniosek prezydencji UE lub Komisji, 59 opinii na wniosek Parlamentu i Rady oraz 45 na wniosek Komisji;
11.
zauważa, że usługi tłumaczeń pisemnych wciąż znajdują się na etapie zwiększania outsourcingu ze względu na przeniesienie pracowników do Parlamentu w ramach umowy o współpracy (w 2016 r. 16,61 % budżetu wykorzystano na tłumaczenia zlecane na zewnątrz, a w 2017 r. - 17,10 %); wzywa Komitet do podjęcia dalszych działań w obszarach związanych z zarządzaniem tłumaczeniami pisemnymi, które według służby audytu wewnętrznego wymagają większej uwagi, i zwraca się o odpowiednie informowanie go w tym względzie;
12.
zauważa, że w 2017 r. wskaźnik niewykorzystanych usług tłumaczenia ustnego wyniósł 3,6 % w porównaniu z 4 % w 2016 r.; zachęca Komitet do utrzymania pozytywnego trendu w kierunku redukcji liczby odwołań;
13.
wyraża zainteresowanie pracą powołanej przez Prezydium Komitetu grupy ad hoc do spraw przyszłości Komitetu, której celem jest opracowanie nowej wizji tej instytucji i jej roli w zmieniającej się Unii; zauważa, że w lipcu 2017 r. grupa przedłożyła sprawozdanie zawierające propozycje dotyczące metod pracy i organizacji wewnętrznej; zauważa, że pomysły przedstawione w sprawozdaniu będą stopniowo ewoluować w kierunku konkretnych działań, i zwraca się do Komitetu o dodatkowe informacje w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności;
14.
podkreśla, że w 2017 r. w Komitecie nieobsadzonych było jedynie 11 stanowisk (w odniesieniu do stałych stanowisk) w porównaniu z 62 wakatami w 2015 r., i przyjmuje ten wynik z zadowoleniem;
15.
z zadowoleniem przyjmuje pogłębienie dialogu politycznego między Komitetem a Parlamentem oraz innymi instytucjami; odnotowuje aktywny wkład Komitetu we współpracę międzyinstytucjonalną w zakresie oceny polityki i prawa Unii w ramach porozumienia w sprawie lepszego stanowienia prawa oraz programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT); zachęca Komitet i Parlament do kontynuowania wysiłków na rzecz zacieśnienia współpracy politycznej;
16.
z zadowoleniem przyjmuje międzyinstytucjonalną współpracę administracyjną z Parlamentem; z satysfakcją odnotowuje współpracę z Biurem Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS) oraz współpracę służb ds. komunikacji; z zadowoleniem przyjmuje oszczędności budżetowe wynikające z tej współpracy międzyinstytucjonalnej, np. oszczędności w kosztach kadrowych w wysokości 3,3 mln EUR (poziom wynagrodzeń w 2016 r.) w związku z przeniesieniem 36 stanowiska z Komitetu do EPRS;
17.
zauważa, że w wyniku współpracy z Parlamentem przyjęto łącznie 52 opinie w odpowiedzi na wnioski pochodzące z Parlamentu; zwraca uwagę, że członkowie Komitetu odbyli ponad 60 spotkań ze sprawozdawcami i z kontrsprawozdawcami Parlamentu oraz z innymi posłami do PE, a także wzięli aktywny udział w ponad 42 wydarzeniach w Parlamencie, a jednocześnie posłowie do PE aktywnie uczestniczyli w 35 posiedzeniach Komitetu, w trakcie których prowadzono prace legislacyjne; zachęca Komitet do kontynuowania prac legislacyjnych i pogłębienia współpracy z Parlamentem w tym zakresie;
18.
niedokładne ceny orientacyjne wpłynęły na koszty międzyinstytucjonalne szkoleń IT, szczególnie w 2017 r., w związku z czym wzywa do zawarcia z Komisją nowej umowy o gwarantowanym poziomie usług w tym obszarze, aby uniknąć niepewności, stosując jednolitą łączną kwotę dla wszystkich szkoleń;
19.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcia Komitetu w działaniach komunikacyjnych mających na celu zwiększenie jego widoczności i obecności w mediach, w tym poszerzenie zasięgu jego przekazu w mediach społecznościowych; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności lokalne debaty zorganizowane w 27 państwach członkowskich w kontekście rozważań Komisji na temat przyszłości Europy, a także innych wydarzeń kulturalnych i 221 działań na szczeblu lokalnym ("Going Local");
20.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki na rzecz poprawy wydajności systemów informatycznych, infrastruktury informatycznej i usług wsparcia dla użytkowników; odnotowuje na przykład opracowanie nowego wniosku oceny pracowników i internetowego "Vademecum personelu", poprawę użyteczności głównych systemów operacyjnych i sprawozdawczych; zauważa jednak z zaniepokojeniem, że Komitet, podobnie jak Komitet Regionów, przeznaczył mniej niż 3 % swojego całkowitego budżetu na IT, podczas gdy projekty i wyposażenie informatyczne są od lat niedofinansowane; zwraca się do Komitetu o przygotowanie strategii średniookresowej dotyczącej inwestycji we własne projekty i sprzęt IT oraz jej uwzględnienie w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności Komitetu;
21.
odnotowuje, że Prezydium Komitetu zatwierdziło strategię w zakresie nieruchomości w dniu 17 października 2017 r., a Prezydium Komitetu Regionów - w dniu 29 listopada 2017 r.; zauważa, że strategia ta stanowi ramy wszelkich koniecznych przyszłych decyzji związanych z polityką w zakresie nieruchomości i zawiera zbiór wytycznych w tej dziedzinie; zauważa, że określono i przeanalizowano kilka scenariuszy w celu przygotowania polityki w zakresie nieruchomości na okres po 2021 r., przy czym priorytetem są scenariusze obejmujące dalsze użytkowanie budynku VMA; apeluje o informowanie go o trwających negocjacjach z Komisją w sprawie dalszego wykorzystania budynku VMA; zachęca Komitet, by wspólnie z Komitetem Regionów przeprowadził ocenę potencjalnych potrzeb w zakresie renowacji i dokonał oszacowania kosztów scenariusza, w którym obie te instytucje przejmują cały budynek VMA;
22.
ubolewa z powodu niewielkiego udziału podmiotów gospodarczych w ogłaszanych przez Komitet zaproszeniach do składania ofert; wzywa Komitet do zwiększenia wysiłków w zakresie publikacji oraz do ograniczenia liczby wyjątkowych procedur negocjacyjnych z udziałem tylko jednego kandydata, a także do składania sprawozdań z osiągniętych postępów do organu udzielającego absolutorium;
23.
z zadowoleniem przyjmuje wyniki systemu zarządzania środowiskowego osiągnięte dzięki współpracy między Komitetem a Komitetem Regionów; z satysfakcją przyjmuje znaczne oszczędności osiągnięte w różnych dziedzinach, w tym zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o 11 %, zużycia gazu o 15 %, zużycia papieru o 11 % oraz ograniczenie ilości odpadów o 13 %; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komitet uzyskał wraz z Komitetem Regionów znak Good Food przyznawany przez Region Stołeczny Brukseli i poświadczający, że stołówki obu instytucji są zarządzane w sposób zrównoważony;
24.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komitetu dotyczącą przeprowadzenia wśród personelu pod koniec 2016 r. analizy zagrożeń psychospołecznych w celu zbadania, jak pracownicy postrzegają kwestie związane ze stresem; z zadowoleniem przyjmuje ścisłe monitorowanie i działania służące zwiększaniu wiedzy na szczeblu kierowniczym i pracowniczym, na przykład zorganizowany w październiku 2017 r. Tydzień Bezpieczeństwa i Higieny Pracy; wzywa Komitet do kontynuowania wysiłków w tym zakresie, biorąc pod uwagę fakt, że wskaźnik nieobecności wzrósł z 4 % w 2015 r. do 5,5 % w 2017 r., oraz do podjęcia wszelkich środków niezbędnych do zapewnienia dobrego samopoczucia pracowników; odnotowuje w związku z tym spadek w odniesieniu do wykonywanej okazjonalnie telepracy z 62,5 % w 2016 r. do 47,6 % w 2017 r.;
25.
odnotowuje nieznaczny wzrost liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych z 37,5 % w 2016 r. do 41,4 % w 2017 r.; z zadowoleniem przyjmuje plan działania na rzecz równości szans i różnorodności, który zawiera około 25 proponowanych środków; wyraża zaniepokojenie, że ponad 80 % pracowników wnioskujących o elastyczną organizację pracy stanowiły kobiety; proponuje, aby Komitet dostosował swoją politykę z myślą o zachęceniu większej liczby mężczyzn do korzystania z tych rozwiązań, w szczególności w celu promowania ich zaangażowania w życie rodzinne;
26.
odnotowuje działania podjęte na rzecz zapewnienia równowagi geograficznej, przy czym odsetek osób na stanowiskach kierowniczych z państw członkowskich, które przystąpiły do Unii w lub po 2004 r. (UE-13) wzrósł do 16 % w 2017 r., a obecnie wynosi 18,5 %; wzywa Komitet, by nadal dążył do osiągnięcia celu 20 %, który odzwierciedla odsetek ludności UE-13 w stosunku do całkowitej liczby ludności Unii;
27.
z zadowoleniem przyjmuje powołanie przez Komitet w lipcu 2018 r. zespołu czterech doradców etycznych w następstwie przyjęcia decyzji nr 053/2016 z dnia 2 marca 2016 r. w sprawie procedury sygnalizowania nieprawidłowości;
28.
podkreśla wysiłki Komitetu na rzecz konsolidacji przepisów prawa i przepisów wewnętrznych dotyczących etycznego i opartego na szacunku postępowania służby cywilnej; z zadowoleniem przyjmuje uwzględnienie takich aspektów jak korzystanie z mediów społecznościowych, system IT i ochrona danych; odnotowuje wysiłki Komitetu podejmowane wspólnie z jego odpowiednikami w Komitecie Regionów w celu spójnego stosowania przepisów w stosunku do pracowników, w szczególności do kolegów i koleżanek ze wspólnych służb; wzywa Komitet do regularnego przekazywania najnowszych informacji na temat nowych kompleksowych ram etyki i uczciwości zawodowej;
29.
z zadowoleniem przyjmuje, że Komitet opublikował deklaracje o braku konfliktów interesów przewodniczącego i wiceprzewodniczącego na ich odnośnych profilach dostępnych na stronie internetowej instytucji, o co zaapelowano w ostatnim sprawozdaniu w sprawie absolutorium;
30.
zauważa, że zgodnie z art. 11 regulaminu pracowniczego pracownicy również muszą deklarować zaangażowanie w działania zewnętrzne; wzywa Komitet do szybkiego opracowania wytycznych dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i przekazania ich wszystkim pracownikom w odpowiedzi na decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie 1306/2014/OV;
31.
zauważa, że w dniu 14 listopada 2018 r. dyrektor ds. zasobów ludzkich i finansów został powołany na stanowisko sekretarza generalnego; zauważa, że nadal pełni on swoje dotychczasowe funkcje, podczas gdy dokonywane są ustalenia w sprawie mianowania następcy; wyraża zaniepokojenie, że te dwie funkcje są ze sobą nie do pogodzenia, i wzywa Komitet do szybkiego mianowania nowego dyrektora ds. zasobów ludzkich, a także do złożenia sprawozdania do organu udzielającego absolutorium;
32.
zauważa, że członkowie Komitetu mają różne doświadczenia zawodowe i mogą być przyzwyczajeni do różnych kultur zarządzania; zauważa, że działalność polityczna członków wiąże się również z pewnymi zadaniami w zakresie zarządzania, ponieważ ich pracę wspiera własny personel i personel sekretariatu; podkreśla konieczność zaznajomienia członków z zasadami kultury administracyjnej instytucji unijnych w celu zapewnienia godności i szacunku w miejscu pracy;
33.
z zadowoleniem przyjmuje działalność sieci zaufanych doradców mającą na celu aktywne zapobieganie mobbingowi i zwalczanie go w środowisku pracy; zauważa, że w 2017 r. sieć zapewniła nieformalne doradztwo 25 pracownikom; zachęca Komitet do ścisłego monitorowania skuteczności swojej polityki w tym obszarze, do dalszego zwiększania wiedzy na temat mobbingu w miejscu pracy oraz do sprzyjania kulturze zerowej tolerancji wobec tego zjawiska; odnotowuje trwające konsultacje w sprawie procedur i sankcji wobec członków uwikłanych w sprawy dotyczące mobbingu oraz wzywa Komitet do wprowadzenia odnośnych zasad i procedur do czasu następnej procedury udzielenia absolutorium;
34.
odnotowuje, że Rada nie podjęła jeszcze decyzji w sprawie zmiany liczby członków i delegatów Komitetu w następstwie decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii; zwraca się do Komitetu, by przekazał informacje na temat bezpośredniego wpływu tej decyzji na budżet najpóźniej w ramach działań podjętych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2017; zauważa ponadto, że decyzja Zjednoczonego Królestwa nie pociągnie za sobą bezpośrednich konsekwencji dla pracowników Komitetu; z zadowoleniem przyjmuje trwające konsultacje na temat przyszłych stosunków ze Zjednoczonym Królestwem po jego wystąpieniu z UE oraz gotowość Komitetu do utrzymywania dobrych stosunków ze społeczeństwem obywatelskim.
1 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
2 Dz.U. C 348 z 28.9.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1.
4 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 9.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024