a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 2 ustanowiono przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, w tym wymogi dotyczące dokumentów handlowych oraz identyfikowalności produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych.
(2) Zgodnie z art. 21 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 każdej przesyłce produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych musi towarzyszyć podczas przewozu dokument handlowy sporządzony zgodnie ze wzorem określonym w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 i wypełniony przez operatora.
(3) Właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia o wysyłce produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych podlegających art. 48 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 za pomocą zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES), wprowadzonego decyzją Komisji 2004/292/WE 3 .
(4) Do celów sprawnego przeprowadzania kontroli urzędowych w miejscu przeznaczenia podmioty wysyłające przesyłki objęte zakresem art. 48 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 powinny mieć możliwość wyboru miejsca przeznaczenia wyłącznie z wykazów zatwierdzonych lub zarejestrowanych przedsiębiorstw i zakładów włączonych do systemu TRACES, a nie z wykazów zarejestrowanych podmiotów również figurujących w systemie TRACES.
(5) Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 142/2011, aby uwzględnić wymogi dotyczące zharmonizowanych wykazów zatwierdzonych lub zarejestrowanych przedsiębiorstw i zakładów oraz zapewnić, by zharmonizowane i aktualne wykazy były wprowadzane do systemu TRACES lub dostępne za pośrednictwem tego systemu. Należy zatem dodać nowy artykuł do rozdziału VI rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(6) Harmonizacja wykazów w systemie TRACES lub ich dostępność za pośrednictwem tego systemu może stanowić obciążenie administracyjne dla właściwych organów w państwach członkowskich. Właściwe organy powinny zatem dysponować odpowiednim okresem przejściowym w celu wdrożenia nowych przepisów.
(7) Art. 30 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 nie powinien mieć zastosowania do szczególnych przemieszczeń produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych między terytoriami Federacji Rosyjskiej, o których mowa w art. 29 tego rozporządzenia, oraz w przypadku szczególnego tranzytu przez Chorwację produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych pochodzących z Bośni i Hercegowiny i przeznaczonych do państw trzecich, o którym mowa w art. 29a tego rozporządzenia. Szczególne wymogi dotyczące przemieszczeń i tranzytu ustanowione w wyżej wymienionych artykułach przewidują odpowiedni poziom ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, a tym samym umożliwiają odstępstwo od przepisów dotyczących wprowadzania wykazów przedsiębiorstw i zakładów pochodzenia do systemu TRACES.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić art. 30 rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(9) Zgodnie z art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 podmioty mają zapewnić, by produktom ubocznym pochodzenia zwierzęcego i produktom pochodnym towarzyszył podczas przewozu dokument handlowy. Aby zapobiec wykorzystywaniu niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych w łańcuchu produkcji paszy dla zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych, należy sprecyzować kwestie dotyczące działalności zarejestrowanych przedsiębiorców odpowiedzialnych za organizację transportu i uczynić je bardziej przejrzystymi do celów kontroli urzędowych. Wzór dokumentu handlowego, który ma towarzyszyć wyżej wymienionym produktom ubocznym pochodzenia zwierzęcego i produktom pochodnym, powinien zostać dostosowany w celu dostarczenia niezbędnych informacji.
(10) Niektóre produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne, określone w art. 48 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, podlegają procedurom przekazywania. Podmioty i właściwe organy powinny zapewnić, aby w przypadku, gdy wymagane jest przechowywanie, takie produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego lub produkty pochodne zawsze trafiały do zakładu przechowywującego zarejestrowanego zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, przedsiębiorstwa lub zakładu zatwierdzonego zgodnie z art. 24 ust. 1 tego rozporządzenia bądź przybywały do miejsca przeznaczenia określonego w art. 24 ust. 1 lit. j) ppkt (i)-(iv) tego rozporządzenia. Konieczne jest zatem dostosowanie wzoru dokumentu handlowego do wymogów określonych w art. 48 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.
(11) Czas przewozu między miejscem pochodzenia a miejscem przeznaczenia powinien być ograniczony do 15 dni roboczych, aby zapewnić identyfikowalność przesyłek. Jeżeli przesyłka nie dotrze do miejsca przeznaczenia w tym terminie, wszystkie zaangażowane właściwe organy muszą niezwłocznie zlokalizować taką przesyłkę.
(12) Wymianie handlowej między państwami członkowskimi podlega kilka nowych rodzajów towarów. Należy dokonać przeglądu dokumentu handlowego, aby odpowiednio uwzględnić te nowe towary.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik VIII do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(14) Na wysyłkę produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, o której mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, do innych państw członkowskich zezwala z wyprzedzeniem właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia po złożeniu wniosku przez dany podmiot. W załączniku XVI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono standardowy format zezwolenia na wysyłkę produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych do innego państwa członkowskiego. Format ten należy zmienić, aby uwzględnić informacje o objętym zezwoleniem przeznaczeniu produktów pochodnych i upoważnionych użytkownikach produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych. Zezwolenie na te produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne w jednym państwie członkowskim nie wyklucza odmowy udzielenia zezwolenia na taką wysyłkę przez właściwe organy w innych państwach członkowskich. Standardowy format zezwolenia powinien zostać wprowadzony w systemie TRACES i powinien być elektronicznie powiązany z dokumentem handlowym stosowanym w odniesieniu do objętych zezwoleniem przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych, aby zapobiec wygenerowaniu dokumentu handlowego bez uprzedniego zatwierdzenia wypełnionego formularza wniosku przez właściwy organ w miejscu przeznaczenia.
(15) Należy odpowiednio zmienić załącznik XVI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: