uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy venture capital 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5,
(1) Aby zapewnić skuteczną kontrolę nad konfliktami interesów w obszarze europejskich funduszy venture capital oraz zarządzanie tymi konfliktami, ważne jest określenie sytuacji, w których występuje prawdopodobieństwo konfliktu interesów.
(2) W kontekście kwalifikowalnych funduszy venture capital rodzaje konfliktów interesów różnią się w zależności od roli, interesów i zachęt dla zaangażowanych osób. Aby ułatwić identyfikację konfliktów interesów w tym kontekście, konieczne jest ustanowienie wykazu sytuacji, które mogą prowadzić do konfliktów interesów. Wykaz ten powinien być na tyle obszerny, aby obejmował wszelkie rodzaje konfliktów interesów, które mogą wystąpić w obszarze europejskich funduszy venture capital. W związku z tym rodzaje konfliktów interesów powinny uwzględniać sytuacje, w których istnieją szanse na zysk finansowy lub uniknięcie straty finansowej lub w których zapewniane są zachęty faworyzujące konkretne interesy ze szkodą dla interesów kwalifikowalnego funduszu venture capital lub dla jego inwestorów.
(3) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital powinni przyjąć procedury i środki zapewniające, aby osoby prowadzące tego rodzaju działalność gospodarczą podejmowały działania, kierując się najlepszym interesem kwalifikowalnych funduszy venture capital i ich inwestorów. Aby osiągnąć jednolity poziom ochrony inwestorów w Unii i umożliwić wspomnianym zarządzającym przyjmowanie i przestrzeganie spójnych i skutecznych praktyk w zakresie zapobiegania konfliktom interesów, monitorowania tych konfliktów i zarządzania nimi, należy określić minimalny zestaw działań, jakie należy podejmować w tym obszarze, i włączyć go do polityki przeciwdziałania konfliktom interesów w formie wykazu. Aby uniknąć zbędnych obciążeń administracyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony inwestorów, polityka przeciwdziałania konfliktom interesów powinna zostać przystosowana do charakteru, skali i stopnia złożoności działalności prowadzonej przez zarządzających.
(4) Procedury i środki przewidziane w polityce przeciwdziałania konfliktom interesów mogą okazać się niewystarczające do ochrony interesów kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów - w takim przypadku zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital powinni podjąć niezbędne dodatkowe działania w celu zapewnienia należytej ochrony tych interesów. Działania te powinny obejmować przekazanie stosownych informacji kadrze kierowniczej wyższego szczebla lub innemu właściwemu organowi wewnętrznemu kwalifikowalnego funduszu venture capital oraz podjęcie decyzji lub działań koniecznych w celu zapewnienia ochrony najlepszego interesu kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów.
(5) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital mogą pełnić czynną rolę w zarządzaniu spółkami, w które inwestują kwalifikowalne fundusze venture capital. Aby nie dopuścić do wystąpienia konfliktów interesów i zagwarantować, że wspomniani zarządzający będą korzystać z przysługujących im praw głosu w interesie kwalifikowalnego funduszu venture capital i jego inwestorów, należy ustanowić szczegółowe wymagania w zakresie sposobu korzystania z tych praw głosu. Aby zapewnić wystarczający poziom ochrony inwestorów, zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital powinni opracować odpowiednie i skuteczne strategie w tym zakresie i na żądanie przedstawiać streszczenia tych strategii oraz podsumowania działań podejmowanych przez siebie w tym obszarze.
(6) Aby zapewnić skuteczność ujawniania konfliktów interesów, przekazywane informacje powinny być regularnie aktualizowane. Biorąc pod uwagę ryzyka nieodłącznie związane z wykorzystywaniem strony internetowej w charakterze narzędzia ujawniania konfliktów interesów, należy ustanowić kryteria publikowania tego rodzaju informacji na stronie internetowej.
(7) Aby umożliwić zarządzającym kwalifikowalnymi funduszami venture capital dostosowanie się do nowych wymogów, datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć o sześć miesięcy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.134.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/820 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 w odniesieniu do konfliktów interesów w obszarze europejskich funduszy venture capital |
| Data aktu: | 04/02/2019 |
| Data ogłoszenia: | 22/05/2019 |
| Data wejścia w życie: | 11/12/2019, 11/06/2019 |