Rozporządzenie delegowane 2019/820 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 w odniesieniu do konfliktów interesów w obszarze europejskich funduszy venture capital

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/820
z dnia 4 lutego 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 w odniesieniu do konfliktów interesów w obszarze europejskich funduszy venture capital
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy venture capital 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić skuteczną kontrolę nad konfliktami interesów w obszarze europejskich funduszy venture capital oraz zarządzanie tymi konfliktami, ważne jest określenie sytuacji, w których występuje prawdopodobieństwo konfliktu interesów.

(2) W kontekście kwalifikowalnych funduszy venture capital rodzaje konfliktów interesów różnią się w zależności od roli, interesów i zachęt dla zaangażowanych osób. Aby ułatwić identyfikację konfliktów interesów w tym kontekście, konieczne jest ustanowienie wykazu sytuacji, które mogą prowadzić do konfliktów interesów. Wykaz ten powinien być na tyle obszerny, aby obejmował wszelkie rodzaje konfliktów interesów, które mogą wystąpić w obszarze europejskich funduszy venture capital. W związku z tym rodzaje konfliktów interesów powinny uwzględniać sytuacje, w których istnieją szanse na zysk finansowy lub uniknięcie straty finansowej lub w których zapewniane są zachęty faworyzujące konkretne interesy ze szkodą dla interesów kwalifikowalnego funduszu venture capital lub dla jego inwestorów.

(3) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital powinni przyjąć procedury i środki zapewniające, aby osoby prowadzące tego rodzaju działalność gospodarczą podejmowały działania, kierując się najlepszym interesem kwalifikowalnych funduszy venture capital i ich inwestorów. Aby osiągnąć jednolity poziom ochrony inwestorów w Unii i umożliwić wspomnianym zarządzającym przyjmowanie i przestrzeganie spójnych i skutecznych praktyk w zakresie zapobiegania konfliktom interesów, monitorowania tych konfliktów i zarządzania nimi, należy określić minimalny zestaw działań, jakie należy podejmować w tym obszarze, i włączyć go do polityki przeciwdziałania konfliktom interesów w formie wykazu. Aby uniknąć zbędnych obciążeń administracyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony inwestorów, polityka przeciwdziałania konfliktom interesów powinna zostać przystosowana do charakteru, skali i stopnia złożoności działalności prowadzonej przez zarządzających.

(4) Procedury i środki przewidziane w polityce przeciwdziałania konfliktom interesów mogą okazać się niewystarczające do ochrony interesów kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów - w takim przypadku zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital powinni podjąć niezbędne dodatkowe działania w celu zapewnienia należytej ochrony tych interesów. Działania te powinny obejmować przekazanie stosownych informacji kadrze kierowniczej wyższego szczebla lub innemu właściwemu organowi wewnętrznemu kwalifikowalnego funduszu venture capital oraz podjęcie decyzji lub działań koniecznych w celu zapewnienia ochrony najlepszego interesu kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów.

(5) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital mogą pełnić czynną rolę w zarządzaniu spółkami, w które inwestują kwalifikowalne fundusze venture capital. Aby nie dopuścić do wystąpienia konfliktów interesów i zagwarantować, że wspomniani zarządzający będą korzystać z przysługujących im praw głosu w interesie kwalifikowalnego funduszu venture capital i jego inwestorów, należy ustanowić szczegółowe wymagania w zakresie sposobu korzystania z tych praw głosu. Aby zapewnić wystarczający poziom ochrony inwestorów, zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital powinni opracować odpowiednie i skuteczne strategie w tym zakresie i na żądanie przedstawiać streszczenia tych strategii oraz podsumowania działań podejmowanych przez siebie w tym obszarze.

(6) Aby zapewnić skuteczność ujawniania konfliktów interesów, przekazywane informacje powinny być regularnie aktualizowane. Biorąc pod uwagę ryzyka nieodłącznie związane z wykorzystywaniem strony internetowej w charakterze narzędzia ujawniania konfliktów interesów, należy ustanowić kryteria publikowania tego rodzaju informacji na stronie internetowej.

(7) Aby umożliwić zarządzającym kwalifikowalnymi funduszami venture capital dostosowanie się do nowych wymogów, datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć o sześć miesięcy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rodzaje konfliktów interesów

Do celów art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 345/2013 konfliktami interesów są sytuacje, w których zarządzający kwalifikowalnym funduszem venture capital, osoba faktycznie prowadząca działalność tego zarządzającego, pracownik lub jakakolwiek inna osoba, która bezpośrednio lub pośrednio kontroluje lub podlega kontroli tego zarządzającego, innego kwalifikowalnego funduszu venture capital lub przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS), zarządzanego przez tego samego zarządzającego lub jego inwestora,

a)
może osiągnąć zysk finansowy lub uniknąć straty finansowej kosztem kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów;
b)
ma interes w określonym wyniku usługi lub działania wykonywanych na rzecz kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów, który to interes jest rozbieżny z interesem kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów;
c)
ma interes w określonym wyniku transakcji przeprowadzanej w imieniu kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów, który to interes jest rozbieżny z interesem kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów;
d)
ma powody natury finansowej lub innej do tego, by:
-
przedkładać interes inwestora, grupy inwestorów lub innego przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym UCITS, nad interes kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów,
-
przedkładać interes jednego inwestora kwalifikowalnego funduszu venture capital nad interes innego inwestora lub grupy inwestorów tego funduszu;
e)
wykonuje te same działania na rzecz kwalifikowalnego funduszu venture capital, innego przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym UCITS, lub inwestora;
f)
płaci lub otrzymuje opłatę lub prowizję albo przekazuje lub otrzymuje korzyści niepieniężne inne niż te wymienione w art. 24 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 231/2013 2 ;
g)
wpływa i ma osobisty interes w tym, aby wpływać na rozwój kwalifikowalnego przedsiębiorstwa portfelowego na niekorzyść kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów lub ze szkodą dla osiągnięcia celów kwalifikowalnego funduszu venture capital.
Artykuł  2

Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów

1. 
Zarządzający kwalifikowalnym funduszem venture capital ustanawia, wdraża i prowadzi sformułowaną na piśmie politykę przeciwdziałania konfliktom interesów, która jest dostosowana do wielkości i struktury organizacyjnej tego zarządzającego, biorąc pod uwagę charakter, skalę i złożoność jego działalności.
2. 
W polityce przeciwdziałania konfliktom interesów, o której mowa w ust. 1, zgodnie z art. 1 wskazuje się okoliczności, które mogą wywołać konflikt interesów, i wymienia się środki, które należy przyjąć, oraz procedury, których należy przestrzegać na bieżąco.
Artykuł  3

Procedury i środki w zakresie zapobiegania konfliktom interesów, zarządzania nimi i ich monitorowania

Wspomniane w art. 2 ust. 2 środki, które należy przyjąć, oraz procedury, których należy przestrzegać, obejmują co najmniej następujące działania:

a)
zakaz wymiany informacji między osobami lub podmiotami, o których mowa w art. 1, w przypadku gdy taka wymiana informacji mogłaby doprowadzić lub przyczynić się do wystąpienia konfliktu interesów;
b)
rozdzielenie nadzoru nad osobami lub podmiotami, o których mowa w art. 1, których interesy mogą pozostawać w konflikcie;
c)
usunięcie powiązań lub zależności między wynagrodzeniem osób lub podmiotów, o których mowa w art. 1 i które wykonują głównie jeden rodzaj działalności, a wynagrodzeniem osób lub podmiotów, które wykonują głównie inny rodzaj działalności, lub dochodami generowanymi przez takie osoby lub podmioty, gdy w związku z tymi rodzajami działalności może powstać konflikt interesów;
d)
uniemożliwienie osobom lub podmiotom, o których mowa w art. 1, wywierania niepożądanego wpływu na zarządzanie kwalifikowalnym funduszem venture capital;
e)
uniemożliwienie lub kontrola zaangażowania osób lub podmiotów, o których mowa w art. 1, w jakąkolwiek działalność, w wyniku której mogłoby dojść do konfliktu interesów.
Artykuł  4

Zarządzanie konsekwencjami konfliktów interesów

W przypadku gdy środki i procedury przewidziane w polityce przeciwdziałania konfliktom interesów zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 3 nie są wystarczające, aby z uzasadnioną pewnością zapewnić wyeliminowanie ryzyka naruszenia interesów kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów, zarządzający kwalifikowalnym funduszem venture capital podejmują następujące działania:

a)
niezwłocznie informują swoją kadrę kierowniczą wyższego szczebla lub inny właściwy organ wewnętrzny lub kadrę kierowniczą wyższego szczebla lub inny właściwy organ wewnętrzny kwalifikowalnego funduszu venture capital o ryzyku naruszenia interesów tego funduszu lub jego inwestorów;
b)
podejmują wszelkie decyzje lub działania mające na celu zapewnienie działania w najlepszym interesie kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów.
Artykuł  5

Strategie wykonywania praw głosu w celu zapobiegania konfliktom interesów

1. 
Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital formułują na piśmie odpowiednie i skuteczne strategie służące do ustalania, kiedy i w jaki sposób należy wykonywać prawa głosu z portfela kwalifikowalnego funduszu venture capital z korzyścią zarówno dla danego kwalifikowalnego funduszu venture capital, jak i jego inwestorów.
2. 
W strategiach, o których mowa w ust. 1, określa się środki, które należy przyjąć, oraz procedury, których należy przestrzegać, obejmujące co najmniej następujące działania:
a)
monitorowanie istotnych zdarzeń korporacyjnych;
b)
zapewnienie wykonywania praw głosu zgodnie z celami inwestycyjnymi i polityką inwestycyjną kwalifikowalnego funduszu venture capital;
c)
zapobieganie konfliktom interesów wynikającym z wykonywania tych praw głosu oraz zarządzanie tymi konfliktami.
3. 
Na wniosek inwestorów zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital przekazują im skrócony opis strategii, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe informacje na temat działań podjętych na podstawie tych strategii.
Artykuł  6

Ujawnianie konfliktów interesów

1. 
Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital udostępniają informacje, o których mowa w art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 345/2013, na trwałym nośniku, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. m) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 3 , oraz dokonują ich aktualizacji.
2. 
Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital mogą udostępniać informacje, o których mowa w ust. 1, za pośrednictwem strony internetowej, nie kierując ich osobiście do inwestora, pod warunkiem spełnienia wszystkich następujących warunków:
a)
inwestorzy zostali poinformowani o adresie strony internetowej oraz miejscu na tej stronie, w którym można znaleźć te informacje;
b)
inwestorzy wyrazili zgodę na udostępnienie tych informacji za pośrednictwem strony internetowej;
c)
informacje są stale dostępne na stronie internetowej przez okres, w jakim według uzasadnionych oczekiwań inwestorzy mogą potrzebować do nich dostępu.
Artykuł  7

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 11 grudnia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy venture capital (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 1).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 231/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do zwolnień, ogólnych warunków dotyczących prowadzenia działalności, depozytariuszy, dźwigni finansowej, przejrzystości i nadzoru (Dz.U. L 83 z 22.3.2013, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.134.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/820 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 w odniesieniu do konfliktów interesów w obszarze europejskich funduszy venture capital
Data aktu: 04/02/2019
Data ogłoszenia: 22/05/2019
Data wejścia w życie: 11/06/2019, 11/12/2019