Decyzja 2018/1442 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1442
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 20 lutego 2018 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 (05943/2018 - C8-0096/2018),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 209,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL 4 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0072/2018),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1443

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL "Podzespoły i Układy Elektroniczne w Służbie Wiodącej Pozycji Europy" za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0072/2018),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL "Podzespoły i Układy Elektroniczne w Służbie Wiodącej Pozycji Europy" (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") zostało ustanowione w dniu 7 czerwca 2014 r. na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej na potrzeby realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej ECSEL przez okres do dnia 31 grudnia 2024 r.;
B.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie zostało utworzone na mocy rozporządzenia (UE) nr 561/2014 w czerwcu 2014 r., aby zastąpić wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC i stanowić ich kontynuację;
C.
mając na uwadze, że członkami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, państwa członkowskie oraz, na zasadzie dobrowolności, państwa stowarzyszone z programem "Horyzont 2020" ("państwa uczestniczące"), a także stowarzyszenia zrzeszające podmioty prywatne ("członkowie prywatni") reprezentujące należące do nich przedsiębiorstwa oraz inne organizacje prowadzące aktywną działalność w dziedzinie podzespołów i układów elektronicznych w Unii; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno być otwarte na nowych członków;
D.
mając na uwadze, że wkłady finansowe na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia przewidziane na cały okres realizacji programu "Horyzont 2020" wynoszą 1 184 874 000 EUR ze strony Unii, 1 170 000 000 EUR ze strony państw uczestniczących oraz 1 657 500 000 EUR ze strony członków prywatnych;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2015

1.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania w celu dokonania oceny realizacji kontroli ex post przez krajowe organy finansujące (KOF) i uzyskało od KOF pisemne oświadczenia, że stosowanie procedur krajowych daje wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji;
2.
z satysfakcją odnotowuje, że kwestia dotycząca zróżnicowania metod i procedur stosowanych przez KOF nie dotyczy realizacji projektów w ramach programu "Horyzont 2020", ponieważ kontrole ex post są przeprowadzane albo przez Wspólne Przedsięwzięcie, albo przez Komisję; zauważa, że zgodnie z przepisami wspólnego planu kontroli ex post dla programu "Horyzont 2020" obecnie rozpoczęto już 17 kontroli ex post w zakresie transakcji związanych z działalnością Wspólnego Przedsięwzięcia;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu w sprawie sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2016 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż w sprawozdaniu finansowym Wspólne Przedsięwzięcie przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach swoją sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2016 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami swojego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
4.
odnotowuje, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na rok budżetowy 2016 przewidywał kwotę środków na zobowiązania w wysokości 169 300 000 EUR oraz kwotę środków na płatności w wysokości 245 000 000 EUR; odnotowuje, że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wynosiły odpowiednio 99 % i 91 %;
5.
odnotowuje, że maksymalny wkład Unii w działania Wspólnego Przedsięwzięcia w wysokości 1 185 000 000 jest wypłacany z budżetu programu "Horyzont 2020"; z pewnym niepokojem zauważa, że przynajmniej podobna kwota powinna wpłynąć od państw uczestniczących;
6.
odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego transakcje leżące u podstaw sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2016 są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
7.
podkreśla ze szczególnym zaniepokojeniem, że Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem na temat płatności Wspólnego Przedsięwzięcia związanych z projektami przejętymi od swoich poprzedników prawnych: wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC, a także zachęca Trybunał do ponownego rozważenia metodologii skutkującej ciągłym wydawaniem opinii z zastrzeżeniami wynikającymi z tego powtarzającego się problemu, którego nie da się usunąć do momentu zakończenia projektów w ramach siódmego programu ramowego; zwraca uwagę, że płatności, których Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL dokonało w ramach tych projektów w 2016 r. na podstawie poświadczeń kosztów wydanych przez KOF państw uczestniczących, wyniosły 118 000 000 EUR, co stanowi 54 % łącznych płatności operacyjnych dokonanych przez Wspólne Przedsięwzięcie w 2016 r.; zauważa, że KOF sporządziły "poświadczenia wiarygodności" dotyczące wydatków w 2016 r., otrzymanych od Wspólnego Przedsięwzięcia w dniu 22 stycznia 2018 r., które pokrywają 98 % opłat z tytułu uczestnictwa ze strony uczestniczących państw w odniesieniu do wydatków w ramach siódmego programu ramowego dla 2016 r.;
8.
zwraca uwagę, że do czasu zakończenia działalności przez wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC w czerwcu 2014 r. przedsiębiorstwa te zaciągnęły zobowiązania na kwotę 623 000 000 EUR (odpowiednio 181 000 000 EUR i 442 000 000 EUR) na działania operacyjne, które miały być sfinansowane w ramach siódmego programu ramowego; ponadto zwraca uwagę, że na koniec 2016 r. związane z nimi płatności ujęte w sprawozdaniu finansowym Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosły 411 000 000 EUR (odpowiednio 132 000 000 EUR i 279 000 000 EUR); wyraża nadzieję, że zarejestrowane płatności z tytułu zobowiązań pozostających do spłaty nadal będą pokrywane przez wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC;
9.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło, do końca 2016 r., z kwoty 1 185 000 000 EUR środków z programu "Horyzont 2020" przydzielonych Wspólnemu Przedsięwzięciu, zobowiązania na kwotę 415 000 000 EUR i dokonało płatności na kwotę 156 000 000 EUR (13 % przydzielonych środków) na potrzeby wdrożenia pierwszej serii projektów;
10.
zwraca uwagę, że od 28 państw uczestniczących wymaga się wniesienia wkładów finansowych w wysokości co najmniej 1 170 000 000 EUR na pokrycie działań operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia; zwraca uwagę, że na koniec 2016 r. państwa uczestniczące, które wzięły udział w zaproszeniach do składania wniosków w 2014, 2015 i 2016 r. - odpowiednio 19, 21 i 24 państwa - zaciągnęły zobowiązania na kwotę 371 000 000 EUR i dokonały płatności w wysokości 56 800 000 EUR (co stanowi 4,9 % łącznej kwoty wymaganych wkładów); odnotowuje, że niezależnie od wczesnego etapu realizacji projektów w ramach programu "Horyzont 2020" wyraźnie niski poziom wkładów państw uczestniczących związany jest z faktem, że niektóre państwa uczestniczące uznają koszty i ujmują je w sprawozdaniach dopiero po ukończeniu wspieranych przez nie projektów; zdaje sobie sprawę z wiążących się z tym trudności dla Wspólnego Przedsięwzięcia; zwraca się do państw uczestniczących o znalezienie sposobu na ujmowanie wsparcia dla projektów na wcześniejszym etapie cyklu finansowania;
11.
zwraca uwagę, że według oceny Wspólnego Przedsięwzięcia na koniec 2016 r. w ramach kwoty 1 657 500 000 EUR wkładów członków z branży, które miały zostać wniesione na rzecz działań Wspólnego Przedsięwzięcia, członkowie wnieśli wkłady niepieniężne o wartości 202 000 000 EUR w porównaniu z wkładem pieniężnym UE o wartości 264 000 000 EUR;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

12.
wyraża zaniepokojenie, że w 2012 r. Wspólne Przedsięwzięcie zostało poinformowane o postępowaniu upadłościowym prowadzonym wobec dwóch beneficjentów, lecz do 2016 r., czyli przez cztery kolejne lata, nie próbowało ono odzyskać płatności zaliczkowych dokonanych na ich rzecz; zwraca uwagę, że do tego czasu postępowanie zostało zakończone, a Wspólne Przedsięwzięcie musiało zrzec się nierozliczonych płatności zaliczkowych w kwocie 230 000 EUR; odnotowuje, że bankructwo dwóch beneficjentów jest pozostałością po wspólnym przedsiębiorstwie ENIAC i nastąpiło jeszcze przed włączeniem go do Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa jednak, że środki finansowe zostały utracone oraz że w celu zapewnienia prawidłowej księgowości należy uwzględnić ten błąd;
13.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie przyjęło zasady dotyczące zapobiegania konfliktom interesów oraz zarządzania nimi w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z jego strukturą zarządzania; zwraca zarazem uwagę, że w 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie nie stosowało konsekwentnie tych zasad; zauważa, że wewnętrznym rejestrem deklaracji o konfliktach interesów nie zarządzano zgodnie z wewnętrznymi wytycznymi i że nie był on regularnie aktualizowany; odnotowuje fakt, że w protokole posiedzenia zarządu zapisane są wszystkie przypadki konfliktu interesów zgłoszone przez delegata: są to bazowe dokumenty wykorzystywane do wpisów w rejestrze;

Audyt wewnętrzny

14.
odnotowuje, że w 2016 r. służby audytu wewnętrznego przeprowadziły ważną ocenę ryzyka procesu udzielania przez Wspólne Przedsięwzięcie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020" oraz że w związku z tym wydano pięć zaleceń;

Zarządzanie zasobami ludzkimi

15.
odnotowuje, że na dzień 31 grudnia 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 29 pracowników; zauważa, że w ciągu 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie obsadziło dwa stanowiska (w dziedzinie kontroli wewnętrznej i komunikacji zewnętrznej) oraz ogłosiło nabór na jedno wolne stanowisko w obszarze technologii informacyjno-komunikacyjnych;
16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że z myślą o dostosowaniu struktury organizacji do priorytetów i potrzeb w zakresie wiedzy fachowej schemat organizacyjny Wspólnego Przedsięwzięcia został uaktualniony w dniu 4 stycznia 2016 r.;

Komunikacja

17.
uważa, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno przekazywać obywatelom Unii, za pośrednictwem instytucji unijnych, informacje na temat znaczących badań, które prowadzi, oraz istotnej współpracy, którą podejmuje; jest zdania, że należy podkreślać rzeczywiste postępy osiągnięte w wyniku tej pracy, które stanowią ważny element jego mandatu, a także fakt, iż współpracuje z innymi wspólnymi przedsięwzięciami w zakresie uświadamiania opinii publicznej korzyści płynących z ich pracy;
18.
wzywa Komisję, aby zapewniła bezpośrednie zaangażowanie Wspólnego Przedsięwzięcia w proces przeglądu śródokresowego programu "Horyzont 2020" w zakresie dalszych uproszczeń i harmonizacji wspólnych przedsięwzięć.
1 Dz.U. C 426 z 12.12.2017, s. 23.
2 Zob. przypis 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152.
5 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024