Decyzja 2018/1331 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VII - Komitet Regionów

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1331
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2016 (COM(2017) 365 - C8-0253/2017) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/20021 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i ,,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0117/2018),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Komitetu Regionów absolutorium z wykonania budżetu Komitetu Regionów za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Komitetowi Regionów, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1332

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja VII - Komitet Regionów,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0117/2018),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania demokratycznej legitymacji instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem przyjmuje stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych, iż w ujęciu całościowym w płatnościach za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2016 r. nie wystąpiły istotne błędy w zakresie wydatków administracyjnych i innych wydatków instytucji i organów;
2.
zauważa, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2016 Trybunał stwierdził, iż w odniesieniu do Komitetu Regionów (zwanego dalej "Komitetem") nie odnotowano żadnych poważnych uchybień w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień;
3.
zauważa, że zgodnie z obecną procedurą udzielania absolutorium Komitet przekazuje Trybunałowi roczne sprawozdania z działalności w czerwcu, w październiku Trybunał przedkłada swoje sprawozdanie Parlamentowi, który głosuje nad udzieleniem absolutorium na posiedzeniu plenarnym w maju; zauważa, że o ile absolutorium nie jest odroczone, między zamknięciem rocznego sprawozdania finansowego a zakończeniem procedury udzielania absolutorium mija co najmniej 17 miesięcy; zauważa, że harmonogram audytów w sektorze prywatnym jest o wiele krótszy; podkreśla, że należy usprawnić i przyspieszyć procedurę udzielania absolutorium; zwraca się do Komitetu i Trybunału o stosowanie najlepszych praktyk sektora prywatnego; w związku z tym proponuje, by wyznaczyć termin składania rocznych sprawozdań z działalności do dnia 31 marca roku następującego po danym roku budżetowym, a termin przedłożenia sprawozdania przez Trybunał - do dnia 1 lipca; proponuje również dokonanie przeglądu harmonogramu procedury udzielania absolutorium, jak określono w art. 5 załącznika IV do Regulaminu Parlamentu, by głosowanie w sprawie absolutorium mogło się odbywać podczas sesji plenarnej w listopadzie, co pozwoliłoby zakończyć procedurę udzielania absolutorium w ciągu roku następującego po danym roku budżetowym;
4.
z zadowoleniem przyjmuje ogólnie ostrożne i należyte zarządzanie finansami Komitetu w okresie budżetowym 2016; wyraża poparcie dla udanej zmiany paradygmatu na budżetowanie oparte na wynikach w planowaniu budżetu Komisji, wprowadzone przez wiceprzewodniczącą Kristalinę Georgievę we wrześniu 2015 r. w ramach inicjatywy "Budżet UE ukierunkowany na wyniki"; zachęca Komitet do zastosowania tej metody do własnej procedury planowania budżetu;
5.
zauważa, że w 2016 r. zatwierdzony budżet Komitetu wyniósł 90 500 000 EUR (88 900 000 EUR w 2015 r.), z czego 89 400 000 EUR stanowiły środki na zobowiązania, w przypadku których wskaźnik wykorzystania wyniósł 98,7 %; z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie wskaźnika wykorzystania w 2016 r.;
6.
podkreśla, że budżet Komitetu, mimo prowadzonej przez Komitet działalności politycznej, jest traktowany jako czysto administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki na pracowników instytucji i dotyczące budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących; podkreśla, jak ważne jest, by Komitet w swojej codziennej działalności stosował się do zasad budżetowych opartych na wydajności; zwraca się do Komitetu o regularne informowanie Parlamentu o postępach w tej kwestii;
7.
podkreśla wagę pogłębienia współpracy z Parlamentem w oparciu o porozumienie o współpracy zawarte między Komitetem i Parlamentem i apeluje o przekazywanie mu informacji na temat postępów osiągniętych w tym zakresie; wzywa Komitet, aby jego strategia służyła zacieśnianiu więzi przede wszystkim z Parlamentem, ale także z innymi instytucjami unijnymi w celu zwiększenia zaangażowania regionów w unijny proces legislacyjny;
8.
jest zdania, że wspólna ocena oszczędności budżetowych wynikających ze współpracy między Komitetem i Parlamentem leży w interesie obu instytucji oraz w interesie obywateli Unii; sugeruje, aby Komitet i Parlament rozważyły podjęcie takiego działania w ramach dopełnienia bieżącego strategicznego dialogu politycznego;
9.
z zadowoleniem przyjmuje umowę o współpracy administracyjnej zawartą pomiędzy Komitetem Regionów a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, która weszła w życie w 2016 r. i umożliwia funkcjonowanie wspólnych dyrekcji tłumaczeń i logistyki; ufa, że umowa ta zaowocuje współpracą także w innych obszarach; występuje z wnioskiem o opracowanie szczegółowego planu i opisu działań Komitetu w tych obszarach; wierzy, że umowa ta zagwarantuje bardziej wydajne funkcjonowanie obu komitetów i przyczyni się do uzyskania większych oszczędności;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że cele wyznaczone przez Komitet w 2016 r., dotyczące zwiększenia zaangażowania Parlamentu i Rady w działania związane z opiniami Komitetu udało się zrealizować, a w niektórych przypadkach nawet przekroczyć; zachęca Komitet i Parlament, aby dążyły do poprawy współpracy w zakresie wspólnych postępowań poprzez wzajemne zapraszanie sprawozdawców do przedstawiania opinii w komisji właściwej dla danej dziedziny lub w Komitecie na wczesnym etapie;
11.
z zadowoleniem przyjmuje ponowne otwarcie bezpośredniego przejścia pomiędzy budynkami RMD i REM po podjęciu przez władze belgijskie decyzji o obniżeniu poziomu zagrożenia dla instytucji europejskich; uważa, że ułatwi to komunikację i współpracę między Komitetem i Parlamentem; zwraca się do obydwu instytucji o poinformowanie posłów, członków i pracowników o ponownym otwarciu tego przejścia;
12.
wzywa Komitet, aby dążył do uzyskania ogólnego poziomu realizacji płatności rzędu co najmniej 90 %;
13.
odnotowuje uwzględnienie w rocznym sprawozdaniu z działalności danych dotyczących delegacji, w których udział brali członkowie Komitetu; z zadowoleniem przyjmuje listę wydarzeń, w których uczestniczyli jego członkowie w 2016 r., przedłożoną Komisji Kontroli Budżetowej PE w załączniku do odpowiedzi na pisemny kwestionariusz do absolutorium za 2016 r., i zwraca się do Komitetu o dostarczenie takiego wykazu za 2017 r. w formie załącznika do rocznego sprawozdania z działalności za rok 2017;
14.
zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2016 r. Komitet określił jako cel uwagi i badania w 15 postępowaniach, a wynikiem było 12; zachęca Komitet do kontynuowania działań w celu osiągnięcia wyznaczonych celów i zwraca się do niego o przedstawienie szczegółowych wyników w tym zakresie w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2017 r.;
15.
zauważa brak postępu w zakresie stale niedostatecznej liczby kobiet zajmujących stanowiska zarządcze średniego i wyższego szczebla; wyraża ubolewanie z powodu spadku liczby kobiet na stanowiskach zarządczych z 37 % w 2015 r. do 33 % w 2016 r. z powodu mianowania pięciu urzędników, z których tylko jedna jest kobietą; wyraża zadowolenie z przyjęcia nowej pięcioletniej strategii równych szans przewidującej podjęcie działań na rzecz bardziej wyrównanego przedstawicielstwa płci, szczególnie na stanowiskach zarządczych; zachęca Komitet do poprawy rezultatów w tym zakresie;
16.
z zadowoleniem przyjmuje niewielkie zmniejszenie liczby dni zwolnień chorobowych w Komitecie; podkreśla wagę podjęcia działań na rzecz poprawy dobrostanu w pracy, ale także należytego weryfikowania nieobecności;
17.
zauważa, że strategia komunikacyjna Komitetu zmierza w kierunku zbliżenia Europy do jej obywateli przez działania podejmowane w wielu państwach członkowskich i ankiety dostępne online; wspiera organizowanie forów dialogu obywatelskiego i zwraca się o stałe usprawnianie tych inicjatyw w celu uzyskania odpowiedniego zaangażowania ze strony obywateli Unii przy jednoczesnym unikaniu pokrywania się działań z innymi instytucjami unijnymi; zachęca Komitet do umieszczenia szczegółowych rezultatów działań podejmowanych w tym zakresie w rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2017;
18.
zauważa, że nie udało się osiągnąć celu pozyskania 10 % więcej abonentów elektronicznego biuletynu informacyjnego Komitetu ani celu uzyskania 5 % więcej zapisów na internetowy kurs Komitetu dla władz regionalnych i lokalnych (MOOC), w którym udział wzięło 49 % mniej uczestników niż w 2015 r.; z zaniepokojeniem odnotowuje 30-procentowy spadek liczby grup odwiedzających, na który wpłynęły prawdopodobnie ataki terrorystyczne z 2016 roku;
19.
zauważa z niepokojem, że cel dotyczący wyników pracy tłumaczeniowej nie został osiągnięty i że w związku z tym potrzebne są dalsze działania racjonalizacyjne; zwraca się do Komitetu o dołączenie szczegółowych informacji dotyczących działań podejmowanych w tym zakresie w rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2017; odnotowuje wzrost współczynnika eksternalizacji tłumaczeń pisemnych i podkreśla potrzebę oceny możliwości dalszej współpracy międzyinstytucjonalnej w zakresie tłumaczeń;
20.
zauważa, że w 2016 r. wszczęto jedno postępowanie w odniesieniu do informowania o nieprawidłowościach, które zostało przekazane do Europejskiego Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF); zwraca się do Komitetu o informowanie organu udzielającego absolutorium o wyniku i ewentualnych postępowaniach prawnych w tej konkretnej sprawie oraz we wszelkich innych sprawach, które mogą się pojawić;
21.
odnotowuje wydane w listopadzie 2014 r. przez Sąd do spraw Służby Publicznej postanowienie w sprawie byłego audytora wewnętrznego Komitetu; przyjmuje do wiadomości, że Sąd do spraw Służby Publicznej orzekł, że Komitet musi wypłacić odszkodowanie byłemu audytorowi wewnętrznemu, ale w dalszym postępowaniu oddalił stawiane przez niego zarzuty; zauważa, że Komitet niezwłocznie zastosował się do postanowienia Sądu do spraw Służby Publicznej i wypłacił odszkodowanie; zauważa, że art. 22b regulaminu pracowniczego urzędników stanowi, że sygnalista działający w dobrej wierze "nie ponosi żadnych negatywnych skutków" zgłoszenia nieprawidłowości; przypomina, że Parlament potwierdził tę niezmienną zasadę ochrony sygnalistów, gdy postulował, aby audytor wewnętrzny Komitetu "nie ponosił żadnych negatywnych skutków" zgłoszenia nieprawidłowości; przypomina, że w styczniu 2004 r. 6  Parlament potwierdził, że audytor wewnętrzny jest sygnalistą działającym w dobrej wierze; zwraca uwagę, że były audytor wewnętrzny wniósł kolejną sprawę przeciwko Komitetowi w listopadzie 2015 r.; odnotowuje, że przesłuchanie odbyło się w grudniu 2017 r., a orzeczenie Sądu spodziewane jest latem 2018 r.; zauważa, że Komitet nie ma wpływu ani na powoda, który wniósł nową sprawę, ani na harmonogram prac Sądu; wzywa Sąd do oficjalnego uznania statusu audytora wewnętrznego jako działającego w dobrej wierze sygnalisty oraz do dopilnowania, by nie poniósł on żadnych negatywnych skutków zgłoszenia nieprawidłowości;
22.
wyraża potrzebę powołania niezależnego organu referencyjnego ds. ujawniania i doradztwa, dysponującego odpowiednimi zasobami budżetowymi, aby pomóc sygnalistom wykorzystywać odpowiednie kanały ujawniania informacji o możliwych nieprawidłowościach naruszających interesy finansowe Unii, przy jednoczesnym zachowaniu poufności oraz oferowaniu koniecznego wsparcia i porady;
23.
z uznaniem przyjmuje zaangażowanie Komitetu w system EMAS i jego wyniki w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego, w tym zmniejszenie zużycia gazu, wody, energii elektrycznej, papieru i środków czystości, a także wytwarzania odpadów; zachęca Komitet do dalszej poprawy rezultatów w tej dziedzinie;
24.
zauważa, że po kontroli ex post przeprowadzonej w 2016 r. Komitet otrzymuje powtarzające się zalecenie dotyczące aktualizacji lub stworzenia procedur pisemnych; wzywa Komitet do pilnej realizacji tego zalecenia;
25.
zauważa, że średni czas zapłaty wierzycielom Komitetu wzrósł z 20 dni w 2015 r. do 26 dni w 2016 r.; wzywa Komitet w trybie pilnym do skrócenia średniego czasu płatności wierzycielom zważywszy, że płatności należy dokonywać w terminie 30 dni; wzywa Komitet do złożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z działań podjętych w celu odwrócenia tego negatywnego trendu oraz do przedstawienia wyników osiągniętych w tym zakresie;
26.
wyraża ubolewanie z powodu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej; zauważa, że w chwili obecnej nie można przewidzieć finansowych, administracyjnych, ludzkich ani innych konsekwencji tego wystąpienia, oraz zwraca się do Komitetu i Trybunału o przeprowadzenie ocen skutków i poinformowanie Parlamentu o ich wynikach do końca 2018 r.
1 Dz.U. L 48 z 24.2.2016.
2 Dz.U. C 323 z 28.9.2017, s. 1.
3 Dz.U. C 322 z 28.9.2017, s. 1.
4 Dz.U. C 322 z 28.9.2017, s. 10.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Zob. rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz.U. L 57 z 25.2.2004, s. 8).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024