uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie wykonywania niektórych praw akcjonariuszy spółek notowanych na rynku regulowanym 1 , w szczególności jej art. 3a ust. 8, 3b ust. 6 i 3c ust. 3,
(1) Dyrektywa 2007/36/WE uprawnia spółki giełdowe do identyfikowania swoich akcjonariuszy i wymaga od pośredników współpracy w tym procesie. Dyrektywa ta ma również na celu poprawę komunikacji między spółkami giełdowymi a ich akcjonariuszami, w szczególności poprawę przekazywania informacji w ramach łańcucha pośredników, i wymaga od pośredników ułatwienia wykonywania praw akcjonariuszy. Prawa te obejmują prawo do udziału w walnym zgromadzeniu i głosowania na nim oraz prawa finansowe, takie jak prawo do udziału w podziale zysku lub do uczestniczenia w innych zdarzeniach korporacyjnych inicjowanych przez emitenta lub osobę trzecią.
(2) Niniejsze rozporządzenie ma na celu zapobiec rozbieżnościom we wdrażaniu przepisów dyrektywy 2007/36/WE mogącym doprowadzić do przyjęcia niezgodnych norm krajowych, a tym samym zwiększyć ryzyko i koszty operacji transgranicznych i zagrozić ich skuteczności i wydajności, czego skutkiem może być dodatkowe obciążenie pośredników. Stosowanie wspólnych formatów danych i struktur komunikatów podczas przekazywania informacji powinno umożliwić skuteczne i rzetelne przetwarzanie oraz interoperacyjność pośredników, emitenta i jego akcjonariuszy, zapewniając w ten sposób sprawne funkcjonowanie unijnych rynków kapitałowych w odniesieniu do akcji.
(3) Zgodnie z zakresem uprawnień i zasadami proporcjonalności niniejsze rozporządzenie przewiduje jedynie minimalne wymogi. Pośredników i innych uczestników rynku zachęca się do dalszego samodzielnego regulowania tych formatów w zależności od potrzeb różnych rynków. Mogą oni również dążyć do dalszej standaryzacji komunikatów, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, oraz wszelkich innych rodzajów komunikatów niezbędnych do ułatwienia wykonywania praw akcjonariuszy, a także do przyjmowania nowych technologii, które mogłyby zwiększyć przejrzystość i zaufanie.
(4) W celu ułatwienia wykonywania praw akcjonariuszy i zwiększenia efektywności tego procesu, szczególnie w wymiarze transgranicznym, należy zachęcać do stosowania nowoczesnych technologii w komunikacji między emitentami i udziałowcami oraz przez pośredników, w tym innych dostawców usług wykorzystywanych do tych procesów. Wszelka komunikacja między pośrednikami powinna w miarę możliwości odbywać się przy użyciu znormalizowanych i nadających się do przetwarzania automatycznego formatów, które są interoperacyjne między operatorami i które umożliwiają przetwarzanie bezpośrednie. Pośrednicy powinni jednak udostępniać akcjonariuszom, którzy nie są pośrednikami, informacje i sposoby reagowania z użyciem powszechnie dostępnych metod, które umożliwiają przetwarzanie bezpośrednie przez pośredników.
(5) Należy ustanowić minimalne wymogi w odniesieniu do wniosku o ujawnienie informacji dotyczących akcjonariuszy oraz w odniesieniu do przekazywanej odpowiedzi, aby zapewnić jednolite, automatyczne i sprawne stosowanie prawa emitenta do posiadania informacji na temat swoich akcjonariuszy.
(6) Bez uszczerbku dla zwołania walnego zgromadzenia, w celu zapewnienia przetwarzania bezpośredniego konieczne jest określenie minimalnych wymogów dotyczących rodzaju i formatu informacji w standardowym zawiadomieniu o zgromadzeniu, które w razie potrzeby ma być przekazane akcjonariuszom z wykorzystaniem łańcucha pośredników. Celem niniejszego rozporządzenia jest również ułatwienie przekazywania emitentowi przez akcjonariuszy instrukcji dotyczących głosowania elektronicznego.
(7) Niniejsze rozporządzenie obejmuje różne modele posiadania akcji istniejące w państwach członkowskich, nie faworyzując żadnego z nich.
(8) Prawo kraju, w którym mieści się statutowa siedziba emitenta, określa, z jakich konkretnych zobowiązań muszą się wywiązać pośrednicy, aby ułatwić akcjonariuszom korzystanie z ich praw. Obejmują one, w stosownych przypadkach, obowiązek potwierdzenia uprawnienia akcjonariusza do udziału w walnym zgromadzeniu oraz obowiązek przekazania emitentowi zawiadomienia o udziale. W tym celu należy określić minimalne rodzaje informacji, jakie mają być zawarte w takim zawiadomieniu o udziale.
(9) Nadal konieczne jest ujednolicenie potwierdzenia uprawnienia do udziału w walnym zgromadzeniu, gdyż emitent może nie posiadać dokładnych informacji dotyczących pozycji uprawnionych lub mógł ich nie otrzymać w skuteczny sposób, w szczególności ze względu na komunikację transgraniczną. Potwierdzenia uprawnienia są przekazywane w różny sposób, np. drogą elektroniczną przez łańcuch pośredników lub bezpośrednio przez ostatniego pośrednika emitentowi, lub przez ostatniego pośrednika w formacie papierowym lub elektronicznym akcjonariuszowi lub klientowi, w zależności od modelu posiadania papierów wartościowych na danym rynku. Niniejsze rozporządzenie określa minimalne rodzaje informacji, jakie mają być zawarte w potwierdzeniach uprawnienia do udziału w walnym zgromadzeniu lub potwierdzeniach otrzymania głosów oraz zarejestrowania i policzenia głosów.
(10) Szybkie przetwarzanie przekazywanych informacji w ramach łańcucha pośredników, zwłaszcza gdy składa się on z depozytariuszy lub innych podmiotów na wielu poziomach, oraz w przypadku wykorzystywania rachunków klienta grupowego, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, aby informacje docierały do akcjonariuszy transgranicznych i aby umożliwić im reakcję w rozsądnych ramach czasowych i w terminach określonych dla zdarzeń korporacyjnych przez emitentów i pośredników. W celu ochrony i wyważenia uzasadnionych interesów akcjonariuszy oraz emitentów i pośredników istotne jest określenie terminów, których należy przestrzegać przy przekazywaniu informacji o zdarzeniach korporacyjnych i działaniach akcjonariuszy.
(11) Ponieważ dobrowolne normy rynkowe dotyczące obsługi operacji korporacyjnych, w tym zdarzeń korporacyjnych o charakterze finansowym, takich jak podział zysku i reorganizacje przedsiębiorstwa mające wpływ na akcje bazowe, są w większości stosowane, niniejsze rozporządzenie ustanawia jedynie kluczowe elementy i zasady, których należy przestrzegać w ramach tych procesów.
(12) Istotne jest, aby generowane były wiarygodne dane, a przekazywanie danych poufnych odbywało się w sposób bezpieczny. Pośrednicy, emitenci i usługodawcy emitentów powinni posiadać odpowiednie procedury zapewniające w szczególności integralność i bezpieczeństwo tych procesów, które obejmują dane osobowe do celów określonych w dyrektywie 2007/36/WE.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.223.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1212 ustanawiające minimalne wymogi w celu wykonania przepisów dyrektywy 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do identyfikacji akcjonariuszy, przekazywania informacji i ułatwiania wykonywania praw akcjonariuszy |
| Data aktu: | 03/09/2018 |
| Data ogłoszenia: | 04/09/2018 |
| Data wejścia w życie: | 03/09/2020, 24/09/2018 |