(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 2 lipca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (i),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 ustanowiono ogólne zasady dotyczące żywności, a w szczególności bezpieczeństwa żywności, na poziomie unijnym i krajowym. W rozporządzeniu tym przewidziano wprowadzenie środków nadzwyczajnych, które mają być zastosowane przez Komisję, w przypadku gdy istnieją dowody na to, że żywność przywożona z państwa trzeciego może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/88/UE 2 zakazano przywozu z Bangladeszu do Unii środków spożywczych zawierających liście pieprzu betelowego, pierwotnie na ograniczony okres stosowania do dnia 31 lipca 2014 r. Decyzja ta została przyjęta w następstwie dużej liczby zgłoszeń skierowanych do systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) ze względu na obecność wielu szczepów salmonelli, w tym Salmonella Typhimurium, stwierdzoną w środkach spożywczych zawierających liście pieprzu betelowego ("pieprzu żuwnego", powszechnie znanego jako "betel") lub składających się z nich, pochodzących z Bangladeszu.
(3) Zważywszy, że Bangladesz nie był w stanie zagwarantować bezpieczeństwa przywozu liści pieprzu betelowego do Unii, decyzjami wykonawczymi Komisji 2014/510/UE 3 , (UE) 2015/1028 4 oraz (UE) 2016/884 5 przedłużono okres stosowania tymczasowego zawieszenia przywozu tych produktów odpowiednio do dnia 30 czerwca 2015 r., 30 czerwca 2016 r. i 30 czerwca 2018 r.
(4) Plan działania przedstawiony przez Bangladesz w styczniu 2018 r. jest niekompletny i nie ma gwarancji jego skutecznego stosowania i egzekwowania. Z przekazanych przez to państwo informacji nie wynika, by produkcja liści pieprzu betelowego była zgodna z rozporządzeniem (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 i by państwo to było w stanie dostarczyć wiarygodne wyniki analizy z akredytowanych laboratoriów. Władze Bangladeszu zasygnalizowały również, że do odkażania liści pieprzu betelowego stosuje się chemiczne środki odkażające, w odniesieniu do których brak jakichkolwiek dowodów dotyczących bezpieczeństwa i toksyczności. Ponadto, pomimo przyjęcia przez sam Bangladesz w maju 2013 r. zakazu wywozu liści pieprzu betelowego i stałego jego stosowania, od czasu przyjęcia tego zakazu do systemu RASFF wpłynęło aż 29 zgłoszeń. W związku z tym nie można uznać, że gwarancje udzielone przez Bangladesz są wystarczające do rozwiązania kwestii poważnych zagrożeń dla zdrowia ludzi. Środki nadzwyczajne ustanowione decyzją wykonawczą 2014/88/UE powinny zatem pozostać w mocy.
(5) Okres stosowania decyzji wykonawczej 2014/88/UE należy zatem ponownie przedłużyć.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vytenis ANDRIUKAITIS | |
Członek Komisji |
Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.165.40 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/935 zmieniająca decyzję wykonawczą 2014/88/UE tymczasowo zawieszającą przywóz z Bangladeszu środków spożywczych zawierających liście pieprzu betelowego lub składających się z nich ("pieprz żuwny") w odniesieniu do okresu jej stosowania |
Data aktu: | 28/06/2018 |
Data ogłoszenia: | 02/07/2018 |
Data wejścia w życie: | 02/07/2018 |