uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 51 ust. 6 akapit trzeci,
(1) Zbywalne papiery wartościowe powinny być uznawane za swobodnie zbywalne wyłącznie w przypadku, gdy przed ich dopuszczeniem do obrotu nie istnieją żadne ograniczenia uniemożliwiające zbycie tych papierów wartościowych w sposób, który zakłócałby tworzenie rzetelnego, prawidłowego i skutecznego rynku.
(2) Na potrzeby dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym zbywalnego papieru wartościowego, o którym mowa w dyrektywie 2014/65/UE, w przypadku papieru wartościowego w rozumieniu dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , konieczne jest podawanie do wiadomości publicznej wystarczających informacji, tak aby zapewnić możliwość wyceny danego instrumentu finansowego do celów obrotu tym instrumentem w sposób rzetelny, prawidłowy i skuteczny. Ponadto w przypadku akcji odpowiednia ich liczba powinna zostać udostępniona do celów dystrybucji publicznej, a w przypadku sekurytyzowanych instrumentów pochodnych należy ustanowić odpowiednie mechanizmy rozliczania i dostawy.
(3) Zbywalne papiery wartościowe, które spełniają wymogi dopuszczenia ich do publicznego obrotu zgodnie z dyrektywą 2001/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , powinny zostać uznane za swobodnie zbywalne i mogące być przedmiotem obrotu w sposób rzetelny, prawidłowy i skuteczny.
(4) Dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym jednostek uczestnictwa wyemitowanych przez przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe lub alternatywne fundusze inwestycyjne nie powinno umożliwiać obchodzenia odpowiednich przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 4 lub dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 5 . Dlatego też operator rynku regulowanego musi zweryfikować, czy jednostki uczestnictwa, które dopuszcza do obrotu, pochodzą od przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania spełniającego wymogi przewidziane w odpowiednim prawodawstwie sektorowym. W przypadku funduszy inwestycyjnych typu ETF operator rynku regulowanego musi zapewnić ustanowienie i stałe utrzymywanie odpowiednich mechanizmów umorzenia dla inwestorów.
(5) Przy podejmowaniu decyzji o dopuszczeniu do obrotu na rynku regulowanym instrumentów pochodnych, o których mowa w sekcji C pkt 4-10 w załączniku I do dyrektywy 2014/65/UE, należy wziąć pod uwagę, czy dostępne informacje są wystarczające do wyceny instrumentu pochodnego oraz instrumentu bazowego, a w przypadku kontraktów rozliczanych fizycznie - istnienie odpowiednich procedur w zakresie rozliczania i dostawy.
(6) W dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 ustanowiono określone warunki mające zastosowanie do uprawnień do emisji służące zapewnieniu możliwości swobodnego zbywania tych uprawnień i prowadzenia nimi obrotu w sposób rzetelny, prawidłowy i skuteczny. Dlatego też wszelkie uprawnienia do emisji w rozumieniu sekcji C pkt 11 w załączniku I do dyrektywy 2014/65/UE uznane za spełniające wymogi dyrektywy 2003/87/WE powinny kwalifikować się do dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym, co oznacza, że w niniejszym rozporządzeniu nie należy ustanawiać żadnych dalszych wymogów w tym zakresie.
(7) Rozwiązania ustanawiane przez rynki regulowane w związku z weryfikowaniem wypełniania przez emitentów obowiązków wynikających z prawa Unii oraz w związku z ułatwianiem dostępu do informacji podanych do wiadomości publicznej zgodnie z prawem Unii powinny obejmować obowiązki przewidziane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 7 , dyrektywie 2003/71/WE i dyrektywie 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 , ponieważ wspomniane akty ustawodawcze zawierają zasadnicze i najistotniejsze obowiązki spoczywające na emitentach po pierwszym dopuszczeniu do obrotu na rynku regulowanym.
(8) Rynki regulowane powinny ustanowić procedury weryfikacji wypełniania przez emitentów zbywalnych papierów wartościowych obowiązków wynikających z prawa Unii, które to procedury powinny być dostępne dla emitentów i ogółu społeczeństwa. Stosowane zasady powinny zapewniać efektywność kontroli w zakresie wypełniania obowiązków, a emitenci powinni zostać przez rynek regulowany uświadomieni o spoczywających na nich obowiązkach.
(9) Rynki regulowane powinny ułatwiać dostęp do informacji publikowanych zgodnie z warunkami przewidzianymi w prawie Unii i dostępnych dla członków i uczestników, stosując rozwiązania zapewniające wszystkim członkom i uczestnikom łatwy, uczciwy i niedyskryminacyjny dostęp do tych informacji. Odpowiednie prawodawstwo Unii w tym zakresie obejmuje dyrektywę 2003/71/WE, dyrektywę 2004/109/WE, rozporządzenie (UE) nr 596/2014 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 9 . Rozwiązania w zakresie ułatwiania dostępu powinny zapewniać członkom i uczestnikom dostęp na równych warunkach do istotnych informacji, które mogą wpływać na wycenę instrumentu finansowego.
(10) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.117 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/568 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie dopuszczania instrumentów finansowych do obrotu na rynkach regulowanych |
| Data aktu: | 24/05/2016 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |