(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 lipca 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Po powiadomieniu przez ekspertów technicznych Komisji i niektóre państw członkowskich, że konieczne jest wyjaśnienie w art. 1 ust. 1 decyzji Komisji 2014/350/UE 2 należy bardziej szczegółowo określić, do jakich włókien tekstylnych zastosowanie mają kryteria ekologiczne oraz wesprzeć możliwości etykietowania pośrednich wyrobów włókienniczych.
(2) Należy poprawić brzmienie sekcji 1: kryteria dotyczące włókien tekstylnych i kryterium 1 załącznika do decyzji 2014/350/UE, aby wyjaśnić wyjątki mające zastosowanie w przypadku stosowania włókien wtórnych lub włókien bawełny ekologicznej oraz sposób obliczania odsetka bawełny wymaganego w kryterium 1a) i 1b). Na podstawie dyskusji przeprowadzonych w styczniu 2016 r. podczas posiedzeń Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego (EUEB) i forum właściwych organów, konieczne jest zharmonizowanie brzmienia wymogów dotyczących bawełny ekologicznej, bawełny wyprodukowanej zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin i ograniczeń dotyczących stosowania pestycydów w grupach produktów takich jak wyroby włókiennicze, obuwie i meble, przyjmując jako punkt odniesienia zaktualizowane kryteria określone w decyzji Komisji (UE) 2016/1332 3 oraz w decyzji Komisji (UE) 2016/1349 4 . Na podstawie dyskusji przeprowadzonych podczas posiedzenia Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego w listopadzie 2016 r. należy ograniczyć wymóg niemieszania bawełny ekologicznej i bawełny zmodyfikowanej genetycznie do produktów, w odniesieniu do których stosuje się twierdzenie dotyczące ekologiczności zawartej w nich bawełny ekologicznej zgodnie z kryterium 28 z decyzji 2014/350/UE. Ponadto należy rozważyć umożliwienie stosowania dodatkowego twierdzenia dotyczącego ekologiczności w odniesieniu do wykorzystania wolnej od GMO bawełny zgodnie z kryterium 28 z decyzji 2014/350/UE.
(3) Po powiadomieniu przez ekspertów technicznych Komisji i niektórych państw członkowskich konieczne jest wyjaśnienie dotyczące instrukcji pobierania próbek zbiorczych w celu oceny i weryfikacji zgodności z kryterium 3a).
(4) Dla jasności konieczne jest przeformułowanie kryterium 13b) w sekcji 3: kryteria dotyczące chemikaliów i procesu w trosce o spójność z procedurą dotyczącą identyfikacji i ustanowienia kandydackiej listy substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC) określonej w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 oraz w celu zapewnienia spójności z art. 6 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 66/2010. Sformułowanie kryterium 14 należy również uspójnić z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 66/2010. Po powiadomieniu przez ekspertów technicznych Komisji konieczne jest doprecyzowanie w kryterium 14 w decyzji 2014/350/UE, kiedy należy stosować przepisy dotyczące klasyfikacji pod względem zagrożenia, które mają zastosowanie do substancji, a kiedy te, które stosuje się do mieszanin. Ponadto na podstawie dyskusji przeprowadzonych podczas posiedzeń forum właściwych organów konieczna jest harmonizacja ograniczeń w kryterium 14b) pozycja (iv) w tabeli dotycząca środków zapewniających odporność na wodę, zabrudzenia i plamy oraz wymogów określonych w dodatku 1 z odpowiednim kryterium i wymogami stosowanymi do grup produktów obuwie i meble, biorąc za punkt odniesienia dla tych ostatnich zaktualizowane kryteria dotyczące mebli w decyzji (UE) 2016/1332 i odpowiednio dotyczące obuwia w decyzji (UE) 2016/1349, gdyż zostały one przegłosowane na forum komitetu regulacyjnego dotyczącego oznakowania ekologicznego w styczniu 2016 r. 6 W odniesieniu do pozycji (v) w tabeli: "środki pomocnicze", należy zmienić i wyjaśnić zakres odstępstwa oraz umożliwić obliczanie pozostałości w części dotyczącej oceny i weryfikacji. Należy również zmienić sformułowanie dodatku 1 do załącznika do decyzji 2014/350/UE, tak by było ono spójne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 7 .
(5) Po powiadomieniu Komisji przez członków Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego oraz dyskusjach przeprowadzonych podczas posiedzeń forum właściwych organów w 2016 r. należy zmienić w sekcji f) dodatku 1 do załącznika do decyzji 2014/350/UE ograniczenia mające zastosowanie do wszystkich etapów produkcji, tak aby wprowadzić detergenty do zakresu ograniczenia, skorygować odniesienie do badania biodegradowalności beztlenowej i zawęzić zakres ograniczenia niejonowych i kationowych detergentów i środków powierzchniowo czynnych do tych, które są zaklasyfikowane jako niebezpieczne dla środowiska wodnego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 .
(6) Po powiadomieniu Komisji przez członków Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego oraz dyskusjach przeprowadzonych podczas posiedzeń forum właściwych organów w 2016 r. należy zmienić kryteria 20 i 21 w sekcji 4. Należy zmienić kryteria przydatności do stosowania, tak by odzwierciedlały nowe ustalenia techniczne ekspertów z państw członkowskich.
(7) Na podstawie dyskusji przeprowadzonych podczas posiedzeń forum właściwych organów w latach 2015 i 2016 oraz w trosce o spójność z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 9 należy umożliwić obliczanie emisji do atmosfery związków organicznych w ramach kryterium 16b) dotyczącego oceny i weryfikacji zgodności z decyzją 2014/350/UE.
(8) Na podstawie dyskusji przeprowadzonych podczas posiedzeń Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego i forum właściwych organów w latach 2015 i 2016 konieczne jest ujednolicenie brzmienia części dotyczącej oceny i weryfikacji w kryterium 26 dotyczącym podstawowych zasad i praw w pracy w decyzji 2014/350/UE ze sformułowaniami użytymi w grupie produktów komputery osobiste, notebooki i tablety, odnosząc się do decyzji Komisji (UE) 2016/1371 10 .
(9) Po dyskusji z członkami Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego w 2016 r., należy przedłużyć ważność decyzji 2014/350/UE, ponieważ przewiduje się, że poziom ambicji celów środowiskowych kryteriów oznakowania ekologicznego ustanowionych w decyzji 2014/350/UE pozostanie na wysokim poziomie w porównaniu do innych systemów oznakowania. Ponadto utrzymanie stabilnego zbioru kryteriów w dłuższym terminie umożliwi większej liczbie wnioskodawców wprowadzenie koniecznych zmian i technicznych inwestycji w całym cyklu innowacji w celu złożenia wniosku o oznakowanie ekologiczne, a rynkowi możliwość reakcji za pomocą nowych specyfikacji surowców i pośrednich wyrobów włókienniczych.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/350/UE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Karmenu VELLA | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.195.36 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2017/1392 zmieniająca decyzję Komisji 2014/350/UE ustalającą kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE dla wyrobów włókienniczych |
| Data aktu: | 25/07/2017 |
| Data ogłoszenia: | 27/07/2017 |
| Data wejścia w życie: | 27/07/2017 |