(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 1 lipca 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 19 ust. 1 lit. a), art. 19 ust. 3 lit. a) i art. 19 ust. 6,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania stosowane w przypadku wystąpienia ogniska niektórych chorób zwierząt, w tym choroby guzowatej skóry bydła (LSD). Odnośne środki kontroli obejmują ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół zakażonego gospodarstwa, a także szczepienia interwencyjne w razie wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/2008 5 określa środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w państwach członkowskich lub ich częściach wymienionych w załączniku I do niej, w tym minimalne wymogi dotyczące programów szczepień przeciwko tej chorobie przedłożonych przez państwa członkowskie Komisji do zatwierdzenia.
(3) W art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 "obszar zakażony" zdefiniowano jako część terytorium państwa członkowskiego wymienioną w części II załącznika I do przedmiotowej decyzji, obejmującą obszar, na którym potwierdzono wystąpienie choroby guzowatej skóry bydła, i na której po zatwierdzeniu programów szczepień przez Komisję można prowadzić szczepienia przeciwko tej chorobie. W art. 2 tej decyzji wykonawczej "obszar wolny od choroby, na którym zastosowano szczepienia" zdefiniowano jako część terytorium państwa członkowskiego wymienioną w części I załącznika I do przedmiotowej decyzji, obejmującą obszary poza obszarami zakażonymi, na której po zatwierdzeniu programów szczepień przez Komisję prowadzi się szczepienia przeciwko tej chorobie.
(4) W art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 określono ograniczenia dotyczące wysyłki bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli oraz określonych produktów pochodzenia zwierzęcego z obszarów wymienionych w załączniku I do przedmiotowej decyzji, aby ograniczyć do minimum ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła.
(5) W art. 7 decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 przewidziano odstępstwa od ograniczeń określonych w art. 3 tej decyzji wykonawczej w odniesieniu do wysyłki nasienia, komórek jajowych i zarodków bydła oraz dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli z obszarów wymienionych jako obszary wolne od choroby, na których zastosowano szczepienia, w części I załącznika I do niej.
(6) Należy wprowadzić rozróżnienie między poziomami ryzyka rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła poprzez przesyłki nasienia, komórek jajowych i zarodków bydła, kiedy tego rodzaju materiał biologiczny jest wysyłany z obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, do innego obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, a przypadkami, kiedy jest wysyłany do obszaru zakażonego położonego w tym samym państwie członkowskim. Dlatego konieczne jest ustanowienie w odniesieniu do odstępstw mających zastosowanie do takich przesyłek w granicach tego samego państwa członkowskiego odmiennych warunków, proporcjonalnych do istniejącego ryzyka, o ile istnieją warunki bezpiecznego wysyłania materiału biologicznego tego rodzaju wewnątrz obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, lub obszaru zakażonego położonego w tym samym państwie członkowskim. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 7 decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008.
(7) Dnia 2 marca 2017 r. Grecja zgłosiła nowe ognisko choroby guzowatej skóry bydła w jednostce regionalnej Kerkyra, wyspie na morzu Jońskim położonej w najdalej wysuniętej na północny zachód części Grecji, gdzie nie notowano wcześniej ognisk choroby guzowatej skóry bydła. Z tego powodu wykaz stref zakażonych w Grecji w związku z chorobą guzowatą skóry bydła w części II załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 należy uzupełnić o jednostkę regionalną Kerkyra. Należy zatem odpowiednio zmienić część II załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008.
(8) Dnia 14 marca 2017 r. Grecja poinformowała Komisję o swej decyzji rozszerzenia szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła na regiony: Wysp Jońskich, Wysp Egejskich Północnych, Wysp Egejskich Południowych i Krety, gdzie do tej pory choroba guzowata skóry bydła nie występowała, z wyjątkiem jednostki regionalnej Kerkyra, gdzie jej wystąpienie potwierdzono dnia 2 marca 2017 r., i jednostki regionalnej Limnos, gdzie występowała od 2015 r. Z tego powodu wymienione regiony Grecji należy włączyć do obszarów wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia, wymienionych w części I załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008. Należy zatem odpowiednio zmienić część I załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Vytenis ANDRIUKAITIS | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.170.98 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2017/1178 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/2008 dotyczącą środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w niektórych państwach członkowskich |
| Data aktu: | 02/06/2017 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2017 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2017 |