Decyzja wykonawcza 2017/801 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/715 określającą środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/801
z dnia 8 maja 2017 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/715 określającą środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 2894)

(Dz.U.UE L z dnia 11 maja 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie czwarte,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Organizm Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus), który po przyjęciu nowego kodeksu nomenklatury grzybów przez Międzynarodowy Kongres Botaniczny nosi nazwę Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa, zwany dalej "Phyllosticta citricarpa", jest organizmem szkodliwym wymienionym w części A sekcja I lit. c) ppkt 11 załącznika II do dyrektywy 2000/29/WE. Zgodnie z obecnym stanem wiedzy organizm ten nie występuje w Unii. Jest on czynnikiem wywołującym plamistość czarną i stanowi istotne zagrożenie dla upraw owoców cytrusowych w Unii.

(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/715 2  ustanowiono środki w odniesieniu do owoców gatunków Citrus L., Fortunella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybryd, innych niż owoce Citrus aurantium L. i Citrus latifolia Tanaka (zwanych dalej "określonymi owocami"), pochodzących z Brazylii, Republiki Południowej Afryki lub Urugwaju, aby zapobiec wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Phyllosticta citricarpa.

(3) Od czasu przyjęcia tej decyzji państwa członkowskie wielokrotnie zgłaszały przypadki wykrycia Phyllosticta citricarpa w okresie od maja do października 2016 r. w wyniku inspekcji przywozowych określonych owoców pochodzących z Argentyny.

(4) Komisja przeprowadziła ocenę tych powtarzających się przypadków wykrycia wspomnianego organizmu i stwierdziła, że certyfikacja fitosanitarna w Argentynie nie gwarantuje w wystarczający sposób braku Phyllosticta citricarpa. Świadczy to o tym, że fitosanitarne środki ochronne obecnie stosowane w Argentynie nie są wystarczające, aby zapobiec wprowadzeniu Phyllosticta citricarpa do Unii.

(5) Wprowadzanie tych owoców do Unii powinno zatem podlegać określonym wymogom. Wymogi te powinny być takie same jak wymogi dotyczące określonych owoców pochodzących z Republiki Południowej Afryki i Urugwaju i powinny mieć zastosowanie do określonych owoców przeznaczonych do innych celów niż przemysłowe przetworzenie na sok, jak również do określonych owoców przeznaczonych wyłącznie do przemysłowego przetworzenia na sok.

(6) Ponieważ przypadki wykrycia określonych owoców pochodzących z Argentyny dotyczyły różnych gatunków i odmian, nie jest wymagane dodatkowe badanie pod kątem zakażenia utajonego, które jest konieczne w przypadku określonych owoców Citrus sinensis (L.) Osbeck "Valencia" pochodzących z Republiki Południowej Afryki i Urugwaju.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/715.

(8) Środki określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie od dnia 5 czerwca 2017 r., aby zapewnić krajowym organizacjom ochrony roślin, odpowiedzialnym organom urzędowym i zainteresowanym podmiotom wystarczający czas na dostosowanie się do nowych wymogów.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2016/715 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Przedmiot

W niniejszej decyzji ustanawia się środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju, aby zapobiec wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Phyllosticta citricarpa.";

2)
art. 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) »określone owoce« oznaczają owoce gatunków Citrus L., Fortunella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybryd, inne niż owoce Citrus aurantium L. i Citrus latifolia Tanaka.";

3)
art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Na zasadzie odstępstwa od przepisów części A sekcja I pkt 16.4 lit. c) i d) w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE określone owoce pochodzące z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju, inne niż owoce przeznaczone wyłącznie do przemysłowego przetworzenia na sok, wprowadza się do Unii zgodnie z art. 4-7 niniejszej decyzji.";

4)
dodaje się art. 5a w brzmieniu:

"Artykuł 5a

Wprowadzanie do Unii określonych owoców pochodzących z Argentyny

Określonym owocom pochodzącym z Argentyny towarzyszy świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) akapit pierwszy dyrektywy 2000/29/WE, które w rubryce »Deklaracja dodatkowa« zawiera następujące elementy:

a) oświadczenie, że określone owoce pochodzą z pola uprawy poddanego stosownym zabiegom przeciw Phyllosticta citricarpa, przeprowadzonym po upływie odpowiedniego czasu od rozpoczęcia ostatniego cyklu wegetacji;

b) oświadczenie, że w trakcie sezonu wegetacyjnego na polu uprawy przeprowadzono stosowną urzędową inspekcję, a od rozpoczęcia ostatniego cyklu wegetacji w określonych owocach nie zaobserwowano żadnych objawów obecności Phyllosticta citricarpa;

c) oświadczenie, że między przybyciem do zakładu pakowania a pakowaniem pobrano jedną próbkę przynajmniej 600 owoców każdego gatunku na partię 30 ton lub jej część, wybranych w miarę możliwości na podstawie ewentualnych objawów obecności Phyllosticta citricarpa, a wszystkie owoce objęte próbą i wykazujące objawy zostały poddane badaniu i uznane za wolne od organizmu szkodliwego.";

5)
w art. 6 tytuł i ust. 1 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 6

Wymogi dotyczące inspekcji określonych owoców pochodzących z Argentyny, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju, wprowadzonych do Unii

1. Określone owoce pochodzące z Argentyny, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju poddaje się kontroli wizualnej w miejscu wprowadzenia lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE * . Inspekcje te przeprowadza się na próbkach przynajmniej 200 owoców każdego gatunku określonych owoców z partii 30 ton lub jej części, wybranych na podstawie ewentualnych objawów obecności Phyllosticta citricarpa.

6)
art. 7 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w przypadku określonych owoców pochodzących z Argentyny, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju, oprócz wymogów określonych w lit. a) i b), przechowywane są szczegółowe informacje dotyczące zabiegów przeprowadzonych przed zbiorem i po nim.";

7)
art. 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Na zasadzie odstępstwa od przepisów części A sekcja I pkt 16.4 lit. d) w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE określone owoce pochodzące z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju, przeznaczone wyłącznie do przemysłowego przetworzenia na sok, są wprowadzane do Unii i przemieszczane na jej terytorium zgodnie z art. 9-17 niniejszej decyzji.".

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 5 czerwca 2017 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 maja 2017 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/715 z dnia 11 maja 2016 r. określająca środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa (Dz.U. L 125 z 13.5.2016, s. 16).
* Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).";

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.120.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/801 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/715 określającą środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa
Data aktu: 08/05/2017
Data ogłoszenia: 11/05/2017
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 05/06/2017