Rozporządzenie wykonawcze 2017/656 określające wymogi administracyjne dotyczące wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/656
z dnia 19 grudnia 2016 r.
określające wymogi administracyjne dotyczące wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 5, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 7, art. 23 ust. 5, art. 24 ust. 12, art. 31 ust. 5, art. 32 ust. 3, art. 37 ust. 5 i art. 44 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Mając na względzie zapewnienie przejrzystości, przewidywalności, racjonalności i uproszczenia oraz zmniejszenie obciążeń dla producentów, a także uwzględniając bieżące praktyki, należy jeszcze bardziej uprościć i ujednolicić dokumenty wykorzystywane w procedurach homologacji typu.

(2) Przez wzgląd na racjonalność i uproszczenie oraz w celu zmniejszenia obciążeń producentów, na potrzeby procedur udzielania homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 należy akceptować niektóre dokumenty informacyjne przedkładane zgodnie z dyrektywą 97/68/WE oraz sprawozdania z badań opracowywane na podstawie tej dyrektywy.

(3) Należy usprawnić i uprościć strukturę dokumentu informacyjnego w celu uniknięcia powielania informacji oraz dostosowania go do formatu elektronicznego stosowanego najczęściej przez producentów i służby techniczne.

(4) Do celów kompleksowości i kompletności dokument informacyjny oraz jednolity format sprawozdań z badań powinny zawierać informacje na temat tych kategorii silników lub rodzajów paliwa, które są nowe w prawodawstwie dotyczącym udzielania homologacji typu silnikom spalinowym montowanym w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach.

(5) Aby wzmocnić działania z zakresu nadzoru rynku, należy ustanowić nowy wzór świadectwa zgodności w celu wyraźnego wskazania tych silników wprowadzonych do obrotu, które podlegają określonym wyłączeniom lub przepisom przejściowym.

(6) Do celów przejrzystości i ułatwienia dostępu do odpowiednich danych wzór świadectwa homologacji typu UE powinien zawierać addendum, w którym znajdować się będą najistotniejsze informacje dotyczące typu silników lub rodziny silników, którym udzielono homologacji typu.

(7) Mając na względzie zapewnienie przejrzystości i racjonalności, należy zmienić system numeracji świadectwa homologacji typu, tak aby wyraźnie wskazywał on kategorię i podkategorię każdego silnika oraz rodzaj paliwa, za pomocą krótkiego kodu alfanumerycznego.

(8) Do celów przejrzystości i kompletności wykaz wyprodukowanych silników należy dostosować pod względem formatu do nowego oznaczenia typów silników i rodzin silników oraz należy w nim zawrzeć wszystkie informacje wymagane na podstawie art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1628.

(9) Struktura danych stosowana do wymiany danych za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (system IMI) powinna ograniczać się do ogólnego zarysu, tak aby zapewnić projektantom systemu informatycznego pewien stopień swobody oraz uniknąć obciążeń administracyjnych związanych z wielokrotnym wprowadzaniem zmian do załącznika VIII, co byłoby rzeczą konieczną w przypadku nadmiernie szczegółowej struktury.

(10) Wymogi i procedury techniczne dotyczące wzajemnych połączeń systemu IMI z istniejącymi krajowymi bazami danych powinny ograniczać się do ogólnego zarysu, tak aby zapewnić projektantom systemu informatycznego pewien stopień swobody oraz uniknąć obciążeń administracyjnych związanych z wielokrotnym wprowadzaniem zmian do niniejszego rozporządzenia, co byłoby rzeczą konieczną w przypadku określania nadmiernie szczegółowych wymogów dotyczących międzysystemowego połączenia, które nie odpowiadają szczególnym potrzebom każdego z państw członkowskich.

(11) Do celów przejrzystości i uproszczenia należy ustanowić zharmonizowany system wyznaczania typów silników, rodzin silników oraz typów silników wchodzących w skład rodziny silników.

(12) Aby rozwiązać problem możliwych przypadków nieprawidłowego użytkowania silników, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące zapobiegania ingerencji w zakresie silników.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"regulowany parametr" oznacza każde urządzenie, system lub element konstrukcji, który może zostać dopasowany (w tym te, do których dostęp jest utrudniony) i które w razie dopasowania mogą wpłynąć na wyniki emisji lub silnika w badaniu emisji lub w normalnej pracy w użytkowaniu. Definicja ta obejmuje między innymi parametry dotyczące kąta wyprzedzenia wtrysku i częstotliwość dostarczania paliwa;
2)
"filtr cząstek stałych typu »wall-flow«" oznacza układ filtra cząstek stałych, w którym całość spalin musi przepłynąć przez ściankę odfiltrowującą ciała stałe.
Artykuł  2

Wzory foldera informacyjnego i dokumentu informacyjnego

1. 
Dostarczając foldery informacyjne i dokumenty informacyjne zgodnie z art. 21 rozporządzenia (UE) 2016/1628, producenci korzystają ze wzorów określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Do celów homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 można przedkładać istniejące dokumenty informacyjne dotyczące silników należących do kategorii RLL, wydane na mocy dyrektywy 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , lub dokument informacyjny równoważnej homologacji typu, o której mowa w załączniku XII do dyrektywy 97/68/WE.
3. 
Do celów homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 można przedkładać istniejące dokumenty informacyjne dotyczące silników specjalnego przeznaczenia (SPE), wydane na mocy dyrektywy 97/68/WE, lub dokument informacyjny równoważnej homologacji typu, o której mowa w załączniku XII do dyrektywy 97/68/WE.
4. 
Do celów homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 można przedkładać istniejące dokumenty informacyjne dotyczące silników należących do kategorii NRSh, wydane na mocy dyrektywy 97/68/WE, lub dokument informacyjny równoważnej homologacji typu, o której mowa w załączniku XII do dyrektywy 97/68/WE.
Artykuł  3

Wzory świadectw zgodności

Dostarczając świadectwa zgodności zgodnie z art. 31 rozporządzenia (UE) 2016/1628, producenci korzystają ze wzorów określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Wzory oznakowania silników

Umieszczając oznakowania na silniku zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/1628, producenci korzystają ze wzorów określonych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Wzory świadectwa homologacji typu UE

Wydając świadectwa homologacji typu UE zgodnie z art. 23 rozporządzenia (UE) 2016/1628, organy udzielające homologacji typu korzystają ze wzoru określonego w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

System numeracji świadectwa homologacji typu UE

Numerując świadectwa homologacji typu UE zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) 2016/1628, organy udzielające homologacji typu korzystają ze zharmonizowanego systemu numeracji określonego w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Jednolity format sprawozdania z badań

1. 
Sporządzając sprawozdania z badań, o których mowa w art. 6 ust. 3 lit. g), art. 22 ust. 6 i art. 23 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1628, służby techniczne stosują jednolity format określony w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Istniejące sprawozdania z badań dotyczące silników należących do kategorii RLL, wydane na podstawie dyrektywy 97/68/WE, można przedkładać do celów homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628, pod warunkiem że ani istotne wymogi, ani wymogi dotyczące procedur badań nie zmieniły się od momentu przeprowadzenia badania. Różnicy między obciążeniem procentowym i mocą oraz między współczynnikiem wagowym dla numeru fazy (nr fazy) cyklu badań, o którym mowa w pkt 3.7.1.4 załącznika III do dyrektywy 97/68/WE, oraz odpowiadającym numerem fazy dla cyklu badań F w dodatku 1 do załącznika XVII do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/654 3  w sprawie wymogów technicznych i ogólnych nie uważa się za istotną dla tego celu.
3. 
Istniejące sprawozdania z badań dotyczące silników specjalnego przeznaczenia (SPE) spełniających wartości graniczne emisji, wydane na podstawie dyrektywy 97/68/WE, lub sprawozdanie z badań równoważnej homologacji typu, o której mowa w załączniku XII do dyrektywy 97/68/WE, można przedkładać do celów homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628, pod warunkiem że ani istotne wymogi, ani wymogi dotyczące procedur badań nie zmieniły się od momentu przeprowadzenia badania.
4. 
Istniejące sprawozdania z badań dotyczące silników kategorii NRSh spełniających wartości graniczne emisji, wydane na podstawie dyrektywy 97/68/WE, można przedkładać do celów homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628, pod warunkiem że ani istotne wymogi, ani wymogi dotyczące procedur badań nie zmieniły się od momentu przeprowadzenia badania.
Artykuł  8

Format wykazu silników, o którym mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia 2016/1628

Przekazując wykaz silników zgodnie z art. 37 ust. 1 rozporządzenia 2016/1628, producenci korzystają z formatu określonego w załączniku VII do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Wzory i struktura danych stosowane do wymiany danych za pośrednictwem systemu IMI

Organy udzielające homologacji typu korzystają ze wzorów i struktury danych określonych w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia na potrzeby wymiany danych za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (systemu IMI) zgodnie z art. 22 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1628.

Artykuł  10

Wymogi i procedury techniczne dotyczące wzajemnych połączeń systemu IMI z istniejącymi krajowymi bazami danych

1. 
Do celów art. 44 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/1628 system IMI oferuje usługę internetową umożliwiającą przesyłanie danych dotyczących wniosków o udzielenie homologacji typu UE z istniejących krajowych baz danych do systemu IMI.
2. 
Do celów art. 44 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/1628 system IMI oferuje usługę internetową umożliwiającą przesyłanie danych dotyczących udzielonych, rozszerzonych, wycofanych lub odrzuconych homologacji typu UE z systemu IMI do istniejących krajowych baz danych.

Akapit pierwszy ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy dane państwo członkowskie zgodziło się na przesyłanie takich danych z wykorzystaniem usługi internetowej systemu IMI.

Artykuł  11

Parametry dotyczące określania typów silników i rodzin silników oraz ich tryby pracy

Do celów art. 18 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2016/1628, określając typy i rodziny silników oraz ich tryby pracy, producenci stosują parametry określone w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  12

Szczegóły techniczne dotyczące uniemożliwienia ingerencji

Do celów art. 18 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1628 producenci stosują szczegóły techniczne określone w załączniku X do niniejszego rozporządzenia w celu uniemożliwienia ingerencji.

Artykuł  12a  4

Przepisy przejściowe

1. 
Niezależnie od stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia, zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/988 5 , do dnia 31 grudnia 2018 r. organy udzielające homologacji w dalszym ciągu udzielają również homologacji typu UE typom silników lub rodzinom silników zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w jego brzmieniu obowiązującym w dniu 6 sierpnia 2018 r.
2. 
Niezależnie od stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia, zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/988, do dnia 30 czerwca 2019 r. państwa członkowskie zezwalają również na wprowadzanie do obrotu silników na podstawie typu silnika homologowanego zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w jego brzmieniu obowiązującym w dniu 6 sierpnia 2018 r.
Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  I  6

Wzory foldera informacyjnego i dokumentu informacyjnego

ZAŁĄCZNIK Nr  II  7

Wzory świadectw zgodności

ZAŁĄCZNIK Nr  III  8

Wzory oznakowania silników

ZAŁĄCZNIK Nr  IV  9

Wzory świadectwa homologacji typu UE

ZAŁĄCZNIK Nr  V  10

System numeracji świadectwa homologacji typu UE

ZAŁĄCZNIK Nr  VI  11

Jednolity format sprawozdania z badań

ZAŁĄCZNIK Nr  VII

Format wykazu silników, o którym mowa w art. 37 ust. 1 rozporzą dzenia (UE) 2016/1628

ZAŁĄCZNIK Nr  VIII

Wzory i struktura danych stosowane do wymiany danych za pośrednictwem systemu IMI

ZAŁĄCZNIK Nr  IX  12

Parametry na potrzeby określania typów silników i rodzin silników oraz ich trybów pracy

ZAŁĄCZNIK Nr  X

Szczegóły techniczne dotyczące uniemożliwienia ingerencji

1 Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53.
2 Dyrektywa 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach (Dz.U. L 59 z 27.2.1998, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/654 z dnia 19 grudnia 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 odnośnie do wymogów technicznych i ogólnych dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
4 Art. 12a zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/656 określającego wymogi administracyjne dotyczące wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 (Dz.U. L 182 z 18.7.2018, s. 46)
6 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 2 i art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
7 Załącznik II zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
8 Załącznik III zmieniony przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
9 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 pkt 3 i art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
10 Załącznik V zmieniony przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
11 Załącznik VI zmieniony przez art. 2 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
12 Załącznik IX zmieniony przez art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr (UE) 2018/988 z dnia 27 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.102.364

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/656 określające wymogi administracyjne dotyczące wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628
Data aktu: 19/12/2016
Data ogłoszenia: 13/04/2017
Data wejścia w życie: 03/05/2017