uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 5, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 7, art. 23 ust. 5, art. 24 ust. 12, art. 31 ust. 5, art. 32 ust. 3, art. 37 ust. 5 i art. 44 ust. 5,
(1) Mając na względzie zapewnienie przejrzystości, przewidywalności, racjonalności i uproszczenia oraz zmniejszenie obciążeń dla producentów, a także uwzględniając bieżące praktyki, należy jeszcze bardziej uprościć i ujednolicić dokumenty wykorzystywane w procedurach homologacji typu.
(2) Przez wzgląd na racjonalność i uproszczenie oraz w celu zmniejszenia obciążeń producentów, na potrzeby procedur udzielania homologacji typu na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 należy akceptować niektóre dokumenty informacyjne przedkładane zgodnie z dyrektywą 97/68/WE oraz sprawozdania z badań opracowywane na podstawie tej dyrektywy.
(3) Należy usprawnić i uprościć strukturę dokumentu informacyjnego w celu uniknięcia powielania informacji oraz dostosowania go do formatu elektronicznego stosowanego najczęściej przez producentów i służby techniczne.
(4) Do celów kompleksowości i kompletności dokument informacyjny oraz jednolity format sprawozdań z badań powinny zawierać informacje na temat tych kategorii silników lub rodzajów paliwa, które są nowe w prawodawstwie dotyczącym udzielania homologacji typu silnikom spalinowym montowanym w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach.
(5) Aby wzmocnić działania z zakresu nadzoru rynku, należy ustanowić nowy wzór świadectwa zgodności w celu wyraźnego wskazania tych silników wprowadzonych do obrotu, które podlegają określonym wyłączeniom lub przepisom przejściowym.
(6) Do celów przejrzystości i ułatwienia dostępu do odpowiednich danych wzór świadectwa homologacji typu UE powinien zawierać addendum, w którym znajdować się będą najistotniejsze informacje dotyczące typu silników lub rodziny silników, którym udzielono homologacji typu.
(7) Mając na względzie zapewnienie przejrzystości i racjonalności, należy zmienić system numeracji świadectwa homologacji typu, tak aby wyraźnie wskazywał on kategorię i podkategorię każdego silnika oraz rodzaj paliwa, za pomocą krótkiego kodu alfanumerycznego.
(8) Do celów przejrzystości i kompletności wykaz wyprodukowanych silników należy dostosować pod względem formatu do nowego oznaczenia typów silników i rodzin silników oraz należy w nim zawrzeć wszystkie informacje wymagane na podstawie art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1628.
(9) Struktura danych stosowana do wymiany danych za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (system IMI) powinna ograniczać się do ogólnego zarysu, tak aby zapewnić projektantom systemu informatycznego pewien stopień swobody oraz uniknąć obciążeń administracyjnych związanych z wielokrotnym wprowadzaniem zmian do załącznika VIII, co byłoby rzeczą konieczną w przypadku nadmiernie szczegółowej struktury.
(10) Wymogi i procedury techniczne dotyczące wzajemnych połączeń systemu IMI z istniejącymi krajowymi bazami danych powinny ograniczać się do ogólnego zarysu, tak aby zapewnić projektantom systemu informatycznego pewien stopień swobody oraz uniknąć obciążeń administracyjnych związanych z wielokrotnym wprowadzaniem zmian do niniejszego rozporządzenia, co byłoby rzeczą konieczną w przypadku określania nadmiernie szczegółowych wymogów dotyczących międzysystemowego połączenia, które nie odpowiadają szczególnym potrzebom każdego z państw członkowskich.
(11) Do celów przejrzystości i uproszczenia należy ustanowić zharmonizowany system wyznaczania typów silników, rodzin silników oraz typów silników wchodzących w skład rodziny silników.
(12) Aby rozwiązać problem możliwych przypadków nieprawidłowego użytkowania silników, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące zapobiegania ingerencji w zakresie silników.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.102.364 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/656 określające wymogi administracyjne dotyczące wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 |
| Data aktu: | 19/12/2016 |
| Data ogłoszenia: | 13/04/2017 |
| Data wejścia w życie: | 03/05/2017 |