RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Artykuł 136 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przewiduje możliwość przyjęcia środków w odniesieniu do państw członkowskich, których walutą jest euro, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania unii gospodarczej i walutowej.
(2) Od 2010 r. państwa członkowskie i Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) przyznają Grecji pomoc finansową. Pierwszy program dostosowań gospodarczych dla Grecji został zatwierdzony w dniu 2 maja 2010 r.: państwa członkowskie strefy euro zgodziły się udzielić pożyczek dwustronnych, połączonych następnie przez Komisję Europejską, w łącznej kwocie 80 000 mln EUR, które miały zostać wypłacone w okresie od maja 2010 r. do czerwca 2013 r., a MFW zobowiązał się do przekazania dodatkowych 30 000 mln EUR na podstawie promesy kredytowej. Drugi program dostosowań gospodarczych dla Grecji został zatwierdzony w dniu 14 marca 2012 r. Na lata 2012-2014 państwa członkowskie strefy euro i MFW przeznaczyły niewydatkowane środki z pierwszego programu oraz dodatkowe 130 000 mln EUR. Finansowanie pierwszego programu oparte było na pożyczkach udzielanych na podstawie umów dwustronnych, natomiast w przypadku drugiego programu uzgodniono, że po stronie państw członkowskich strefy euro będzie on finansowany przez Europejski Instrument Stabilności Finansowej (EFSF), który funkcjonuje w pełni od sierpnia 2010 r. Łącznie w ramach drugiego programu przewidziano pomoc finansową w wysokości 164 500 mln EUR do końca 2014 r. (termin ten został później przedłużony do końca czerwca 2015 r.). W ramach tej kwoty wkład strefy euro wynosi 144 700 mln EUR i jest przekazywany poprzez EFSF, natomiast wkład MFW wynosi 19 800 mln EUR i pochodzi z instrumentu rozszerzonego wsparcia finansowego dla Grecji na kwotę 28 000 mln EUR, który MFW zatwierdził w marcu 2012 r. na okres czterech lat.
(3) W świetle poważnych zaburzeń gospodarczych i finansowych w dniu 8 lipca 2015 r. władze Grecji zwróciły się o pomoc finansową z Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS) w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu bankowego Grecji, spłaty zobowiązań dłużnych Grecji, przywrócenia trwałego wzrostu gospodarczego Grecji oraz zabezpieczenia stabilności finansowej strefy euro i jej państw członkowskich.
(4) Zgodnie z art. 13 ust. 1 Porozumienia ustanawiającego EMS oraz w celu ustanowienia podstawy dla decyzji rady zarządzającej EMS, zgodnie z art. 13 ust. 2 tego Porozumienia, co do udzielenia Grecji zasadniczo pomocy stabilizacyjnej w formie pożyczki, w dniu 8 lipca 2015 r. przewodniczący rady zarządzającej EMS powierzył Komisji Europejskiej, działającej we współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym, przeprowadzenie oceny zagrożenia dla stabilności finansowej całej strefy euro i jej państw członkowskich; przeprowadzenie oceny, wraz z MFW, zdolności obsługi długu publicznego oraz oszacowanie rzeczywistych lub potencjalnych potrzeb finansowych Grecji.
(5) Zgodnie z art. 13 Porozumienia ustanawiającego EMS Komisja Europejska, w porozumieniu z EBC i z udziałem służb MFW, zakończyła w dniu 10 lipca 2015 r. przeprowadzanie powyższych ocen, stwierdzając, że warunki dotyczące wsparcia finansowego dla Grecji, które ma zostać udzielone w formie pożyczki EMS, są spełnione. Potrzeby w zakresie finansowania zostały oszacowane na kwotę maksymalnie 86 000 mln EUR.
(6) W dniu 17 lipca 2015 r. decyzją wykonawczą Rady (UE) 2016/542 3 Grecji przyznano krótkoterminową pomoc finansową w wysokości 7 160 mln EUR w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej, tak aby kraj ten mógł wywiązać się z zobowiązań finansowych, których termin spłaty przypadał w lipcu 2015 r., a także dokonać zaległych płatności na rzecz MFW. Pomoc ta została wypłacona w jednej transzy w dniu 20 lipca 2015 r. i była powiązana z warunkami dotyczącymi polityki gospodarczej. Pomoc z EMS będzie wykorzystana między innymi na spłatę tej krótkoterminowej pożyczki pomostowej udzielonej w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej.
(7) W dniu 16 lipca 2015 r. rada zarządzająca EMS zwróciła się do Komisji, by w porozumieniu z EBC, EMS, władzami greckimi, a w stosownych przypadkach również z MFW uzgodniła program dostosowań makroekonomicznych dla Grecji. Program ten został przygotowany zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 472/2013. W dniu 11 sierpnia 2015 r. wspomniane instytucje osiągnęły porozumienie na poziomie technicznym z rządem Grecji w sprawie programu dostosowań makroekonomicznych (zwanego dalej "programem"). Program, który Grecja przedstawiła Komisji i Radzie, ma na celu zagwarantowanie przyjęcia szeregu reform niezbędnych do poprawy stabilności finansów publicznych, jak również do zapewnienia stabilności finansowej oraz wspierania wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i sprawiedliwości społecznej.
(8) Po osiągnięciu tego porozumienia Grecja powinna przyjąć kompleksowy pakiet działań, który ma zostać wdrożony w ramach trzyletniego programu dostosowań makroekonomicznych, który obejmowałby okres od trzeciego kwartału 2015 r. do trzeciego kwartału 2018 r.
(9) Celem kompleksowego pakietu działań, który ma zostać ujęty w przygotowanym przez EMS protokole ustaleń dotyczącym szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej (zwany dalej "protokołem ustaleń"), powinno być przywrócenie zaufania rynków finansowych, równowagi makroekonomicznej i trwałego wzrostu gospodarki. Pakiet powinien obejmować cztery obszary działania: przywrócenie równowagi budżetowej, zapewnienie stabilności finansowej, zwiększenie konkurencyjności i wzrostu gospodarczego oraz modernizacja administracji rządowej i publicznej.
(10) W sierpniu 2015 r. służby Komisji zaktualizowały swoją prognozę dotyczącą wzrostu nominalnego PKB, mającą stanowić podstawę negocjacji dotyczących programu EMS. Zgodnie z tą prognozą przewidującą wzrost (względnie spadek) nominalnego PKB o - 3,2 % w 2015 r., - 0,7 % w 2016 r., 3,4 % w 2017 r., 4,1 % w 2018 r. oraz 4,2 % w 2019 r., relacja długu do PKB wyniesie 196,3 % w 2015 r., 200,9 % w 2016 r., 198,6 % w 2017 r., 190,7 % w 2018 r. oraz 182,3 % w 2019 r. Relacja długu do PKB będzie zatem szybko wzrastać do roku 2016, a następnie zacznie spadać, osiągając w 2020 r. - według szacunków - 174,5 %, przy czym na dynamikę zadłużenia ma wpływ szereg operacji pozabudżetowych. Według zaktualizowanej prognozy służb Komisji dotyczącej wzrostu nominalnego PKB szacuje się, że w 2015 r. deficyt pierwotny sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 7 631 mln EUR (4,4 % PKB), w 2016 r. - 6 166 mln EUR (3,6 % PKB), w 2017 r. - 4 089 mln EUR (2,3 % PKB), a w 2018 r. - 753 mln EUR (0,4 % PKB).
(11) Władze Grecji będą realizować nową ścieżkę korekty budżetowej opartą na docelowym poziomie nadwyżki pierwotnej na poziomie - 0,25, 0,5, 1,75 i 3,5 % PKB odpowiednio w latach 2015, 2016, 2017 oraz 2018 i latach kolejnych. Kurs wyznaczany przez cele budżetowe jest spójny z oczekiwanym tempem wzrostu gospodarki Grecji wychodzącej z najgłębszej odnotowanej recesji.
(12) Zwiększenie długoterminowej odporności greckiego sektora bankowego ma zasadnicze znaczenie dla przywrócenia stabilności finansowej w Grecji i utrzymania stabilności finansowej w całej strefie euro. Aby utrzymać płynność greckiego sektora bankowego, wprowadzono środki administracyjne o charakterze przejściowym, w tym środki ograniczające przepływy kapitałowe.
(13) Przeprowadzenie kompleksowych, ambitnych reform w sektorze finansowym oraz w polityce budżetowej i strukturalnej powinno zapewnić zdolność obsługi długu publicznego przez Grecję w perspektywie średniookresowej.
(14) Komisja, w porozumieniu z EBC, a w stosownych przypadkach również z MFW, powinna regularnie weryfikować konsekwentne wdrażanie programu dostosowawczego Grecji na podstawie wizyt kontrolnych oraz regularnych sprawozdań przedkładanych przez władze Grecji co kwartał.
(15) W trakcie wdrażania kompleksowego programu działań Grecji Komisja powinna zapewnić temu krajowi dodatkowe wskazówki w zakresie polityki oraz pomoc techniczną w określonych dziedzinach.
(16) Władze Grecji powinny włączyć, zgodnie z obowiązującymi przepisami i praktykami krajowymi, partnerów społecznych i organizacje społeczeństwa obywatelskiego w przygotowanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę programu.
(17) Każda forma pomocy finansowej otrzymanej przez Grecję na wsparcie realizacji polityki w ramach programu powinna być zgodna z wymogami prawa i polityką Unii, w szczególności z unijnymi ramami zarządzania gospodarczego. Interwencje w postaci wspierania instytucji finansowych powinny być dokonywane zgodnie z przepisami Unii dotyczącymi konkurencji. Komisja powinna zapewnić, aby środki określone w protokole ustaleń w kontekście pomocy finansowej, o którą zwrócono się do EMS, były w pełni zgodne z niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| M.H.P. VAN DAM | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.91.27 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/544 zatwierdzająca program dostosowań makroekonomicznych Grecji |
| Data aktu: | 15/02/2016 |
| Data ogłoszenia: | 07/04/2016 |