Decyzja wykonawcza 2016/544 zatwierdzająca program dostosowań makroekonomicznych Grecji

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2016/544
z dnia 15 lutego 2016 r.

zatwierdzająca program dostosowań makroekonomicznych Grecji (2015/1411) 1

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 136 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przewiduje możliwość przyjęcia środków w odniesieniu do państw członkowskich, których walutą jest euro, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania unii gospodarczej i walutowej.

(2) Od 2010 r. państwa członkowskie i Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) przyznają Grecji pomoc finansową. Pierwszy program dostosowań gospodarczych dla Grecji został zatwierdzony w dniu 2 maja 2010 r.: państwa członkowskie strefy euro zgodziły się udzielić pożyczek dwustronnych, połączonych następnie przez Komisję Europejską, w łącznej kwocie 80 000 mln EUR, które miały zostać wypłacone w okresie od maja 2010 r. do czerwca 2013 r., a MFW zobowiązał się do przekazania dodatkowych 30 000 mln EUR na podstawie promesy kredytowej. Drugi program dostosowań gospodarczych dla Grecji został zatwierdzony w dniu 14 marca 2012 r. Na lata 2012-2014 państwa członkowskie strefy euro i MFW przeznaczyły niewydatkowane środki z pierwszego programu oraz dodatkowe 130 000 mln EUR. Finansowanie pierwszego programu oparte było na pożyczkach udzielanych na podstawie umów dwustronnych, natomiast w przypadku drugiego programu uzgodniono, że po stronie państw członkowskich strefy euro będzie on finansowany przez Europejski Instrument Stabilności Finansowej (EFSF), który funkcjonuje w pełni od sierpnia 2010 r. Łącznie w ramach drugiego programu przewidziano pomoc finansową w wysokości 164 500 mln EUR do końca 2014 r. (termin ten został później przedłużony do końca czerwca 2015 r.). W ramach tej kwoty wkład strefy euro wynosi 144 700 mln EUR i jest przekazywany poprzez EFSF, natomiast wkład MFW wynosi 19 800 mln EUR i pochodzi z instrumentu rozszerzonego wsparcia finansowego dla Grecji na kwotę 28 000 mln EUR, który MFW zatwierdził w marcu 2012 r. na okres czterech lat.

(3) W świetle poważnych zaburzeń gospodarczych i finansowych w dniu 8 lipca 2015 r. władze Grecji zwróciły się o pomoc finansową z Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS) w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu bankowego Grecji, spłaty zobowiązań dłużnych Grecji, przywrócenia trwałego wzrostu gospodarczego Grecji oraz zabezpieczenia stabilności finansowej strefy euro i jej państw członkowskich.

(4) Zgodnie z art. 13 ust. 1 Porozumienia ustanawiającego EMS oraz w celu ustanowienia podstawy dla decyzji rady zarządzającej EMS, zgodnie z art. 13 ust. 2 tego Porozumienia, co do udzielenia Grecji zasadniczo pomocy stabilizacyjnej w formie pożyczki, w dniu 8 lipca 2015 r. przewodniczący rady zarządzającej EMS powierzył Komisji Europejskiej, działającej we współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym, przeprowadzenie oceny zagrożenia dla stabilności finansowej całej strefy euro i jej państw członkowskich; przeprowadzenie oceny, wraz z MFW, zdolności obsługi długu publicznego oraz oszacowanie rzeczywistych lub potencjalnych potrzeb finansowych Grecji.

(5) Zgodnie z art. 13 Porozumienia ustanawiającego EMS Komisja Europejska, w porozumieniu z EBC i z udziałem służb MFW, zakończyła w dniu 10 lipca 2015 r. przeprowadzanie powyższych ocen, stwierdzając, że warunki dotyczące wsparcia finansowego dla Grecji, które ma zostać udzielone w formie pożyczki EMS, są spełnione. Potrzeby w zakresie finansowania zostały oszacowane na kwotę maksymalnie 86 000 mln EUR.

(6) W dniu 17 lipca 2015 r. decyzją wykonawczą Rady (UE) 2016/542 3  Grecji przyznano krótkoterminową pomoc finansową w wysokości 7 160 mln EUR w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej, tak aby kraj ten mógł wywiązać się z zobowiązań finansowych, których termin spłaty przypadał w lipcu 2015 r., a także dokonać zaległych płatności na rzecz MFW. Pomoc ta została wypłacona w jednej transzy w dniu 20 lipca 2015 r. i była powiązana z warunkami dotyczącymi polityki gospodarczej. Pomoc z EMS będzie wykorzystana między innymi na spłatę tej krótkoterminowej pożyczki pomostowej udzielonej w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej.

(7) W dniu 16 lipca 2015 r. rada zarządzająca EMS zwróciła się do Komisji, by w porozumieniu z EBC, EMS, władzami greckimi, a w stosownych przypadkach również z MFW uzgodniła program dostosowań makroekonomicznych dla Grecji. Program ten został przygotowany zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 472/2013. W dniu 11 sierpnia 2015 r. wspomniane instytucje osiągnęły porozumienie na poziomie technicznym z rządem Grecji w sprawie programu dostosowań makroekonomicznych (zwanego dalej "programem"). Program, który Grecja przedstawiła Komisji i Radzie, ma na celu zagwarantowanie przyjęcia szeregu reform niezbędnych do poprawy stabilności finansów publicznych, jak również do zapewnienia stabilności finansowej oraz wspierania wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i sprawiedliwości społecznej.

(8) Po osiągnięciu tego porozumienia Grecja powinna przyjąć kompleksowy pakiet działań, który ma zostać wdrożony w ramach trzyletniego programu dostosowań makroekonomicznych, który obejmowałby okres od trzeciego kwartału 2015 r. do trzeciego kwartału 2018 r.

(9) Celem kompleksowego pakietu działań, który ma zostać ujęty w przygotowanym przez EMS protokole ustaleń dotyczącym szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej (zwany dalej "protokołem ustaleń"), powinno być przywrócenie zaufania rynków finansowych, równowagi makroekonomicznej i trwałego wzrostu gospodarki. Pakiet powinien obejmować cztery obszary działania: przywrócenie równowagi budżetowej, zapewnienie stabilności finansowej, zwiększenie konkurencyjności i wzrostu gospodarczego oraz modernizacja administracji rządowej i publicznej.

(10) W sierpniu 2015 r. służby Komisji zaktualizowały swoją prognozę dotyczącą wzrostu nominalnego PKB, mającą stanowić podstawę negocjacji dotyczących programu EMS. Zgodnie z tą prognozą przewidującą wzrost (względnie spadek) nominalnego PKB o - 3,2 % w 2015 r., - 0,7 % w 2016 r., 3,4 % w 2017 r., 4,1 % w 2018 r. oraz 4,2 % w 2019 r., relacja długu do PKB wyniesie 196,3 % w 2015 r., 200,9 % w 2016 r., 198,6 % w 2017 r., 190,7 % w 2018 r. oraz 182,3 % w 2019 r. Relacja długu do PKB będzie zatem szybko wzrastać do roku 2016, a następnie zacznie spadać, osiągając w 2020 r. - według szacunków - 174,5 %, przy czym na dynamikę zadłużenia ma wpływ szereg operacji pozabudżetowych. Według zaktualizowanej prognozy służb Komisji dotyczącej wzrostu nominalnego PKB szacuje się, że w 2015 r. deficyt pierwotny sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 7 631 mln EUR (4,4 % PKB), w 2016 r. - 6 166 mln EUR (3,6 % PKB), w 2017 r. - 4 089 mln EUR (2,3 % PKB), a w 2018 r. - 753 mln EUR (0,4 % PKB).

(11) Władze Grecji będą realizować nową ścieżkę korekty budżetowej opartą na docelowym poziomie nadwyżki pierwotnej na poziomie - 0,25, 0,5, 1,75 i 3,5 % PKB odpowiednio w latach 2015, 2016, 2017 oraz 2018 i latach kolejnych. Kurs wyznaczany przez cele budżetowe jest spójny z oczekiwanym tempem wzrostu gospodarki Grecji wychodzącej z najgłębszej odnotowanej recesji.

(12) Zwiększenie długoterminowej odporności greckiego sektora bankowego ma zasadnicze znaczenie dla przywrócenia stabilności finansowej w Grecji i utrzymania stabilności finansowej w całej strefie euro. Aby utrzymać płynność greckiego sektora bankowego, wprowadzono środki administracyjne o charakterze przejściowym, w tym środki ograniczające przepływy kapitałowe.

(13) Przeprowadzenie kompleksowych, ambitnych reform w sektorze finansowym oraz w polityce budżetowej i strukturalnej powinno zapewnić zdolność obsługi długu publicznego przez Grecję w perspektywie średniookresowej.

(14) Komisja, w porozumieniu z EBC, a w stosownych przypadkach również z MFW, powinna regularnie weryfikować konsekwentne wdrażanie programu dostosowawczego Grecji na podstawie wizyt kontrolnych oraz regularnych sprawozdań przedkładanych przez władze Grecji co kwartał.

(15) W trakcie wdrażania kompleksowego programu działań Grecji Komisja powinna zapewnić temu krajowi dodatkowe wskazówki w zakresie polityki oraz pomoc techniczną w określonych dziedzinach.

(16) Władze Grecji powinny włączyć, zgodnie z obowiązującymi przepisami i praktykami krajowymi, partnerów społecznych i organizacje społeczeństwa obywatelskiego w przygotowanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę programu.

(17) Każda forma pomocy finansowej otrzymanej przez Grecję na wsparcie realizacji polityki w ramach programu powinna być zgodna z wymogami prawa i polityką Unii, w szczególności z unijnymi ramami zarządzania gospodarczego. Interwencje w postaci wspierania instytucji finansowych powinny być dokonywane zgodnie z przepisami Unii dotyczącymi konkurencji. Komisja powinna zapewnić, aby środki określone w protokole ustaleń w kontekście pomocy finansowej, o którą zwrócono się do EMS, były w pełni zgodne z niniejszą decyzją,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W celu ułatwienia przywrócenia trwałego wzrostu gospodarki oraz stabilności budżetowej i finansowej Grecja rygorystycznie wdraża program, którego główne elementy są przedstawione w art. 2 niniejszej decyzji. Program jest ukierunkowany na szczególne zagrożenia, jakie sytuacja w Grecji stwarza dla stabilności finansowej strefy euro, a jego celem jest szybkie przywrócenie solidnej i stabilnej sytuacji gospodarczej i finansowej w Grecji oraz przywrócenie zdolności tego kraju do samodzielnego finansowania się w pełni na międzynarodowych rynkach finansowych. W programie należycie uwzględniono zalecenia Rady skierowane do Grecji na podstawie art. 121, 126, 136 i 148 TFUE, a także działania Grecji mające na celu zastosowanie się do tych zaleceń, z jednoczesnym zamiarem rozszerzenia, zaostrzenia i pogłębienia niezbędnych środków polityki.
2. 
Komisja, w porozumieniu z EBC, a w stosownych przypadkach z MFW, monitoruje postępy Grecji we wdrażaniu programu. Grecja jest zobowiązana do pełnej współpracy z Komisją i EBC. W szczególności Grecja przekazuje tym instytucjom wszelkie informacje, które uznają one za niezbędne do monitorowania wdrażania programu.
3. 
Komisja, w porozumieniu z EBC, a w stosownych przypadkach z MFW, bada wspólnie z władzami Grecji konieczność wprowadzenia zmian do programu i jego aktualizacji, co może być niezbędne w celu odpowiedniego uwzględnienia m.in. znacznych rozbieżności pomiędzy prognozami makroekonomicznymi i budżetowymi a osiągniętymi wynikami, negatywnych skutków ubocznych, a także wstrząsów o charakterze makroekonomicznym i finansowym.

W celu zapewnienia sprawnego wdrażania programu oraz celem trwałego przywrócenia równowagi Komisja na bieżąco zapewnia porady i wskazówki dotyczące reform budżetowych, strukturalnych i dotyczących rynku finansowego.

Komisja regularnie ocenia wpływ programu na gospodarkę i zaleca niezbędne korekty w celu zwiększenia tempa wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy, zapewnienia niezbędnej konsolidacji budżetowej i ograniczenia do minimum szkodliwych skutków społecznych.

Artykuł  2  4
1. 
Grecja przeprowadza konsolidację budżetową, wprowadzając wysokiej jakości środki o charakterze trwałym, minimalizując jednocześnie wpływ tych środków na osoby znajdujące się w trudnej sytuacji. Władze Grecji zobowiązują się do zapewnienia stabilności finansów publicznych oraz osiągnięcia znacznych i trwałych nadwyżek pierwotnych w perspektywie średnioterminowej, które stopniowo obniżą relację długu do PKB. Grecja realizuje w związku z tym ścieżkę budżetową opartą na osiągnięciu nadwyżki pierwotnej na docelowym poziomie 1,75 % PKB w 2017 r. oraz 3,5 % PKB od 2018 r. i w średnim okresie. Władze Grecji zobowiązują się do wprowadzenia dodatkowych środków strukturalnych o wartości 0,3 % PKB do 2018 r., aby zapewnić realizację ścieżki prowadzącej do osiągnięcia docelowej nadwyżki pierwotnej. Środki służące osiągnięciu tych docelowych nadwyżek pierwotnych, które zostały uzgodnione w ramach drugiego przeglądu, obejmują: uproszczenie systemu świadczeń socjalnych i zniesienie wydatków podatkowych w oparciu o zalecenia przedstawione w przeglądzie świadczeń socjalnych Banku Światowego; racjonalizację wydatków na opiekę zdrowotną przez rozszerzenie zakresu systemu »zamkniętego« budżetu i zmniejszenie pułapów dotyczących zwrotów (clawbacks) mających na celu odzyskanie części refundowanych kosztów; wprowadzenie podatku od krótkoterminowego najmu turystycznego; oraz racjonalizację niektórych zachęt do osiągania lepszych wyników i świadczeń w sektorze publicznym.
2. 
Aby wesprzeć przywrócenie równowagi budżetowej i kurs polityki bardziej sprzyjający wzrostowi gospodarczemu i sprawiedliwości dystrybutywnej, zapewniając jednocześnie osiągnięcie średniookresowych celów budżetowych, władze Grecji podejmują następujące działania prawodawcze:
(i)
przyjmują średniookresową strategię budżetową na lata 2018-2021 zgodną z uzgodnionymi celami średniookresowymi, które należy osiągnąć bez wprowadzania środków szkodzących wzrostowi gospodarczemu;
(ii)
przeprowadzają reformę systemu emerytalnego, która ma przynieść oszczędności netto o wartości 1 % PKB w latach 2019-2022 oraz reformę podatku dochodowego od osób fizycznych, która ma przynieść oszczędności netto o wartości 1 % PKB w 2020, 2021 i 2022 r.;
(iii)
przyjmują pakiet środków podatkowych pobudzających wzrost gospodarczy, którego wpływ - w ujęciu netto - ma odpowiadać oszczędnościom uzyskanym dzięki reformie podatku dochodowego od osób fizycznych; pakiet ten ma obejmować: (i) obniżenie stawek podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku solidarnościowego, którego wpływ na budżet ma wynieść 0,8 % PKB w średnim okresie; (ii) obniżenie stawek podatku dochodowego od osób prawnych, którego wpływ na budżet ma wynieść 0,1 % PKB w średnim okresie; oraz (iii) obniżenie podatku od nieruchomości (ENFIA), którego wpływ ma wynieść 0,1 % PKB;
(iv)
przyjmują pakiet ukierunkowanych wydatków budżetowych, którego wpływ, w ujęciu netto, ma odpowiadać oszczędnościom uzyskanym dzięki reformie systemu emerytalnego, obejmujący: (i) wzrost wydatków na ukierunkowane świadczenia socjalne (zasiłek mieszkaniowy, świadczenia na dziecko, posiłki w szkołach, wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem oraz edukacja przedszkolna, zmniejszenie dopłat do kosztów opieki zdrowotnej zgodnie z kryterium dochodowym), którego wartość ma wynieść 0,7 % PKB; (ii) inwestycje w wysokiej jakości infrastrukturę publiczną, których wartość ma wynieść 0,15 % PKB; oraz (iii) aktywną politykę rynku pracy, której wartość ma wynieść 0,15 % PKB;
(v)
realizują w 2019 r. środki dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli z oceny prognostycznej przeprowadzonej w ramach końcowego przeglądu programu będzie wynikać konieczność koncentracji realizacji środków na wstępie w celu osiągnięcia uzgodnionej docelowej nadwyżki pierwotnej wynoszącej 3,5 % PKB w 2019 r., przy czym ten cel budżetowy ma zostać osiągnięty bez wprowadzania środków szkodzących wzrostowi gospodarczemu;
(vi)
przyjmują pakiet środków o charakterze ekspansywnym, który ma być realizowany począwszy od 2019 r., co będzie zależeć od oceny i uzgodnień zawartych w ostatecznym przeglądzie programu, dokonanych zgodnie z przejrzystą procedurą; wartość realizowanych środków ma odpowiadać kwocie, o jaką zgodnie z prognozami instytucji Grecja przekroczy uzgodnione cele średniookresowe, aby zapewnić osiągnięcie tych celów.
3. 
Władze Grecji uzupełniają ramy prawne potrzebne do pełnego wdrożenia instytucji niezależnego urzędu ds. dochodów publicznych i jej skutecznego działania. Władze Grecji podejmują dalsze środki w celu poprawy przestrzegania przepisów podatkowych, w tym ustawodawstwa dotyczącego propagowania i ułatwiania korzystania z płatności elektronicznych. Środki wprowadzane w celu zintensyfikowania walki z uchylaniem się od opodatkowania mają być ukierunkowane m.in. na poprawę modelu współpracy między administracją wymiaru sprawiedliwości a administracją podatkową.
4. 
Władze Grecji podejmują środki w celu dalszego wzmocnienia procesu przygotowywania budżetu i zarządzania finansami publicznymi. Władze Grecji zapewniają, aby przepisy krajowe były w pełni zgodne z Traktatem o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej (paktem fiskalnym). Władze Grecji przedstawiają również średniookresowy plan działania zapewniający, aby płatności były dokonywane zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 5 . Władze Grecji wzmacniają ramy prawne zamówień publicznych, w tym przez wspieranie zamówień centralnych.
5. 
Władze Grecji wdrażają w pełni nowe przepisy, które wprowadziły kompleksową reformę emerytalną w 2016 r. Aby zracjonalizować wydatki publiczne na ochronę zdrowia, władze Grecji wprowadzają środki strukturalne zwiększające ich efektywność, w tym »zamknięty« budżet (pułap dotyczący zwrotów mających na celu odzyskanie części refundowanych kosztów), który obejmie pozycje nieobjęte wcześniej systemem zwrotów. Władze Grecji publikują zaktualizowany biuletyn cen, aby obniżyć ceny środków farmaceutycznych, aktualizować i publikować regularnie wykazy pozytywne i negatywne oraz przyjmować dalsze środki zwiększające udział leków generycznych.
6. 
Władze Grecji zapewniają sprawne wprowadzenie i wdrożenie nowego systemu solidarnościowych zasiłków dochodowych. Podejmują one szeroko zakrojoną reformę systemu opieki społecznej w oparciu o odpowiednie zalecenia Banku Światowego zawarte w przeglądzie świadczeń socjalnych. Reforma ta powinna mieć na celu uproszczenie tego systemu i jego lepsze ukierunkowanie na potrzeby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji, w tym przekierowanie środków na finansowanie wprowadzenia w całym kraju nowego systemu solidarnościowych zasiłków dochodowych.
7. 
W celu ochrony stabilności finansowej władze Grecji publikują plan działania dotyczący poluzowania ograniczeń w przepływie kapitału, unikając nieuzasadnionych opóźnień i nie narażając na szwank stabilności finansowej. Władze Grecji oceniają i eliminują przeszkody utrudniające działanie wtórnego rynku kredytów zagrożonych, które zostały wskazane w sprawozdaniu z przeglądu wdrożenia ustawy 4354/2015, aby ułatwić procedurę udzielania licencji dla podmiotów zarządzających kredytami zagrożonymi. Władze Grecji tworzą pozasądowy system odzyskiwania należności z tytułu kredytów zagrożonych i zapewniają jego sprawne wdrożenie.

System ten umożliwia zarówno dużym dłużnikom, jak i małym dłużnikom, których dług przekracza określony minimalny próg, dostęp do mechanizmu restrukturyzacji zadłużenia oraz poddaje wszystkie składniki długu temu mechanizmowi, w tym długi prywatne i publiczne, z wyłączeniem składek na ubezpieczenie społeczne i podatków u źródła. Władze Grecji modernizują również ramy prawne dotyczące upadłości przedsiębiorstw oraz zapewniają ich skuteczne wdrożenie, koncentrując się na roli syndyków masy upadłości. Władze Grecji dokonują przeglądu kodeksu postępowania cywilnego, aby dostosować go do najlepszych praktyk stosowanych w Unii.

8. 
W celu wspierania wzrostu gospodarczego, konkurencyjności i inwestycji władze Grecji kontynuują opracowywanie i wdrażanie szeregu reform w odniesieniu do rynków produktowych. Reformy te mają na celu wdrażanie najlepszych praktyk unijnych. Reformy te obejmują: dalsze wdrażanie zaleceń zawartych w dokumencie OECD "Narzędzia oceny konkurencji" w celu usunięcia przeszkód dla konkurencji istniejących w wielu sektorach; reformy liberalizujące system licencji inwestycyjnych i ograniczające obciążenia administracyjne związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej; dalsze kroki w kierunku liberalizacji zawodów regulowanych; reformy modernizujące ramy prawne w zakresie użytkowania gruntów, w tym planowanie przestrzenne i kataster; oraz środki poprawiające działanie sektora gospodarki wodnej i sektora transportu.
9. 
W odniesieniu do rynków pracy Grecja przyjmuje przepisy, które wyjaśnią, że wprowadzone w 2011 r. reformy dotyczące rokowań zbiorowych będą kontynuowane do końca programu. Władze Grecji zastępują obecne ramy administracyjne regulujące zwolnienia grupowe procedurą wypowiedzenia, której okres nie może być dłuższy niż trzy miesiące i która nie wymaga zatwierdzenia ex ante oraz zmieniają przepisy dotyczące akcji protestacyjnych. Władze Grecji podejmują również dalsze kroki w celu walki z pracą nierejestrowaną, poprawy programów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz wdrażają trzyletni plan działania w dziedzinie edukacji.
10. 
Władze Grecji kontynuują wdrażanie szeroko zakrojonych reform na rynkach energii w celu ich dostosowania do przepisów i polityk Unii, a także ich unowocześnienia, podniesienia konkurencyjności, ograniczenia renty monopolistycznej i zwiększenia wydajności, wspierania innowacji i szerszego wykorzystania odnawialnych źródeł energii i gazu oraz zapewnienia, aby to klienci czerpali korzyści z wprowadzenia wszystkich tych zmian. Aby sprowadzić do uzgodnionego poziomu udział w rynku energii elektrycznej przypadający na podmiot »zasiedziały«, władze Grecji kontynuują realizację aukcji energii elektrycznej oraz proponują bezwarunkowe środki strukturalne prowadzące do zbycia pewnej części mocy wytwórczych przez podmiot "zasiedziały", zgodnie z odpowiednimi decyzjami Komisji, które zostały utrzymane w mocy przez Sąd 6 . Władze Grecji kontynuują również proces mający na celu pełny rozdział własnościowy operatora systemu przesyłowego od podmiotu "zasiedziałego", reformują w dalszym ciągu system zachęt do korzystania z odnawialnych źródeł energii oraz zapewniają terminowe wdrożenie innych reform rynkowych. W odniesieniu do rynku gazu kontynuowanie wdrażania dotychczasowych reform ma doprowadzić do m.in. pełnej możliwości zmiany dostawcy przez wszystkich klientów do 2018 r., zgodnie z planem. Władze Grecji podejmują dalsze działania w celu wyeliminowania pozostałych przeszkód utrudniających skuteczną konkurencję na hurtowych i detalicznych rynkach gazu oraz w celu wspierania gazociągów międzysystemowych i dywersyfikacji źródeł dostaw.
11. 
Władze Grecji kontynuują wdrażanie ambitnego programu prywatyzacji i strategii wspierających inwestycje. Władze Grecji zobowiązują się do ułatwienia procesu prywatyzacji i do dokończenia wszelkich niezbędnych działań rządowych, aby umożliwić pomyślne złożenie ofert. W tym względzie władze Grecji realizują wszystkie niezbędne działania uzgadniane co kwartał przez grecki fundusz prywatyzacyjny (HRADF), instytucje i rząd Grecji. Wykaz zaległych działań rządowych został zatwierdzony przez zarząd funduszu HRADF. Po ustanowieniu Helleńskiej Korporacji ds. Aktywów i Udziałów (ang. Hellenic Corporation of Assets and Participations, "HCAP"), której zostanie powierzony cenny majątek narodowy Grecji, władze Grecji zapewniają, aby sposób zarządzania HCAP i jej regulamin wewnętrzny były zgodne z międzynarodowymi standardami i najlepszymi praktykami, w tym wytycznymi OECD w sprawie zarządzania przedsiębiorstwami państwowymi. Nadrzędnym celem HCAP jest zarządzanie wartościowym majątkiem Grecji; oraz ochrona, tworzenie i maksymalizacja wartości tego majątku, który należy spieniężyć poprzez prywatyzację i inne środki.
12. 
Jednym z kluczowych priorytetów programu pozostaje nowoczesna administracja rządowa i publiczna. Władze Grecji zwracają szczególną uwagę na realizację środków, które zostały już wprowadzone w ramach programu, aby zwiększyć wydajność sektora publicznego w dostarczaniu podstawowych dóbr i usług publicznych, zwracając szczególną uwagę na rekrutację i odpolitycznienie kadry kierowniczej, ocenę wyników pracy i mobilność. Podejmuje się środki mające na celu zwiększenie skuteczności systemu sądowego, w tym przez umożliwienie prowadzenia aukcji elektronicznych, i skuteczniejszą walkę z korupcją. Wzmacnia się instytucjonalną i operacyjną niezależność najważniejszych instytucji, takich jak organy skarbowe i urząd statystyczny (ELSTAT), poprzez kontynuowanie wdrażania reform, które zostały już przyjęte.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Greckiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lutego 2016 r.
W imieniu Rady
M.H.P. VAN DAM
Przewodniczący
1 Niniejszy akt został pierwotnie przyjęty jedynie w języku angielskim i został opublikowany w Dz.U. L 219 z 20.8.2015, s. 12.
2 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1.
3 Zob. s. 22 niniejszego Dziennika Urzędowego.
4 Art. 2 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/1226 z dnia 30 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.174.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
6 Wyrok z dnia 15 grudnia 2016 r., DEI przeciwko Komisji, T 169/08 RENV, ECLI:EU:T:2016:733 oraz wyrok z dnia 15 grudnia 2016 r., DEI przeciwko Komisji, T-421/09 RENV, ECLI:EU:T:2016:748.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024