Decyzja wykonawcza 2016/2365 ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE, Euratom) 2016/2365
z dnia 19 grudnia 2016 r.
ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 608/2014 z dnia 26 maja 2014 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2 i art. 6 ust. 2.

po konsultacjach z Komitetem Doradczym ds. Zasobów Własnych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji Komisji 97/245/WE, Euratom 2  ustanowiono ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych.

(2) Decyzja 97/245/WE, Euratom ma jedną podstawę prawną, tj. rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 3 . Po wejściu w życie decyzji Rady 2014/335/UE 4  przekazywanie informacji Komisji przez państwa członkowskie jest regulowane dwoma rozporządzeniami Rady: rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 608/2014 i rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 609/2014 5 . Należy zatem przyjąć odrębne decyzje wykonawcze Komisji w odniesieniu do każdego rozporządzenia. Przepisy dotyczące wzorów sprawozdań dotyczących rachunków należności z tytułu zasobów własnych oraz formularz zgłaszania wartości nieodzyskiwalnych odpowiadających należnościom z tytułu zasobów własnych określone w decyzji 97/245/WE, Euratom zostały włączone do decyzji wykonawczej Komisji (UE, Euratom) 2016/2366 6 . Przepisy dotyczące formularzy i wzoru zgłoszenia nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu zasobów własnych oraz sprawozdania z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z decyzją 97/245/WE powinny zostać włączone do niniejszej decyzji.

(3) Przypadki nadużyć i nieprawidłowości należy zgłaszać w sposób ustrukturyzowany.

(4) Decyzją 97/245/WE nałożono na państwa członkowskie obowiązek przedstawiania Komisji informacji dotyczących departamentów i agencji odpowiedzialnych za sporządzanie sprawozdań. Konieczne jest zapewnienie, aby państwa członkowskie również informowały Komisję o wszelkich zmianach tych informacji.

(5) Aby państwa członkowskie jak najszybciej zaczęły stosować zmienione formularze, w szczególności jeśli chodzi o zmodyfikowaną stawkę zatrzymania, niniejsza decyzja powinna wejść w życie i być stosowana od dnia jej publikacji.

(6) Ze względów spójności niniejsza decyzja oraz decyzja wykonawcza (UE, Euratom)2016/2366 powinny zacząć obowiązywać tego samego dnia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa członkowskie korzystają z formularza określonego w załączniku I do niniejszej decyzji w celu sporządzania opisów wykrytych przypadków nadużyć i nieprawidłowości obejmujących należności przekraczające 10 000 EUR, jak również z formularza określonego w załączniku II do niniejszej decyzji w celu szczegółowego opisania stanowiska dotyczącego przypadków nadużyć i nieprawidłowości, o których Komisja została już poinformowana, jeżeli wcześniej nie odnotowano odzyskania środków, anulowania bądź niemożności ich odzyskania, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014.

Artykuł  2

Państwa członkowskie korzystają z formularza określonego w załączniku III do niniejszej decyzji w celu sporządzania sprawozdania z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014.

Artykuł  3

Państwa członkowskie informują Komisję o departamentach lub agencjach odpowiedzialnych za sporządzanie i wysyłanie opisów i szczegółowych informacji, o których mowa w art. 1, oraz sprawozdań, o których mowa w art. 2. Państwa członkowskie informują również Komisję o wszelkich zmianach danych tych departamentów lub agencji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2016 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

FORMULARZ ZGŁOSZENIA NADUŻYCIA

Formularz informacyjny przesyłany do Komisji (DG BUDG), zawierający opis wykrytych przypadków nadużycia i nieprawidłowości dotyczących należności przekraczających 10 000 EUR

IDENTYFIKACJA FORMULARZA PODSTAWOWEGO

0. Państwo członkowskie:

0.0. Numer identyfikacyjny sprawy 7 :

0.1. Kwartalny okres odniesienia:

0.2. Data przesłania:

0.3. Departament lub agencja, które dokonały ustalenia:

OPIS SPRAWY

1. Towary:

1.0. Nazwa handlowa:

1.1. Pozycja taryfowa 8 :

1.1.1. zadeklarowana:

1.1.2 ustalona:

1.1.3 domniemana:

1.2 Pochodzenie:

1.2.1. zadeklarowane:

1.2.2 ustalone:

1.2.3 domniemane:

1.3 Przywieziono z:

1.3.1. zadeklarowane:

1.3.2 ustalone:

1.3.3 domniemane:

1.4 Ilość:

1.4.1. zadeklarowana:

1.4.2 ustalona:

1.4.3 domniemana:

1.5 Wartość:

1.5.1. zadeklarowana:

1.5.2 ustalona:

1.5.3 domniemana:

2. Rodzaj nadużycia lub nieprawidłowości:

2.1. Nazwa pozycji:

2.2. Procedura celna lub odpowiednie postępowanie:

3. Krótki opis mechanizmu nadużycia finansowego:

4. Domniemany rząd wielkości zasobów własnych, od których uiszczenia się uchylono, lub dokładna kwota:

4.1. oszacowane:

4.2. ustalone:

4.3. odzyskane:

5. Rodzaj czynności kontrolnej, która doprowadziła do ujawnienia sprawy:

5.1. metoda:

5.2. uwagi:

6. Etap zaawansowania procedury oraz, w stosownych przypadkach, szczegóły ustalenia:

- data ustalenia:

- kod administracyjny:

- kod finansowy:

7. Sprawa, która została już notyfikowana na podstawie porozumień o pomocy wzajemnej (rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 9 ):

Odniesienie do wzajemnej pomocy:

8. Podjęte lub planowane środki w celu zapobieżenia ponownemu wystąpieniu nadużyć lub nieprawidłowości:

9.

9.1 Uczestniczące państwa członkowskie:

9.2. Zainteresowane podmioty gospodarcze (opcjonalnie):

10 Inne informacje:

10.1. jawne:

10.2. numer sprawy OLAF:

10.3. poufne:

ZAŁĄCZNIK  II

FORMULARZ AKTUALIZACJI FORMULARZA PODSTAWOWEGO (1)

11 (2) 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 Uwagi
Odniesienie

do formularza podstawowego

Zmiana szacunku Data ustalenia Data wpisu na konto B Ustalone należności:

Saldo za

poprzedni

kwartał

Korekta podstawy (±) Kwoty odpisane Kwoty podlegające

zwrotowi (15 ±16-17)

Kwoty odzyskane Ustalone

należności:

saldo na koniec

kwartału

(18-19)

Kod postępowania

administracyjnego

lub sądowego

Kod finansowy
(1) Pola od 11 do 22 formularza aktualizacji aktualizują pola 4 i 6 formularza podstawowego.

(2) Formularzowi aktualizacji przypisany jest ten sam numer identyfikacji co numer formularza podstawowego, do którego się odnosi; jeżeli istnieje więcej niż jeden formularz aktualizacji, numery przydziela się od 1 do x w następującym formacie: OR/MS/99/99999

ZAŁĄCZNIK  III

SPRAWOZDANIE ROCZNE 10

20...

Państwo członkowskie:.................................................................

1. Kontrole przeprowadzane przez państwa członkowskie

Działania w ramach kontroli Liczba
Przyjęte zgłoszenia celne (w odniesieniu do procedur celnych lub przeznaczenia celnego)
Zgłoszenia sprawdzone po odprawie celnej w odniesieniu do procedur celnych lub przeznaczenia celnego (kontrole po odprawie celnej)
Łączna liczba personelu w służbach celnych na szczeblu krajowym (1)
Łączna liczba personelu wykonującego kontrole po odprawie celnej, na szczeblu krajowym
(1) Łączna liczba personelu celnego (wyrażona jako liczba osób rocznie w przeliczeniu na ekwiwalent pełnego czasu pracy).

2. Kwestie zasadnicze

Wykaz najważniejszych kwestii dotyczących ustalenia, księgowania oraz udostępniania należności, które wystąpiły w trakcie stosowania rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 608/2014 i rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 609/2014, jak również rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000, łącznie z kwestiami podnoszonymi w sprawach spornych.

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

(w razie potrzeby należy kontynuować w załączniku, odnosząc się do tego punktu)

1 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 29.
2 Decyzja Komisji 97/245/WE, Euratom z dnia 20 marca 1997 r. ustanawiająca ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych Wspólnoty (Dz.U. L 97 z 12.4.1997, s. 12).
3 Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 z dnia 22 maja 2000 r. wykonujące decyzję 2007/436/WE, Euratom w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 130 z 31.5.2000, s. 1).
4 Decyzja Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105).
5 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE, Euratom) 2016/2366 z dnia 19 grudnia 2016 r. ustanawiająca wzory sprawozdań dotyczących rachunków należności z tytułu zasobów własnych oraz formularz zgłaszania wartości nieodzyskiwalnych odpowiadających należnościom z tytułu zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 (zob. s. 30 niniejszego Dziennika Urzędowego).
7 Państwa członkowskie numerują sprawy w kolejności rocznej według następującego formatu: OR/MS/99/999999/0. W przypadku państw członkowskich, które nie stosują jednolitej kolejności rocznej, lecz kolejność dla jednostek regionalnych, pierwsze dwie cyfry z sześciu identyfikują daną jednostkę regionalną.
8 Zgodnie z Nomenklaturą scaloną określoną w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
9 Rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego (Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1).
10 O którym mowa w art. 6 ust. 1rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.350.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/2365 ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014
Data aktu: 19/12/2016
Data ogłoszenia: 22/12/2016
Data wejścia w życie: 22/12/2016