Decyzja wykonawcza 2016/2296 w sprawie utworzenia niezależnej grupy ekspertów wyznaczonej jako organ weryfikujący skuteczność działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/2296
z dnia 16 grudnia 2016 r.
w sprawie utworzenia niezależnej grupy ekspertów wyznaczonej jako organ weryfikujący skuteczność działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prace organu weryfikującego skuteczność działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w szczególności przedkładane Komisji bezstronne, oparte na dowodach zalecenia dotyczące skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na szczeblu unijnym i szczeblach lokalnych, jak również funkcji sieciowych, przyczyniają się do usprawnienia europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym (ATM). Wsparcie udzielane przez organ weryfikujący skuteczność działania jest niezbędne do realizacji celów dotyczących utworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, przy czym główną siłą napędową tego procesu - a także ogólnie opracowanej przez Komisję strategii w dziedzinie lotnictwa 2  - są: system skuteczności działania, ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 390/2013 3 , w tym dalsze niezbędne zmiany wynikające z doświadczeń nabytych w trakcie jego dotychczasowego stosowania, oraz ściśle z nim powiązany system opłat, ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 391/2013 4 .

(2) Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2014/672/UE 5  okres, na jaki wyznaczony został obecny organ weryfikujący skuteczność działania, upływa dnia 31 grudnia 2016 r. Komisja powinna wyznaczyć nowy organ weryfikujący skuteczność działania, który zapewni Komisji i krajowym organom nadzoru wsparcie po tej dacie. Wyznaczenie to powinno nastąpić na okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2024 r., co jest okresem dostatecznie długim, aby zapewnić ciągłość i stabilność, i jednocześnie stanowi ustalony okres czasu odpowiadający okresom odniesienia, zgodnie z wymogami określonymi w art. 3 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013.

(3) Zważywszy, że okres ten obejmuje zarówno drugi, jak i trzeci okres odniesienia, przedłużanie członkostwa w organie weryfikującym skuteczność działania powinno następować w taki sposób, by zapewnić płynne przejście i ciągłość dostępności doświadczenia i wiedzy.

(4) W celu wzmocnienia bezstronności organu weryfikującego skuteczność działania należy utworzyć niezależną grupę ekspertów, która będzie wspierać wdrażanie systemu skuteczności działania, i grupę tę należy wyznaczyć jako organ weryfikujący skuteczność działania.

(5) W art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 określono w sposób ogólny rolę, jaką w systemie skuteczności działania odgrywa organ weryfikujący skuteczność działania. W art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 zawarto szczegółową listę jego zadań i działań, która nie stanowi jednak wyczerpującego katalogu. Pewne zadania przydzielono temu organowi również w art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 598/2014 6 . W trosce o przejrzystość i kompletność, zgodnie ze wspomnianymi przepisami, w obecnej decyzji należy wymienić wszystkie zadania organu weryfikującego skuteczność działania. Organ weryfikujący skuteczność działania powinien wspierać Komisję doradztwem, wiedzą fachową i innymi usługami. W tym celu powinien on działać w koordynacji z krajowymi organami nadzoru. Powinien on również udzielać wsparcia krajowym organom nadzoru na ich wniosek.

(6) Aby organ weryfikujący skuteczność działania mógł skutecznie i sprawnie funkcjonować, Komisja powinna zapewnić mu obsługę sekretariatu.

(7) Członkowie organu weryfikującego skuteczność działania powinni być wysoko wykwalifikowanymi specjalistami posiadającymi odpowiednie kompetencje w kluczowych obszarach działania. Członkowie, z wyjątkiem przewodniczącego, powinni być wybierani w drodze procedury selekcji poprzedzonej zaproszeniem do zgłaszania kandydatur, z poszanowaniem zasad obiektywności, równości szans i przejrzystości oraz z uwzględnieniem wymogu wykrycia rzeczywistych lub potencjalnych konfliktów interesów, powinni oni być również mianowani jako osoby działające we własnym imieniu. Ze względu na szczególne zadania i obowiązki przewodniczącego, powinien on być mianowany przez Komisję zgodnie z jej wewnętrznymi uzgodnieniami administracyjnymi, z poszanowaniem wymienionych powyżej zasad i z uwzględnieniem wymogu dotyczącego wykrywania konfliktu interesów.

(8) W świetle kwalifikacji i wiedzy fachowej członków, stawianych im wymagań w zakresie bezstronności i braku konfliktu interesów, faktu, że są oni mianowani jako osoby działające we własnym imieniu, a także znaczenia ich pracy, członkowie ci, z wyjątkiem przewodniczącego, powinni otrzymywać oprócz zwrotu kosztów także wynagrodzenie, które powinno być proporcjonalne do przydzielonych im zadań. Przewodniczący powinien otrzymywać wynagrodzenie i zwrot kosztów zgodnie z wewnętrznymi uzgodnieniami administracyjnymi Komisji.

(9) Stosowne jest zatem również finansowanie z budżetu unijnego działalności organu weryfikującego skuteczność działania, jak również kosztów jego wsparcia administracyjnego i technicznego.

(10) Do prowadzenia działalności organowi weryfikującemu skuteczność działania niezbędny jest dostęp do danych dotyczących skuteczności działania, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 390/2013 i które posiada organizacja Eurocontrol. W związku z tym Komisja powinna wypracować z organizacją Eurocontrol odpowiednie uzgodnienia w celu zapewnienia takiego dostępu, w tym gromadzenia, zatwierdzania, wstępnej analizy oraz przekazywania tych danych. W uzgodnieniach tych należy uwzględnić ogólnoeuropejski wymiar przeglądu skuteczności działania zgodnie z decyzją Rady (UE) 2015/2394 7 .

(11) W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organu weryfikującego skuteczność działania należy ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące regulaminu wewnętrznego tego organu oraz jego obowiązków w zakresie sprawozdawczości wobec Komisji. Należy również określić przepisy dotyczące ujawniania informacji.

(12) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 .

(13) Niniejsza decyzja nie powinna mieć zastosowania po upływie określonego w niej okresu, na jaki wyznaczony został organ weryfikujący skuteczność działania.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej ustanowionego na mocy art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 549/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wyznaczenie organu weryfikującego skuteczność działania

1.
Niniejszym ustanawia się niezależną grupę ekspertów w zakresie skuteczności działania służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, na okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
2.
Grupę ekspertów, o której mowa w ust. 1, wyznacza się niniejszym jako organ weryfikujący skuteczność działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, na okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
Artykuł  2

Zadania

Do zadań organu weryfikującego skuteczność działania należy:

a)
wspieranie Komisji we wdrażaniu systemu skuteczności działania, w szczególności w odniesieniu do działań wymienionych w art. 3 ust. 3 i art. 6 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013;
b)
dostarczanie doraźnie, na wniosek Komisji, informacji lub sprawozdań dotyczących kwestii związanych ze skutecznością działania zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013;
c)
wspieranie Komisji, na jej wniosek, w określaniu sposobów dostępu do danych dotyczących skuteczności działania, o których mowa w art. 21 i 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013;
d)
wspieranie krajowych organów nadzoru, na ich wniosek, we wdrażaniu systemu skuteczności działania poprzez przedstawianie niezależnej opinii w kwestiach skuteczności działania i określenie przedziałów orientacyjnych wartości do celów ustalenia docelowych parametrów, zgodnie z art. 3 ust. 6) lit. b) i c) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013;
e)
wspomaganie właściwych organów, na ich wniosek, w dokonywaniu oceny sytuacji pod względem poziomu hałasu w portach lotniczych, za które są odpowiedzialne, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 598/2014.
Artykuł  3

Rola doradcza

1.
Komisja może konsultować się z organem weryfikującym skuteczność działania we wszelkich kwestiach dotyczących skuteczności działania służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
2.
Organ weryfikujący skuteczność działania może z własnej inicjatywy przekazywać Komisji sprawozdania i zalecenia w celu poprawy systemu skuteczności działania, zgodnie z art. 3 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013.
Artykuł  4

Skład organu oraz mianowanie członków i przewodniczącego

1.
Organ weryfikujący skuteczność działania składa się z dziewięciu członków, w tym przewodniczącego.
2.
Po dokonaniu wyboru wśród osób, które odpowiedziały na zaproszenie do zgłaszania kandydatur, członków grupy, z wyjątkiem przewodniczącego, mianuje się jako osoby prywatne działające we własnym imieniu.
3.
W imieniu Komisji członków - z wyjątkiem przewodniczącego - wybranych spośród specjalistów posiadających odpowiednie kompetencje, którzy odpowiedzieli na zaproszenie do zgłaszania kandydatur, mianuje Dyrektor Generalny Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Mobilności i Transportu, po konsultacji z państwami członkowskimi w kwestii planowanych nominacji. Kryteria wyboru i kryteria kwalifikowalności obejmują kryteria określone w załączniku.
4.
Dyrektor Generalny Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Mobilności i Transportu w imieniu Komisji mianuje - zgodnie z uzgodnieniami administracyjnymi Komisji i po konsultacji z państwami członkowskimi - specjalistę posiadającego odpowiednie kwalifikacje przewodniczącym organu weryfikującego skuteczność działania. Przewodniczący pełni rolę przedstawiciela organu weryfikującego skuteczność działania i przewodniczy jego posiedzeniom.
5.
Kadencja przewodniczącego i pozostałych członków trwa dwa lata i może zostać przedłużona dwukrotnie. Nie przedłuża się jednocześnie kadencji więcej niż dwóch trzecich członków.
6.
Członek, który nie jest już w stanie wnosić użytecznego wkładu do obrad organu weryfikującego skuteczność działania, który składa rezygnację lub który nie spełnia warunków określonych w art. 5 i 6, może zostać zastąpiony przez inną osobę, mianowaną na jego miejsce zgodnie z ust. 2, 3 i 4, stosownie do przypadku, na okres pozostający do końca jego kadencji.
7.
Dyrektor Generalny Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Mobilności i Transportu może ustanowić w imieniu Komisji listę rezerwową odpowiednich kandydatów, którą można wykorzystać w celu mianowania członków zastępujących członków innych niż przewodniczący. Komisja zwraca się do kandydatów o zgodę przed umieszczeniem ich nazwisk na liście rezerwowej.
8.
Imiona i nazwiska osób mianowanych członkami organu weryfikującego skuteczność działania publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
9.
Dane osobowe gromadzi się, przetwarza i publikuje zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Zasady członkostwa

1.
Wykonując obowiązki wynikające z niniejszej decyzji, organ weryfikujący skuteczność działania oraz jego członkowie zachowują bezstronność i działają niezależnie od wszelkich zewnętrznych wpływów oraz w interesie publicznym. Członkowie podpisują w tym celu stosowne oświadczenie, w którym zobowiązują się do pełnienia swoich funkcji w organie weryfikującym skuteczność działania w określony powyżej sposób.
2.
Członkowie nie mogą przekazywać swoich obowiązków innym osobom.
3.
Osoby ubiegające się o powołanie na członków organu mają obowiązek ujawnić wszelkie okoliczności, które mogą prowadzić do wystąpienia konfliktu interesów, poprzez złożenie oświadczenia o braku konfliktu interesów, jak określono w zaproszeniu do zgłaszania kandydatur, o którym mowa w art. 4 ust. 2. Osoba mająca zostać mianowana przewodniczącym również zobowiązana jest ujawnić wszelkie takie okoliczności, w odpowiednim terminie przed jej mianowaniem. We wspomnianym oświadczeniu wszystkie te osoby ujawniają przynajmniej wszelkie istotne interesy zawodowe i finansowe oraz wszelkie sytuacje, w których ich interesy mogą rzutować negatywnie lub mogą być zasadnie postrzegane jako rzutujące negatywnie na ich zdolność do działania w sposób bezstronny i w interesie publicznym jako członek organu weryfikującego skuteczność działania.
4.
Oceniając, czy może wystąpić jakikolwiek konflikt interesów, uwzględnia się szereg czynników, w tym charakter, rodzaj i znaczenie poszczególnych interesów danej osoby, a także stopień, w jakim można się spodziewać, że dany interes będzie miał negatywny wpływ na doradztwo świadczone przez daną osobę i ogólny proces decyzyjny organu weryfikującego skuteczność działania. Interes uznaje się za nieznaczny lub minimalny, jeżeli jest mało prawdopodobne, by rzutował on negatywnie lub by był zasadnie postrzegany jako rzutujący negatywnie na zdolność danej osoby do działania w sposób bezstronny i w interesie publicznym przy doradzaniu Komisji.
5.
Komisja udostępnia publicznie, na przeznaczonej do tego stronie internetowej, oświadczenia o braku konfliktu interesów złożone przez mianowanych członków. Stosuje się środki techniczne w celu oznaczenia na potrzeby wyszukiwarek, że oświadczenia o braku konfliktu interesów nie powinny pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
6.
Członkowie podlegają obowiązkowi zachowania tajemnicy służbowej oraz ustanowionym przez Komisję przepisom bezpieczeństwa dotyczącym ochrony informacji niejawnych UE, określonym w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 9  i (UE, Euratom) 2015/444 10 .
7.
Na początku każdej kadencji członkowie podpisują pisemną deklarację poufności.
Artykuł  6

Metoda pracy

1.
Z zastrzeżeniem uprzedniego zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Mobilności i Transportu, działającego w imieniu Komisji, w szczególności w odniesieniu do finansowania organu weryfikującego skuteczność działania, organ weryfikujący skuteczność działania przyjmuje następujące dokumenty:
a)
swój roczny program prac i sprawozdanie roczne;
b)
swój regulamin wewnętrzny;
c)
zasady jego współpracy z krajowymi organami nadzoru;
d)
mechanizmy współpracy z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, operatorami portów lotniczych, koordynatorami portów lotniczych i przewoźnikami lotniczymi, o których mowa w art. 3 ust. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013;
e)
plan zarządzania danymi.
2.
Organ weryfikujący skuteczność działania przyjmuje swoje sprawozdania i zalecenia oraz dokumenty, o których mowa w ust. 1, zwykłą większością głosów.
3.
W celu zbadania określonych kwestii wchodzących w zakres prac organu weryfikującego skuteczność działania organ ten może tworzyć podgrupy ze swoich członków, w oparciu zakresy zadań określone przez organ weryfikujący skuteczność działania i za zgodą Dyrektora Generalnego Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Mobilności i Transportu, działającego w imieniu Komisji. Podgrupy rozwiązuje się niezwłocznie po wygaśnięciu ich mandatu.
4.
Posiedzenia organu weryfikującego skuteczność działania, jak również jego podgrup, odbywają się w siedzibie Komisji. W wyjątkowych przypadkach mogą one jednak odbywać się w innym miejscu.
5.
Obecność członków organu weryfikującego skuteczność działania na posiedzeniach tego organu, a także na posiedzeniach jego podgrup, jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności przewodniczącemu i sekretariatowi przesyła się uzasadnienie.
6.
Organ weryfikujący skuteczność działania zapewnia, przy wsparciu sekretariatu, by jego metodyka odzwierciedlała najnowsze standardy naukowe.
Artykuł  7

Wsparcie administracyjne i techniczne

1.
Komisja zapewnia wsparcie administracyjne i techniczne niezbędne do funkcjonowania organu weryfikującego skuteczność działania, w tym obsługę sekretariatu organu weryfikującego skuteczność działania i jego podgrup, aby umożliwić mu skuteczne i sprawne działanie. Sekretariat zwołuje posiedzenia plenarne organu weryfikującego skuteczność działania i zapewnia ich wsparcie, a także zwołuje posiedzenia podgrup.

Wsparcie administracyjne i techniczne zapewnia się sposób racjonalny pod względem kosztów i umożliwiający organowi weryfikującemu skuteczność działania niezależność funkcjonalną i techniczną przy wypełnianiu swoich zadań.

2.
Jeżeli organizację Eurocontrol określono jako odpowiedni podmiot przekazujący dane, Komisja opracowuje stosowne uzgodnienia z tą organizacją dotyczące gromadzenia, zatwierdzania, analizy wstępnej i przekazywania tych danych oraz zapewnienia organowi weryfikującemu skuteczność działania ciągłego dostępu do danych dotyczących skuteczności działania, o których mowa w art. 21 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, będących w posiadaniu organizacji Eurocontrol.
Artykuł  8

Sprawozdawczość i przejrzystość

1.
W celu realizacji zadań powierzonych mu w art. 2 organ weryfikujący skuteczność działania przekazuje Komisji sprawozdania i zalecenia.
2.
Przed przedłożeniem sprawozdania organ weryfikujący skuteczność działania umożliwia krajowym organom nadzoru sprawdzenie danych faktycznych związanych z oceną i monitorowaniem planów skuteczności działania.
3.
Komisja publikuje na przeznaczonej do tego stronie internetowej wszystkie sprawozdania i zalecenia organu weryfikującego skuteczność działania.
4.
Publikacja taka nie następuje, jeżeli ujawnienie sprawozdania bądź zalecenia lub ich części naruszyłoby ochronę jakiegokolwiek interesu publicznego lub prywatnego, jak określono w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 .
5.
Organ weryfikujący skuteczność działania przyjmuje roczne sprawozdanie ze swojej działalności, w tym z jego współpracy z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego oraz z mechanizmów współpracy z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, operatorami portów lotniczych, koordynatorami portów lotniczych i przewoźnikami lotniczymi, o których mowa odpowiednio w art. 3 ust. 7 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, jak również z uzgodnień z organizacją Eurocontrol na temat dostępu do danych dotyczących skuteczności działania, o których mowa w art. 7 ust. 2.
6.
Komisja monitoruje funkcjonowanie organu weryfikującego skuteczność działania i regularnie informuje państwa członkowskie o postępach w jego pracach.
Artykuł  9

Dodatki, koszty i wynagrodzenie

1.
Członkowie organu weryfikującego skuteczność działania, z wyjątkiem przewodniczącego, są uprawnieni do dodatku specjalnego w postaci dziennego kosztu jednostkowego za każdy pełny dzień pracy, w wysokości nieprzekraczającej 600 EUR. Obliczoną łączną wysokość dodatku zaokrągla się w górę do kwoty odpowiadającej wartości połowy kolejnego dnia roboczego. Płatności dokonuje się w euro.
2.
Koszty podróży i pobytu poniesione przez członków, z wyjątkiem przewodniczącego, są zwracane przez Komisję zgodnie z decyzją Komisji C(2007) 5858 12 . Zwrot tych kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków finansowych przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
3.
Przewodniczący organu weryfikującego skuteczność działania otrzymuje wynagrodzenie oraz zwrot kosztów podróży i pobytu od Komisji zgodnie z jej uzgodnieniami administracyjnymi.
Artykuł  10

Finansowanie

Koszty działań związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa w art. 2, w tym koszty odpowiadające dodatkom i zwrotom kosztów dla członków organu weryfikującego skuteczność działania, wymienione w art. 9, jak również koszty wsparcia administracyjnego i technicznego, o których mowa w art. 7, są finansowane z budżetu Unii. Koszty odpowiadające dodatkom i zwrotom kosztów, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2, są finansowane zgodnie z art. 204 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 13  oraz art. 287 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 14 .

Artykuł  11

Uchylenie

Decyzja wykonawcza 2014/672/UE traci moc.

Artykuł  12

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2016 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Kryteria wyboru i kwalifikowalności członków organu weryfikującego skuteczność działania

Kryteria wyboru i kwalifikowalności dotyczące członków organu weryfikującego skuteczność działania obejmują następujące kwestie:
a)
posiadanie przez kandydata udokumentowanej i istotnej dla działalności organu wiedzy fachowej, kompetencji i doświadczenia zawodowego na wysokim szczeblu, w dziedzinach związanych z kluczowymi obszarami działania;
b)
zrównoważona reprezentacja kompetencji i wiedzy fachowej we wszystkich kluczowych obszarach działania, a także zrównoważona reprezentacja obu płci oraz pochodzenia geograficznego;
c)
zrównoważona reprezentacja wiedzy w obszarach związanych między innymi z wymienionymi poniżej zagadnieniami (lista niewyczerpująca):
-
polityka UE w dziedzinie lotnictwa i obowiązujące prawo w tym zakresie,
-
zarządzanie liniami lotniczymi lub portami lotniczymi,
-
wymogi dotyczące misji wojskowych i zarządzanie operacjami wojskowymi,
-
kwestie ekonomiczne w dziedzinie lotnictwa, zarządzanie wdrażaniem SESAR i unijne mechanizmy finansowania,
-
analiza porównawcza, techniki analizy kosztów i korzyści oraz planowanie finansowe,
-
współzależności między kosztami a innymi obszarami podlegającymi weryfikacji skuteczności działania, jak również między wymogami cywilnymi a wojskowymi,
-
określanie ryzyka dla bezpieczeństwa i pomiar skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa,
-
system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) i pomiar skuteczności działania w zakresie środowiska (obejmujący takie kwestie jak wpływ lotnictwa na środowisko, efektywność paliwowa, emisje CO2 i hałasu),
-
wpływ interakcji z przestrzeniami powietrznymi sąsiadującymi z SES, w tym punkty newralgiczne i zarządzanie przepływem;
d)
umiejętność analizy i oceny współzależności i interakcji między obszarami działania oraz określenia przyszłych docelowych parametrów skuteczności działania w oparciu o planowane usprawnienia operacyjne i technologiczne;
e)
odpowiednie umiejętności językowe, umożliwiające kandydatowi pełny i efektywny udział w pracach organu weryfikującego skuteczność działania;
f)
niezależność i brak konfliktów interesów.
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europejska strategia w dziedzinie lotnictwa, COM(2015) 598 final.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 31).
5 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/672/UE z dnia 24 września 2014 r. w sprawie przedłużenia okresu, na jaki wyznaczony został organ weryfikujący skuteczność działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz.U. L 281 z 25.9.2014, s. 5).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 598/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia zasad i procedur w odniesieniu do wprowadzenia ograniczeń operacyjnych odnoszących się do poziomu hałasu w portach lotniczych Unii w ramach zrównoważonego podejścia oraz uchylające dyrektywę 2002/30/WE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 65).
7 Decyzja Rady (UE) 2015/2394 z dnia 8 grudnia 2015 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte przez państwa członkowskie w imieniu Unii Europejskiej, dotyczącego decyzji, które mają zostać przyjęte przez Stałą Komisję Eurocontrolu, w odniesieniu do ról i zadań Eurocontrolu oraz scentralizowanych usług (Dz.U. L 332 z 18.12.2015, s. 136).
8 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
9 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
10 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
11 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43).
12 Decyzja Komisji C(2007) 5858 z dnia 5 grudnia 2007 r. - Zasady zwrotu kosztów poniesionych przez osoby niebędące pracownikami Komisji zaproszone do udziału w posiedzeniach w charakterze ekspertów.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
14 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.344.92

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/2296 w sprawie utworzenia niezależnej grupy ekspertów wyznaczonej jako organ weryfikujący skuteczność działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
Data aktu: 16/12/2016
Data ogłoszenia: 17/12/2016
Data wejścia w życie: 18/12/2016, 01/01/2017