Rozporządzenie wykonawcze 2016/1448 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 874/2009 ustanawiające zasady wykonawcze stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Ochrony Odmian Roślin

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1448
z dnia 1 września 2016 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 874/2009 ustanawiające zasady wykonawcze stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Ochrony Odmian Roślin

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin 1 ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 114,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do celów rozporządzenia podstawowego w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 874/2009 2 ustanowiono przepisy w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Ochrony Odmian Roślin ("Urząd").

(2) Skuteczne prowadzenie postępowania przed Urzędem wymaga, by strony takiego postępowania były oznaczane przy pomocy nazwy i adresu, jak również adresu poczty elektronicznej, jeżeli go używają.

(3) Należy podkreślić, że urzędowe oznaczenia osób prawnych, przedsiębiorstw i firm, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 874/2009, powinny być nazwami zarejestrowanymi w danym państwie członkowskim lub państwie trzecim.

(4) Następca prawny wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin powinien mieć możliwość używania innego języka urzędowego Unii Europejskiej niż ten, który został wybrany przez pierwotną stronę postępowania przed Urzędem lub Izbą Odwoławczą.

(5) W celu ograniczenia kosztów tłumaczeń pisemnych oraz przyspieszenia prac Urząd lub Izba Odwoławcza, za zgodą wszystkich stron postępowania, powinny podczas postępowania móc używać tylko jednego z urzędowych języków Unii Europejskiej. To samo powinno mieć zastosowanie do przesłuchiwania świadków i biegłych oraz tłumaczenia dokumentów stron postępowania. Z tych samych powodów powinno być możliwe ograniczenie tłumaczenia obszernych dokumentów do ich fragmentów lub streszczeń.

(6) Rosnąca złożoność prawa wspólnotowego w zakresie ochrony odmian roślin wymaga, aby członkowie wykwalifikowani prawnie, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 874/2009, byli absolwentami wydziału prawa, o uznanym doświadczeniu w dziedzinie własności intelektualnej, prawa do ochrony odmian roślin lub rejestracji odmian roślin.

(7) Członkowie Rady Odwoławczej powinni za wykonywanie swoich zadań otrzymywać wynagrodzenie, którego wysokość powinna ustalać Rada Administracyjna na wniosek prezesa Urzędu.

(8) Dla jasności należy wyraźnie zaznaczyć, że urzędowi badającemu powierza się odpowiedzialność za konkretny zakres badania technicznego. Ponadto należy wyraźnie zaznaczyć, że Rada Administracyjna może zmienić lub odwołać takie wyznaczenie na wniosek urzędu badającego.

(9) W celu przejrzystości Rada Administracyjna powinna mieć możliwość uzależnienia takiego wyznaczenia od określonych wymogów oraz ustanowienia procedur, które Urząd ma stosować przy wyznaczaniu.

(10) Doświadczenie pokazuje, że ważne jest opracowanie zasad przewodnich dotyczących materiału roślinnego dostarczanego do badania odrębności, wyrównania i trwałości w ramach wniosków o przyznanie wspólnotowych praw do ochrony odmian roślin oraz przekazywania takiego materiału roślinnego między urzędami badającymi. Rada Administracyjna powinna zatem przyjąć takie zasady.

(11) W art. 14 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 należy w jaśniejszy sposób określić, że przepis ten dotyczy instytucji i podporządkowanych urzędów działających jako urzędy badające. Ponadto przepis ten powinien jasno określać, że wyznaczenie takiej instytucji lub ustanowienie takiego podporządkowanego urzędu powinno odbywać się na tych samych zasadach co wyznaczenie urzędu badającego.

(12) Art. 15 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 powinien zatem zostać dostosowany do brzmienia innych przepisów tego rozporządzenia. Ponadto należy określić, że tylko czynności wykonywane po podpisaniu pisemnego porozumienia uznaje się za czynności Urzędu w odniesieniu do osób trzecich.

(13) Porównywalność sprawozdań z kontroli rachunków, o których mowa w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 874/2009, wymaga, by sprawozdania te były przekazywane na zharmonizowanym formularzu, który powinien zostać określony przez Urząd. Ponadto Urząd powinien mieć możliwość zmniejszenia opłat uiszczanych urzędowi badającemu, jeśli sprawozdanie z kontroli rachunków nie zostanie przekazane w terminie.

(14) Art. 15 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 powinien zostać przeformułowany, aby umożliwiać zmianę wyznaczenia urzędu badającego.

(15) Skuteczne, efektywne i sprawne rozpatrywanie wniosków o przyznanie wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin wymaga, aby wnioski te składane były wyłącznie w Urzędzie, a nie w wyznaczonych instytucjach lub urzędach podporządkowanych ustanowionych na podstawie art. 30 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.

(16) Art. 17 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 zawiera przepisy dotyczące odbioru wniosków. Potwierdzenie odbioru powinno również odnosić się do charakteru otrzymanych dokumentów. Należy ponadto doprecyzować, że potwierdzenie odbioru ma być przesyłane do Urzędu drogą elektroniczną.

(17) Art. 18 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 określa informacje, które mają zostać dostarczone przez wnioskodawcę w przypadku wniosku o prawo własności w odniesieniu do odmiany i w przypadku wniosku o urzędowe uznanie odmiany do certyfikacji i wprowadzania do obrotu, gdy urzędowe uznanie zawiera urzędowy opis odmiany. Ponieważ wniosek ten może zostać złożony w państwie lub do organizacji regionalnej niebędących członkami Międzynarodowego Związku Ochrony Nowych Odmian Roślin (UPOV), należy usunąć odniesienie do państwa członkowskiego i UPOV w tym artykule w odniesieniu do wniosku o urzędowe uznanie odmiany do certyfikacji.

(18) W art. 19 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 należy zaznaczyć, że wniosek nie może zostać złożony przez osobę inną niż hodowca, chyba że hodowca należycie upoważnił tę osobę do tego celu, i że w takim przypadku wniosek powinien zawierać imię, nazwisko i adres pełnomocnika. Brzmienie tego przepisu powinno zostać lepiej dostosowane do brzmienia kwestionariusza technicznego ustanowionego zgodnie z międzynarodowymi normami UPOV.

(19) Dla jasności i w celu uniknięcia jakichkolwiek luk lub pokrywania się należy określić w art. 22 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 w odniesieniu do wytycznych dotyczących badań, że w przypadku braku decyzji Rady Administracyjnej i tymczasowej decyzji prezesa Urzędu zastosowanie mają wytyczne UPOV dotyczące odpowiednich rodzajów i gatunków. W przypadku gdy nie są dostępne wcześniejsze wytyczne, zastosowanie powinny mieć krajowe wytyczne opracowane przez właściwy organ odpowiedzialny za badanie techniczne odmiany roślin, pod warunkiem że prezes Urzędu wyrazi na to zgodę.

(20) Decyzje w sprawie wytycznych dotyczących badań powinny mieć trwały charakter ze względu na ich znaczenie dla użytkowników. Art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 powinien zostać skreślony w celu odzwierciedlenia faktu, że decyzja prezesa Urzędu, gdy wykonuje on uprawnienia, o których mowa w ust. 1 wspomnianego artykułu, nie jest tymczasowa.

(21) Należy uaktualnić art. 24 rozporządzenia (WE) nr 874/2009, aby odzwierciedlał fakt, że wymiany pism między Urzędem a urzędami badającymi odbywają się obecnie drogą elektroniczną.

(22) W odniesieniu do przyjęcia sprawozdania z badania, które przeprowadzono lub które jest przeprowadzane przez właściwy organ poza terytorium Unii Europejskiej, należy wymagać, by pisemne porozumienie zawierane było na podstawie zgody Rady Administracyjnej Urzędu. Ponadto Urząd może rozpatrzeć sprawozdanie sporządzone przez właściwy organ państwa trzeciego lub organizacji regionalnej, która jest członkiem UPOV, lub też strony Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej ("TRIPS"). Wreszcie należy dodać wymóg posiadania informacji na temat doświadczeń państwa trzeciego w zakresie badania danych rodzajów lub gatunków.

(23) Biorąc pod uwagę, że Urząd ma przyznawać prawa do ochrony odmian roślin w odniesieniu do wszystkich rodzajów i gatunków, należy zezwolić Urzędowi na wystąpienie z wnioskiem do właściwego organu państwa trzeciego lub organizacji regionalnej będącej członkiem UPOV, lub państwa trzeciego będącego stroną porozumienia TRIPS o przeprowadzenie badania technicznego, jeśli nie ma możliwości przeprowadzenia badania technicznego w odniesieniu do konkretnych rodzajów i gatunków w urzędzie badającym w Unii Europejskiej oraz jeżeli sprawozdanie z wyników badania technicznego nie jest dostępne lub nie można oczekiwać, że będzie dostępne. Pisemne porozumienie powinno być zawierane pod pewnymi warunkami na podstawie zgody Rady Administracyjnej Urzędu.

(24) Biorąc pod uwagę, że wnioski o przyznanie wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin nie są rozpatrywane przez instytucje krajowe, należy odpowiednio dostosować brzmienie art. 28 rozporządzenia (WE) nr 874/2009.

(25) Aby ograniczyć obciążenia administracyjne, nie należy żądać poświadczonej kopii zaświadczenia patentowego (zaświadczeń patentowych).

(26) Odwołujący się muszą czasami korzystać z pełnomocników. Należy zatem określić w art. 45 rozporządzenia (WE) nr 874/2009, że zawiadomienie musi zawierać elementy dotyczące ewentualnego pełnomocnika wyznaczonego przez odwołującego się.

(27) Ze względu na efektywność Izba Odwoławcza powinna mieć możliwość zajmowania się kilkoma odwołaniami w ramach tego samego postępowania lub prowadzenia postępowań połączonych.

(28) Art. 53 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 należy uzupełnić o szereg elementów, aby dostosować go do stwierdzonych potrzeb oraz doświadczeń zdobytych podczas stosowania tego rozporządzenia i innych przepisów unijnych.

(29) Ze względu na pewność prawa należy dodać przepisy w odniesieniu do decyzji Urzędu w postępowaniu o unieważnienie i anulowanie, o których mowa odpowiednio w art. 20 i 21 rozporządzenia podstawowego.

(30) Biorąc pod uwagę, że Urząd opracował narzędzia elektroniczne, świadectwo wspólnotowej ochrony odmian roślin powinno być dostarczane drogą elektroniczną.

(31) Biorąc pod uwagę, że nie ma procedury umożliwiającej stosowanie podpisu elektronicznego, należy zmienić odniesienie w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 i odnieść się wyłącznie do uwierzytelniania elektronicznego.

(32) Dla jasności należy określić w art. 62 rozporządzenia (WE) nr 874/2009, że Urząd może przyznać zaliczkę świadkom i biegłym. Ponadto należy wyjaśnić zasady ostatecznej odpowiedzialności za zapłatę w odniesieniu do Urzędu lub zainteresowanej strony.

(33) Potrzebne są bardziej szczegółowe zasady w odniesieniu do treści protokołów, o których mowa w art. 63 rozporządzenia (WE) nr 874/2009. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że osoba prowadząca postępowanie ustne w ramach postępowania odwoławczego nie jest pracownikiem Urzędu, należy zmienić ten przepis, aby zapewnić możliwość prowadzenia tego postępowania osobie z zewnątrz.

(34) Należy wprowadzić bardziej szczegółowe przepisy dotyczące doręczania dokumentów drogą elektroniczną lub innymi środkami technicznymi. Należy również wyjaśnić, komu Urząd przekazuje powiadomienia w przypadku wyznaczenia jednego lub kilku pełnomocników przez jedną lub kilka stron.

(35) W art. 67 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 należy doprecyzować, że prezes Urzędu musi również określić termin, w jakim dokument zostanie uznany za notyfikowany w przypadku publicznego ogłoszenia.

(36) W celu zachowania przejrzystości należy publikować w Dzienniku Ustaw przedłużenie terminów przyjętych przez prezesa Urzędu na początku każdego roku kalendarzowego. Ponadto należy umożliwić przedłużenie terminu, jeśli jedna ze stron postępowania doświadczyła przerwania połączenia elektronicznego i jest w stanie wykazać przerwę w usłudze ze strony operatora.

(37) W celu uproszczenia procedur i optymalizacji zasobów należy zwrócić się do stron postępowania działających wspólnie o podanie imienia i nazwiska jednego pełnomocnika oraz określić zasady dotyczące sytuacji, w których tego nie uczyniły. Należy również dodać przepisy dotyczące przeniesienia wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin przez stronę postępowania na więcej niż jedną osobę, w przypadku gdy został powołany więcej niż jeden pełnomocnik.

(38) Biorąc pod uwagę, że Urząd zamierza ograniczyć stosowanie dokumentów w formie papierowej, nie jest konieczne przedstawianie kilku egzemplarzy, gdy dane uwierzytelniające dotyczą więcej niż jednego postępowania.

(39) Aby zapewnić odpowiednie informowanie pozostałych uczestników postępowania, należy określić warunki skreślania wpisu pełnomocnika w rejestrze Urzędu.

(40) Art. 81 rozporządzenia (WE) nr 874/2009 określa warunki szczególnych wpisów w rejestrach urzędu. Dla jasności co do charakteru końcowej decyzji należy zaznaczyć, że ostateczna decyzja nie może zostać wpisana do rejestrów, dopóki jest przedmiotem odwołania.

(41) Z uwagi na coraz większy stopień złożoności postępowania przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 874/2009 wynagrodzenie ekspertów uczestniczących w tym postępowaniu powinno zostać dostosowane. Ponadto, ponieważ badanie techniczne może odbywać się w urzędzie badającym lub organie posiadającym kwalifikacje techniczne, należy dodać odniesienie do organu posiadającego kwalifikacje techniczne.

(42) Przy okazji zmiany rozporządzenia (WE) nr 874/2009 rozporządzenie to powinno zostać dostosowane do brzmienia rozporządzenia podstawowego.

(43) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 874/2009.

(44) Przeprowadzono konsultacje z Radą Administracyjną Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin.

(45) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Systemu Ochrony Odmian Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 874/2009

W rozporządzeniu (WE) nr 874/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Strony postępowania są oznaczane przy pomocy nazwy, adresu oraz adresu poczty elektronicznej, jeżeli go używają.

2. Osoby fizyczne identyfikuje się przez podanie nazwiska i imion. Osoby prawne, przedsiębiorstwa lub firmy identyfikuje się przez podanie ich urzędowych oznaczeń, zarejestrowanych w danym państwie członkowskim lub państwie trzecim.";

2)
w art. 3 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Następca prawny, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia podstawowego, może jednak zażądać, by w dalszym postępowaniu był stosowany inny język urzędowy Unii Europejskiej, pod warunkiem że wniosek taki został złożony po wpisaniu przeniesienia wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin do rejestru wspólnotowych praw do ochrony odmian roślin.";

3)
art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli na wniosek strony postępowania zezwolono na składanie zeznań określone w ust. 1, a strona postępowania, świadek lub biegły nie potrafią w wystarczającym stopniu wypowiadać się w żadnym języku urzędowym Unii Europejskiej, można ich wysłuchać tylko wówczas, gdy strona składająca taki wniosek stworzy warunki do tłumaczenia na język urzędowy Unii Europejskiej używany przez wszystkie strony postępowania lub członków personelu Urzędu.

Strona postępowania, świadek lub biegły oraz członkowie personelu Urzędu lub Izby Odwoławczej mogą ustalić, że podczas postępowania ustnego używany jest wyłącznie jeden język urzędowy Unii Europejskiej.

Urząd może zezwolić na odstępstwa od akapitu pierwszego.";

4)
art. 5 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Jeżeli strona postępowania składa dokument w języku innym niż urzędowy język Unii Europejskiej, Urząd może wymagać od tej strony tłumaczenia takiego dokumentu na jeden z urzędowych języków Unii Europejskiej używanych przez tę stronę lub przez członków personelu Urzędu lub Izby Odwoławczej.

2. W przypadku gdy strona postępowania złożyła tłumaczenie dokumentu, Urząd może wymagać złożenia w określonym przez siebie terminie poświadczenia, że tłumaczenie odpowiada tekstowi oryginału. Tłumaczenie długich dokumentów może ograniczać się do wyciągów lub streszczenia. Urząd lub Izba Odwoławcza może jednak, z urzędu lub na wniosek strony, w każdej chwili zażądać pełniejszego lub całościowego tłumaczenia takich dokumentów.

Strony postępowania oraz członkowie personelu Urzędu lub Izby Odwoławczej mogą wyrazić zgodę na tłumaczenie dokumentu wyłącznie na jeden z języków urzędowych Unii Europejskiej.";

5)
art. 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Członek wykwalifikowany prawnie posiada dyplom prawniczy wyższej uczelni i uznane doświadczenie w dziedzinie własności intelektualnej, praw do ochrony odmian roślin lub rejestracji odmian roślin.";

6)
art. 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Konsultacje

Członkowie personelu Urzędu mogą korzystać bezpłatnie z lokali instytucji krajowych, o których mowa w art. 30 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, oraz urzędów badających i instytucji, o których mowa odpowiednio w art. 13 i 14 niniejszego rozporządzenia, podczas dni konsultacji okresowych ze stronami postępowania i z osobami trzecimi.";

7)
w art. 11 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przewodniczący i członkowie Rady Odwoławczej otrzymują wynagrodzenie za wykonywanie swoich zadań. Wynagrodzenie to jest ustalane przez Radę Administracyjną Urzędu i w oparciu o wniosek prezesa Urzędu.";

8)
w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy Rada Administracyjna powierza właściwemu urzędowi w państwie członkowskim odpowiedzialność za badanie techniczne określonych rodzajów i gatunków, prezes Urzędu powiadamia ten urząd, zwany dalej »urzędem badającym«, o wyznaczeniu, zwanym dalej »wyznaczeniem urzędu badającego«. Wyznaczenie to staje się skuteczne w dniu takiego powiadomienia. Przepis stosuje się odpowiednio do zmiany lub odwołania urzędu badającego, zgodnie z art. 15 ust. 6 niniejszego rozporządzenia.";

b)
dodaje się ust. 1a, 1b i 1c w brzmieniu:

"1a. Rada Administracyjna może dokonać wyznaczenia urzędu badającego lub rozszerzenia zakresu istniejącego wyznaczenia urzędu badającego pod warunkiem spełnienia odpowiednich wymogów, wytycznych i zachowania zgodności z procedurami Urzędu.

Jeśli urząd badający korzysta z podmiotów posiadających kwalifikacje techniczne, o których mowa w art. 56 ust. 3 rozporządzenia podstawowego, urząd badający zapewnia spełnienie odpowiednich wymogów, wytycznych i zachowanie zgodności z procedurami Urzędu.

Urząd przeprowadza kontrolę w celu sprawdzenia, czy urząd badający spełnia odpowiednie wymogi, wytyczne i zachowuje zgodność z procedurami Urzędu. Po przeprowadzeniu kontroli Urząd sporządza sprawozdanie z kontroli.

Rada Administracyjna podejmuje decyzję w sprawie wyznaczenia urzędu badającego na podstawie sprawozdania z kontroli sporządzonego przez Urząd.

1b. W odniesieniu do procedury rozszerzenia zakresu istniejącego wyznaczenia urzędu badającego wszczętej przez Urząd Rada Administracyjna może, z braku sprawozdania z kontroli, oprzeć swoją decyzję na sprawozdaniu sporządzonym przez Urząd, w którym oceniono zgodność z odpowiednimi wymogami, wytycznymi i procedurami Urzędu.

W odniesieniu do procedury rozszerzenia zakresu wyznaczenia urzędu badającego wszczętej przez urząd badający Rada Administracyjna opiera swoją decyzję na sprawozdaniu z kontroli sporządzonym przez Urząd.

1c. Na podstawie sprawozdania z kontroli Rada Administracyjna może podjąć decyzję o anulowaniu lub ograniczeniu zakresu wyznaczenia urzędu badającego.

Na prośbę urzędu badającego, z którą zgadza się Urząd, zakres wyznaczenia urzędu badającego może zostać ograniczony. Urząd wprowadza takie ograniczenie do umowy, o której mowa w art. 15 ust. 1.";

c)
w ust. 3 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Urząd może opracować zasady przewodnie dotyczące stosowania przez urzędy badające materiału roślinnego, który został przedstawiony do badania odrębności, wyrównania i trwałości w ramach wniosków o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin. Takie zasady mogą obejmować warunki, na jakich taki materiał roślinny można przenosić między urzędami badającymi.";

9)
w art. 14 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 14

Wyznaczanie instytucji lub ustanawianie podporządkowanego urzędu, o których mowa w art. 55 ust. 2 rozporządzenia podstawowego";

b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Gdy Urząd zamierza powierzyć instytucji odpowiedzialność za badanie techniczne odmian zgodnie z art. 55 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, co jest dalej zwane »wyznaczeniem instytucji«, przekazuje Radzie Administracyjnej do zaopiniowania uzasadnienie dotyczące technicznej przydatności tej instytucji jako urzędu badającego. Przepisy art. 13 ust. 1a, 1b i 1c stosuje się odpowiednio.";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Gdy Rada Administracyjna zatwierdzi uzasadnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, prezes Urzędu powiadamia daną instytucję o wyznaczeniu jej lub publikuje ustanowienie podporządkowanego urzędu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Takie wyznaczenie lub ustanowienie można odwołać tylko za zgodą Rady Administracyjnej. Art. 13 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do członków personelu instytucji określonej w ust. 1 niniejszego artykułu.";

10)
w art. 15 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Wyznaczenie urzędu badającego lub instytucji staje się skuteczne w drodze pisemnego porozumienia między Urzędem a urzędem badającym lub instytucją, które przewiduje przeprowadzanie przez urząd badający lub instytucję badania technicznego odmian roślin określonych rodzajów i gatunków oraz uiszczanie przez Urząd opłat określonych w art. 58 rozporządzenia podstawowego. W przypadku urzędu podporządkowanego, o którym mowa w art. 14 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, ustanowienie następuje w drodze wewnętrznych przepisów o sposobach działania wydanych przez Urząd.

2. Pisemne porozumienie, o którym mowa ust. 1, skutkuje w ten sposób, że czynności wykonywane po podpisaniu tego porozumienia lub wykonywane przez członków personelu urzędu badającego zgodnie z tym porozumieniem są, w odniesieniu do osób trzecich, czynnościami Urzędu.";

b)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Urząd badający przedkłada okresowo Urzędowi na żądanie rozdział kosztów przeprowadzonych badań technicznych i utrzymywania koniecznych kolekcji odniesienia. W okolicznościach przedstawionych w ust. 3 urząd badający przedkłada Urzędowi oddzielne sprawozdanie z kontroli organów.

W okolicznościach określonych w ust. 3 urząd badający bierze pod uwagę koszty poniesione przez taki organ. Urząd określa format rozdziału kosztów. Jeżeli po dwukrotnym wystąpieniu o to przez Urząd urząd badający nie przedstawi Urzędowi rozdziału kosztów w terminie określonym przez Urząd, opłatę, o której mowa w ust. 4, można zmniejszyć o 20 %.

6. Odwołanie ani zmiana wyznaczenia urzędu badającego lub instytucji nie obowiązuje przed dniem wejścia w życie unieważnienia pisemnego porozumienia, o którym mowa w ust. 1.";

11)
art. 17 ust. 1 i 2 otrzymuje brzmienie:

"1. Gdy instytucja krajowa lub podporządkowany urząd wykonujący szczególne czynności administracyjne, o których mowa w art. 30 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, otrzyma wniosek, przesyła drogą elektroniczną do Urzędu potwierdzenie jego otrzymania i przekazuje wniosek zgodnie z art. 49 ust. 2 rozporządzenia podstawowego. Potwierdzenie otrzymania zawiera numer referencyjny instytucji krajowej lub podporządkowanego urzędu, charakter i liczbę przesyłanych dalej dokumentów i datę ich otrzymania przez instytucję krajową lub podporządkowany urząd. Instytucja krajowa lub podporządkowany urząd przekazują wnioskodawcy drogą elektroniczną lub w inny sposób kopię potwierdzenia odbioru przesłanego do Urzędu.

2. Gdy Urząd otrzymuje wniosek od wnioskodawcy bezpośrednio albo za pośrednictwem instytucji lub podporządkowanego urzędu, bez uszczerbku dla innych przepisów, oznacza dokumenty stanowiące wniosek numerem referencyjnym i datą otrzymania przez Urząd i wydaje wnioskodawcy potwierdzenie odbioru. Potwierdzenie odbioru zawiera numer referencyjny Urzędu, informację o charakterze i liczbie otrzymanych dokumentów, datę otrzymania przez Urząd i datę wniosku w rozumieniu art. 51 rozporządzenia podstawowego. Kopię potwierdzenia odbioru przekazuje się instytucji krajowej lub podporządkowanemu urzędowi, za których pośrednictwem Urząd otrzymał wniosek.";

12)
art. 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wniosek spełnia warunek ustanowiony w art. 50 ust. 1 lit. j) rozporządzenia podstawowego, jeżeli według najlepszej wiedzy wnioskodawcy data i kraj podane w jakimkolwiek innym wcześniejszym wniosku dotyczącym odmiany wskazane są w odniesieniu do:

a) wniosku o prawo własności w odniesieniu do odmiany w państwie członkowskim UE lub Międzynarodowego Związku ds. Ochrony Nowych Odmian Roślin (UPOV); oraz

b) wniosku o urzędowe uznanie odmiany do certyfikacji i wprowadzania do obrotu, gdy urzędowe uznanie zawiera urzędowy opis odmiany.";

13)
art. 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W stosownych przypadkach wnioskodawca przedstawia następujące informacje w formularzu wniosku lub w kwestionariuszu technicznym, o których mowa w art. 16 ust. 3 lit. a):

a) tożsamość i dane kontaktowe wnioskodawcy, jego oznaczenie jako strony postępowania, o którym mowa w art. 2, oraz, w stosownych przypadkach, nazwę i adres pełnomocnika;

b) jeżeli wnioskodawca nie jest hodowcą, nazwę i adres hodowcy oraz jego uprawnienie do złożenia wniosku o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin;

c) nazwę naukową rodzaju, gatunku lub podgatunku, do którego należy odmiana, i jej nazwę pospolitą;

d) nazwę odmiany lub w razie jej braku tymczasowe oznaczenie;

e) miejsce, w którym odmianę wyhodowano lub odkryto i rozwinięto, oraz zachowanie i rozmnażanie odmiany, w tym informacje dotyczące właściwości, uprawy jakiejkolwiek innej odmiany lub odmian, których materiału używa się powtarzalnie w wytwarzaniu danej odmiany. W przypadku materiału używanego powtarzalnie w wytwarzaniu danej odmiany wnioskodawca może przedstawić informacje dotyczące takiego materiału, jeżeli o to wystąpi, w formularzu udostępnianym przez Urząd na podstawie art. 86;

f) właściwości odmiany, w tym stan przejawów niektórych właściwości na podstawie kwestionariusza technicznego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 lit. a);

g) w stosownych przypadkach podobne odmiany i różnice między nimi istotne zdaniem wnioskodawcy dla badania technicznego;

h) dodatkowe informacje, które mogą być istotne dla rozróżnienia odmiany, w tym w różne reprezentatywne kolorowe fotografie odmiany i inne informacje na temat materiału roślinnego, który ma zastać poddany badaniu technicznemu;

i) w stosownych przypadkach właściwości zmienione genetycznie, jeżeli dana odmiana jest organizmem zmodyfikowanym genetycznie w rozumieniu art. 2 ust. 2 dyrektywy 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady * ;

j) datę sprzedaży lub pierwszego przekazania innym składników odmiany lub materiału ze zbioru odmiany w celu wykorzystania danej odmiany na terytorium Unii Europejskiej, jednego lub większej liczby państw trzecich, lub w celu oceny, czy odmiana jest nowa, o czym mowa w art. 10 rozporządzenia podstawowego, lub oświadczenie, że taka sprzedaż lub pierwsze przekazanie jeszcze nie nastąpiło;

k) oznaczenie organu, do którego wnioskowano, i numerów referencyjnych wniosków, o których mowa w art. 18 ust. 3 niniejszego rozporządzenia;

l) obowiązujące krajowe lub regionalne prawa do ochrony odmian roślin, które zostały przyznane w odniesieniu do danej odmiany;

m) czy wniosek dotyczący danej odmiany został zgłoszony w celu wpisania do wykazu lub rejestru, czy podjęto decyzję na podstawie art. 5 dyrektywy Rady 68/193/EWG ** , art. 10 dyrektywy Rady 2002/53/WE *** , art. 10 dyrektywy Rady 2002/55/WE **** i art. 5 dyrektywy wykonawczej Komisji 2014/97/UE ***** .";

14)
w art. 22 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W razie braku decyzji Rady Administracyjnej lub tymczasowej decyzji prezesa Urzędu, o której mowa w ust. 2, w sprawie wytycznych dotyczących badań ustalonych przez Urząd, zastosowanie mają wytyczne UPOV dla poszczególnych rodzajów i gatunków. W przypadku braku takich wytycznych mogą być stosowane krajowe wytyczne opracowane przez właściwy organ odpowiedzialny za badanie techniczne odmiany roślin, pod warunkiem że prezes Urzędu wyraził zgodę na ich stosowanie. Właściwy organ przedstawia te wytyczne Urzędowi, a Urząd publikuje je na swojej stronie internetowej.";

15)
w art. 23 skreśla się ust. 2;
16)
w art. 24 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Zgodnie z art. 55 ust. 3 rozporządzenia podstawowego Urząd przesyła urzędowi badającemu w formie elektronicznej następujące dokumenty związane z odmianą:";

17)
w art. 27 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) badanie techniczne zostało przeprowadzone w sposób zgodny z opisem opracowanym przez Radę Administracyjną na podstawie art. 55 ust. 1 rozporządzenia podstawowego i wymogami, o których mowa w art. 13 ust. 1a niniejszego rozporządzenia, oraz zostało wykonane zgodnie z wydanymi wytycznymi dotyczącymi badań oraz wszelkimi udzielonymi instrukcjami ogólnymi, na podstawie art. 56 ust. 2 rozporządzenia podstawowego oraz art. 22 i 23 niniejszego rozporządzenia;";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Sprawozdanie z badania dotyczące wyników badania technicznego, które przeprowadzono lub które przeprowadza się w celach urzędowych w państwie trzecim lub na terytorium organizacji regionalnej, będącej członkiem UPOV lub stroną porozumienia TRIPS, może zostać uznane przez Urząd za wystarczającą podstawę do decyzji, pod warunkiem że badanie techniczne spełnia warunki określone w pisemnym porozumieniu zawartym między Urzędem a właściwym organem tego państwa trzeciego lub organizacji regionalnej. Takie warunki powinny zawierać co najmniej:

a) warunki dotyczące materiału określone w ust. 1 lit. a);

b) warunek, że badanie techniczne zostało przeprowadzone zgodnie z wydanymi wytycznymi dotyczącymi badań lub udzielonymi instrukcjami ogólnymi, na podstawie art. 56 ust. 2 rozporządzenia podstawowego i art. 22 niniejszego rozporządzenia;

c) warunek, że Urząd ma możliwość dokonania oceny przydatności urządzeń do przeprowadzania badań technicznych przedmiotowych gatunków roślin w tym państwie trzecim lub na terytorium tej organizacji regionalnej;

d) warunki dotyczące dostępności sprawozdań, ustanowione w ust. 1 lit. d);

e) warunek, że państwo trzecie posiada odpowiednie doświadczenie w badaniu danych rodzajów lub gatunków; oraz

f) warunek zawarcia pisemnego porozumienia za zgodą Rady Administracyjnej.";

c)
dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. Urząd może zwrócić się do właściwego organu państwa trzeciego lub organizacji regionalnej będącej członkiem UPOV lub stroną porozumienia TRIPS o przeprowadzenie badania technicznego, pod warunkiem że zawarte zostało pisemne porozumienie między Urzędem a właściwym organem oraz pod warunkiem że spełniony jest jeden z poniższych warunków:

a) nie ma możliwości przeprowadzenia badania technicznego w odniesieniu do konkretnego gatunku w urzędzie badającym w Unii Europejskiej, a sprawozdanie z badania dotyczące wyników badania technicznego, o którym mowa w ust. 4, nie jest dostępne lub nie można oczekiwać, że będzie dostępne;

b) można oczekiwać, że sprawozdanie z badania dotyczące wyników badania technicznego, o którym mowa w ust. 4, zostanie udostępnione, ale nie są spełnione warunki przeprowadzenia badania technicznego ustalone na mocy ust. 4.

6. Pisemne porozumienie, o którym mowa w ust. 5, zawierane jest za zgodą Rady Administracyjnej na podstawie następujących warunków:

a) warunki dotyczące materiału określone w ust. 1 lit. a);

b) warunek, że badanie techniczne zostanie przeprowadzone zgodnie z wydanymi wytycznymi dotyczącymi badań lub udzielonymi instrukcjami ogólnymi, na podstawie art. 56 ust. 2 rozporządzenia podstawowego i art. 22 niniejszego rozporządzenia;

c) warunek, że Urząd ma możliwość dokonania oceny przydatności urządzeń do przeprowadzania badań technicznych danych gatunków roślin w tym państwie trzecim lub na terytorium tej organizacji regionalnej oraz monitorowania danego badania technicznego;

d) warunki dotyczące dostępności sprawozdań, ustanowione w ust. 1 lit. d);

e) warunek, że państwo trzecie posiada odpowiednie doświadczenie w badaniu danych rodzajów lub gatunków.";

18)
w art. 28 akapit pierwszy skreśla się słowa: "albo, jeżeli towarzyszy ona wnioskowi o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin składanemu w wyznaczonej instytucji krajowej lub w podporządkowanej jednostce ustanowionej na podstawie art. 30 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, podpisuje się ją i składa w dwóch egzemplarzach";
19)
w art. 37 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) elektroniczną kopię zaświadczenia patentowego, zawierającą numer patentu i zastrzeżenie patentowe wynalazku biotechnologicznego, oraz organ lub organy wydające";

b)
ust. 3 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) elektroniczną kopię zaświadczenia patentowego, zawierającą numer patentu i zastrzeżenie patentowe wynalazku biotechnologicznego, oraz organ lub organy wydające;";

20)
art. 45 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) oznaczenie odwołującego się jako strony w postępowaniu odwoławczym zgodnie z art. 2, oraz - jeżeli odwołujący się wyznaczył pełnomocnika - nazwisko i adres pełnomocnika;";

21)
dodaje się art. 51a w brzmieniu:

"Artykuł 51a

Kilka odwołań

1. Jeżeli od tej samej decyzji złożono kilka odwołań, mogą one być rozpatrywane w ramach tego samego postępowania.

2. Gdy odwołania od decyzji mają być rozpatrzone przez jednakowy skład izby, izba może rozpatrzyć te odwołania w ramach postępowań połączonych.";

22)
w art. 53 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Urząd uchyla wpis do rejestru wspólnotowych praw do ochrony odmian roślin lub cofa decyzję, która zawiera oczywisty błąd proceduralny spowodowany zaniedbaniem.";

23)
dodaje się art. 53a w brzmieniu:

"Artykuł 53a

Postępowanie o unieważnienie i uchylenie

1. Postępowania w sprawie unieważnienia i uchylenia, o których mowa odpowiednio w art. 20 i 21 rozporządzenia podstawowego, mogą zostać wszczęte przez Urząd, jeżeli istnieją poważne wątpliwości co do ważności uprawnienia. Takie postępowanie może zostać wszczęte przez Urząd z własnej inicjatywy lub na podstawie otrzymanego wniosku.

2. Do wniosku do Urzędu o wszczęcie postępowania w sprawie unieważnienia lub uchylenia, o których mowa odpowiednio w art. 20 i 21 rozporządzenia podstawowego, należy dołączyć dowody i przedstawić fakty budzące poważne wątpliwości co do ważności uprawnienia, a wniosek taki zawiera:

a) w odniesieniu do rejestracji, w przypadku której dąży się do unieważnienia lub uchylenia:

(i) numer rejestracji wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin;

(ii) nazwę i adres posiadacza wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin;

b) w odniesieniu do podstawy, na których oparto wniosek:

(i) wskazanie podstaw, na których opiera się wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie unieważnienia lub uchylenia;

(ii) wskazanie faktów, dowodów i argumentów na poparcie tych podstaw;

c) imię, nazwisko i adres osoby składającej wniosek oraz, jeśli wyznaczyła pełnomocnika, imię, nazwisko i adres tego pełnomocnika.

3. Każda decyzja o odrzuceniu wniosku, o którym mowa w ust. 2, przekazywana jest osobie, która złożyła wniosek, i posiadaczowi wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin.

4. Urząd nie uwzględnia złożonych na piśmie wniosków, dokumentów ani ich części, które nie zostały przedstawione w terminie wyznaczonym przez Urząd.

5. Każde rozstrzygnięcie Urzędu o unieważnieniu lub uchyleniu wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym, o którym mowa w art. 87.";

24)
w art. 54 ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Świadectwo takie zostaje wydane przez Urząd, w postaci dokumentu cyfrowego, posiadaczowi prawa lub jego pełnomocnikowi.";

25)
w art. 57 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 drugi akapit otrzymuje brzmienie:

"Gdy dokument jest przedkładany Urzędowi drogą elektroniczną, wskazanie nazwiska nadawcy i uwierzytelnienie elektroniczne, polegające na zalogowaniu się przy pomocy nazwy użytkownika i hasła, uznaje się za równoważne podpisowi.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Taki dokument złożony przez stronę postępowania musi zostać przekazany drogą elektroniczną lub na papierze innym stronom i zainteresowanemu urzędowi badającemu.

W przypadku gdy wnioski składane są na papierze, dokumenty dotyczące postępowania dotyczącego dwóch lub więcej wniosków o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin lub prawo korzystania należy składać w wystarczającej liczbie kopii. Brakujące kopie wykonuje się na koszt zainteresowanej strony.";

26)
art. 58 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dowody z prawomocnych wyroków lub decyzji innych niż decyzje wydane przez Urząd, lub inną dokumentację dowodową przedkładaną przez stronę postępowania, można dostarczać, przedkładając dokument elektroniczny lub niepoświadczoną kopię.";

27)
w art. 62 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Świadkowie i biegli wezwani przez Urząd, którzy zjawili się przed nim, są uprawnieni do stosownego zwrotu kosztów podróży i pobytu. Urząd może im przyznać zaliczkę.";

b)
w ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Strona, która złożyła wniosek o przesłuchanie świadków lub biegłych, zwraca koszty takiego przesłuchania Urzędowi, z zastrzeżeniem decyzji dotyczącej podziału oraz ustalenia kosztów na podstawie art. 52.";

28)
w art. 63 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Zawierają one także imiona i nazwiska urzędników Urzędu, nazwy stron, imiona i nazwiska ich pełnomocników oraz świadków i biegłych, którzy byli obecni.";
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Protokół podpisuje osoba, która go zredagowała, i osoba prowadząca postępowanie ustne lub przeprowadzająca dowód.";

29)
w art. 64 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W postępowaniu przed Urzędem każde doręczenie dokumentów przez Urząd stronie postępowania odbywa się w formie dokumentu cyfrowego, niepoświadczonej kopii, wydruku lub oryginalnego dokumentu. Dokumenty pochodzące od pozostałych stron postępowania mogą być doręczane w formie niepoświadczonych kopii.";

b)
ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Doręczenia dokonuje się w jednej lub kilku z następujących form:

a) drogą elektroniczną lub za pomocą innych środków technicznych zgodnie z art. 64a;

b) pocztą zgodnie z art. 65;

c) przez doręczenie do rąk własnych zgodnie z art. 66;

d) przez publiczne ogłoszenie zgodnie art. 67.

4. Dokumenty lub ich kopie dotyczące czynności wymagających doręczenia zgodnie z art. 79 rozporządzenia podstawowego doręcza się drogą elektroniczną, co ustala prezes Urzędu, lub za pośrednictwem poczty listem poleconym doręczanym za potwierdzeniem odbioru.";

30)
dodaje się art. 64a w brzmieniu:

"Artykuł 64a

Doręczenie drogą elektroniczną lub za pomocą innych środków technicznych

1. Doręczenia drogą elektroniczną dokonuje się przez przesłanie cyfrowej kopii dokumentu, który ma zostać przekazany. Doręczenie uznaje się za wykonane w dniu, w którym zostało otrzymane przez adresata. Prezes Urzędu ustala szczegóły doręczania w sposób elektroniczny.

2. Jeżeli doręczenie odbywa się drogą elektroniczną, strona postępowania, w tym jej pełnomocnik, przekazuje Urzędowi adres elektroniczny na potrzeby wszelkiej oficjalnej korespondencji.

3. Prezes Urzędu ustala szczegóły doręczania za pomocą innych form technicznych komunikacji.";

31)
dodaje się art. 66a w brzmieniu:

"Artykuł 66a

Doręczanie pełnomocnikom

1. Gdy wyznaczono pełnomocnika lub gdy wnioskodawcę wymienionego na pierwszym miejscu we wspólnym wniosku na podstawie art. 73 ust. 5 uważa się za pełnomocnika, zawiadomienia kieruje się do pełnomocnika.

2. Jeżeli jedna strona wyznaczyła kilku pełnomocników, powiadomienie jednego z tych pełnomocników jest wystarczające, chyba że wskazano szczególny adres do doręczeń.

3. Jeżeli kilka stron wyznaczyło wspólnego pełnomocnika, przekazanie odpowiednich dokumentów temu pełnomocnikowi jest wystarczające.";

32)
art. 67 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Prezes Urzędu określa szczegóły dotyczące publicznego ogłoszenia oraz termin, w jakim odpowiedni dokument uznaje się za notyfikowany.";

33)
w art. 71 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Prezes Urzędu ustala dni określone w zdaniu pierwszym przed rozpoczęciem każdego roku kalendarzowego, a informacje na ten temat są publikowane w Dzienniku Urzędowym, o którym mowa w art. 87.";

b)
ust. 2 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do dokumentów przedkładanych drogą elektroniczną pierwszy akapit stosuje się odpowiednio, gdy ma miejsce przerwa w dostępie Urzędu lub jednej ze stron postępowania do elektronicznych środków komunikacji. Strony postępowania wykazują przerwę w połączeniu z dostawcą łączności elektronicznej.";

34)
w art. 73 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Dwie lub więcej stron postępowania działających wspólnie wyznacza jednego pełnomocnika i powiadamia o tym Urząd. Jeżeli nie zawiadomią one Urzędu o pełnomocniku, za wyznaczoną jako pełnomocnika drugiej strony lub pozostałych stron postępowania uważa się stronę postępowania wymienioną jako pierwszą we wniosku o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin lub o prawo korzystania przyznawane przez Urząd albo w sprzeciwie.";

b)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Ust. 5 stosuje się, gdy w toku postępowania dokonane zostaje przeniesienie wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin na więcej niż jedną osoby i jeżeli osoby te wyznaczyły więcej niż jednego pełnomocnika.";

35)
w art. 74 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pełnomocnictwa mogą obejmować jedno lub więcej postępowań. Można ustanawiać ogólne pełnomocnictwa umożliwiające pełnomocnikowi działanie we wszystkich postępowaniach dotyczących strony, która je wydała. Do ustanowienia takiego ogólnego pełnomocnictwa wystarcza jeden dokument.";

b)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Wpis pełnomocnika do rejestru wniosków o przyznanie wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin zostaje skreślony:

a) w przypadku jego śmierci lub utraty przez niego zdolności do wykonywania czynności prawnych pełnomocnika;

b) w przypadku gdy pełnomocnik nie ma już miejsca zamieszkania ani siedziby na obszarze Unii Europejskiej;

c) w przypadku gdy pełnomocnik nie jest już wyznaczony przez stronę postępowania, a strona poinformowała o tym Urząd.";

36)
w art. 78 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) konkretne roszczenie dotyczące pierwszeństwa na podstawie art. 20 niniejszego rozporządzenia (data i miejsce złożenia wcześniejszego wniosku);";

b)
dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) udzielenie prawa wynikającego z wniosku o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin jako zabezpieczenia lub jako przedmiotu jakichkolwiek innych praw rzeczowych.";

37)
art. 81 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Ust. 1 stosuje się odpowiednio do wszczęcia działań w sprawie żądań określonych w art. 98 i 99 rozporządzenia podstawowego i do ostatecznej decyzji niepodlegającej odwołaniu lub jakiegokolwiek innego zakończenia takich działań.

3. Jeżeli odmiany rozpoznano jako odpowiednio macierzyste i zasadniczo pochodne, żądania zapisu wszystkich stron postępowania można dokonać łącznie lub oddzielnie. Do żądania wystosowanego przez jedną stronę postępowania dodaje się dokumenty dowodowe elementów określonych w art. 87 ust. 2 lit. h) rozporządzenia podstawowego w celu zastąpienia żądania drugiej strony. Takie dokumenty dowodowe obejmują określenie danych odmian jako macierzystych i zasadniczo pochodnych oraz dobrowolne potwierdzenie przez drugą stronę lub ostateczną decyzję.";

38)
art. 82 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Prezes Urzędu może zapewnić jawną kontrolę rejestrów w siedzibach instytucji krajowych lub w podporządkowanych urzędach zaangażowanych w wykonywanie szczególnych czynności administracyjnych na podstawie art. 30 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.";

39)
art. 83 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Dokumenty związane z postępowaniem przechowuje się w formie elektronicznej jako akta elektroniczne, przypisując do tego postępowania numer akt, z wyjątkiem przechowywanych oddzielnie dokumentów, które wiążą się z wyłączeniem członków Izby Odwoławczej, personelu Urzędu lub urzędu kontrolnego albo ze sprzeciwem wobec nich.

2. Urząd przechowuje elektroniczną kopię akt, o której mowa w ust. 1 (»kopia akt«), którą uważa się za prawdziwą i kompletną kopię akt. Urząd badający przechowuje kopię dokumentów dodatkowych związanych z takim postępowaniem (»kopia urzędu badającego«).";

40)
art. 91 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W momencie przesyłania akt sądom lub prokuraturom państw członkowskich Urząd wskazuje ograniczenia, którym podlega kontrola dokumentów związanych z wnioskami o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin lub z jego przyznaniem na podstawie art. 33a i 88 rozporządzenia podstawowego.";

41)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 września 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 874/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1)
pkt 3 zdanie trzecie otrzymuje brzmienie:

"Opłaty uiszcza się biegłemu tylko wówczas, jeżeli przedstawi on dowód poparty dokumentami, iż nie jest on członkiem personelu urzędu badającego ani organu posiadającego kwalifikacje techniczne.";

2)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:
a)
w lit. a) "500" zastępuje się "550";
b)
w lit. b) "250" zastępuje się "400";
c)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w przypadku postępowania w sprawie unieważnienia lub uchylenia wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin: 450 EUR.".

1 Dz.U. L 227 z 1.9.1994, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 874/2009 z dnia 17 września 2009 r. ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Ochrony Odmian Roślin (Dz.U. L 251 z 24.9.2009, s. 3).
* Dyrektywa 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG (Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1).
** Dyrektywa Rady 68/193/EWG z dnia 9 kwietnia 1968 r. w sprawie wprowadzania do obrotu materiału do wegetatywnego rozmnażania winorośli (Dz.U. L 93 z 17.4.1968, s. 15).
*** Dyrektywa Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1).
**** Dyrektywa Rady 2002/55/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 33).
***** Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/97/UE z dnia 15 października 2014 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/90/WE w odniesieniu do rejestracji dostawców i odmian oraz w odniesieniu do wspólnego wykazu odmian (Dz.U. L 298 z 16.10.2014, s. 16).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.236.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/1448 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 874/2009 ustanawiające zasady wykonawcze stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Ochrony Odmian Roślin
Data aktu: 01/09/2016
Data ogłoszenia: 02/09/2016
Data wejścia w życie: 22/09/2016