Rozporządzenie delegowane 2016/1393 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 640/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2016/1393
z dnia 4 maja 2016 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 640/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 63 ust. 4, art. 64 ust. 6, art. 72 ust. 5, art. 76, art. 77 ust. 7, art. 93 ust. 4, art. 101 ust. 1 i art. 120,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014 2 system identyfikacji i rejestracji uprawnień do płatności ma zapewniać skuteczną identyfikowalność uprawnień do płatności w odniesieniu do pewnych elementów, m.in. daty ostatniej aktywacji. Na potrzeby stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 3 dotyczących uzupełniania rezerwy krajowej lub rezerw regionalnych w ramach systemu płatności podstawowej tego rodzaju informacja nie jest już wymagana, jeżeli możliwe jest ustalenie całkowitej liczby uprawnień do płatności, jaką dysponuje każdy rolnik.

(2) Art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 określa zasady ustalania obszarów, na których działki rolne obejmują elementy krajobrazu i drzewa. Należy uściślić brzmienie tych przepisów, określając liczbę kwalifikujących się hektarów.

(3) Art. 11 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 4 stanowi, że właściwy organ przekazuje beneficjentowi wyniki kontroli wstępnych w terminie 26 dni kalendarzowych po ostatecznym terminie składania pojedynczego wniosku, wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność, o którym mowa w art. 13 tego rozporządzenia. Art. 12 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 przewiduje odstępstwa od art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 5 w odniesieniu do ostatecznego terminu składania dokumentów. Dla zachowania spójności należy wprowadzić to samo odstępstwo w odniesieniu do najpóźniejszego możliwego terminu przekazania wyników kontroli wstępnych oraz najpóźniejszego możliwego terminu, w którym beneficjent może powiadomić właściwy organ o zmianach wprowadzonych w wyniku tych kontroli wstępnych. Należy również uściślić, że w każdym przypadku termin 26 dni kalendarzowych przewidziany na przekazanie wyników kontroli wstępnych upływa dzień po najpóźniejszym możliwym terminie składania spóźnionych wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność lub wniosków dotyczących uprawnień do płatności.

(4) W odniesieniu do płatności redystrybucyjnej, płatności dla młodych rolników i płatności z tytułu obszarów z ograniczeniami naturalnymi art. 18 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 stanowi, że rolnik nie powinien podlegać karze administracyjnej za zawyżenie deklaracji, w przypadku gdy nie może on odnieść żadnej korzyści z takiego zawyżenia z uwagi na przewidziany maksymalny poziom, określony jako liczba hektarów, z tytułu których można przyznać płatność. Podobny przepis w odniesieniu do premii zwierzęcych zawiera rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009 6 , a w odniesieniu do środków obszarowych - rozporządzenie Komisji (UE) nr 65/2011 7 . Aby zapewnić ciągłość i uczciwe traktowanie rolników oraz na potrzeby uproszczenia, należy wprowadzić w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 640/2014 zasadę obliczania, tam gdzie to stosowne, podstawy płatności w odniesieniu do wszystkich systemów pomocy obszarowej i systemów związanych z produkcją zwierzęcą, oraz w odniesieniu do środków wsparcia obszarowego i środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą w ramach rozwoju obszarów wiejskich.

(5) W ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli obliczanie pomocy, do której uprawniony jest beneficjent, opiera się na pojęciu grupy upraw. W ramach płatności redystrybucyjnej przewidzianej w art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie mogą ustalić gradację w odniesieniu do liczby hektarów, których mają dotyczyć różne kwoty. Wprowadzenie pojęcia szczególnej grupy upraw w odniesieniu do płatności redystrybucyjnej pozwoliłoby uprościć procedurę składania wniosku przez beneficjenta w przypadku gradacji płatności redystrybucyjnej, ponieważ beneficjent nie musiałby określać, która działka rolna przynależy do której części liczby hektarów objętych gradacją. Dla zachowania spójności należy wprowadzić tę samą zasadę w odniesieniu do systemu dla młodych rolników i środków dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją.

(6) W odniesieniu do systemów pomocy obszarowej lub środków wsparcia obszarowego, innych niż system płatności podstawowej lub system jednolitej płatności obszarowej, art. 17 ust. 1 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 wyróżnia grupy upraw jako grupę obszarów zgłoszonych, dla których stosuje się inne stawki pomocy lub wsparcia. W odniesieniu do płatności z tytułu obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, art. 31 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 8 nakłada na państwa członkowskie obowiązek, z wyjątkiem pewnych szczególnych sytuacji, stosowania zasady degresywności płatności dla gospodarstw rolnych o powierzchni gruntów powyżej określonego progu, który ma zostać określony w programie. W odniesieniu do tych płatności należy uściślić, że w przypadku stosowania degresywnych kwot pomocy uwzględnia się średnią tych kwot w stosunku do odpowiednich obszarów zadeklarowanych, jak przewidziano uprzednio w art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 65/2011.

(7) Biorąc pod uwagę zmiany zachodzące w zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli oraz w celu uproszczenia, należy dostosować kary administracyjne w odniesieniu do systemów pomocy lub środków wsparcia, w przypadku których możliwe jest przeprowadzenie skutecznych administracyjnych kontroli krzyżowych z systemem identyfikacji działek rolnych i gdzie możliwe jest odzyskanie z mocą wsteczną nienależnych kwot, to znaczy w odniesieniu do systemów pomocy obszarowej przewidzianych w tytule III rozdział 1, 2, 4 i 5 oraz tytule V rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 oraz środków wsparcia obszarowego, o których mowa w art. 30 i 31 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. Kary należy wprowadzić z uwzględnieniem zasady ich odstraszającego charakteru i proporcjonalności, aby zapewnić przestrzeganie zasady należytego zarządzania finansami wspólnej polityki rolnej.

(8) W odniesieniu do wspomnianych systemów pomocy i środków wsparcia, w przypadku osób wcześniej niekaranych należy zatem wprowadzić system zmniejszonych kar za niewielkie zawyżenia deklaracji. Zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami oraz aby zapobiec nadużywaniu systemu i zachęcić do poprawnego składania deklaracji w przyszłości, kwota, o jaką zmniejszono karę administracyjną, powinna zostać zwrócona, jeśli beneficjent ma zostać ponownie objęty karą administracyjną w odniesieniu do danego systemu pomocy obszarowej lub środka wsparcia w kolejnym roku składania wniosków.

(9) Art. 24 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 przewiduje zmniejszenie płatności z tytułu zazieleniania w przypadku niezgodności ze zobowiązaniami w zakresie dywersyfikacji upraw. Dla zachowania jasności należy przewidzieć szczególny przepis, który pozwoli uwzględnić przypadki niezgodności z art. 44 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.

(10) Zgodnie z art. 21 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 beneficjent zobowiązuje się, w stosownych przypadkach, we wniosku o przyznanie pomocy związanej z produkcją zwierząt gospodarskich lub we wniosku o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą, do utrzymywania zwierząt w gospodarstwie w okresie ustalonym przez państwo członkowskie oraz poinformowania o miejscu lub miejscach, gdzie zwierzęta będą utrzymywane w tym okresie. Należy przewidzieć przepisy, zgodnie z którymi zwierzęta, które w tym okresie przemieszczono do miejsc innych niż te, o których poinformowano we wnioskach, można uznać za zwierzęta zatwierdzone, pod warunkiem że można je natychmiast zlokalizować na terenie gospodarstwa w trakcie kontroli na miejscu.

(11) Art. 53 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 639/2014 9 przewiduje, że jako warunek kwalifikowalności do wsparcia państwa członkowskie określają wymogi w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 . Celem odniesienia do tego rozporządzenia jako systemowego warunku kwalifikowalności jest zapewnienie jednoznacznej identyfikacji zwierząt kwalifikujących się do objęcia pomocą lub wsparciem. W tej kwestii należy uściślić w art. 30 ust. 4 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014, że niepoprawne wpisy do rejestrów, paszportów zwierząt lub do skomputeryzowanej bazy danych bydła dotyczące na przykład płci, rasy, umaszczenia lub daty należy uznać za niespełnienie wymogów po pierwszym stwierdzeniu niezgodności, jeśli informacje są niezbędne do celów oceny kwalifikowalności zwierząt w ramach danego systemu pomocy lub środka wsparcia. W innych przypadkach dane zwierzę należy uznać za niezatwierdzone, jeśli takie błędy wykryto w toku co najmniej dwóch kontroli w ciągu 24 miesięcy.

(12) Kary administracyjne, które należy stosować w odniesieniu do środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą są określone w art. 31 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 i mają być stosowane na poziomie środka. Przepisy tego artykułu nie uwzględniają faktu, że działania w ramach danego środka mogą dotyczyć różnych ras i gatunków zwierząt, które mogą być objęte różnymi stawkami wsparcia lub warunkami kwalifikowalności w programach rozwoju obszarów wiejskich. Z tego względu przepisy tego artykułu powinny odnosić się do rodzaju działania.

(13) Ponadto w art. 31 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 jest mowa o progu trzech zwierząt, w odniesieniu do których stwierdzono niezgodności. W przypadku gatunków o krótkim cyklu produkcyjnym, przy dużej rotacji zwierząt, próg ten może skutkować poziomem kar nierównoważnym do poziomu kar stosowanych w odniesieniu do gatunków takich, jak bydło, owce czy kozy. W odniesieniu do wspomnianych gatunków o krótkim cyklu produkcyjnym państwa członkowskie powinny mieć zatem możliwość określenia progu w wysokości odpowiednio dostosowanej liczby zwierząt, który w istocie odpowiadałby progowi, jakim jest liczba trzech zwierząt.

(14) Aby zapewnić, że dane wykorzystywane na potrzeby systemu bezwnioskowego, o których mowa w art. 21 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, są wiarygodne, potencjalnie kwalifikujące się zwierzęta powinny podlegać kontrolom na miejscu. Kary administracyjne określone w art. 31 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 mają zastosowanie w przypadku stwierdzenia niezgodności. Bez uszczerbku dla innych warunków kwalifikowalności, takie potencjalnie kwalifikujące się zwierzęta wciąż uznaje się za kwalifikujące się do płatności, pod warunkiem że niezgodności w zakresie wymogów identyfikacji i rejestracji zostały usunięte nie później niż pierwszego dnia okresu przetrzymania lub nie później niż w terminie określonym przez państwo członkowskie, zgodnie z art. 53 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014. Należy zatem określić w art. 31 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014, że potencjalnie kwalifikujące się zwierzęta, które zidentyfikowano lub zarejestrowano nieprawidłowo, uznaje się za zwierzęta, w odniesieniu do których stwierdzono niezgodności, niezależnie od spełnienia przez nie wymogów kwalifikowalności określonych w art. 53 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.

(15) Ponadto art. 31 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 określa metodę obliczania kar administracyjnych w odniesieniu do zwierząt zgłoszonych w ramach systemów pomocy lub środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą. Metoda ta opiera się na liczbie zwierząt, w odniesieniu do których stwierdzono niezgodności, bez względu na liczbę dni, w czasie których zwierzęta te przebywały w gospodarstwie. W niektórych państwach członkowskich ustanowiono system, w którym pomoc lub wsparcie oblicza się nie tylko w oparciu o liczbę zwierząt, które spełniają kryteria kwalifikowalności, lecz również w oparciu o liczbę dni w gospodarstwie, w czasie których zwierzęta spełniają kryteria kwalifikowalności. Dla zachowania proporcjonalności te państwa członkowskie powinny odpowiednio skorygować swoją metodę, zgodnie z którą oblicza się kary administracyjne.

(16) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 21/2004 11 państwa członkowskie mają ustanowić system identyfikacji i rejestracji owiec i kóz, który obejmuje centralny rejestr lub skomputeryzowaną bazę danych. Należy zatem rozszerzyć zakres art. 34 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 na te gatunki zwierząt.

(17) Dla zachowania jasności, należy uściślić w art. 43 i 44 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014, że dalsze stosowanie rozporządzeń (WE) nr 1122/2009 i (UE) nr 65/2011 oraz odroczone stosowanie rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 dotyczy również wniosków o wsparcie. Należy również uściślić, że dalsze stosowanie rozporządzeń (WE) nr 1122/2009 i (UE) nr 65/2011 dotyczy wniosków o płatność odnoszących się do roku 2014 i lat wcześniejszych.

(18) Ponadto należy przewidzieć w art. 43 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014, że w odniesieniu do wniosków o płatność dotyczących wydatków na pomoc techniczną, o których mowa w art. 66 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 12 , poniesionych w roku 2015, w dalszym ciągu mają zastosowanie rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 oraz (UE) nr 65/2011.

(19) Wreszcie dla zachowania jasności należy zastąpić odniesienia do podstawy prawnej w rozporządzeniu (UE) nr 1306/2013 odniesieniem do art. 28 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 13 .

(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 640/2014.

(21) Zmiany uściślające przepisy art. 43 i 44 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014 powinny, dla zachowania ciągłości, mieć zastosowanie w odniesieniu do lat składania wniosków i okresów premiowych rozpoczynających się w terminie przewidzianym w rozporządzeniu (UE) nr 640/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 640/2014

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 640/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 7 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
skreśla się lit. d);
b)
dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Przedmiotowy rejestr elektroniczny zawiera wszystkie informacje konieczne do uzupełnienia rezerwy krajowej lub rezerw regionalnych zgodnie z art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.";

2)
art. 9 ust. 3 akapit pierwszy lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) liczba drzew na kwalifikujący się hektar nie przekracza maksymalnego zagęszczenia.";

3)
art. 12 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

Odstępstwo od ostatecznego terminu składania dokumentów i przekazywania wyników kontroli

Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 * , jeżeli jeden z wymienionych poniżej terminów przypada w dniu ustawowo wolnym od pracy, w sobotę lub niedzielę, uważa się, że termin ten przypada w pierwszym następnym dniu roboczym:

a) ostateczny termin składania wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o wsparcie, wniosków o płatność lub innych deklaracji, dokumentów uzupełniających lub umów, lub ostateczny termin wnoszenia poprawek do pojedynczego wniosku lub do wniosku o płatność;

b) najpóźniejszy możliwy termin w odniesieniu do wniosków złożonych po terminie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 akapit trzeci, oraz najpóźniejszy możliwy termin w odniesieniu do wniosków beneficjentów o przydział lub zwiększenie wartości uprawnień do płatności, o którym mowa w art. 14 akapit drugi;

c) najpóźniejszy możliwy termin przekazania beneficjentowi wyników kontroli wstępnych, o którym mowa w art. 11 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 * ;

d) najpóźniejszy możliwy termin, w którym beneficjent może powiadomić właściwy organ o zmianach wprowadzonych w wyniku tych kontroli wstępnych, o którym mowa w art. 15 ust. 2a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014.

Jeżeli jednak najpóźniejszy możliwy termin w odniesieniu do wniosków złożonych po terminie, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b), przypada w pierwszym następnym dniu roboczym, wówczas uznaje się, że najpóźniejszy możliwy termin przekazania wyników kontroli, o którym mowa w lit. c) tego akapitu, przypada w drugim następnym dniu roboczym.

4)
dodaje się art. 15a w brzmieniu:

"Artykuł 15a

Indywidualny limit lub pułap

Jeżeli w ramach systemu pomocy lub środka wsparcia ma zastosowanie indywidualny limit lub pułap, a obszar lub liczba zwierząt zgłoszone przez beneficjenta przekraczają ten indywidualny limit lub pułap, wówczas odpowiedni zgłoszony obszar lub zgłoszoną liczbę zwierząt dostosowuje się do limitu lub pułapu określonego dla danego beneficjenta.";

5)
art. 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do celów niniejszej sekcji wyróżnia się odpowiednio następujące grupy upraw:

a) obszary zgłoszone w celu aktywowania uprawnień do płatności w ramach systemu płatności podstawowej lub w celu uzyskania jednolitej płatności obszarowej;

b) obszary dające prawo do ubiegania się o płatność redystrybucyjną;

c) obszary dające prawo do ubiegania się o płatności w ramach systemu dla młodych rolników;

d) obszary zgłoszone w ramach środków dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją;

e) każdą grupę obszarów zgłoszonych do celów wszystkich innych systemów pomocy obszarowej lub środków wsparcia obszarowego, dla których stosuje się inne stawki pomocy lub wsparcia;

f) obszary zgłoszone w rubryce »inne rodzaje wykorzystywania«.

Do celów akapitu pierwszego lit. e) w odniesieniu do płatności z tytułu obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, o których mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, w przypadku stosowania degresywnych kwot pomocy uwzględnia się średnią tych kwot w stosunku do odpowiednich obszarów zgłoszonych.";

6)
art. 19 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeśli kwota obliczona zgodnie z ust. 1 i 2 nie może być w całości odliczona w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia, zgodnie z art. 28 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 * anuluje się saldo pozostałe do spłaty.

7) 14
dodaje się art. 19a w brzmieniu:

"Artykuł 19a

Kary administracyjne w przypadku zawyżenia deklaracji obszaru w odniesieniu do systemu płatności podstawowej, systemu jednolitej płatności obszarowej, płatności redystrybucyjnej, systemu dla młodych rolników, płatności z tytułu obszarów z ograniczeniami naturalnymi, systemu dla małych gospodarstw, płatności z tytułu obszarów Natura 2000, płatności związanych z ramową dyrektywą wodną oraz płatności z tytułu obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami

1. Jeżeli w odniesieniu do danej grupy upraw, o której mowa w art. 17 ust. 1, obszar zgłoszony do celów systemów pomocy przewidzianych w tytule III rozdział 1, 2, 4 i 5 oraz tytule V rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 oraz środków wsparcia, o których mowa w art. 30 i 31 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, przekracza obszar zatwierdzony zgodnie z art. 18 niniejszego rozporządzenia, pomoc lub wsparcie oblicza się na podstawie obszaru zatwierdzonego, pomniejszonego o wartość 1,5 raza większą od stwierdzonej różnicy, jeśli różnica ta wynosi więcej niż 3 % zatwierdzonego obszaru lub dwa hektary.

Kara administracyjna nie przekracza 100 % wartości kwot obliczonych w oparciu o zgłoszony obszar.

2. Jeśli na beneficjenta nie nałożono jeszcze żadnej kary administracyjnej zgodnie z ust. 1 za zawyżenie deklaracji obszaru w odniesieniu do danego systemu pomocy lub środka wsparcia, wówczas karę administracyjną, o której mowa w tym ustępie, zmniejsza się o 50 %, jeżeli różnica pomiędzy obszarem zgłoszonym a obszarem zatwierdzonym nie przekracza 10 % obszaru zatwierdzonego.

3. Jeżeli beneficjentowi zmniejszono karę administracyjną zgodnie z ust. 2 i ten beneficjent ma zostać ponownie objęty karą administracyjną, o której mowa w niniejszym artykule i w art. 21, w odniesieniu do danego systemu pomocy lub środka wsparcia w kolejnym roku składania wniosków, wówczas płaci on pełną karę administracyjną w odniesieniu do tego kolejnego roku składania wniosków oraz płaci kwotę, o jaką kara administracyjna obliczona zgodnie z ust. 1 została zmniejszona zgodnie z ust. 2.

4. Jeśli kwota obliczona zgodnie z ust. 1, 2 i 3 nie może być w całości odliczona w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia, zgodnie z art. 28 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 anuluje się saldo pozostałe do spłaty.";

8)
art. 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeśli kwota nienależnych płatności i kar administracyjnych, o których mowa w ust. 1, nie może być w całości odliczona w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia, zgodnie z art. 28 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 anuluje się saldo pozostałe do spłaty.";

9)
w art. 24 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W przypadku gdy zgodnie z art. 44 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 wymaga się, aby uprawa główna na pozostałych gruntach ornych nie zajmowała więcej niż 75 % pozostałych gruntów ornych, lecz obszar zatwierdzony dla grupy upraw głównych na pozostałych gruntach ornych zajmuje więcej niż 75 %, obszar wykorzystywany do obliczania płatności z tytułu zazielenienia zgodnie z art. 23 niniejszego rozporządzenia zmniejsza się o 50 % powierzchni pozostałych zatwierdzonych gruntów ornych pomnożonej przez współczynnik różnicy.

Współczynnikiem różnicy, o którym mowa w akapicie pierwszym, jest odsetek obszaru grupy upraw głównych na pozostałych gruntach ornych, który przekracza 75 % zatwierdzonej powierzchni pozostałych gruntów ornych na całkowitym obszarze wymaganym dla innych grup upraw.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadku stwierdzenia, że przez trzy lata beneficjent nie spełniał wymogów w zakresie dywersyfikacji upraw, jak określono w niniejszym artykule, obszarem, o który w kolejnych latach zmniejsza się obszar wykorzystywany do obliczania płatności z tytułu zazieleniania zgodnie z ust. 1, 2, 3 i 3a w kolejnych latach, jest całkowita zatwierdzona powierzchnia gruntów ornych pomnożona przez mający zastosowanie współczynnik różnicy.";

10)
art. 28 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeśli kwota kar administracyjnych obliczona zgodnie z ust. 1, 2 i 3 nie może być w całości odliczona w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia, zgodnie z art. 28 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 anuluje się saldo pozostałe do spłaty.";

11)
w art. 30 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W przypadku gdy zwierzęta przemieszczono do miejsc innych niż te, o których poinformowano zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 w okresie ustalonym przez państwo członkowskie, o którym mowa w tej literze, uznaje się je za zatwierdzone, jeżeli te zwierzęta zostały natychmiast zlokalizowane na terenie gospodarstwa w trakcie kontroli na miejscu.";

b)
ust. 4 akapit pierwszy lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w przypadku gdy stwierdzone niezgodności dotyczą niepoprawnych wpisów do rejestru, paszportów zwierząt lub skomputeryzowanej bazy danych zwierząt, lecz nie mają znaczenia dla celów weryfikacji zgodności z kryteriami kwalifikowalności innymi niż te, o których mowa w art. 53 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014, w odniesieniu do danego systemu pomocy lub środka wsparcia, przedmiotowe zwierzę uznaje się za niezatwierdzone jedynie w przypadku, gdy takie niepoprawne wpisy wykryto w toku co najmniej dwóch kontroli w ciągu 24 miesięcy. We wszystkich pozostałych przypadkach przedmiotowe zwierzęta uznaje się za niezatwierdzone po pierwszym stwierdzeniu niezgodności.";

12)
art. 31 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 31

Kary administracyjne w odniesieniu do zwierząt zgłoszonych w ramach systemów pomocy lub środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą

1. W przypadku gdy dla wniosków o przyznanie pomocy w ramach systemów pomocy związanej z produkcją zwierzęcą lub wniosków o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą, lub w ramach rodzaju działania objętego danym środkiem wsparcia stwierdzi się różnicę między liczbą zwierząt zgłoszonych a liczbą zwierząt zatwierdzonych zgodnie z art. 30 ust. 3, całkowita kwota pomocy lub wsparcia, do której beneficjent jest uprawniony w ramach tych systemów pomocy lub środków wsparcia, lub rodzaju działania w ramach danego środka wsparcia w danym roku składania wniosków, zmniejszana jest o odsetek ustalany zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu, o ile stwierdzone niezgodności dotyczą nie więcej niż trzech zwierząt.

2. Jeżeli stwierdzone niezgodności dotyczą więcej niż trzech zwierząt, całkowita kwota pomocy lub wsparcia, do której beneficjent jest uprawniony w ramach systemów pomocy lub środków wsparcia, lub rodzaju działania w ramach danego środka wsparcia, o których mowa w ust. 1, w danym roku składania wniosków zostaje zmniejszona o:

a) odsetek ustalony zgodnie z ust. 3, jeżeli nie przekracza on 10 %;

b) dwukrotność odsetka ustalanego zgodnie z ust. 3, jeżeli jest on większy niż 10 %, ale mniejszy niż 20 %.

Jeżeli odsetek ustalony zgodnie z ust. 3 przekracza 20 %, za dany rok składania wniosków nie przyznaje się pomocy lub wsparcia, do których beneficjent byłby uprawniony zgodnie z art. 30 ust. 3 w ramach systemu pomocy lub środka wsparcia lub rodzaju działania w ramach danego środka wsparcia.

Jeżeli odsetek ustalony zgodnie z ust. 3 przekracza 50 %, za dany rok składania wniosków nie przyznaje się pomocy lub wsparcia, do których beneficjent byłby uprawniony zgodnie z art. 30 ust. 3 w ramach systemu pomocy lub środka wsparcia lub rodzaju działania w ramach danego środka wsparcia. Ponadto beneficjent podlega dodatkowej karze równej kwocie odpowiadającej różnicy między liczbą zwierząt zgłoszonych a liczbą zwierząt zatwierdzonych zgodnie z art. 30 ust. 3. Jeśli kwota nie może być w całości odliczona w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia, zgodnie z art. 28 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 anuluje się saldo pozostałe do spłaty.

W przypadku gatunków innych niż te, o których mowa w art. 30 ust. 4 i 5 niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie mogą określić liczbę zwierząt inną niż próg trzech zwierząt przewidziany w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu. Przy określaniu tej liczby państwa członkowskie zapewniają, że jest ona w istocie równoważna progowi trzech zwierząt, uwzględniając między innymi duże jednostki przeliczeniowe inwentarza lub kwotę przyznawanej pomocy lub wsparcia.

3. W celu ustalenia odsetków, o których mowa w ust. 1 i 2, liczbę zwierząt zgłoszonych w ramach systemu pomocy lub środka wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą lub rodzaju działania, co do której stwierdzono niezgodności, dzieli się przez liczbę zwierząt zatwierdzonych na potrzeby tego systemu pomocy lub środka wsparcia, lub rodzaju działania w ramach danego środka wsparcia dla wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność, lub rodzaju działania w ramach danego środka wsparcia na dany rok składania wniosków.

Dla celów niniejszego ustępu, jeśli państwo członkowskie korzysta z systemu bezwnioskowego zgodnie z art. 21 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, potencjalnie kwalifikujące się zwierzęta, które nie zostały prawidłowo zidentyfikowane lub zarejestrowane w systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, uznaje się za zwierzęta, w odniesieniu do których stwierdzono niezgodności, niezależnie od spełnienia przez nie wymogów kwalifikowalności określonych w art. 53 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.

4. Jeżeli przy obliczaniu całkowitej kwoty pomocy lub wsparcia, do której uprawniony jest beneficjent w ramach systemu pomocy lub środka wsparcia, lub rodzaju działania w ramach danego środka wsparcia na dany rok składania wniosku, uwzględnia się liczbę dni, w ciągu których zwierzęta spełniające kryteria kwalifikowalności przebywają na terenie gospodarstwa, wówczas przy obliczaniu liczby zwierząt, w odniesieniu do których stwierdzono niezgodności, o których mowa w ust. 1 i 2, również uwzględnia się liczbę dni, w ciągu których te zwierzęta przebywały na terenie gospodarstwa.

W przypadku potencjalnie kwalifikujących się zwierząt, o których mowa w ust. 3 akapit drugi, przy obliczaniu liczby zwierząt, w odniesieniu do których stwierdzono niezgodności, uwzględnia się liczbę dni, w ciągu których te zwierzęta mogły kwalifikować się do objęcia pomocą lub wsparciem.";

13)
art. 34 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 34

Zmiany i dostosowania wpisów w skomputeryzowanej bazie danych zwierząt

W odniesieniu do zgłoszonych zwierząt art. 15 stosuje się do błędów i opuszczeń w odniesieniu do wpisów do skomputeryzowanej bazy danych zwierząt dokonanych od momentu złożenia wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność.";

14)
art. 35 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Jeśli cofnięcia i kary administracyjne, o których mowa w ust. 1, 2, 4, 5 i 6, nie mogą być w całości odliczone w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia, zgodnie z art. 28 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 anuluje się saldo pozostałe do spłaty.";

15)
art. 43 akapit drugi lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) wniosków o płatność i wniosków o wsparcie złożonych w odniesieniu do roku 2014 i lat wcześniejszych oraz wniosków o płatność złożonych w odniesieniu do roku 2015 zgodnie z art. 66 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005; oraz";

16)
art. 44 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o wsparcie lub wniosków o płatność dotyczących lat składania wniosków lub okresów premiowych rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2015 r.".

Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o wsparcie lub wniosków o płatność dotyczących lat składania wniosków lub okresów premiowych rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2016 r.

Jednak art. 1 ust. 15 i 16 stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o wsparcie lub wniosków o płatność dotyczących lat składania wniosków lub okresów premiowych rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2015 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 maja 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. L 181 z 20.6.2014, s. 48).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej i uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 69).
5 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65).
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w zakresie wprowadzenia procedur kontroli, jak również wzajemnej zgodności w odniesieniu do środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U. L 25 z 28.1.2011, s. 8).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 639/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz zmiany załącznika X do tego rozporządzenia (Dz.U. L 181 z 20.6.2014, s. 1).
10 Rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczące etykietowania mięsa wołowego i produktów z mięsa wołowego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97 (Dz.U. L 204 z 11.8.2000, s. 1).
11 Rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 z dnia 17 grudnia 2003 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG (Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 8).
12 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1).
13 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
* Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1).
**) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 69).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
14 Art. 1 pkt 7 zmieniony przez sprostowanie z dnia 20 sierpnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.227.5).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.225.41

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2016/1393 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 640/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności
Data aktu: 04/05/2016
Data ogłoszenia: 19/08/2016
Data wejścia w życie: 22/08/2016