(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 lipca 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniającą dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylającą dyrektywę Rady 84/253/EWG 1 , w szczególności jej art. 46 ust. 2 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy decyzji Komisji 2011/30/UE 2 biegli rewidenci i jednostki audytorskie, którzy dostarczają sprawozdania z badań dotyczących rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółek zarejestrowanych w państwach trzecich wymienionych w załączniku II do tej decyzji i których zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w państwie członkowskim, są zwolnieni z wymogów art. 45 dyrektywy 2006/43/WE za określone lata obrotowe, pod warunkiem przedstawienia właściwym organom tego państwa członkowskiego określonych informacji.
(2) Komisja przeprowadziła oceny systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich w państwach trzecich wymienionych w załączniku II do decyzji 2011/30/UE. Oceny te zostały przeprowadzone przy wsparciu ze strony Europejskiej Grupy Organów Nadzoru nad Biegłymi Rewidentami i w świetle kryteriów określonych w art. 29, 30 i 32 dyrektywy 2006/43/WE, które zawierają przepisy dotyczące systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i firm audytorskich w państwach członkowskich. W następstwie przeprowadzonych ocen wydaje się, że Mauritius, Nowa Zelandia i Turcja posiadają systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczące biegłych rewidentów i jednostek audytorskich, które spełniają wymogi równoważne wymogom określonym w art. 29, 30 i 32 dyrektywy 2006/43/WE. W związku z tym należy uznać te systemy za równoważne systemom nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i firm audytorskich w państwach członkowskich.
(3) Ostatecznym celem współpracy między państwami członkowskimi a państwami trzecimi w zakresie systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich powinno być osiągnięcie wzajemnego zaufania do systemów nadzoru obu stron dzięki uznaniu ich równoważności.
(4) Bermudy, Kajmany, Egipt i Rosja ustanowiły lub są w trakcie procesu ustanawiania systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich. Jednakże w związku z tym, że systemy te zostały ustanowione dopiero niedawno, pewne informacje są nadal niedostępne, przepisy nie zostały jeszcze w pełni wdrożone, nie przeprowadza się kontroli lub nie nakłada się sankcji. Aby przeprowadzić kolejną ocenę na potrzeby podjęcia decyzji w sprawie równoważności tych systemów, konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji od przedmiotowych państw trzecich, aby lepiej poznać te systemy. W związku z tym należy przedłużyć okres przejściowy przyznany decyzją 2011/30/UE w odniesieniu do biegłych rewidentów i jednostek audytorskich dostarczających sprawozdania z badań dotyczące rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółek zarejestrowanych w przedmiotowych państwach trzecich, których zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w państwie członkowskim.
(5) Aby zapewnić ochronę inwestorów, biegli rewidenci i jednostki audytorskie dostarczający sprawozdania z badań dotyczące rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółek zarejestrowanych w państwach trzecich wymienionych w załączniku II do decyzji 2011/30/UE i których zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w państwie członkowskim, powinni mieć możliwość kontynuowania w Unii działalności w zakresie badania sprawozdań finansowych bez konieczności rejestracji zgodnie z art. 45 dyrektywy 2006/43/WE przez dodatkowy okres trwający od dnia 1 sierpnia 2016 r. do dnia 31 lipca 2018 r., pod warunkiem przedstawienia wymaganych informacji. W takim przypadku wspomniani biegli rewidenci i jednostki audytorskie powinni mieć możliwość kontynuowania, zgodnie z wymogami danego państwa członkowskiego, swojej działalności związanej ze sprawozdaniami z badań dotyczącymi rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych za lata obrotowe rozpoczynające się w okresie od dnia 1 sierpnia 2016 r. do dnia 31 lipca 2018 r. Niniejsza decyzja nie ma wpływu na prawo państw członkowskich do stosowania własnych systemów dochodzeń i sankcji wobec wspomnianych biegłych rewidentów i jednostek audytorskich.
(6) Komisja będzie regularnie monitorować rozwój sytuacji odnośnie do współpracy z państwami trzecimi w zakresie nadzoru i ram regulacyjnych. Decyzja o stwierdzeniu równoważności lub o przedłużeniu okresu przejściowego pozostaje bez uszczerbku dla możliwości dokonania przez Komisję w dowolnym momencie przeglądu takiej decyzji. Przegląd taki może prowadzić do cofnięcia stwierdzenia równoważności lub do skrócenia okresu przejściowego. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2011/30/UE.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 48 ust. 1 dyrektywy 2006/43/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.201.23 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1223 zmieniająca decyzję 2011/30/UE w sprawie równoważności stosowanych w niektórych państwach trzecich systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich, a także w sprawie okresu przejściowego w odniesieniu do działalności w zakresie rewizji finansowej biegłych rewidentów i jednostek audytorskich z niektórych państw trzecich w Unii Europejskiej 4637) |
| Data aktu: | 25/07/2016 |
| Data ogłoszenia: | 27/07/2016 |
| Data wejścia w życie: | 27/07/2016 |