Rozporządzenie wykonawcze 2016/1212 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do standardowych procedur i formularzy na potrzeby przedkładania informacji zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1212
z dnia 25 lipca 2016 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do standardowych procedur i formularzy na potrzeby przedkładania informacji zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) 1 , w szczególności jej art. 99e ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 99e dyrektywy 2009/65/WE należy ustanowić wspólne procedury i formularze na potrzeby przedkładania informacji Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przez właściwe organy w odniesieniu do sankcji i środków, które te właściwe organy nakładają.

(2) W celu umożliwienia ESMA właściwego identyfikowania i rejestrowania informacji o sankcjach i środkach nałożonych zgodnie z art. 99 dyrektywy 2009/65/WE właściwe organy należy zobowiązać do tego, by przekazywane ESMA informacje o zgłaszanych sankcjach i środkach były szczegółowe i ujednolicone.

(3) Należy unikać powielania wpisów oraz negatywnych sporów kompetencyjnych między licznymi organami przekazującymi informacje w poszczególnym państwie członkowskim. Wyznaczenie jednego punktu kontaktowego w każdym państwie członkowskim, który byłby odpowiedzialny za kontakty z ESMA, jest najbardziej skutecznym i najmniej uciążliwym sposobem realizacji tego celu.

(4) W celu uwzględnienia istotnych informacji w rocznym sprawozdaniu na temat sankcji i środków, które ma być publikowane przez ESMA zgodnie z art. 99e ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE, właściwe organy powinny przedstawiać informacje z wykorzystaniem specjalnych formularzy, wyraźnie wskazując, które artykuły dyrektywy 2009/65/WE zostały naruszone.

(5) Przy przedstawianiu informacji o sankcjach i środkach administracyjnych podanych do publicznej wiadomości zgodnie z art. 99e ust. 2 dyrektywy 2009/65/WE należy jasno określić sankcje i środki, podając odpowiednie informacje szczegółowe. Należy zatem określić formularz, który byłby w tym celu wypełniany przez właściwe organy.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(7) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem standardowych formularzy i procedur dla właściwych organów, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych formularzy i procedur, biorąc pod uwagę, że adresatami niniejszych wykonawczych standardów technicznych są jedynie właściwe organy krajowe państw członkowskich, a nie uczestnicy rynku. ESMA zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Punkty kontaktowe

1.
Właściwe organy wyznaczają dla każdego państwa członkowskiego pojedynczy punkt kontaktowy na potrzeby przekazywania informacji, o których mowa w art. 2 i 3, oraz na potrzeby zgłaszania wszelkich kwestii dotyczących przedkładania takich informacji.
2.
Właściwe organy powiadamiają Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) o punktach kontaktowych, o których mowa w ust. 1.
3.
ESMA wyznacza punkt kontaktowy odpowiedzialny za przyjmowanie informacji, o których mowa w art. 2, oraz za zawiadamianie o wszelkich kwestiach dotyczących przyjmowania informacji określonych w art. 2 i 3.
4.
ESMA publikuje dane punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 3, na swojej stronie internetowej.
Artykuł  2

Coroczne przedkładanie informacji zbiorczych

Właściwe organy przedstawiają ESMA informacje, o których mowa w art. 99e ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE, wypełniając formularz określony w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Informacje te dotyczą wszystkich sankcji i środków nałożonych w poprzednim roku kalendarzowym.

Formularz ten wypełniany jest elektronicznie i przesyłany do ESMA pocztą elektroniczną z wykorzystaniem punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 1 ust. 3, nie później niż do dnia 31 marca każdego roku.

Artykuł  3

Procedury i formularze przedkładania informacji

1.
Właściwe organy zgłaszają ESMA sankcje i środki administracyjne, o których mowa w art. 99e ust. 2 dyrektywy 2009/65/WE, wykorzystując istniejące interfejsy zapewnione przez systemy technologii informatycznych oraz odpowiednią bazę danych, ustanowione przez ESMA w celu zarządzania przyjmowaniem, przechowywaniem i publikacją informacji dotyczących tych sankcji i środków administracyjnych zgodnie z art. 99e dyrektywy 2009/65/WE.
2.
Informacje o sankcjach i środkach administracyjnych przedkładane są ESMA w sprawozdaniu w formacie określonym w załączniku II.
Artykuł  4

Unieważnianie i aktualizacja sprawozdań

1.
Jeżeli właściwy organ pragnie unieważnić sprawozdanie, które uprzednio przedstawił ESMA zgodnie z art. 3, unieważnia on istniejące sprawozdanie i przesyła nowe.
2.
Jeżeli właściwy organ pragnie zaktualizować sprawozdanie, które uprzednio przedstawił ESMA zgodnie z art. 3, ponownie przedstawia on sprawozdanie po zaktualizowaniu informacji.
Artykuł  5

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz na potrzeby corocznego przedkładania zbiorczych informacji dotyczących wszystkich nałożonych sankcji i środków

Zbiorcze informacje dotyczące wszystkich sankcji i środków nałożonych przez

[nazwa właściwego organu] w [rok] r.

NADAWCA:

Państwo członkowskie:

Właściwy organ:

Adres:

(dane kontaktowe osoby wyznaczonej do kontaktów)

Imię i nazwisko:

Telefon:

Email:

ODBIORCA:

Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych

(dane kontaktowe osoby wyznaczonej do kontaktów)

Imię i nazwisko:

Telefon:

Email:

Szanowny Panie/Szanowna Pani [wybrać odpowiednią formę]

Zgodnie z art. 99e ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE pragnę przedstawić zbiorcze informacje dotyczące wszystkich sankcji i środków nałożonych przez [nazwa właściwego organu].

Sankcje:

Przetransponowane do przepisów krajowych artykuły dyrektywy 2009/65/WE, które zostały naruszone Liczba

nałożonych

sankcji w okresie

sprawozdawczym

Kwota

nałożonych

sankcji w okresie

sprawozdawczym

[numer artykułu, ustępu, akapitu] Ogółem sankcje [liczba sankcji] [kwota sankcji (*)]
[liczba sankcji ogółem ()] [kwota sankcji ogółem (*) (†)]
(*) Proszę wpisać wartość w euro lub w walucie krajowej. Jeśli dane sankcje odnoszą się nie tylko do naruszeń dotyczących odpowiednich artykułów dyrektywy 2009/65/WE, lecz także do innych przepisów, proszę dodać słowo "DANE ZBIORCZE" dla każdej wartości.

(†) Ponieważ nałożone sankcje mogą dotyczyć więcej niż jednego przepisu, suma poszczególnych wierszy (odpowiadających liczbie sankcji/kwocie sankcji) może nie odpowiadać liczbie nałożonych sankcji ogółem/kwocie nałożonych sankcji ogółem.

Środki:

Przetransponowane do przepisów krajowych artykuły dyrektywy 2009/65/WE, które zostały naruszone Liczba nałożonych środków w okresie sprawozdawczym
[numer artykułu, ustępu, akapitu] [liczba środków]
Środki ogółem [liczba środków ogółem ()]
() Ponieważ nałożone środki mogą dotyczyć więcej niż jednego przepisu, suma poszczególnych liczb środków może nie odpowiadać liczbie nałożonych środków ogółem.

Z poważaniem

[podpis]

ZAŁĄCZNIK  II

Formularz na potrzeby przedstawiania informacji o sankcjach i środkach administracyjnych podanych do publicznej wiadomości

Pole Opis Rodzaj
Ramy prawne Akronim unijnego aktu prawnego, na podstawie którego nałożono sankcję lub środek administracyjny. Obowiązkowe
Państwo członkowskie Akronim państwa członkowskiego właściwego organu, który przedkłada informacje o sankcji lub środku administracyjnym. Obowiązkowe
Identyfikator podmiotu Kod identyfikacyjny stosowany do jednoznacznego zidentyfikowania osoby prawnej, na którą została nałożona sankcja lub środek administracyjny. Obowiązkowe
Kod właściwego organu Identyfikator właściwego organu, który przedkłada informacje o sankcji lub środku administracyjnym. Obowiązkowe
Ramy prawne obowiązujące podmiot Akronim unijnego aktu prawnego mającego zastosowanie do podmiot, na który nałożono sankcję lub środek administracyjny. Obowiązkowe
Pełna nazwa podmiotu Pełna nazwa podmiotu, na który nałożono sankcję lub środek administracyjny. Nieobowiązkowe
Imię i nazwisko osoby fizycznej Imię i nazwisko osób fizycznych, na które nałożono sankcję lub środek administracyjny. Obowiązkowe (tylko w odniesieniu do osób fizycznych)
Krajowy właściwy organ nakładający sankcję lub środek Akronim właściwego organu, który nałożył sankcję lub środek administracyjny. Obowiązkowe
Tekst dowolny Tekst sankcji lub środka administracyjnego w języku, w którym zostały one nałożone. Obowiązkowe
Tekst dowolny Tekst sankcji lub środka administracyjnego w innym języku (*). Nieobowiązkowe
Data Data nałożenia przez właściwy organ sankcji lub środka administracyjnego. Obowiązkowe
Termin zakończenia obowiązywania Data zakończenia obowiązywania sankcji lub środka administracyjnego. Nieobowiązkowe
(*) Inny język może być językiem zwyczajowo używanym w dziedzinie finansów międzynarodowych lub innym językiem urzędowym państwa członkowskiego.
1 Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.199.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/1212 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do standardowych procedur i formularzy na potrzeby przedkładania informacji zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE
Data aktu: 25/07/2016
Data ogłoszenia: 26/07/2016
Data wejścia w życie: 15/08/2016