uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 423/2004 1 , w szczególności jego art. 31,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 stanowi, że ograniczenia nakładu połowowego są nakładane na grupy nakładu połowowego określone przez grupy narzędzi i obszary geograficzne ustanowione w załączniku I do tego rozporządzenia.
(2) Jednym z głównych celów wspólnej polityki rybołówstwa jest wyeliminowanie powodującej marnotrawstwo praktyki odrzutów. Obowiązek wyładunku będzie stopniowo wprowadzany w życie w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych, objętych obecnie systemem nakładów połowowych w ramach rozporządzenia (WE) nr 1342/2008, począwszy od 2016 r. i najpóźniej do 2019 r.
(3) Do wdrożenia obowiązku wyładunku potrzebna jest większa elastyczność aktualnego systemu nakładu połowowego, aby umożliwiał on rybakom stosowania narzędzi, które są bardziej selektywne i mają większe oczka sieci. W związku z tym zaistniała potrzeba zbadania, czy obecna struktura grup nakładu jest wciąż opłacalna pod względem obciążenia administracyjnego związanego z wymogami ochrony.
(4) W związku z tym zwrócono się do Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) o wydanie opinii w sprawie możliwości połączenia grup włoków ramowych BT1 i BT2 stosowanych do zdefiniowania grup nakładu połowowego. STECF stwierdza 2 , że w przypadku połączenia grup narzędzi BT1 i BT2 występuje zwiększone ryzyko śmiertelności połowowej dorsza. Stwierdzono także, że nowo powstała grupa byłaby bardziej zróżnicowana pod względem schwytanych zasobów biologicznych niż przy odrębnych grupach BT1 i BT2. Według opinii STECF wzrost efektywności pod względem kosztów jest mało prawdopodobny, gdyż potrzebne byłoby zastosowanie dodatkowych środków przeciwdziałających potencjalnemu zwiększeniu śmiertelności połowowej dorsza. STECF jest jednak również zdania, że takie połączenie umożliwiłoby rybakom uzyskanie większej selektywności. Połączenie grup narzędzi mogłoby zmniejszyć niechciane połowy gładzicy i innych gatunków płastugokształtnych.
(5) STECF informuje również, że łączne połowy przy użyciu narzędzi BT1 i BT2 stanowią jedynie 5 % ogólnych połowów dorsza w Morzu Północnym, a ewentualny wpływ takiego połączenia na śmiertelność dorsza będzie ograniczony.
(6) Niedawne połączenie grup narzędzi włoków dennych i niewodów TR wprowadzone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2324 3 miało negatywne skutki dla tych państw członkowskich, które regularnie dokonywały przekazania nakładu z grupy BT do grupy TR2. Połączenie grupy BT ma zaradzić tym ujemnym skutkom.
(7) Połączenie doprowadzi do znacznego zmniejszenia kosztów zarządzania poprzez zmniejszenie kosztów administracyjnych ponoszonych przez organy krajowe i rybaków. Stanie się tak w szczególności dlatego, że wielu rybaków używa różnych narzędzi połowowych i w związku z tym zalicza się ich do kilku grup nakładu połowowego, wskutek czego przy przydzielaniu im nakładu połowowego potrzebne są skomplikowane obliczenia.
(8) Zgodnie z opinią Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) 4 stan ochrony stad dorsza w Morzu Północnym w podobszarze ICES IV, obszarze ICES VIId oraz w zachodniej części rejonu ICES IIIa (cieśnina Skagerrak) znacznie się poprawił.
(9) Dlatego też nie należy utrzymywać odrębnych grup narzędzi BT1 i BT2 w następujących obszarach: cieśnina Skagerrak, część obszaru ICES IIIa leżąca poza cieśninami Skagerrak i Kattegat, obszar ICES IV i wody Unii obszaru ICES IIa oraz obszar ICES VIId. Biorąc pod uwagę zły stan stad dorsza w cieśninie Kattegat, obszarze ICES VIIa, obszarze ICES VIa i w wodach Unii obszaru ICES Vb, połączenie grup narzędzi nie powinno mieć zastosowania do tych obszarów.
(10) Komisja będzie ściśle monitorować wpływ połączenia grup narzędzi BT1 i BT2 na śmiertelność połowową dorsza. W razie potrzeby, w przypadku gdyby śmiertelność połowowa dorsza wzrosła w związku z dokonywaniem odrzutów, Komisja dostosuje odpowiednio strukturę grup narzędzi.
(11) Aby zezwolić Komisji i państwom członkowskim na monitorowanie rozwoju sytuacji bez dodatkowych kosztów administracyjnych, obowiązujący system sprawozdawczości należy pozostawić bez zmian.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1342/2008.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.168.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/1025 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup włoków ramowych w niektórych obszarach geograficznych |
| Data aktu: | 24/06/2016 |
| Data ogłoszenia: | 25/06/2016 |
| Data wejścia w życie: | 28/06/2016 |