uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dikwatu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz w części B załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dodyny, glufosynatu i tritosulfuronu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W odniesieniu do dikwatu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z art. 12 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia 2 . Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do jęczmienia, kukurydzy i pszenicy zwyczajnej istnieje ryzyko dla konsumentów. Należy zatem obniżyć te NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy określić w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnym poziomie lub na poziomie wskazanym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(3) W odniesieniu do dodyny Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 3 . Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy określić w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnym poziomie lub na poziomie wskazanym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do borówek amerykańskich, żurawin, porzeczek, agrestu i selera brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(4) W odniesieniu do glufosynatu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z art. 12 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia 4 . Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do borówek amerykańskich, agrestu, rzeżuchy, gorczycznika wiosennego, rokietty siewnej, gorczycy sarepskiej i warzyw o młodych/drobnych liściach pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy określić w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnym poziomie lub na poziomie wskazanym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do kukurydzy cukrowej, brukselki, kapusty głowiastej, kapusty pekińskiej, jarmużu, kalarepy, karczochów hiszpańskich, selera, kopru włoskiego, porów i rabarbaru brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności. W świetle dodatkowych informacji na temat odpowiedniego czynnika zmienności przekazanych przez Węgry po opublikowaniu uzasadnionej opinii oraz ze względu na fakt, iż konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do ziemniaków należy określić w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnym poziomie.
(5) W odniesieniu do tritosulfuronu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 5 . Urząd zaproponował określenie dwóch osobnych definicji pozostałości, jednej dla tritosulfuronu, a drugiej dla jego metabolitu, AMTT, w związku z różnicami w ich właściwościach toksykologicznych. Urząd zalecił utrzymanie NDP tritosulfuronu na obecnym poziomie. W odniesieniu do jego metabolitu, AMTT, Urząd zalecił ustalenie wszystkich NDP na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności. Konieczne jest opracowanie metod analitycznych w celu osiągnięcia jak najniższego poziomu granicy oznaczalności dla AMTT. Kiedy już metody takie będą dostępne, poziomy określone w niniejszym rozporządzeniu mogą zostać poddane przeglądowi w dowolnym momencie.
(6) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje przywozowe ani kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL), NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi UE do spraw pozostałości pestycydów w kwestii potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów w wyniku rozwoju technicznego konieczne jest ustalenie określonych granic oznaczalności.
(8) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi określone w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dotyczące produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Ze względu na fakt, iż przy obecnych NDP nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów, wartości dotyczące dikwatu wynoszące 0,02 mg/kg w odniesieniu do jęczmienia, kukurydzy i pszenicy zwyczajnej powinny być stosowane do wszystkich produktów od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(12) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.167.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1002 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości AMTT, dikwatu, dodyny, glufosynatu i tritosulfuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 17/06/2016 |
Data ogłoszenia: | 24/06/2016 |
Data wejścia w życie: | 14/07/2016, 14/01/2017 |