uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 1,
(1) W dniu 14 sierpnia 2013 r. Republika Francuska poinformowała Komisję, Europejską Agencję Chemikaliów ("Agencja") i inne państwa członkowskie, zgodnie z art. 129 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 (klauzula ochronna), że w dniu 21 czerwca 2013 r. postanowiła przyjąć środek tymczasowy 2 w celu ochrony społeczeństwa przed narażeniem na działanie amoniaku uwalnianego z soli amonowych obecnych w materiałach z waty celulozowej stosowanych do izolacji budynków.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2013/505/UE 3 przyjętą zgodnie z art. 129 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 zezwolono na stosowanie tego środka tymczasowego do dnia 14 października 2016 r.
(3) Zgodnie z art. 129 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w dniu 18 czerwca 2014 r. Republika Francuska wszczęła procedurę wprowadzania ograniczeń, przedkładając Agencji dokumentację zgodną z załącznikiem XV.
(4) W dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV 4 zaproponowano ograniczenia w odniesieniu do soli amonowych stosowanych w charakterze związków opóźniających zapłon w materiałach izolacyjnych z waty celulozowej, ponieważ w pewnych warunkach prowadzą one do emisji amoniaku. W dokumentacji określono 3 ppm jako dopuszczalną wartość emisji amoniaku z materiałów izolacyjnych z waty celulozowej poddanej działaniu nieorganicznych soli amonowych, bez określania dopuszczalnej zawartości soli amonowych w materiałach izolacyjnych z waty celulozowej. W dokumentacji wykazano, że niezbędne jest działanie w skali całej Unii.
(5) W dniu 3 marca 2015 r. Komitet ds. Oceny Ryzyka Agencji ("RAC") wydał opinię w sprawie ograniczenia proponowanego w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV, stwierdzając ryzyko zagrożenia dla zdrowia ludzkiego związane z uwalnianiem amoniaku z mieszanek i produktów izolacyjnych z waty celulozowej, któremu należy zapobiec. RAC stwierdził ponadto, że proponowane ograniczenie z modyfikacjami wprowadzonymi przez RAC stanowi najbardziej właściwy ogólnounijny środek przeciwdziałania stwierdzonemu ryzyku pod względem skuteczności w ograniczaniu takiego ryzyka.
(6) RAC zaproponował wprowadzenie ograniczenia obejmującego zarówno wprowadzenie do obrotu zarówno mieszanek, jak i produktów izolacyjnych z waty celulozowej z dodatkiem nieorganicznych soli amonowych. RAC zalecił, by ograniczenie zobowiązywało dostawców mieszanek izolacyjnych z waty celulozowej do przekazywania na niższe poziomy łańcucha dostaw, aż do użytkowników końcowych (tak użytkowników zawodowych, jak i konsumentów), informacji o maksymalnym dopuszczalnym wskaźniku obciążenia 5 izolacyjnej mieszanki celulozowej wykorzystanej w testach poprzedzających wprowadzenie do obrotu w celu wykazania zgodności z wymogami, przykładowo na etykietach lub w dokumentacji towarzyszącej mieszankom. Ograniczenie powinno ponadto zawierać wymóg nieprzekraczania maksymalnego dopuszczalnego wskaźnika obciążenia przekazanego przez dostawcę przy stosowaniu izolacyjnych mieszanek celulozowych przez dalszych użytkowników w celu wykluczenia emisji amoniaku przekraczającej poziom ustalony w trakcie testów poprzedzających wprowadzenie do obrotu. RAC zalecił także zwolnienie w drodze odstępstwa z wprowadzonego ograniczenia poziomu emisji amoniaku izolacyjnych mieszanek celulozowych używanych wyłącznie do produkcji produktów izolacyjnych z waty celulozowej, ponieważ każdy gotowy produkt musi spełniać wymogi ograniczenia emisji przed dopuszczeniem do obrotu lub użytku.
(7) W dniu 10 czerwca 2015 r. Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych ("SEAC") wydał opinię ws. ograniczenia proponowanego w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV, w której stwierdził, że proponowane ograniczenie z modyfikacjami wprowadzonymi przez SEAC stanowi najbardziej właściwy ogólnounijny środek przeciwdziałania stwierdzonemu ryzyku co do proporcjonalności relacji kosztów do korzyści w ujęciu społeczno-gospodarczym.
(8) Ponadto w opinii SEAC zamiast proponowanego w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV jednego roku, odpowiedni czas potrzebny zainteresowanym podmiotom gospodarczym na podjęcie właściwych kroków do utrzymania emisji amoniaku z materiałów izolacyjnych z waty celulozowej z dodatkiem nieorganicznych soli amonowych poniżej określonej wartości należy określić jako dwa lata.
(9) RAC oraz SEAC potwierdziły postulat Republiki Francuskiej, że zwolnienie materiałów izolacyjnych z waty celulozowej poddanej działaniu nieorganicznych soli amonowych do stosowania na wolnym powietrzu nie jest uzasadnione i nie powinno być wprowadzane.
(10) W ramach prac nad ograniczeniem przeprowadzono konsultacje z ustanowionym przez Agencję forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów, a uzyskane w ten sposób opinie zostały uwzględnione.
(11) W dniu 25 czerwca 2015 r. Agencja przedłożyła Komisji opinie RAC i SEAC 6 . W oparciu o wspomniane opinie Komisja uznała, że izolacja z waty celulozowej poddana działaniu nieorganicznych soli amonowych o poziomie emisji amoniaku w określonych warunkach badania osiągającym lub przekraczającym 3 ppm powoduje niedopuszczalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego.
(12) Nie istnieją obecnie żadne konkretne metody pomiaru emisji amoniaku z izolacji z waty celulozowej poddanej działaniu nieorganicznych soli amonowych. Dlatego do czasu opracowania specyficznej metody należy dostosować obowiązującą metodę badawczą określoną w specyfikacji technicznej CEN/TS 16516 do zastosowań w celu weryfikacji zgodności z ograniczeniami w odniesieniu do nieorganicznych soli amonowych.
(13) Należy zapewnić zainteresowanym stronom odpowiedni czas na podjęcie właściwych środków w celu zapewnienia, żeby ewentualne emisje amoniaku z izolacji z waty celulozowej z dodatkiem nieorganicznych soli amonowych nie przekraczały określonej wartości. W związku z tym datę rozpoczęcia stosowania ograniczenia w odniesieniu do soli amonowych należy odroczyć. Dla zachowania ciągłości i pewności prawa ograniczenie to powinno jednak obowiązywać z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w państwie, w którym obowiązują już krajowe środki ograniczające stosowanie nieorganicznych soli amonowych w izolacji z waty celulozowej zatwierdzone przez Komisję w ramach procedury ochronnej REACH.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.166.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1017 zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do nieorganicznych soli amonowych |
| Data aktu: | 23/06/2016 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2016 |
| Data wejścia w życie: | 14/07/2016 |