Decyzja 2016/883 w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi w Komisji na podstawie art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 w sprawie bezpieczeństwa w Komisji

DECYZJA KOMISJI (UE, Euratom) 2016/883
z dnia 31 maja 2016 r.
w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi w Komisji na podstawie art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 w sprawie bezpieczeństwa w Komisji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając decyzję Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji 1 , w szczególności jej art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Celem przepisów wykonawczych dotyczących standardowych środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi jest zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony integralności fizycznej osób, obiektów lub innego mienia współmiernie do rozpoznanego ryzyka oraz zapewnienie bezpieczeństwa szybko i skutecznie.

(2) System bezpieczeństwa Komisji obejmujący stopnie alarmowe, wprowadzony decyzją Komisji 2007/65/WE 2 , należy poddać przeglądowi i uprościć, aby uczynić go bardziej elastycznym i skutecznym w odpowiedzi na zagrożenia dla bezpieczeństwa.

(3) Utworzenie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) jako funkcjonalnie autonomicznego organu Unii wymaga zmiany aktualnych zasad dotyczących stopni alarmowych w odniesieniu do obowiązku dochowania należytej staranności wobec personelu Komisji. ESDZ jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo i ochronę obiektów delegatury Unii i pracującego w nich personelu.

(4) Niniejsza decyzja podlega decyzji Komisji w sprawie uprawnień przysługujących członkowi Komisji odpowiedzialnemu za kwestie bezpieczeństwa przy zachowaniu pełnej zgodności z regulaminem wewnętrznym, o którym mowa w art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443.

(5) W związku z powyższym należy uchylić decyzję 2007/65/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1

Definicja

Oprócz definicji określonych w art. 1 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 stosuje się następującą definicję:

"stopień alarmowy" oznacza zestaw środków bezpieczeństwa mających na celu zapewnienie określonego poziomu ochrony integralności fizycznej osób, obiektów lub innego mienia Komisji współmiernie do zagrożeń dla bezpieczeństwa.

Artykuł  2

Przedmiot i zakres stosowania

1.
Niniejsza decyzja ustanawia środki w zakresie stopni alarmowych zgodnie z decyzją (UE, Euratom) 2015/443 w oczekiwaniu lub w odpowiedzi na zagrożenia i incydenty mające wpływ na bezpieczeństwo w Komisji oraz środki wymagane do zarządzania sytuacjami kryzysowymi.
2.
W obiektach Komisji obowiązuje system bezpieczeństwa obejmujący standardowe środki bezpieczeństwa oraz trzy stopnie alarmowe. Standardowe środki bezpieczeństwa oraz stopnie alarmowe określa się za pomocą kodów kolorów: BIAŁY odpowiada standardowym środkom bezpieczeństwa; ŻÓŁTY, POMARAŃCZOWY i CZERWONY odpowiadają podniesionym stopniom zagrożenia.
3.
Niniejszą decyzję stosuje się do wszystkich służb Komisji oraz we wszystkich obiektach Komisji zlokalizowanych na terenie Unii Europejskiej i poza nią, z zastrzeżeniem obowiązków, o których mowa w art. 4.
Artykuł  3

Stopnie alarmowe

1.
Jeżeli nie zidentyfikowano szczególnego zagrożenia lub incydentu mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia Komisji obowiązują BIAŁE, standardowe środki bezpieczeństwa. Należy je stosować na co dzień; są one tak skonstruowane, by zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
2.
W przypadku zagrożenia lub incydentu mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia, które to zagrożenia lub incydent mogą mieć niekorzystny wpływ na Komisję i jej funkcjonowanie, obowiązuje ŻÓŁTY stopień alarmowy.
3.
W przypadku zagrożenia mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia, wymierzonego w szczególności w Komisję lub jej funkcjonowanie, nawet jeżeli nie zidentyfikowano dokładnego celu lub terminu ataku, obowiązuje POMARAŃCZOWY stopień alarmowy.
4.
W przypadku zagrożenia bezpośredniego ataku mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia, wymierzonego w szczególności w Komisję lub jej funkcjonowanie, obowiązuje CZERWONY stopień alarmowy.
Artykuł  4

Obowiązki

1.
Członek Komisji odpowiedzialny za bezpieczeństwo:
a)
podejmuje decyzję, w porozumieniu z innymi instytucjami europejskimi i innymi odpowiednimi podmiotami europejskimi, dotyczącą zmiany stopnia alarmowego;
b)
podejmuje decyzję, na podstawie opinii Dyrekcji Generalnej ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa, które ze szczególnych środków w zakresie stopni alarmowych należy wdrożyć w świetle obecnego stanu bezpieczeństwa i które z dodatkowych środków należy podjąć;
c)
informuje przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji o wszelkich decyzjach podjętych na podstawie niniejszego artykułu.
2.
Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa:
a)
odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji w obiektach Komisji znajdujących się w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
b)
zapewnia zewnętrzne kontakty, jak określono w art. 18 ust. 2 decyzji (UE, Euratom) 2015/443, w przypadku zagrożeń lub incydentów mających wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia Komisji;
c)
w nagłych przypadkach podejmuje decyzje określone w ust. 1 lit. a) i b). Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa, jak najszybciej po podjęciu tych środków, powiadamia członka Komisji odpowiedzialnego za bezpieczeństwo o środkach i ich uzasadnieniu;
d)
stale monitoruje zagrożenia i ryzyko dla bezpieczeństwa.
3.
Dyrekcja Generalna ds. Pomocy Humanitarnej i Ochrony Ludności odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji we wszystkich swoich biurach zlokalizowanych w państwach trzecich.
4.
Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji w przedstawicielstwach Komisji oraz przedstawicielstwach regionalnych.
5.
Dyrekcja Generalna ds. Wspólnego Centrum Badawczego odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji w obiektach Wspólnego Centrum Badawczego Komisji.
6.
Wyżej wymienione dyrekcje generalne mogą podjąć dodatkowe środki bezpieczeństwa w nagłych przypadkach zgodnie z niniejszą decyzją oraz decyzją (UE, Euratom) 2015/443. Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa jest niezwłocznie informowana o tych środkach.
Artykuł  5

Środki

1.
Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa podejmuje i wdraża środki bezpieczeństwa zgodnie z decyzją (UE, Euratom) 2015/443. Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa przygotowuje niewyczerpujący wykaz środków, które wdraża.
2.
Środki w zakresie stopni alarmowych są ściśle zgodne z decyzją (UE, Euratom) 2015/443. Stopnie alarmowe określa się w ścisłej współpracy z właściwymi służbami innych instytucji europejskich i innych odpowiednich podmiotów europejskich oraz państwami członkowskimi, w których znajdują się obiekty Komisji.
3.
Stopnie alarmowe są ogłaszane w miejscach publicznych poprzez system sygnalizacji oparty na kolorach, zaś kolor zmienia się w zależności od stopnia alarmowego.
4.
Środki bezpieczeństwa na poziomie "BIAŁYM" należy wyszczególnić w instrukcji bezpieczeństwa zgodnie z art. 21 ust. 2 decyzji (UE, Euratom) 2015/443.

ROZDZIAŁ  2

PRZEPISY RÓŻNE I KOŃCOWE

Artykuł  6

Przejrzystość

Niniejszą decyzję podaje się do wiadomości pracowników Komisji i wszystkich osób, do których decyzja ma zastosowanie.

Artykuł  7

Uchylenie

Decyzja 2007/65/WE traci moc.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2016 r.

W imieniu Komisji, za Przewodniczącego,

Kristalina GEORGIEVA

Wiceprzewodniczący

1 Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41.
2 Decyzja Komisji 2007/65/WE z dnia 15 grudnia 2006 r., ustanawiająca standardowe środki bezpieczeństwa i stopnie alarmowe Komisji oraz zmieniająca jej regulamin wewnętrzny w zakresie operacyjnych procedur zarządzania sytuacjami kryzysowymi (Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 144).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.146.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/883 w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi w Komisji na podstawie art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 w sprawie bezpieczeństwa w Komisji
Data aktu: 31/05/2016
Data ogłoszenia: 03/06/2016
Data wejścia w życie: 04/06/2016