Decyzja 2016/883 w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi w Komisji na podstawie art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 w sprawie bezpieczeństwa w Komisji

DECYZJA KOMISJI (UE, Euratom) 2016/883
z dnia 31 maja 2016 r.
w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi w Komisji na podstawie art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 w sprawie bezpieczeństwa w Komisji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając decyzję Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji 1 , w szczególności jej art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Celem przepisów wykonawczych dotyczących standardowych środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi jest zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony integralności fizycznej osób, obiektów lub innego mienia współmiernie do rozpoznanego ryzyka oraz zapewnienie bezpieczeństwa szybko i skutecznie.

(2) System bezpieczeństwa Komisji obejmujący stopnie alarmowe, wprowadzony decyzją Komisji 2007/65/WE 2 , należy poddać przeglądowi i uprościć, aby uczynić go bardziej elastycznym i skutecznym w odpowiedzi na zagrożenia dla bezpieczeństwa.

(3) Utworzenie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) jako funkcjonalnie autonomicznego organu Unii wymaga zmiany aktualnych zasad dotyczących stopni alarmowych w odniesieniu do obowiązku dochowania należytej staranności wobec personelu Komisji. ESDZ jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo i ochronę obiektów delegatury Unii i pracującego w nich personelu.

(4) Niniejsza decyzja podlega decyzji Komisji w sprawie uprawnień przysługujących członkowi Komisji odpowiedzialnemu za kwestie bezpieczeństwa przy zachowaniu pełnej zgodności z regulaminem wewnętrznym, o którym mowa w art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443.

(5) W związku z powyższym należy uchylić decyzję 2007/65/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1

Definicja

Oprócz definicji określonych w art. 1 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 stosuje się następującą definicję:

"stopień alarmowy" oznacza zestaw środków bezpieczeństwa mających na celu zapewnienie określonego poziomu ochrony integralności fizycznej osób, obiektów lub innego mienia Komisji współmiernie do zagrożeń dla bezpieczeństwa.

Artykuł  2

Przedmiot i zakres stosowania

1.
Niniejsza decyzja ustanawia środki w zakresie stopni alarmowych zgodnie z decyzją (UE, Euratom) 2015/443 w oczekiwaniu lub w odpowiedzi na zagrożenia i incydenty mające wpływ na bezpieczeństwo w Komisji oraz środki wymagane do zarządzania sytuacjami kryzysowymi.
2.
W obiektach Komisji obowiązuje system bezpieczeństwa obejmujący standardowe środki bezpieczeństwa oraz trzy stopnie alarmowe. Standardowe środki bezpieczeństwa oraz stopnie alarmowe określa się za pomocą kodów kolorów: BIAŁY odpowiada standardowym środkom bezpieczeństwa; ŻÓŁTY, POMARAŃCZOWY i CZERWONY odpowiadają podniesionym stopniom zagrożenia.
3.
Niniejszą decyzję stosuje się do wszystkich służb Komisji oraz we wszystkich obiektach Komisji zlokalizowanych na terenie Unii Europejskiej i poza nią, z zastrzeżeniem obowiązków, o których mowa w art. 4.
Artykuł  3

Stopnie alarmowe

1.
Jeżeli nie zidentyfikowano szczególnego zagrożenia lub incydentu mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia Komisji obowiązują BIAŁE, standardowe środki bezpieczeństwa. Należy je stosować na co dzień; są one tak skonstruowane, by zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
2.
W przypadku zagrożenia lub incydentu mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia, które to zagrożenia lub incydent mogą mieć niekorzystny wpływ na Komisję i jej funkcjonowanie, obowiązuje ŻÓŁTY stopień alarmowy.
3.
W przypadku zagrożenia mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia, wymierzonego w szczególności w Komisję lub jej funkcjonowanie, nawet jeżeli nie zidentyfikowano dokładnego celu lub terminu ataku, obowiązuje POMARAŃCZOWY stopień alarmowy.
4.
W przypadku zagrożenia bezpośredniego ataku mającego wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia, wymierzonego w szczególności w Komisję lub jej funkcjonowanie, obowiązuje CZERWONY stopień alarmowy.
Artykuł  4

Obowiązki

1.
Członek Komisji odpowiedzialny za bezpieczeństwo:
a)
podejmuje decyzję, w porozumieniu z innymi instytucjami europejskimi i innymi odpowiednimi podmiotami europejskimi, dotyczącą zmiany stopnia alarmowego;
b)
podejmuje decyzję, na podstawie opinii Dyrekcji Generalnej ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa, które ze szczególnych środków w zakresie stopni alarmowych należy wdrożyć w świetle obecnego stanu bezpieczeństwa i które z dodatkowych środków należy podjąć;
c)
informuje przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji o wszelkich decyzjach podjętych na podstawie niniejszego artykułu.
2.
Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa:
a)
odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji w obiektach Komisji znajdujących się w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
b)
zapewnia zewnętrzne kontakty, jak określono w art. 18 ust. 2 decyzji (UE, Euratom) 2015/443, w przypadku zagrożeń lub incydentów mających wpływ na integralność fizyczną osób, obiektów lub innego mienia Komisji;
c)
w nagłych przypadkach podejmuje decyzje określone w ust. 1 lit. a) i b). Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa, jak najszybciej po podjęciu tych środków, powiadamia członka Komisji odpowiedzialnego za bezpieczeństwo o środkach i ich uzasadnieniu;
d)
stale monitoruje zagrożenia i ryzyko dla bezpieczeństwa.
3.
Dyrekcja Generalna ds. Pomocy Humanitarnej i Ochrony Ludności odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji we wszystkich swoich biurach zlokalizowanych w państwach trzecich.
4.
Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji w przedstawicielstwach Komisji oraz przedstawicielstwach regionalnych.
5.
Dyrekcja Generalna ds. Wspólnego Centrum Badawczego odpowiada za wykonanie niniejszej decyzji w obiektach Wspólnego Centrum Badawczego Komisji.
6.
Wyżej wymienione dyrekcje generalne mogą podjąć dodatkowe środki bezpieczeństwa w nagłych przypadkach zgodnie z niniejszą decyzją oraz decyzją (UE, Euratom) 2015/443. Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa jest niezwłocznie informowana o tych środkach.
Artykuł  5

Środki

1.
Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa podejmuje i wdraża środki bezpieczeństwa zgodnie z decyzją (UE, Euratom) 2015/443. Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa przygotowuje niewyczerpujący wykaz środków, które wdraża.
2.
Środki w zakresie stopni alarmowych są ściśle zgodne z decyzją (UE, Euratom) 2015/443. Stopnie alarmowe określa się w ścisłej współpracy z właściwymi służbami innych instytucji europejskich i innych odpowiednich podmiotów europejskich oraz państwami członkowskimi, w których znajdują się obiekty Komisji.
3.
Stopnie alarmowe są ogłaszane w miejscach publicznych poprzez system sygnalizacji oparty na kolorach, zaś kolor zmienia się w zależności od stopnia alarmowego.
4.
Środki bezpieczeństwa na poziomie "BIAŁYM" należy wyszczególnić w instrukcji bezpieczeństwa zgodnie z art. 21 ust. 2 decyzji (UE, Euratom) 2015/443.

ROZDZIAŁ  2

PRZEPISY RÓŻNE I KOŃCOWE

Artykuł  6

Przejrzystość

Niniejszą decyzję podaje się do wiadomości pracowników Komisji i wszystkich osób, do których decyzja ma zastosowanie.

Artykuł  7

Uchylenie

Decyzja 2007/65/WE traci moc.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2016 r.

W imieniu Komisji, za Przewodniczącego,

Kristalina GEORGIEVA

Wiceprzewodniczący

1 Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41.
2 Decyzja Komisji 2007/65/WE z dnia 15 grudnia 2006 r., ustanawiająca standardowe środki bezpieczeństwa i stopnie alarmowe Komisji oraz zmieniająca jej regulamin wewnętrzny w zakresie operacyjnych procedur zarządzania sytuacjami kryzysowymi (Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 144).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.146.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/883 w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących środków bezpieczeństwa, stopni alarmowych i zarządzania sytuacjami kryzysowymi w Komisji na podstawie art. 21 decyzji (UE, Euratom) 2015/443 w sprawie bezpieczeństwa w Komisji
Data aktu: 31/05/2016
Data ogłoszenia: 03/06/2016
Data wejścia w życie: 04/06/2016