uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1225/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej 1 ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 11 ust. 3 i art. 13 ust. 4,
A. PROCEDURA
1. Obowiązujące środki
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 599/2009 2 Rada nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz biodiesla określonego w motywie 10 poniżej pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
(2) W następstwie dochodzenia w sprawie obejścia środków rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 444/2011 3 Rada rozszerzyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych na przywóz biodiesla wysyłanego z Kanady, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Kanady ("rozszerzone środki").
(3) Po dokonaniu częściowego przeglądu okresowego środków antydumpingowych na przywóz biodiesla pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, rozszerzonych na przywóz biodiesla wysyłanego z Kanady, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Kanady rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 392/2014 4 Rada zamknęła ten częściowy przegląd bez zmiany obowiązujących rozszerzonych środków.
(4) W następstwie przeglądu wygaśnięcia przeprowadzonego zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1518 5 Komisja Europejska ("Komisja") nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("obowiązujące środki").
B. WNIOSEK O DOKONANIE PRZEGLĄDU
(5) Komisja otrzymała następnie wniosek dotyczący częściowego przeglądu okresowego ("wniosek o dokonanie przeglądu") zgodnie z art. 11 ust. 3 i art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.
(6) Wniosek o przegląd został złożony przez przedsiębiorstwo DSM Nutritional Products Canada Inc. ("wnioskodawca"), producenta eksportującego z Kanady, i ograniczał się do możliwości otrzymania zwolnienia z rozszerzonych środków.
(7) We wniosku o dokonanie przeglądu wnioskodawca stwierdził, że jest rzeczywistym producentem produktu objętego przeglądem i że jest zdolny do produkcji całkowitej ilości tego produktu wysłanego przez niego do Unii od początku okresu objętego dochodzeniem w sprawie obejścia środków, które skutkowało wprowadzeniem rozszerzonych środków.
(8) Ponadto wnioskodawca twierdził, że nie jest powiązany z żadnymi producentami eksportującymi podlegającymi obowiązującym środkom oraz że nie obchodził obowiązujących środków.
C. WSZCZĘCIE CZĘŚCIOWEGO PRZEGLĄDU OKRESOWEGO
(9) Komisja ustaliła, że wniosek o dokonanie przeglądu zawierał wystarczające dowody prima facie uzasadniające wszczęcie częściowego przeglądu okresowego na mocy artykułów 11 ust. 3 i 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. W związku z powyższym w dniu 19 maja 2015 r. Komisja wszczęła dochodzenie zawiadomieniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 6 ("zawiadomienie o wszczęciu").
D. PRODUKT OBJĘTY PRZEGLĄDEM
(10) Produktem objętym przeglądem są monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych lub parafinowe oleje napędowe będące produktem syntezy lub hydrorafinacji o pochodzeniu niekopalnym, powszechnie nazywane "biodieslem", w formie czystej lub w postaci mieszanki zawierającej wagowo ponad 20 % monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych lub parafinowych olejów napędowych będących produktem syntezy lub hydrorafinacji, o pochodzeniu niekopalnym ("produkt objęty przeglądem" lub "biodiesel"), objęte obecnie kodami ex 1516 20 98, ex 1518 00 91, ex 1518 00 99, ex 2710 19 43, ex 2710 19 46, ex 2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 15, ex 2710 20 17, ex 3824 90 92, ex 3826 00 10 oraz ex 3826 00 90, pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
E. OKRES OBJĘTY DOCHODZENIEM
(11) Okres sprawozdawczy dotyczący obecnego dochodzenia obejmował okres od dnia 1 kwietnia 2014 r. do dnia 31 marca 2015 r. ("okres sprawozdawczy"). Dane zgromadzono również w odniesieniu do okresu od dnia 1 kwietnia 2009 r. do końca okresu sprawozdawczego.
F. ZAINTERESOWANE STRONY
(12) Komisja oficjalnie poinformowała wnioskodawcę oraz przedstawicieli Kanady o wszczęciu częściowego przeglądu okresowego. Zainteresowanym stronom umożliwiono przedstawienie opinii na piśmie oraz złożenie wniosku o przesłuchanie w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu. Zgłosił się jedynie wnioskodawca. Nie wnioskowano o przesłuchanie.
(13) Komisja otrzymała odpowiedź na kwestionariusz od wnioskodawcy, która została zweryfikowana na miejscu w siedzibie wnioskodawcy w Kanadzie.
G. WYNIKI DOCHODZENIA
(14) Przedsiębiorstwo wnioskodawca zostało założone w 1997 r. jako producent suplementów diety zawierających kwas Omega 3.
(15) W toku dochodzenia ustalono, że wnioskodawca jest rzeczywistym producentem biodiesla, będącego produktem ubocznym procesu wytwarzania koncentratów kwasu Omega 3 z oleju rybnego, stanowiącego podstawową działalność wnioskodawcy.
(16) Dochodzenie wykazało również, że wnioskodawca nie jest powiązany z żadnym producentem biodiesla posiadającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki i podlegającym obowiązującym środkom.
(17) Ponadto podczas dochodzenia potwierdzono, że biodiesel wywożony na rynek unijny był istotnie produkowany przez wnioskodawcę.
(18) Podczas dochodzenia nie ujawniono żadnych dowodów na to, że wnioskodawca dokonał zakupu biodiesla ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ani że dokonywał przeładunku biodiesla wyprodukowanego USA w ramach przywozu do Unii.
(19) W świetle powyższych ustaleń zawartych w motywach 14-18 Komisja ustaliła, iż wnioskodawca jest rzeczywistym producentem produktu objętego przeglądem i dlatego powinien zostać zwolniony ze stosowania rozszerzonych środków.
(20) Zainteresowane strony zostały poinformowane o zamiarze przyznania wnioskodawcy przedmiotowego zwolnienia i miały możliwość przedstawienia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag, które mogłyby spowodować zmianę decyzji o zakończeniu dochodzenia przeglądowego.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1225/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 kwietnia 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.116.31 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/676 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1518 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1225/2009 |
| Data aktu: | 29/04/2016 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2016 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2016 |