Decyzja 2015/355 w sprawie przyjęcia regulaminu Komitetu Europejskiego Funduszu Rozwoju

DECYZJA RADY (UE) 2015/355
z dnia 2 marca 2015 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu Komitetu Europejskiego Funduszu Rozwoju

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 (zwaną dalej "Umową wewnętrzną"),

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisana w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r. 2 , zmieniona po raz pierwszy w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. 3 i po raz drugi w Wagadugu dnia 22 czerwca 2010 r. 4 (zwana dalej "Umową o partnerstwie AKP-UE") zawiera definicję protokołów finansowych obejmujących każdy pięcioletni okres.

(2) W dniu 26 czerwca 2013 r. przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie przyjęli Umowę wewnętrzną zgodnie z Umową o partnerstwie AKP-UE, przewidującą utworzenie Komitetu Europejskiego Funduszu Rozwoju składającego się z przedstawicieli rządów państw członkowskich.

(3) Regulamin Komitetu Europejskiego Funduszu Rozwoju powinien uwzględniać odpowiednie przepisy decyzji Rady 2013/755/UE 5 oraz rozporządzenia Rady (UE) 2015/322 6 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjęty zostaje regulamin Komitetu Europejskiego Funduszu Rozwoju w brzmieniu określonym w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 marca 2015 r.

W imieniu Rady

D. REIZNIECE-OZOLA

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN KOMITETU EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU

Artykuł  1

Skład

Komitet Europejskiego Funduszu Rozwoju ("komitet") tworzą delegacje państw członkowskich ("delegacje"), a przewodniczy mu przedstawiciel Komisji.

W obradach komitetu na temat zagadnień dotyczących Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) uczestniczy obserwator EBI.

W posiedzeniach komitetu uczestniczy w charakterze obserwatora przedstawiciel Sekretariatu Generalnego Rady.

Artykuł  2

Odsyłanie spraw do komitetu

1.
Odesłanie sprawy do komitetu następuje w trybie i w przypadkach określonych w rozporządzeniu Rady (UE) 2015/322 7 (zwanym dalej "rozporządzeniem wykonawczym do 11. EFR"), w szczególności w jego art. 7, 9 i 14, oraz, w odpowiednich przypadkach, w decyzji Rady 2013/755/UE 8 (zwanej dalej "decyzją o stowarzyszeniu zamorskim"). W odniesieniu do obowiązków powierzonych komitetowi na mocy decyzji o stowarzyszeniu zamorskim komitet określany jest jako "Komitet EFR-KTZ".
2.
Poza przypadkami odsyłania, o których mowa w ust. 1:
a)
Komisja przystępuje do terminowego opublikowania na swojej stronie internetowej decyzji przyjętych na podstawie art. 14 i 15 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR i informuje odpowiednio komitet najszybszą i najbardziej niezawodną drogą elektroniczną;
b)
Komisja informuje komitet o wszelkich opóźnieniach lub trudnościach w realizacji rocznych programów działania, środków indywidualnych i szczególnych, co obejmuje wysyłane z wyprzedzeniem informacje o zawieszeniu i wznowieniu realizacji programów wsparcia budżetowego, które mogą prowadzić do powstania znaczących dodatkowych zobowiązań lub istotnych zmian mogących wiązać się z obowiązkiem odesłania sprawy do komitetu na mocy przepisów rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR.
Artykuł  3

Zwoływanie posiedzeń

1.
Komitet zwoływany jest przez przewodniczącego, stanowiącego z własnej inicjatywy lub na wniosek państwa członkowskiego.
2.
Możliwe jest zwoływanie wspólnych posiedzeń komitetu z innymi komitetami w celu omówienia zagadnień wchodzących w zakres ich odpowiedzialności.
Artykuł  4

Porządek obrad

1.
Przewodniczący opracowuje projekt porządku obrad i przedkłada go komitetowi.
2.
W porządku obrad posiedzenia wprowadza się rozróżnienie między:
a)
projektami środków, które mają zostać przyjęte przez Komisję i w odniesieniu do których komitet został poproszony o wydanie opinii, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 14 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR; a
b)
innymi zagadnieniami przedstawionymi komitetowi do wiadomości lub jako przedmiot zwykłej wymiany poglądów, rozpatrywanymi z inicjatywy przewodniczącego lub na pisemny wniosek członka komitetu.
3.
Każda delegacja może wystąpić z wnioskiem o włączenie określonego punktu do porządku obrad komitetu. Właściwe informacje na temat tych punktów mogą zostać przedstawione ustnie lub, w odpowiednich przypadkach, pisemnie- w terminie późniejszym.
4.
Porządek obrad obejmuje zatwierdzenie protokołu poprzedniego posiedzenia.
5.
Co najmniej raz na trzy miesiące oraz w każdym przypadku pojawienia się zaktualizowanych informacji do porządku obrad dołącza się orientacyjny długoterminowy harmonogram zbliżających się posiedzeń. Harmonogram ten obejmuje punkty, które zostaną przedłożone w celu wydania opinii, jak również strategiczne kwestie przekrojowe dotyczące EFR, które mają zostać przedłożone do wiadomości lub w celu wymiany poglądów. Harmonogram obejmuje punkty, które należy przedłożyć komitetowi w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. W miarę możliwości harmonogram wskazuje również zagadnienia, które prawdopodobnie zostaną przedstawione komitetowi w ciągu kolejnych sześciu miesięcy.
Artykuł  5

Dokumentacja, która ma zostać przesłana lub przedłożona członkom komitetu

1.
Przewodniczący wysyła członkom komitetu zaproszenie na posiedzenie, projekt porządku obrad oraz projekt środków, w odniesieniu do których komitet został poproszony o wydanie opinii, odpowiednio wcześniej przed posiedzeniem, z uwzględnieniem pilności i złożoności danej kwestii, nie później jednak niż 21 dni kalendarzowych przed datą posiedzenia. Inne dokumenty związane z posiedzeniem, w szczególności dokumenty przedkładane do wiadomości lub w celu wymiany poglądów są dostarczane, o ile to możliwe, w tym samym terminie.

Wszystkie dokumenty przedkładane są zgodnie z art. 15 ust. 2 i 3.

2.
W pilnych przypadkach i w sytuacjach, w których środek, który należy przyjąć, musi zostać zastosowany w trybie natychmiastowym, przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka komitetu, skrócić termin przedkładania dokumentów, o którym mowa w ust. 1. Termin ten nie może być krótszy niż siedem dni kalendarzowych. Komisja w należyty sposób w formie pisemnej uzasadnia, dlaczego dany przypadek uznaje za pilny.
3.
W drodze wyjątku, w nadzwyczaj pilnych przypadkach w kraju lub regionie partnerskim, takich jak poważne problemy gospodarcze, społeczne i polityczne, klęski żywiołowe w kraju będącym beneficjentem pomocy, kryzys humanitarny lub inne zewnętrzne okoliczności podobnej natury wymagające bardzo szybkiej reakcji, przewodniczący może, na wniosek członka komitetu lub z własnej inicjatywy, odstąpić od zachowania terminów określonych w ust. 1 i 2. Komisja w należyty sposób w formie pisemnej uzasadnia, dlaczego dany przypadek uznaje za nadzwyczaj pilny.
4.
Ust. 2 i 3 nie mają zastosowania do dokumentów strategicznych ani wieloletnich programów orientacyjnych oraz aktów zmieniających te dokumenty w wyniku przeglądów śródokresowych i końcowych, o których mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR.
5.
W przypadku projektów środków przedłożonych komitetowi do zaopiniowania w ramach procedury ustnej, co najmniej trzy dni robocze przed datą posiedzenia delegacje zawiadamiają sekretariat komitetu na piśmie o:
a)
punktach, które zasadniczo mogą zatwierdzić i które proponują wpisać jako punkty A (określając, czy zamierzają przedłożyć do nich uwagi lub wnioski o dodatkowe informacje); oraz
b)
punktach, które ich zdaniem wymagają omówienia i które proponują wpisać jako punkty B,

do porządku obrad, o którym mowa w art. 4 ust. 1.

Na wniosek państwa członkowskiego, jakikolwiek punkt A może zostać przedłożony do dyskusji i jak najszybciej, lub, w wyjątkowych przypadkach, na posiedzeniu, przeniesiony do wykazu punktów B.

Delegacje zgłaszają również - w miarę możliwości co najmniej trzy dni robocze przed datą posiedzenia - uwagi i wnioski o dalsze informacje w formie pisemnej.

W miarę możliwości Komisja dostarcza dalsze informacje i odpowiada na wszelkie uwagi w formie pisemnej, co najmniej jeden dzień przed posiedzeniem.

6.
W przypadku należycie uzasadnionej szczególnie pilnej potrzeby Komisja może także zastosować procedurę określoną w art. 14 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR. W takich przypadkach przewodniczący przedstawia środki komitetowi w terminie 14 dni po ich przyjęciu w celu uzyskania jego opinii.
Artykuł  6

Przekazywanie dokumentów programowych Wspólnemu Zgromadzeniu Parlamentarnemu

Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR sekretariat komitetu, przesyłając dokumenty programowe delegacjom do komitetu, przekazuje je równocześnie do wiadomości Wspólnemu Zgromadzeniu Parlamentarnemu.

Artykuł  7

Opinia komitetu

1.
Kwestie przedstawiane komitetowi do zaopiniowana omawiane są zgodnie z procedurą i warunkami określonymi odpowiednio w art. 14 ust. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR oraz w art. 8 ust. 2 i 3 Umowy wewnętrznej między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 9 (zwanej dalej "Umową wewnętrzną").
2.
O ile żaden członek komitetu nie wyrazi sprzeciwu, przewodniczący może, bez formalnego głosowania, stwierdzić, że komitet zgodnie wydał pozytywną opinię o projekcie środków.
3.
W przypadku zastosowania procedury ustnej i wprowadzenia znacznej zmiany lub dodania nowych merytorycznych elementów do proponowanych środków w trakcie posiedzenia, przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek państwa członkowskiego, może odroczyć głosowanie w sprawie danego punktu porządku obrad do końca posiedzenia lub do kolejnego posiedzenia.
4.
Jeżeli zgodnie z ust. 3 przewodniczący zdecyduje o nieodraczaniu głosowania, o które wystąpiła co najmniej jedna delegacja, to występująca o to delegacja lub delegacje mogą zgłosić zastrzeżenie, które może zostać wycofane najpóźniej w terminie trzech dni roboczych od dnia następującego po posiedzeniu. Opinia komitetu uznawana jest za ostateczną wraz z upływem tego terminu. Komisja informuje państwa członkowskie o ostatecznym stanowisku przyjętym przez państwa członkowskie, których delegacje zgłosiły zastrzeżenie w komitecie.
5.
Z zastrzeżeniem akapitu drugiego niniejszego ustępu głosowanie nad daną kwestią zostaje odroczone do kolejnego posiedzenia, jeżeli dokumenty dotyczące danego punktu obrad nie zostały przesłane członkom komitetu w terminie określonym w art. 5 ust. 1 i 2.

Komitet może, na wniosek przewodniczącego lub członka komitetu, zdecydować zwykłą większością głosów o zachowaniu danego punktu porządku obrad ze względu na pilny charakter danej kwestii. W razie potrzeby można zastosować procedurę pisemną przewidzianą w art. 11 niniejszego regulaminu.

6.
W kontekście badania rocznych lub wieloletnich programów działań każda delegacja może zażądać wycofania projektu lub programu z programu działań. Jeżeli wniosek ten zostanie poparty przez blokującą mniejszość delegacji, zgodnie z art. 8 ust. 3 Umowy wewnętrznej, w związku z art. 8 ust. 2 Umowy wewnętrznej, program działania przyjmowany jest przez Komisję z pominięciem danego projektu lub programu. O ile Komisja, zgodnie z opiniami delegacji do komitetu, nie zdecyduje o przerwaniu realizacji wycofanego projektu lub programu, przedkłada się go komitetowi ponownie na późniejszym etapie poza programem działania, w formie indywidualnego środka, który następnie przyjmowany jest przez Komisję zgodnie z procedurą określoną w art. 14 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR.
Artykuł  8

Wymiana poglądów

1.
Każda delegacja może w dowolnym momencie zwrócić się do Komisji o przedłożenie komitetowi informacji oraz o przeprowadzenie wymiany poglądów na temat kwestii związanych z zadaniami opisanymi w art. 3 ust. 3, art. 7 ust. 2 i art. 14 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR. Wszelkie oceny, w tym zalecenia i działania następcze, mogą być, na wniosek państwa członkowskiego, omawiane również w ramach komitetu, zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR. Jak określono w art. 18 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR, Komisja dokonuje przeglądu postępów w realizacji 11. EFR, w tym krajowych programów orientacyjnych, i przedstawia Radzie sprawozdania w odstępach rocznych, począwszy od roku 2015. To sprawozdanie może również być omawiane w komitecie na wniosek jakiegokolwiek państwa członkowskiego.
2.
W wyniku takiej wymiany poglądów delegacje mogą sformułować zalecenia, które następnie są uwzględniane przez Komisję. W protokole posiedzeń komitetu odnotowuje się wystąpienia uczestników. Wystąpienie poparte przez kwalifikowaną większość delegacji odnotowywane jest, zgodnie z art. 8 ust. 3 Umowy wewnętrznej w związku z art. 8 ust. 2 Umowy wewnętrznej, jako zalecenie.
Artykuł  9

Reprezentacja i kworum

1.
Każda delegacja traktowana jest jako jeden członek komitetu. Każde państwo członkowskie decyduje o składzie swojej delegacji i informuje o nim przewodniczącego komitetu.
2.
Za zgodą przewodniczącego delegacjom mogą towarzyszyć - na koszt danego państwa członkowskiego - eksperci pozarządowi.

W rozsądnym terminie, lecz nie później niż pięć dni kalendarzowych przed datą posiedzenia, przewodniczącemu są przekazywane następujące informacje:

a)
skład każdej delegacji, chyba że przewodniczący został już o nim poinformowany;
b)
imiona i nazwiska oraz funkcje ekspertów towarzyszących delegacjom, a także powody, dla których ich obecność jest wymagana.

Jeżeli przed danym posiedzeniem przewodniczący nie sprzeciwi się udziałowi eksperta, uznaje się, że udzielono zezwolenia.

Przed posiedzeniem przewodniczący powiadamia delegacje o udziale eksperta pozarządowego, informując, którą organizację ten ekspert reprezentuje.

3.
W razie potrzeby delegacja może reprezentować inne państwo członkowskie, jednak nie więcej niż jedno. Reprezentowana delegacja zawiadamia o tym fakcie przewodniczącego na piśmie przed rozpoczęciem danego posiedzenia.
4.
Kworum wymagane dla ważności obrad komitetu odpowiada kworum wymaganemu dla wydania opinii kwalifikowaną większością głosów zgodnie z art. 14 ust. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego do 11. EFR.
Artykuł  10

Osoby trzecie i eksperci

1.
Przedstawiciele krajów przystępujących są zapraszani do udziału w posiedzeniach komitetu począwszy od daty podpisania traktatu o przystąpieniu.
2.
Przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka komitetu, podjąć decyzję o zaproszeniu przedstawicieli innych osób trzecich lub innych ekspertów w celu omówienia określonych punktów porządku obrad komitetu. Państwa członkowskie mogą jednak zwykłą większością głosów sprzeciwić się ich udziałowi w posiedzeniu.
3.
Przedstawiciele osób trzecich i eksperci, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz ci, o których mowa w art. 9 ust. 2, nie są obecni podczas głosowania komitetu i nie biorą w nim udziału.
Artykuł  11

Procedura pisemna

1.
W należycie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może uzyskać opinię komitetu w drodze procedury pisemnej. Przewodniczący przekazuje członkom komitetu proponowany projekt środków oraz wyznacza termin na wydanie opinii w zależności od pilności sprawy.

Delegacje mają na przyjęcie stanowiska 21 dni kalendarzowych od dnia przesłania wniosku. Jeżeli w terminie określonym w powiadomieniu delegacja do komitetu nie wyrazi sprzeciwu ani zamiaru wstrzymania się od głosu, uznaje się, że udzieliła ona milczącej zgody na dany wniosek.

W pilnych lub nadzwyczaj pilnych przypadkach w kraju lub regionie partnerskim stosuje się te same terminy jak te określone w art. 5 ust. 2 i 3. Komisja musi w należyty sposób i w formie pisemnej uzasadnić, dlaczego dany przypadek uznaje za pilny lub nadzwyczaj pilny.

2.
Jeżeli jednak członek komitetu zgłasza wniosek o rozważenie proponowanych środków w trakcie posiedzenia, procedura pisemna zostaje zakończona, a środki te omówione zostają podczas następnego posiedzenia.
3.
Przewodniczący niezwłocznie informuje członków komitetu w formie pisemnej o wyniku procedury pisemnej, nie później jednak niż siedem dni kalendarzowych po upływie terminu.
Artykuł  12

Obsługa sekretariatu

Komisja zapewnia obsługę sekretarską komitetu.

Artykuł  13

Protokoły i sprawozdania podsumowujące z posiedzeń

W odniesieniu każdego posiedzenia sporządzany jest, pod kierunkiem przewodniczącego, protokół zawierający opinie wyrażone na temat proponowanych środków oraz treść stanowisk przedstawionych podczas posiedzenia. Protokół przesyła się członkom komitetu niezwłocznie, w miarę możliwości w terminie 14 dni kalendarzowych od daty posiedzenia. W odniesieniu do posiedzeń oddalonych od siebie w czasie o cztery tygodnie lub krócej protokół wysyła się co najmniej siedem dni kalendarzowych przed kolejnym posiedzeniem.

Delegacje przesyłają przewodniczącemu wszelkie ewentualne pisemne uwagi do protokołu. Komitet jest o tym informowany; w przypadku braku porozumienia proponowana zmiana omawiana jest przez komitet. Jeżeli w dalszym ciągu nie można osiągnąć porozumienia, proponowaną zmianę załącza się do protokołu.

Artykuł  14

Lista obecności

1.
Na każdym posiedzeniu przewodniczący sporządza listę obecności z oznaczeniem instytucji lub organów, do których należą uczestnicy; lista ta jest przekazywana uczestnikom w trakcie posiedzenia.
2.
Na początku każdego posiedzenia delegacja, której udział w pracach nad określonym punktem porządku obrad stanowi konflikt interesów, musi poinformować o tym przewodniczącego. Ponadto osoby wyznaczone przez państwa członkowskie, eksperci upoważnieni przez przewodniczącego do udziału w posiedzeniu zgodnie z art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 2, a także przedstawiciele osób trzecich zaproszeni do udziału w posiedzeniu zgodnie z art. 10 informują przewodniczącego o jakimkolwiek konflikcie interesów odnośnie do konkretnego punktu porządku obrad.

W przypadku takiego konfliktu interesów na wniosek przewodniczącego dana osoba wycofuje się z udziału w posiedzeniu komitetu na czas omawiania odnośnych punktów porządku obrad.

Artykuł  15

Korespondencja

1.
Korespondencja dotycząca komitetu kierowana jest do Komisji, do wiadomości sekretariatu komitetu.
2.
Korespondencja skierowana przez sekretariat do delegacji jest przesyłana, najszybszą i najbardziej niezawodną drogą elektroniczną, stałemu przedstawicielstwu danego państwa członkowskiego. Jeśli stałe przedstawicielstwo poda Komisji konkretny centralny adres elektroniczny przeznaczony do korespondencji związanej z pracą komitetów, adres ten wykorzystywany jest do korespondencji. Ponadto korespondencję można przekazywać bezpośrednio osobom wyznaczonym przez państwa członkowskie do reprezentowania tych państw w komitecie.
3.
Z zastrzeżeniem szczególnych okoliczności korespondencja między Komisją a delegacjami jest przesyłana w obu kierunkach za pośrednictwem przewidzianych przez Komisję środków elektronicznych.
Artykuł  16

Dostęp do dokumentów i poufność

1.
Wnioski o udostępnienie dokumentów komitetu są rozpatrywane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 . Komisja podejmuje decyzje w sprawie wniosków o udostępnienie wspomnianych dokumentów należy do Komisji zgodnie z jej regulaminem wewnętrznym 11 . Jeżeli wniosek jest skierowany do państwa członkowskiego, dane państwo członkowskie stosuje art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
2.
Obrady komitetu są tajne.
3.
Dokumenty przekazywane członkom komitetu, ekspertom i przedstawicielom osób trzecich mają charakter poufny, chyba że udzielono dostępu do tych dokumentów zgodnie z ust. 1 lub Komisja udostępnia je publicznie w innym trybie.
4.
Na członkach komitetu, a także ekspertach i przedstawicielach osób trzecich spoczywa obowiązek zachowania poufności, o którym mowa w niniejszym artykule. Przewodniczący dopilnowuje, aby eksperci i przedstawiciele osób trzecich zostali powiadomieni o wymogach poufności, które się na nich nakłada.
Artykuł  17

Ochrona danych osobowych

Przetwarzanie danych osobowych przez komitet i jego grupy robocze prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 12 , za co odpowiada przewodniczący pełniący funkcję administratora danych, w rozumieniu art. 2 lit. d) tego rozporządzenia.

Artykuł  18

Koszty bieżące

1.
Koszty bieżące komitetu, w tym koszty podróży jednego uczestnika z każdego państwa członkowskiego, ponosi Komisja.

Jeżeli przyznane środki finansowe na to pozwalają, Komisja - w granicach tych środków -pokrywa koszty podróży dwóch członków delegacji, którzy przedłożą w tym celu wniosek.

2.
Komisja udostępnia pomieszczenia i zasoby materialne niezbędne dla prac komitetu.
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.
3 Dz.U. L 287 z 28.10.2005, s. 4.
4 Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3.
5 Decyzja Rady 2013/755/UE z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich z Unią Europejską ("decyzja o stowarzyszeniu zamorskim") (Dz.U. L 344 z 19.12.2013, s. 1).
6 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/322 z dnia 2 marca 2015 r. w sprawie realizacji 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (Dz.U. L 58 z 3.3.2015, s. 1).
7 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/322 z dnia 2 marca 2015 r. w sprawie realizacji 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (Dz.U. L 58 z 3.3.2015, s. 1).
8 Decyzja Rady 2013/755/UE z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich z Unią Europejską ("decyzja o stowarzyszeniu zamorskim") (Dz.U. L 344 z 19.12.2013, s. 1).
9 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
10 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
11 Regulamin Komisji (C(2000) 3614) (Dz.U. L 308 z 8.12.2000, s. 26).
12 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024