Decyzja 2015/1679 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1679
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy 5 , w szczególności jego art. 14,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0076/2015),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0076/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2013 wyniósł 17 682 338 EUR, co stanowi wzrost o 4,50 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji na rok budżetowy 2013 r. wyniósł 15 614 775 EUR, co stanowi spadek o 3,77 % w porównaniu z 2012 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
D.
mając na uwadze, że zadaniem Agencji jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji na temat krajowych i unijnych priorytetów w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, wspieranie organów krajowych i unijnych przy określaniu i wdrażaniu strategii politycznych oraz informowanie o działaniach prewencyjnych;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do dwóch uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2011 i oznaczonych jako znajdujące się "w trakcie realizacji" lub "pozostające do realizacji" w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i obydwie oznaczone są teraz w sprawozdaniu Trybunału jako "zrealizowane"; zwraca ponadto uwagę, że w związku z dwiema uwagami poczynionymi w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto jedno działanie naprawcze, a związana z nim uwaga oznaczona jest teraz jako "zrealizowane", natomiast jedna uwaga jest oznaczona jako "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że:
-
we wrześniu 2013 r. zawarto umowę z Królestwem Hiszpanii w sprawie siedziby Agencji,
-
informacje na temat skutków działalności Agencji dla obywateli Unii są dostępne na stronie internetowej Agencji w postaci publikowanych ogólnych ocen sporządzanych przez Agencję, sprawozdania rocznego, rocznego sprawozdania dyrektora z działalności oraz analizy i oceny sprawozdania z działalności przez zarząd,
-
w szczególności w odniesieniu do realizacji rocznego programu prac, sporządzania budżetu zadaniowego w 2013 r. oraz kwestii związanych z zatrudnieniem i wynagrodzeniem dokonano znacznej poprawy;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
stwierdza, że monitorowanie budżetu w roku budżetowym 2013 zaowocowało wskaźnikiem wykonania budżetu w wysokości 98,94 % i wskaźnikiem wykonania w odniesieniu do środków na płatności w wysokości 70,19 %;

Zobowiązania i przeniesienia

4.
z niepokojem zauważa, że poziom środków przeniesionych na 2014 r., na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 601 426 EUR (30 %), i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 3 693 549 EUR (46 %);
5.
zwraca uwagę, że wysoki poziom przeniesień w tytule II był spowodowany planowanym na koniec roku zakupem towarów i usług związanych z przeprowadzką Agencji do nowej lokalizacji, a także odnowieniem rocznych umów o usługi informatyczne; zauważa ponadto, że wysoki poziom planowanych przeniesień w tytule III wynikał głównie z wieloletniego charakteru ważnych projektów, których realizację rozpoczęto w 2013 r.;

Przesunięcia

6.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał poziom i charakter przesunięć w roku 2013 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

7.
zauważa, że w odniesieniu do 2013 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia poczynione w ramach kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał w swoim sprawozdaniu jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;
8.
zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu nie zawarł żadnych uwag dotyczących procedur rekrutacyjnych Agencji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

9.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że w listopadzie 2014 r. zarząd Agencji przyjął strategię zapobiegania konfliktom interesów; zauważa ponadto, że strategia obejmuje przepisy dotyczące publikowania życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów przez dyrektora i kadrę kierowniczą wyższego szczebla; odnotowuje, że większość tych dokumentów była publicznie dostępna; wzywa Agencję do przedstawienia do końca września 2015 r. rejestru wszystkich przypadków wystąpienia konfliktu interesów; odnotowuje z zaniepokojeniem, że obowiązek publikowania życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów nie ma zastosowania do ekspertów; wzywa Agencję, by objęła tym obowiązkiem również ekspertów;
10.
zwraca się do Agencji, aby przyjęła kompleksową politykę zarządzania takimi sytuacjami konfliktu interesów, jak zrzeczenie się interesu przez urzędnika publicznego, odsunięcie urzędnika publicznego od procesu podejmowania decyzji, którego konflikt dotyczy, ograniczenie urzędnikowi publicznemu, którego konflikt dotyczy, dostępu do określonych informacji, zmiana zakresu obowiązków urzędnika publicznego lub rezygnacja urzędnika publicznego ze sprawowania urzędu;
11.
odnotowuje, że obowiązujące procedury dotyczące zapobiegania konfliktom interesów pracowników Agencji są poddawane przeglądowi, który zostanie zakończony w 2015 r.; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tego przeglądu, gdy tylko zostanie on zakończony;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

12.
odnotowuje, że w 2013 r. cały budżet Agencji (100 %) był objęty weryfikacją ex ante;

Audyt wewnętrzny

13.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji uznaje, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła dogłębną ocenę ryzyka i przedstawiła swój ostateczny strategiczny plan audytu na lata 2013-2015, który został zatwierdzony przez dyrektora i zarząd Agencji;
14.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła również kontrolę w zakresie sprawozdawczości i podstawowych elementów wiarygodności, w wyniku której wydała jedno zalecenie "bardzo istotne" oraz siedem zaleceń "istotnych"; zwraca uwagę, że Agencja przedstawiła plan działania mający na celu usunięcie zidentyfikowanych uchybień, zatwierdzony przez Służbę Audytu Wewnętrznego;
15.
odnotowuje, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego zweryfikowała wdrożenie swoich wcześniejszych zaleceń i ustaliła, że bez odpowiedzi nie pozostawiono zaleceń o zasadniczym znaczeniu, jedno "bardzo istotne" zalecenie zostało wdrożone, a wdrażanie drugiego "bardzo istotnego" zalecenia jest w toku;

Inne uwagi

16.
zauważa, że rok 2013 był ostatnim rokiem strategii agencji na lata 2009-2013; docenia osiągnięcia agencji w tym okresie, w szczególności promowanie internetowego interaktywnego narzędzia dla małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy; odnotowuje przyjęcie nowego wieloletniego programu strategicznego agencji na lata 2014-2020;
17.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że agencja ostatecznie przeprowadziła się do nowej siedziby w dniu 1 stycznia 2014 r. i zauważa znaczny spadek kosztów najmu w następstwie zawarcia z władzami hiszpańskimi umowy w sprawie siedziby;
18.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 340.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 340.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024