Decyzja 2015/1659 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1659
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Instytutu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Instytutowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1922/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn 5 , w szczególności jego art. 15,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A8-0098/2015),
1.
udziela dyrektor Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn absolutorium z wykonania budżetu Instytutu za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektor Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A8-0098/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (zwanego dalej "Instytutem") za rok budżetowy 2013 ostateczny budżet Instytutu wynosił 10 024 535 EUR, co stanowi wzrost o 29,49 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2013 ("sprawozdanie Trybunału") Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zwraca uwagę, że w stosunku do dwóch uwag zawartych w sprawozdaniu Trybunału z roku 2011 i oznaczonych w sprawozdaniu Trybunału z 2012 r. jako "w trakcie realizacji" podjęto działania naprawcze i jedna z tych kwestii została oznaczona w sprawozdaniu Trybunału z 2013 r. jako "zakończona", a druga jako "w trakcie realizacji"; zwraca także uwagę na to, że w odniesieniu do dwóch uwag zawartych w sprawozdaniu Trybunału z 2012 r. podjęto działania naprawcze, przy czym jedno zostało już oznaczone jako "ukończone", a drugie jako "w trakcie realizacji";
2.
przyznaje, że Instytut upublicznia informacje o wpływie swoich działań na obywateli Unii na swojej stronie internetowej, która została zaktualizowana i stała się szerzej dostępna dzięki wykorzystaniu mediów społecznoś-ciowych;
3.
zauważa, że w celu lepszego planowania udzielania zamówień i monitorowania Instytut wdrożył narzędzie monitorowania, które kontroluje spodziewane terminy wszystkich etapów rocznej procedury zamówień;

Gospodarowanie budżetem i finansami

4.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,01 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 76,93 %;
5.
zauważa, że zgodnie z planami Instytutu związanymi z zapewnieniem odpowiedniego monitorowania i sprawozdawczości w zakresie wdrażania budżetu w 2013 r. przyjęto procedurę centralnego monitorowania budżetu; wzywa Instytut do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rezultatach, jakie przyniosła ta procedura;

Zobowiązania i przeniesienia

6.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału, że w 2013 r. ogólny poziom zaciągniętych zobowiązań wyniósł 99 %, co świadczy o terminowości zaciągania zobowiązań; z zadowoleniem przyjmuje dalszy spadek ogólnego poziomu przeniesień z 2 500 000 EUR (32 %) w 2012 r. do 2 200 000 EUR (29 %) w roku 2013; zwraca uwagę, że przeniesienia te dotyczą głównie tytułu III (Wydatki operacyjne), gdzie wyniosły one 2 000 000 mln EUR, co stanowi 56 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym dziale; przyznaje, że te przeniesienia dotyczą głównie postępowań o udzielenie zamówienia zakończonych pod koniec roku 2013, przede wszystkim z przyczyn pozostających poza kontrolą Instytutu, tzn. wskutek opóźnionej decyzji prezydencji Rady UE dotyczącej przedmiotu badania;
7.
zwraca uwagę, że według sprawozdania Trybunału poziom przeniesień jest zgodny z budżetową zasadą jednoroczności;

Procedury udzielania zamówień i naboru pracowników

8.
potwierdza, że procedury naboru i selekcji pracowników Instytutu zostały zaktualizowane zgodnie z zaleceniami organu udzielającego absolutorium i obejmują teraz odpowiednio ważone testy pisemne przeprowadzane przed uwzględnieniem aplikacji jakiegokolwiek pracownika;
9.
przyznaje, że od 2013 r. roczny program prac Instytutu obejmuje decyzję w sprawie finansowania zawierającą szczegółowe informacje o nowych zamówieniach, z uwzględnieniem całkowitego rocznego budżetu przeznaczonego na postępowania o udzielenie zamówienia operacyjnego oraz orientacyjnych ram czasowych rozpoczęcia postępowań o udzielenie zamówienia;
10.
zwraca uwagę na to, że Instytut opracował scentralizowane narzędzie monitorowania zamówień, które obejmuje wszystkie postępowania o udzielenie zamówienia i podaje planowane i rzeczywiste daty głównych kroków proceduralnych w każdym takim postepowaniu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

11.
zauważa, że zarząd Instytutu przyjął politykę zarządzania konfliktami interesów po przeglądzie odpowiedniego wniosku i jego zatwierdzeniu przez Komisję; przyznaje, że Instytut wprowadził do tej polityki obowiązek publikacji CV i deklaracji o braku konfliktu interesów przez członków zarządu, dyrektora i członków wyższej kadry zarządzającej, czego dokonano na stronie internetowej Instytutu;

Audyt wewnętrzny

12.
na podstawie informacji uzyskanych od Instytutu stwierdza, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt zgodnie ze strategicznym planem audytu Instytutu; stwierdza, że prace te obejmowały audyt w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi identyfikujący wzorcowe praktyki i zapewniający wystarczającą pewność w zakresie organizacji zarządzania zasobami ludzkimi;
13.
zauważa, że w trakcie prowadzenia analizy ryzyka IAS zauważyła pewne procesy obarczone wysokim ryzykiem wewnętrznym, które nie mogły zostać zbadane w ramach planu audytu strategicznego Instytutu, ponieważ stwierdzono brak ich kontroli lub kontrolę niewystarczającą; z zadowoleniem przyjmuje złożenie planu działania mającego na celu zarządzanie tymi obszarami wysokiego ryzyka; oczekuje następnej dogłębnej oceny oraz działań następczych w związku z tym planem działania i wzywa Instytut do informowania organu udzielającego absolutorium o jej wynikach;
14.
zauważa, że od dnia 31 grudnia 2013 r. IAS nie wystosowała żadnych zaleceń o decydującym znaczeniu ani bardzo ważnych;

Inne uwagi

15.
przypomina, że Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) został utworzony w celu propagowania równości płci, w tym włączania problematyki płci do głównego nurtu wszystkich polityk Unii oraz wynikających z nich polityk krajowych, a także w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć i podnoszenia poziomu świadomości obywateli Unii w zakresie problematyki równouprawnienia mężczyzn i kobiet; przypomina, że zgodnie z rocznym programem prac Instytutu, jego misją jest stanie się europejskim centrum wiedzy na temat kwestii związanych z równouprawnieniem mężczyzn i kobiet;
16.
przypomina, że Instytut ma do odegrania fundamentalną rolę, zwłaszcza w związku z faktem, że rzeczywiste i skuteczne równouprawnienie kobiet i mężczyzn należy wspierać i zapewniać we wszystkich sferach życia publicznego i prywatnego;
17.
wzywa Instytut do włączenia dorocznych spotkań Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia Parlamentu Europejskiego z Instytutem do rocznego programu prac Instytutu; wzywa Instytut do regularnego przedstawiania wyników i ustaleń badań właściwym komisjom Parlamentu; zauważa, że Instytut powinien aktywniej umożliwiać Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia Parlamentu dostęp do informacji dotyczących kwestii płci, dostosowanych do prac prowadzonych przez tę komisję, co dałoby jej członkom skuteczniejsze narzędzia informacji; uważa, że byłoby to dla nich źródłem ważnych i skuteczniejszych narzędzi informacyjnych;
18.
apeluje o zapewnienie sprawniejszej interakcji między ustawodawczymi i nieustawodawczymi priorytetami Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia Parlamentu a badaniami prowadzonymi przez Instytut; przyznaje, że Instytut odgrywa ważną rolę w gromadzeniu wiarygodnych i porównywalnych danych dezagregowanych według płci i ma podstawowe znaczenie dla opracowywania krajowych i unijnych strategii politycznych, zwłaszcza w zakresie przemocy uwarunkowanej płcią; wzywa Instytut do ścisłej współpracy z Eurostatem i Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej w celu regularnego prowadzenia badań tematy o największym znaczeniu dla Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia, zwłaszcza w odniesieniu do przemocy wobec kobiet oraz specyfiki zatrudnienia kobiet;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 167.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 167.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 9.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024